Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Styr mina nuvarande 3-pins via ai suite och kör dessa baserat på cpu-temp. Går alldeles utmärkt

http://i.imgur.com/OCOq7cM.png

Jag är övertygad om att det fungerar.
Skilnaden mellan 3-pin och 4-pin, är att man faktiskt kontrollerar fläkten. (12V på hela tiden) istället för att mata fläkten med lägre volt och få ut ett ungerfärligt resultat. Tex så kan man styra fläktar med min-sped på 500rpm, ända ner till under 200rpm med PWM, då man faktiskt matar fläkten med en stabil 12V spänning hela tiden.

Skrivet av versions:

rekommenderar att du tittar på be quiet pure wings 2. mycket tyst, drar bra med luft genom en radiator och ganska billig. av egen erfarenhet kan jag säga att de är tystare än fractal design venturi hp-12 och corsair sp120 quiet edition.

http://us.hardware.info/reviews/5770/6/103-12cm-case-fans-rev...
https://www.inet.se/produkt/5322343/be-quiet-purewings-2-120-...

Jag kollade spec på dessa. INTE imponerad. Max tryck för 140mm fläkten ligger på ynka 0.76mm/H2O enligt tillverkaren själv.
140mm kommer endast som 1000rpm, för att få halv bra tryck, måste man välja 120mm, den är specad 1500rpm och klarar därför lite bätre tryck. Mediokra 1.25mm/H2O.

Skrivet av Naga:

För att det finns mycket bättre 120mm fläktar än 140mm tyvärr

Finns massor med bra 140mm fäktar.

Skrivet av Jompa79:

Hur stor skillnad tycker du det är mellan Noctua och Vardar? Är Noctua värt prisskillnaden?

EK varda 2000rpm levererar "Static Pressure: 3.15mm H2O = 30.9 Pa"
Noctua NF-A14 PPC2000-PWM levererar "Static Pressure: 4,18 mm H₂O"
Texten i kursivt, saxad från respektive tillverkares hemsida.

Skrivet av Zpnk:

Vad anser ni om att köra 5 120 mm fläktar som push genom en 240 rad i taket och en 360 i fronten alla som insug utan att sen ha nån fläkt som utblås? Tänkte ta bort min 140mm där bak och på så vis spara ungefär 2cm.

Ja jag kan ju sätta den på baksidan chassit... blir iofs fult som fan haha

Skickades från m.sweclockers.com

Ett hett tips för framtida damm-rengörning, montera fläktarna i "pull" dvs efter radiatorn.
Det gör ingen skilnad på prestanda, men när du skall torka av radiatorn på damm, så har du fritt tillträde om fläktarna sitter efter radiatorn. Annars får du demontera fläktarna, eller stå med topz och tandborste och pilla igenom fläkt bladen.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Finns massor med bra 140mm fäktar.

Ja det var ju ett väldigt informativt svar, du får gärna dela med dig av några av dessa guldkorn då jag påpekat vilka jag redan provat.

Skrivet av Turbonisse:

EK varda 2000rpm levererar "Static Pressure: 3.15mm H2O = 30.9 Pa"
Noctua NF-A14 PPC2000-PWM levererar "Static Pressure: 4,18 mm H₂O"
Texten i kursivt, saxad från respektive tillverkares hemsida.

Ja för tillverkarsiffrorna har man ju alltid kunnat lita på då de alla har samma sätt att mäta och redovisa sina siffror.

Skrivet av Turbonisse:

Ett hett tips för framtida damm-rengörning, montera fläktarna i "pull" dvs efter radiatorn.
Det gör ingen skilnad på prestanda, men när du skall torka av radiatorn på damm, så har du fritt tillträde om fläktarna sitter efter radiatorn. Annars får du demontera fläktarna, eller stå med topz och tandborste och pilla igenom fläkt bladen.

