Krönika: Datornörd

Permalänk
Medlem

Najs, gj

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cleric
Måste bara fråga vad det är för fel att använda ord som "ty" och andra stora ord?
Man får så få tillfällen att använda sig av ett sofistikerat språk nu förtiden så det är bara härligt att se att nån kan göra det.

Tycker att det var fint att de ordet "ty" här och där, texten fick en mer poetisk känsla :).

Det ser väldigt pretentiöst ut, särskilt när det är uppenbart att personen inte behärskar ett mer avancerat språk.

Visa signatur

There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot.

Permalänk
Medlem

Är Alma flicka eller pojke? Mest kuriosa, för jag kan verkligen inte avgöra utifrån bilderna.

Jag tycker för övrigt att det är roligt när "dyslektikerna" på forumet börjar gnälla över "för stora ord" och "högtravande" språkbruk. Alla i Sverige skriver inte som 90-talets lågstadieelever bara för att datornördkulturen myntat dessa.

När småbarnen på forumet hamnar i universitetsmiljö och skall skriva er första uppsats kanske ni börjar begripa att språkförmåga-fiskmås inte fungerar.

Landet behöver dock häckklippare, gatsopare, slaktare, ICA-försäljare, m.m. så oroa er inte, ni analfabeter kommer att kunna överleva ändå.

Det här är inte pretentiöst, det är ett genomsnittligt språkanvändande för någon som läst hyfsat mycket litteratur och skrivit en och annan uppsats. Lägg ner tramset, det är inget speciellt med språkbruket, ni är bara vana vid dilettantism.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem

Det är helt onödigt att försöka använda ett mer avancerat ord än vad man behärskar. Ser så kvasiintellektuellt ut.

Edit: Hatar det ordet... svenskans mest motsägelsefulla och ironiska ord.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Ses i kassan på Ica

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Är Alma flicka eller pojke? Mest kuriosa, för jag kan verkligen inte avgöra utifrån bilderna.

Jag tycker för övrigt att det är roligt när "dyslektikerna" på forumet börjar gnälla över "för stora ord" och "högtravande" språkbruk. Alla i Sverige skriver inte som 90-talets lågstadieelever bara för att datornördkulturen myntat dessa.

När småbarnen på forumet hamnar i universitetsmiljö och skall skriva er första uppsats kanske ni börjar begripa att språkförmåga-fiskmås inte fungerar.

Landet behöver dock häckklippare, gatsopare, slaktare, ICA-försäljare, m.m. så oroa er inte, ni analfabeter kommer att kunna överleva ändå.

Det här är inte pretentiöst, det är ett genomsnittligt språkanvändande för någon som läst hyfsat mycket litteratur och skrivit en och annan uppsats. Lägg ner tramset, det är inget speciellt med språkbruket, ni är bara vana vid dilettantism.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Alma är väl ett flicknamn?

Ah skitsamma det är en kvinna.

Visa signatur

PSN: SoL-WiK (PS3 250gb + 1000gb My Book + 500gb My Book @ Sony BRAVIA + Logitech Z-5500 + PS Vita)
Eigenbrötler - I dont give a FööK, cant fail if i dont try.

Permalänk
Citat:

Dilettant? Vet inte om jag ska känna mig träffad? Visserligen kan det sägas att jag rent officiellt sett saknar sakkunskap, då jag inte undergått någon högre utbildning (än), men vore det inte rätt meningslöst om denna diskussion endast skulle vara akademiker tillhanda?

Att använda "stora ord och högtravande språkbruk" är i sig inget fel, så länge författaren behärskar detta, men när det övergår i rent ordbajsande blir det mest pinsamt. Man bör skriva på den nivå man behärskar och ha klart för sig vilken målgrupp man riktar in sig på.

Visa signatur

There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot.

Permalänk

Det är ren skam att se folket här, klanka ner på språket, när många av er skriver som sopor själva

Förövrigt var det bra skrivit och en intressant artikel, allt behöver inte handla om hårdvara/mjukvara.

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem

Grymmt bra skrivet alltså..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem

Inte så att du känner dig utanför för att du ej har nån akademisk utbildning?

Sen kan jag säga att på tekniska universitet får ni leta efter era uppsatsskrivanden ni dillar om. Jag har då aldrig fått läst nån sån kurs under mina år.

Tror de flesta här inte skulle plugga filosofi utan tekniskt inriktat så ni kommer då inte bli bättre på erat språkbruk om ni pluggar till dataingenjör.

Tror ni har större chans o bli bättre på svenska om ni gick på kvällskurs på en lågstadieskola.

Tycker artikeln var rolig o läsa, vet inte om jag skall känna mig träffad av artikeln eller inte. Den var lite väl övergripande. Men väntar på nästa artikel

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuljin
Ses i kassan på Ica

Jaså? Erbjuder du någon rabatt då?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ojojoj, stackars fisk...

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

bara när du kommer med rabattkuponger....

Permalänk
Medlem

Bra skrivet tycker jag men håller dock inte med om glorifierandet av datornörden.
Jag tror att en människa måste ha fysisk social kontakt för att må bra. Att hävda att en person är social när han hänger på ett forum tex tror jag inte på.

Permalänk
Medlem

Mycket bra skrivet!!!

Permalänk
Medlem

Jepp, trevligt betraktelse. Jag undrar lite om DH-filmen, är det klar, nedladdningbar? Skulle vara finemang att kika på.

Visa signatur

olsson.zigge@bredband.net

Permalänk
Hedersmedlem

bra

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Det här är något jag ska visa mina föräldrar

mycket bra skrivet!

