Permalänk

nåt tips på dator

har tänkt, eller ska köpa en bärbar dator... så behöver lite tips och råd.. lixom, helst under 10k, men iaf runt där.. vill nog helst ha en amd cpu, lång batteritid...
några tips?

Visa signatur

Jokern

Permalänk

kolla i FAQ:n......det sa dom till mig när jag frågade efter hjäp....
och jag gjorde det och nu vet jag vad man ska leta efter/fråga.....

men om du ska ha lång batteritid så finns det ju Acer TravelMate (icke amd).....

Visa signatur

vem? | var? | hur? | när? | varför just jag?!

Permalänk

vet, jag har tänkte om lite, läst den där faq:n litegrann... men jag vet inte direkt jag vad jag vill ha förutom så billigt som möjligt, men vill typ ha: Billig. helst under 10000, men iaf runt det. om det går.. men samtidigt vill inte ha
nån dålig "skräp å dålig kvalite" dator för att den är billig.. utan ska vara kvalite.
ska vara snabb. helst snabbare än en 2ghz i stationär om det går.
tystlåten och dra lite ström och inte bli speciellt varm vid långtidsanvändning
lätt i vikt och liten i storlek.
lång batteritid.
ska användas till:
film(tv-out ska den ha, kan tänka mig en widescreen om dom är bra), internet
musik
vissa spel(football manager 2005 t.ex. är ett iaf om ni vet va de är för spel )

Visa signatur

Jokern

Permalänk
Medlem

Inte under 10 000 inte...

Visa signatur
Permalänk

kan man inte få de under 10000? men under 13000?

Visa signatur

Jokern

Permalänk

jag ska hämta denna på mitt jobb nu på måndag och jag ska använda den till strategispel och internet......Acer Aspire 1362WLC - Mobile Sempron 2800+ 7999:- med moms.....(jag får för inköpspris)

jag tycker den räcker till det mesta....

Visa signatur

vem? | var? | hur? | när? | varför just jag?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyllet_84

kan man inte få de under 10000? men under 13000?

http://www.shgcomputers.com/produkter/infobox.asp?varenr=5504...

Finns på www.shg.biz !

Visa signatur
Permalänk

den såg intressant alltså...
sen de va bara en tanke som slog mig.. vet inte om det stod i faq:n men.. om man tar en cpu från varje som säga märke, modell och alla har samma hastighet... vad är skillnaden på dom, olika snabb t.ex? är dom olika tystlåtna? och vad nu det mer finns?
sen vilken är bäst och som säga snabbast?

Visa signatur

Jokern

Permalänk
Medlem
Citat:

den såg intressant alltså...
sen de va bara en tanke som slog mig.. vet inte om det stod i faq:n men.. om man tar en cpu från varje som säga märke, modell och alla har samma hastighet... vad är skillnaden på dom, olika snabb t.ex? är dom olika tystlåtna? och vad nu det mer finns?
sen vilken är bäst och som säga snabbast?

När det gäller bärbara så är Intels Centrino-paket att föredra, då ingår strömsnål & kraftfull CPU och WiFi. En Dothan på 1,7 GHz är riktigt snabb, antagligen snabbare än den dator du har!

Såvida SHGs datorer är tystlåtna vet jag ingenting om, men många användare säger det. Bäst & snabbast när det gäller bärbara PCs är intels centrinopaket. Då räknar jag inte med släpbara datorer på 4+ kilo.

Visa signatur
Permalänk

en fråga till bara.. om man tittar på Specifikationer på en dator på shg.biz har jag förstått detta rätt, men en centrino, eller dothan.. är det en dator med cpu:n Intel pentium M?
och står M för mobile eller är P M och en P mobile två olika??

Visa signatur

Jokern

Permalänk
Medlem
Citat:

en fråga till bara.. om man tittar på Specifikationer på en dator på shg.biz har jag förstått detta rätt, men en centrino, eller dothan.. är det en dator med cpu:n Intel pentium M?
och står M för mobile eller är P M och en P mobile två olika??

Nu fårstår jag inte riktigt, men jag ska försöka förklara. Centrino är en "märkning" att vissa kretsar ingår i datorn. Centrino i sig är ingen CPU

Såhär skriver Susning:

En klassning av bärbar dator med en speciell typ av processor till bärbara datorer som minskar störmförbrukningen på datorn upp till 50%. Detta ger en avsevärt högre användartid vid batteridrift. För att en dator skall klassas som en centrino måste den dessutom utrustas med ett trådlöst nätverkskort (W-lan)

Köp en bärbar dator med Dothan, du kommer bli nöjd

Visa signatur
Permalänk

oki... då är jag väl med litegrann iaf är icke så haj på datorer.. jo, tänkte mig den bärbara 550461 på shg.biz men ville som jag skrev i en annan tråd vill veta om de väger exakt 3kg? och väger så när lixom alla som säga utrustning är på den som säga eller hur man ska säga.. och hur tyslåten är den om nån har använt den eller har den?

Visa signatur

Jokern