M0n0wall och radio-internet - vägrar funka!

Permalänk

M0n0wall och radio-internet - vägrar funka!

Eftersom ISP:n vägrar lämna ut fler IP adresser och antalet datorer bara växer är det nu dags att skaffa sig en DHCP. Jag har kommit över en gammal dator som jag har tänkt köra detta på. Allt går bra med installationen och så. Men när jag pluggar in mitt radio-internet så vägrar nätverkskortet att lysa. Inte heller M0n0wall hittar det.
Det lokala nätverket funkar fint. Jag kan t.o.m. logga in på DHCP:n och göra inställningar. Men vad jag än ställer in för WAN så vägrar det fungera.
Någon som har råkat ut för liknande problem och kanske har tips på lösningar?

Visa signatur

Use the force - Open source!
MacBook 13" // 2.0 / 2GB /// iPod 3G // 15GB

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att nätverksortet som är kopplat till ditt radio-LAN är fullt fungerande?

Visa signatur

// QuInT

Permalänk
Medlem

Hittas båda nätverkskorten ordentligt under installationen?
Är du säker på att du valt rätt, med LAN och WAN?

Permalänk

Ja, jag har testat att koppla in LAN:et i de olika korten och båda korten funkar fint.

Det är under installationen som den inte hittar WAN:et.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

testa med ett annat nätverkskort då

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Som sagt funkar båda nätverkskorten fint. Verkar vara M0n0wall som har problem med att uppfatta att mid radio-internet är ett WAN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men m0n0wall uppfattar inte något som ett wan.
Du väljer vilket nätverkskort som är wan under Interfaces (assign).
Sen går du till WAN och väljer vilken typ av anslutning (static, dhcp osv).

Permalänk