Ingen skillnad i prestanda kan man väl diskutera, så gott som alla tester jag sett har kommit fram till att push är bättre än pull, sen om man vill kalla det marginellt eller inte är ju en annan sak.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Jag är övertygad om att det fungerar.
Skilnaden mellan 3-pin och 4-pin, är att man faktiskt kontrollerar fläkten. (12V på hela tiden) istället för att mata fläkten med lägre volt och få ut ett ungerfärligt resultat. Tex så kan man styra fläktar med min-sped på 500rpm, ända ner till under 200rpm med PWM, då man faktiskt matar fläkten med en stabil 12V spänning hela tiden.

Jag kollade spec på dessa. INTE imponerad. Max tryck för 140mm fläkten ligger på ynka 0.76mm/H2O enligt tillverkaren själv.
140mm kommer endast som 1000rpm, för att få halv bra tryck, måste man välja 120mm, den är specad 1500rpm och klarar därför lite bätre tryck. Mediokra 1.25mm/H2O.

Finns massor med bra 140mm fäktar.

EK varda 2000rpm levererar "Static Pressure: 3.15mm H2O = 30.9 Pa"
Noctua NF-A14 PPC2000-PWM levererar "Static Pressure: 4,18 mm H₂O"
Texten i kursivt, saxad från respektive tillverkares hemsida.

Ett hett tips för framtida damm-rengörning, montera fläktarna i "pull" dvs efter radiatorn.
Det gör ingen skilnad på prestanda, men när du skall torka av radiatorn på damm, så har du fritt tillträde om fläktarna sitter efter radiatorn. Annars får du demontera fläktarna, eller stå med topz och tandborste och pilla igenom fläkt bladen.

ganska ointresserad av att läsa specs när man kan titta på vilka resultat de fick i faktiska test där den drog riktigt mycket luft genom en radiator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Ja det var ju ett väldigt informativt svar, du får gärna dela med dig av några av dessa guldkorn då jag påpekat vilka jag redan provat.

Ja för tillverkarsiffrorna har man ju alltid kunnat lita på då de alla har samma sätt att mäta och redovisa sina siffror.

Ingen skillnad i prestanda kan man väl diskutera, så gott som alla tester jag sett har kommit fram till att push är bättre än pull, sen om man vill kalla det marginellt eller inte är ju en annan sak.

Jag kör med dessa. Jag tycker dom är bra och tysta.
NB eLoop B14-PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag kör med dessa. Jag tycker dom är bra och tysta.
NB eLoop B14-PS

Ok! kanske blir något att testa någon gång, har du något att jämföra med?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Är det EK´s Vardar som gäller för fläktar till radiatorer?!
Kommer behöva 6 st 120mm och 2 st 140mm fläktar att kyla radiatorer med i mitt bygge. Målet är att köra fläktarna på så lågt varv som möjligt, hade tänkt runt 700 rpm på 120mm och 600 rpm på 140mm. Finns det andra mer prisvärda fläktar som klarar detta lika bra? Fläktarna måste dock vara svarta och/eller vita för att passa in, därför Vardarfläktarna är högintressanta.
Tack på förhand!

Jag köpte vardar först men (120mm) men tyckte inte att de var tillräckligt tysta, framförallt hade de ett märkligt missljud som var väldigt irriterande. Bytte till Fractal Venturi och är väldigt nöjd med dessa. Har tidigare provat det mesta inom fläktar från corsair, nzxt mfl till aksa, Noctua och Scythe GT men vardar-fläktarna är de som låtit mest, kan ju varit jag som fått måndagsexemplar också men i vilket fall som helst kan jag verkligen rekommendera venturi-fläktarna.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Ja det var ju ett väldigt informativt svar, du får gärna dela med dig av några av dessa guldkorn då jag påpekat vilka jag redan provat.

Information finns så det räcker i tråden. Kolla några av länkarna tidigare. I en fanns bilder från tester, bara knappa in model+ namn i google, det var så jag fick fram spec på dem jag skrev om. Lite får du göra själv.

Skrivet av Naga:

Ja för tillverkarsiffrorna har man ju alltid kunnat lita på då de alla har samma sätt att mäta och redovisa sina siffror.