Lycka till i framtiden

Permalänk
Medlem

Tycker det var intressant läsning såhär på kvällen. Jag håller också med (vem det nu var) att språket var trevligt och på snudden till poetiskt

Jag ser väldigt gärna flera krönikor i samma stil - dessa är de som faktiskt är värda att läsa.

Permalänk
Citat:

Det relevanta är vilka som är målgruppen och vilket språk dessa behärskar, det finns inget egentligt syfte med att skriva på ett språk som vare sig hon eller målgruppen hanterar.
Trots det gör hon ett, enligt mig, tafatt försök att skriva på ett "högtravande" språk, som för att låta intellektuell.
Men, även om du inte vill se det, hon misslyckas. Vilket i sin tur gör det ännu löjligare.

Tillskillnad mot oss medlemmar så skall hon, som krönikör, skriva på ett sätt som hon behärskar och på korrekt svenska annars blir det bara pannkaka.

Permalänk
Avstängd

Det var inte mycket jag håller med om i den där texten. Att framställa datornörden som en hjälte är fan ett hån mot övriga världen. Datornörden är inte heller social. Att träffa folk fysiskt är socialt. Hela datorvärlden går ut på att hålla sig så långt ifrån andra människor som möjligt. Istället gömmer man sig bakom ett antal bokstäver. Går allt åt helvete kan man lätt skapa sig en ny identitet.

Datornördar är kreativa, skapande människor? Jo visst. Ta en titt på CS-scenen.

Visa signatur

H.T.I.D.
One man to rule them all.
Jag har en Powerbook G4 667MHz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av etnica
Sen kan jag säga att på tekniska universitet får ni leta efter era uppsatsskrivanden ni dillar om. Jag har då aldrig fått läst nån sån kurs under mina år.

Tror de flesta här inte skulle plugga filosofi utan tekniskt inriktat så ni kommer då inte bli bättre på erat språkbruk om ni pluggar till dataingenjör.

Tror ni har större chans o bli bättre på svenska om ni gick på kvällskurs på en lågstadieskola.

Nja. Jag skulle vilja säga att även vi som läser tekniska inriktningar använder ett tämligen avancerat språk. Det må vara sant att vi sällan skriver lika poetiskt eller dramatiskt som humanister, eller lika kryptiskt som medicinarna - men likväl producerar vi texter i vilka språket håller en lämplig nivå. Teknisk litteratur läser man för att få reda på fakta, inte som kvällslektyr eller foder för fantasin. Vad man sedan gör med faktan är en helt annan femma.

För att återgå till trådens egentliga ämne tycker jag att texten var lite intressant läsning. Dock kan jag inte bestämma mig för hurvida jag kan identifiera mig med det som Alma beskriver.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Krönikan ger ungefär lika mycket som en politisk debatt på Kuba. Att beskriva ”Datornörden” som en social hjälte i en brinnande kamp för mänsklighetens framsteg är inte riktigt så modigt som man skulle kunna önska av en ung krönikör, särskilt inte på Sweclockers forum.

<> Våga skriva om det förfall som sker av vårt svenska språk då en litterär paus endast kan benämnas med ”…….”.

<> Våga säga att känslor inte måste beskrivas med o.s.v.

<> Våga säga att förmågan att sätta in neonljus och ett plexifönster i en plåtburk inte kan ses som en högre teknisk examen.

<> Våga säga att naturupplevelser kan vara något annat än de senaste specialeffekterna i Sagan om ringen.

<> Våga säga att ett sexliv inte är att söka på könsord och kroppsöppningar på DC.

Då kära Alma skulle du skriva om intressanta områden som skulle beröra, så som en krönika skall.

Visa signatur

"Lagen är ett uttryck för det minimum av moral som krävs för att samhället skall fungera."

Permalänk
Medlem

Helt ok krönika.
Sen ska man väl inte glorifiera alltför mycket dock... lagom är bäst...

Men var är dokumentären Alma! Vi har väntat läääänge nu!!!!

Visa signatur

---------------------------------------------
AMD XP2800+, 768 MB DDR, Radeon 9800XT, Win XP

Permalänk
Medlem

trevlig läsning var det iaf, kanske som någon skriv tidigare lite kyrkligt... bra iaf...ja just det, fordie är inte alla dina vänner?

Visa signatur

forum.wallabou.se

Permalänk
Medlem

Nej, jag har redan jobb på ett helt annat plan.. Tänkte mer att på att det är där du kommer hamna,

Citat:

Permalänk
Medlem

WTF. hmm. BRA skrivet.

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Du tog orden ur munnen på mig!

Och du tog orden ur munnen på MIG!

Inte alls i min smak.. hon tar i för mycket och försöker flasha med sin fina svenska.
Den kan vara bra utan perfekt svenska!

Visa signatur

Professionals are predictable. It's the amateurs that are dangerous.

Permalänk
Medlem

Kul att få höra sådant här från en utomstående.
Men man kan väl vara 50% datornörd och 50% något annat också hoppas jag? Man bör inte dra alla över en kant.
Sedan så borde språkpoliserna och bessewissrarna skapa ett eget forum eller kanske en forumdel där de kan gnälla 24/7.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Den produktiva datornörden är tillhör en svunnen tid, nu finns det för mycket underhållning på nätet
Nej men faktum är att det spenderas väldigt mycket tid på att diskutera saker och ting, i forum som detta, istället för att praktisera.

"Beakta ordformen ty, den kan kännas gammalmodig och formell" Jag tror det kommer upp någon sådan varning i ms word. Det är inget ord som bör användas i onödan imo.