M0n0wall och radio-internet - vägrar funka!

Permalänk

M0n0wall och radio-internet - vägrar funka!

Eftersom ISP:n vägrar lämna ut fler IP adresser och antalet datorer bara växer är det nu dags att skaffa sig en DHCP. Jag har kommit över en gammal dator som jag har tänkt köra detta på. Allt går bra med installationen och så. Men när jag pluggar in mitt radio-internet så vägrar nätverkskortet att lysa. Inte heller M0n0wall hittar det.
Det lokala nätverket funkar fint. Jag kan t.o.m. logga in på DHCP:n och göra inställningar. Men vad jag än ställer in för WAN så vägrar det fungera.
Någon som har råkat ut för liknande problem och kanske har tips på lösningar?

Visa signatur

Use the force - Open source!
MacBook 13" // 2.0 / 2GB /// iPod 3G // 15GB

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att nätverksortet som är kopplat till ditt radio-LAN är fullt fungerande?

Visa signatur

// QuInT

Permalänk
Medlem

Hittas båda nätverkskorten ordentligt under installationen?
Är du säker på att du valt rätt, med LAN och WAN?

Permalänk

Ja, jag har testat att koppla in LAN:et i de olika korten och båda korten funkar fint.

Det är under installationen som den inte hittar WAN:et.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

testa med ett annat nätverkskort då

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

Som sagt funkar båda nätverkskorten fint. Verkar vara M0n0wall som har problem med att uppfatta att mid radio-internet är ett WAN.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men m0n0wall uppfattar inte något som ett wan.
Du väljer vilket nätverkskort som är wan under Interfaces (assign).
Sen går du till WAN och väljer vilken typ av anslutning (static, dhcp osv).

Permalänk

Jag har gjort det. Men saken är den att lampan inte tänds på nätverkskortet när jag pluggar in mitt WAN.
Inte ens när jag konfigurerar WAN:et så funkar det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

alltså fungerar inte det nätverkskortet med m0n0wall...

= testa ett annat kort/annat märke

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Eller så skall du testa med en annan kabel som är korsad... eller rak... beroende på vad du har nu.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

När jag pluggar in LAN:et i nätverkskorten så lyser det och fungerar (båda korten fungerar). Men när jag sedan stoppar i mitt internet så lyser det inte (inget av korten).
Jag har en speciell kabel som går från min radio-enhet till nätverkskortet och den kabeln funkar finfint när jag kopplar in den i switchen. Så den är det inga fel på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om den funkar fint till switchen betyder det att det är en rak kabel, ska du koppla direkt till ett nätverkskort måste det vara en korsad kabel.

edit: När jag läser ditt inlägg igen ser jag att jag kan ha missuppfattat dig. Men det borde vara kabeln som är felet.

Nätverkskort ==== switch => Rak kabel

Nätverkskort ==== nätverkskort => Korsad kabel (och samma borde gälla radio-lan-modemet till nätverkskort)

Permalänk

Och nu fattar jag att jag också har haft fel. Inte tänkt på det innan, men det är säkert det som är felet. Hur bör man lösa detta? Eftersom det är en speciell sladd så tror jag knappast att den går att få tag i till ett vettigt pris. Någon slags "mini-switch" som fungerar som omkopplare från korsad till rak vore fint. Finns det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte om det finns någon speciell switch just för det ändamålet men du skulle kunna använda en lite billig hubb, eller om du har verktyg tillverka en adapter med hjälp av en hane och en hona samt en sladdstump.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk

Ska jag tillverka en adapter känns det som jag kommer behöva en beskrivning. Det är några sladdar i en nätverkskabel om man säger så

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det är inte så dumt att ditt moderkort har delade irq ?

det kanske hjälper att flytta ett kort

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlastBeat
Och nu fattar jag att jag också har haft fel. Inte tänkt på det innan, men det är säkert det som är felet. Hur bör man lösa detta? Eftersom det är en speciell sladd så tror jag knappast att den går att få tag i till ett vettigt pris. Någon slags "mini-switch" som fungerar som omkopplare från korsad till rak vore fint. Finns det?

De enklaste sättet att lösa ditt problem på är ju att köpa en liten "tp skarv" som vänder på paren så att kabeln blir korsad.

Om du inte kan hitta en sådan i någon lokal datorbutik så kan du ju alltid köpa en:

+

en korsad nätverkskabel som du sedan sätter i nätverkskortet i din router/nat-burk. Så att det ser ut såhär:

Dessa skarvdon går ju att hitta överallt så det borde inte vara några problem!

/MiiKe

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk

Jag har lyckats hitta en tpskarv nu! Tack för hjälpen.
Men nu har jag åkt på ett nytt problem. M0n0wall vägrar boota :S
Den säger följande:
Panic: Going nowhere without my init!
Reboot in 15 sec

Vad är det nu som har hänt?
(Kände att det var onödigt att starta en ny tråd eftersom det var ungefär samma ämne)

Visa signatur