Att mäta "millimeter vattenpelare" (mm/H2O) är ganska simpelt, svårt att manipulera och lätt genomskådat. Nu vet jag inte hur gamla Varda fläktarna är, men Noctua fläktyarna har funnits i närmare fem år och INGEN har trätt fram och sagt att deras sifror ljuger. Så vad tror du?
För övrigt tog jag fram spec på just de två, som svaret på en direkt fråga.
Skillnaden verkar vara att varda fläkten klarar av ca 75% av vad Noctua klarar. Fläktarna kommer snarare gå på mindre än 50% det mesta av tiden, så jag kan inte svara på om Noctuan är värd de extra pengarna den kostar. Man måste tänka själv! Vill man ha tillgång till det lilla extra?

Skrivet av Naga:

Ingen skillnad i prestanda kan man väl diskutera, så gott som alla tester jag sett har kommit fram till att push är bättre än pull, sen om man vill kalla det marginellt eller inte är ju en annan sak.

Du har andra erfarenheter än jag har. En av dem kommer snart involvera damm och en tandborste...
Hur man monterar är valfritt!

Jag försöker hjälpa till med svar på bästa, mest praktiska lösningar. Och berättar gärna vad jag själv gjort och varför jag gjort det.
Vad ni sedan väljer att göra är helt upp till var och en.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Naga: Här är testet som någon tidigare länkade till.
"http://us.hardware.info/reviews/5770/6/103-12cm-case-fans-rev..."
Bara o knappa in fläkt tillverkare och modell i Google, så kommer du snart fram till info och spec.

Och om någon inte förstått vad "millimeter vattenpelare" är för något, så kan jag berätta snabbt.
Man monterar fläkten på en låda, så att den blåser tryck in i lådan, sedan mäter man av hur högt upp fläkten klara att blåsa vatten i ett rör.
Varför detta är det mest intressanta värdet vid vattenkylning, är för att radiatorn är en restriktion för fläkten, som den måste övervinna för att luften skall pasera radiatorn. oavset om fläkten måste trycka eller suga luften igenom radiatorn.

Det spelar ingen som helst roll hur många kubikmeter luft fläkten kan blåsa, om den inte klarar att trycka luften genom radiatorn, kyler din loop ingenting.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Entusiast

https://www.caseking.de/akasa-apache-pwm-luefter-schwarz-120m...

Nån som har erfarenhet av dessa fläktar? Ser jag helt galet eller har den förvånansvärt fina siffror för att vara så tyst?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Imponerande prestanda...
1300rpm och endast 16.05dB samtidigt som den levererar 2.64mm/H2O.
Låter nästan osannorlikt.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Turbonisse:

@Zpnk: Imponerande prestanda...
1300rpm och endast 16.05dB samtidigt som den levererar 2.64mm/H2O.
Låter nästan osannorlikt.

Ja och prislappen var även den ganska trevlig. Om den är i närheten av utlovad prestanda så vet jag ju vad jag köper för fläktar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ja och prislappen var även den ganska trevlig. Om den är i närheten av utlovad prestanda så vet jag ju vad jag köper för fläktar

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla med webhallen om de kan ta in dem. De brukar kunna fixa Akasa-grejer.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av wounds:

Kolla med webhallen om de kan ta in dem. De brukar kunna fixa Akasa-grejer.

Ska ändå beställa en hel radda med saker från caseking, så det är inga bekymmer isf

Hittade en review, skulle dock velat se mer siffror...
http://tech-reviews.co.uk/reviews/akasa-120mm-apache-fan/5/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Information finns så det räcker i tråden. Kolla några av länkarna tidigare. I en fanns bilder från tester, bara knappa in model+ namn i google, det var så jag fick fram spec på dem jag skrev om. Lite får du göra själv.

Att mäta "millimeter vattenpelare" (mm/H2O) är ganska simpelt, svårt att manipulera och lätt genomskådat. Nu vet jag inte hur gamla Varda fläktarna är, men Noctua fläktyarna har funnits i närmare fem år och INGEN har trätt fram och sagt att deras sifror ljuger. Så vad tror du?
För övrigt tog jag fram spec på just de två, som svaret på en direkt fråga.
Skillnaden verkar vara att varda fläkten klarar av ca 75% av vad Noctua klarar. Fläktarna kommer snarare gå på mindre än 50% det mesta av tiden, så jag kan inte svara på om Noctuan är värd de extra pengarna den kostar. Man måste tänka själv! Vill man ha tillgång till det lilla extra?

Du har andra erfarenheter än jag har. En av dem kommer snart involvera damm och en tandborste...
Hur man monterar är valfritt!

Jag försöker hjälpa till med svar på bästa, mest praktiska lösningar. Och berättar gärna vad jag själv gjort och varför jag gjort det.
Vad ni sedan väljer att göra är helt upp till var och en.

Alltid roligt att diskutera med någon som backar upp sina påståenden med "faktan får du googla dig fram till själv ;)". Men det är väl i linje med vad man kan förvänta sig av någon som baserar sina uppfattningar på tillverkarnas egna siffror

Gällande push vs. pull, har du några faktiska underlag att backa upp dina påståenden med mer än din egna lathet när det kommer till att rengöra? För Martin gjorde ganska utförliga tester när han fortfarande var aktiv och då var alltid push lite bättre.

Skrivet av Turbonisse:

@Naga: Här är testet som någon tidigare länkade till.
"http://us.hardware.info/reviews/5770/6/103-12cm-case-fans-rev..."
Bara o knappa in fläkt tillverkare och modell i Google, så kommer du snart fram till info och spec.

Och om någon inte förstått vad "millimeter vattenpelare" är för något, så kan jag berätta snabbt.
Man monterar fläkten på en låda, så att den blåser tryck in i lådan, sedan mäter man av hur högt upp fläkten klara att blåsa vatten i ett rör.
Varför detta är det mest intressanta värdet vid vattenkylning, är för att radiatorn är en restriktion för fläkten, som den måste övervinna för att luften skall pasera radiatorn. oavset om fläkten måste trycka eller suga luften igenom radiatorn.

Det spelar ingen som helst roll hur många kubikmeter luft fläkten kan blåsa, om den inte klarar att trycka luften genom radiatorn, kyler din loop ingenting.

us.hardware.info/reviews/5770/6/103-12cm-case-fans-review-test-resultsnlowest-noise-levels

Det enda du har att länka till är alltså ett test av 120mm fläktar när vi pratar om 140mm, bra där

Skrivet av Turbonisse:

@Zpnk: Imponerande prestanda...
1300rpm och endast 16.05dB samtidigt som den levererar 2.64mm/H2O.
Låter nästan osannorlikt.

Osannolikt? menar du att man inte kan lita blint på tillverkarens egna siffror?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Alltid roligt att diskutera med någon som backar upp sina påståenden med "faktan får du googla dig fram till själv ;)". Men det är väl i linje med vad man kan förvänta sig av någon som baserar sina uppfattningar på tillverkarnas egna siffror

Svaret att du får googla själv fick du för att du förväntade dej att jag skall ta fram info för dej. Kul att du försöker vända din egna fräckhet mot mej. Vill du hitta flera fläktar, så får du göra det själv. Jag är inte intresserad av att springa i dina ledband. Min loop är klar, jag har fläktar som funkar för mej.

Skrivet av Naga:

Gällande push vs. pull, har du några faktiska underlag att backa upp dina påståenden med mer än din egna lathet när det kommer till att rengöra? För Martin gjorde ganska utförliga tester när han fortfarande var aktiv och då var alltid push lite bättre.

Då var vi där igen. "har du?" Har jag vadå? Lust att gräva fram info för dej? Skulle inte tro det! Skulle någon annan sakligt frågat, så skulle jag kunnat peka åt rätt håll, men en oföskämd människa som går till personangrepp, kallar mej lat, kräver att jag skall arbeta åt honom, skulle inte tro det.

Skrivet av Naga:

us.hardware.info/reviews/5770/6/103-12cm-case-fans-review-test-resultsnlowest-noise-levels

Det enda du har att länka till är alltså ett test av 120mm fläktar när vi pratar om 140mm, bra där

Om du har läs svårigheter, så får du be någon hjälpa dej. (Be om att andra skall göra saker för dej, verkar du ju vara bra på.)
Läs vad jag skrev istället.
"Bara o knappa in fläkt tillverkare och modell i Google, så kommer du snart fram till info och spec." Hur svårt skall det behöva vara?

Skrivet av Naga:

Osannolikt? menar du att man inte kan lita blint på tillverkarens egna siffror?

Jag har aldrig påstått att jag litar på tillverkares sifror. Åter igen nått du försöker trycka ner i halsen på mej.
Jag nämnde att en tillverkare vars nuvarande produkter funnits i fem år inte har blivit påkommen med lögn på ett värde. Helt plötsligt gäller det hel världen?

Infogade citat för förtydligande.
Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Naga:
Jag har kört med Vardar F2-140 men det var på en annan radiator.
Jag tycker båda är bra, Vardar fläkten låter dock mer men det kan också bero på att jag körde den på en annan radiator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Svaret att du får googla själv fick du för att du förväntade dej att jag skall ta fram info för dej. Kul att du försöker vända din egna fräckhet mot mej. Vill du hitta flera fläktar, så får du göra det själv. Jag är inte intresserad av att springa i dina ledband. Min loop är klar, jag har fläktar som funkar för mej.

Då var vi där igen. "har du?" Har jag vadå? Lust att gräva fram info för dej? Skulle inte tro det! Skulle någon annan sakligt frågat, så skulle jag kunnat peka åt rätt håll, men en oföskämd människa som går till personangrepp, kallar mej lat, kräver att jag skall arbeta åt honom, skulle inte tro det.

Om du har läs svårigheter, så får du be någon hjälpa dej. (Be om att andra skall göra saker för dej, verkar du ju vara bra på.)
Läs vad jag skrev istället.
"Bara o knappa in fläkt tillverkare och modell i Google, så kommer du snart fram till info och spec." Hur svårt skall det behöva vara?
Jag har aldrig påstått att jag litar på tillverkares sifror. Åter igen nått du försöker trycka ner i halsen på mej.
Jag nämnde att en tillverkare vars nuvarande produkter funnits i fem år inte har blivit påkommen med lögn på ett värde. Helt plötsligt gäller det hel världen?

Hahah jag förväntar mig inte att du ska "ta fram info för mej" utan jag förväntar mig snarare att du ska ha någon som helst grund till dina påståenden, men det verkar vara att hoppas på för mycket. Det är tydligt att det inte går att ha någon givande diskussion när du verkar tro att du gör mig någon sorts tjänst genom att kunna komma med källor till dina påståenden. Ha det

Skrivet av MarkSix:

@Naga:
Jag har kört med Vardar F2-140 men det var på en annan radiator.
Jag tycker båda är bra, Vardar fläkten låter dock mer men det kan också bero på att jag körde den på en annan radiator.

Jo men det är i linje med vad jag läst och vad jag upplevt själv, kanske får ta och kolla på Noiseblocker då, sen har jag inte provat Fractals Venturi heller men det har jag dragit mig från att göra eftersom jag hört en del negativt om dem.

Tackar!

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

För att det finns mycket bättre 120mm fläktar än 140mm tyvärr

Här är du inne på 2/3 dels kapacitet. (En 120mm har 2/3 av ytan hos en 140mm.)

Skrivet av MarkSix:

@Naga:
Det har börjat komma en hel del bra 140 fläktar.

Andra som håller med...

Skrivet av Jompa79:

Hur stor skillnad tycker du det är mellan Noctua och Vardar? Är Noctua värt prisskillnaden?

Här får jag en direkt fråga. Svaret duger inte, då jag inte anser det värt att rigga upp och testa själv?

Skrivet av Naga:

Ja det var ju ett väldigt informativt svar, du får gärna dela med dig av några av dessa guldkorn då jag påpekat vilka jag redan provat.

"Finns massor med bra 140mm fäktar" Som jag redan skrivit, tänker jag inte förse dej med en lista, det finns redan länkat till i tråden. Fast du kom inte förbi det faktum att listan består av ett test av 120mm fläktar. Du förstår, om man knappar in fläkt namnet i Google, så kommer det upp både 120mm, och om tillverkaren tillverkar andra storlekar, så hoppar dessa också fram, magi!

Skrivet av Naga:

Ja för tillverkarsiffrorna har man ju alltid kunnat lita på då de alla har samma sätt att mäta och redovisa sina siffror.

Jag jämför ETT värde. Hur högt orkar fläkten blåsa en vatten pelare? Hur skulle tilverkaren fejka det? Ett test, som om fejkat är alldeles för lätt att genomskåda.

Skrivet av Naga:

Ingen skillnad i prestanda kan man väl diskutera, så gott som alla tester jag sett har kommit fram till att push är bättre än pull, sen om man vill kalla det marginellt eller inte är ju en annan sak.

Vad gör fläkten? Den skapar en tryck skilnad. Kan detta faktum påverka radiatorns prestanda? Svar:JA. Sitter fläkten framför, skapar den ett övertryck, sitter den efter, skapar den ett undertryck.
Låt oss säga att vi har en fläkt som klarar 2mm/H2O. Skilnaden mellan de två möjliga possitionerna är mao 4mm/H2O.
För att ni skall förstå hur försummbart detta tryck är, kan jag nämna att 1bar = 10330mm/H2O.
4mm/H2O är alltså 0.00038722bar.
Om skilnaden på fläkt placering inte är försumbar? Förklara gärna för oss andra vad som skulle kunna åstadkomma en större skilnad i temperatur?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

@Zpnk: Har nåra Akasa Apache fläktar, bra ljudnivå, men de flyttar inte speciellt mycket luft.

Permalänk
Medlem

Halloj.

Jag håller på att bygga upp en loop till mitt Enthoo Pro för tillfället.
Har kört en liten loop tidigare med ett powercolor 290 med alphacool-block på och kylde det med en slim 240 och en kanske 45mm tjock 120. Gick väl sådär, då vattentemperaturen gick upp mot 36 grader i lättare spel ibland. Fick sedan reda på att det hade med total inkompetens från tidigare användaren av blocket och radiatorerna, men nu är allt rengjort.

Har däremot fått lite mer smak för det och spenderat lite pengar så att jag kan kyla båda mina r9 290.
Kommer att bli en XSPC EX420 i taket, en Alphacool UT60 240 i fronten. Eventuellt planerar jag på att modda lite och sätta in min tidigare ekwb 120 45mm i fronten också, men det får bli till senare.

Jag har väl två frågor egentligen.
Först och främst, hur kommer detta att kyla två st 290 med EK-block? finns det gott om utrymme för överklockning här?
Och hur ska jag rikta alla fläktarna? Kommer förmodligen att köra push/pull i fronten med 4 st 120mm (2 st GentleTyphoon och 2st fractal design "någonting"), tre stycken Noctua p14s redux 1200rpm i taket till 420-radden och en standard 120 som jag fick med chassit i baken. Jag kyler processorn med en Noctua NH-d15, så jag är orolig att det kommer att bli väldigt varmt i burken om jag kör för mycket in-luft?

Det är en del kvar på projektet även efter loopen är på plats, då jag inte har någon belysning. Kommer inte att bli något supersnyggt bygge, utan jag vill mest testa. kanske slänger upp någon bild när jag är klar.

Såg någonting skrivas om sensorer tidigare. Skaffade sensor från coolerkit (100:-ish) med G1/4-plug för att hålla koll på vattentempen, ska jag inte lita på den alls? Hur fel kan en sån visa? (Vart fler frågor )

Tack på förhand!

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@Naga:
I alla fall är detta några fläktar som är 140mm som kan vara värt att ta en titt på.
Noctua NF-A14 PWM
Rosewill Hypoborea
Akasa Viper
Cougar Vortex
BitFenix Spectre Pro PWM
Slip Stream 140 XT
Silverstone FHP141
SWIFTECH HELIX140
Phanteks PH-F140SP

Skickar även med en länk på olika fläktars ljudnivå genom en radiator, sidan är på franska men välj bara vilken fläkt ni vill se i grafen. (Eller använd translate)
http://www.hardware.fr/articles/886-26/recapitulatif-db-a-vs-...

Och ytterligare för att förstå att man ska inte stirra sig blind på siffror när det kommer till kylning.
http://www.overclock.net/t/1491702/static-pressure-airflow-sp...

Flertalet reviews av olika fläktar
http://thermalbench.com/category/fans/

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Entusiast

Tänkte lägga en beställning från caseking här på kvällen, men Paypal vill inte visa mig pengarna jag fört över från mitt bankkonto. En sak är säker, inte är då pengarna kvar på mitt bankkonto iaf... suck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Tänkte lägga en beställning från caseking här på kvällen, men Paypal vill inte visa mig pengarna jag fört över från mitt bankkonto. En sak är säker, inte är då pengarna kvar på mitt bankkonto iaf... suck

Har du gjort en banköverföring till paypal? I så fall tar det 1-2 dagar för det att synas.
Har du kortet kopplat till paypal? Då ska pengarna dras direkt.

Surt när det händer

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Brainsplitter:

Har du gjort en banköverföring till paypal? I så fall tar det 1-2 dagar för det att synas.
Har du kortet kopplat till paypal? Då ska pengarna dras direkt.

Surt när det händer

Paypal har ju alternativet att skicka omedelbart. Testade att skicka en tia efter ett tag, den kom fram på en gång...

Måste avvakta tills ikväll, sen ta skärmdump på banköverföringen och skicka in och sen återkomma under morgondagen. Suck

EDIT: Orkar inte sitta och vänta på pengar som Paypal trollat bort. Får till svar att överföra en massa dokument och i värsta fall behöva vänta i minst 73 timmar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Paypal har ju alternativet att skicka omedelbart. Testade att skicka en tia efter ett tag, den kom fram på en gång...

Måste avvakta tills ikväll, sen ta skärmdump på banköverföringen och skicka in och sen återkomma under morgondagen. Suck

Fy vad jobbigt Antar att det var för att få grejerna till helgen också?
Vad för temps har du förresten på din i7?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Brainsplitter:

Fy vad jobbigt Antar att det var för att få grejerna till helgen också?
Vad för temps har du förresten på din i7?

Iofs ingen panik då mina fittings är på väg ut ur Kina nu... men alltid roligt att beställa och få hem saker.

Mina temps är väl mellan 70 och 80 i prime95 så det är inte jätteimponerande direkt. Hoppas på bättre siffror när man dragit om loopen, fått dit en till rad och fått ett mycket bättre cpu-block

Kommer ha följande saker då

CPU-block: EK-Supremacy EVO - Acetal+Nickel CSQ
Pump: EK-XTOP Revo D5 PWM
Rad 1: EK-CoolStream XE 240
Rad 2: Phobya G-Changer 360 V.2
Res: Phobya Balancer 250 black matte

Till det blir det mayhemslang (hört minst dåligt om den), röd ek-vätska och barrow-fittings. Sen till sommaren så blir det ny gpu och block till det

Permalänk
Hedersmedlem

Hej.

Jag vill bara påminna om att tänka på hur man formulerar sig och att försöka bibehålla en trevligt diskussionsmiljö för alla involverade så att man inte bryter mot §1 i forumets regelverk. Kan inte detta skötas så kan vi tyvärr bli tvungna att radera inlägg.

Mvh
Überklass
Moderator

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Tog mig tiden igår att byta till färgat istället för genomskinlig vätska. Aningen dålig belysning med de får duga

Dold text
Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Entusiast

Suttit och googlat som en tok gällande ek's cpu-block och konstaterat att det är lika bra att jag kör på detta:

https://www.caseking.de/ek-water-blocks-ek-supremacy-evo-acet...

För med min tur så kommer en plexitopp spricka... vill gardera mig mot otur

@Brainsplitter blev snyggt det där, vad har du använt?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zpnk:

Suttit och googlat som en tok gällande ek's cpu-block och konstaterat att det är lika bra att jag kör på detta:

https://www.caseking.de/ek-water-blocks-ek-supremacy-evo-acet...

För med min tur så kommer en plexitopp spricka... vill gardera mig mot otur

@jonnti blev snyggt det där, vad har du använt?

Haft plexi i typ 6 år inga problem ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240