19" TFT, bättre än min nuvarande Trinitron.

Permalänk
Medlem

19" TFT, bättre än min nuvarande Trinitron.

Hejsan.

Jag är på jakt efter en TFT-skärm. Mina specifika krav är att den skall vara 19" tum, ha en god kontrast, fina färger samt så vill jag ju inte att den skall vara sämre än min nuvarande Trinitron-skärm, som var riktigt bra enligt mig som ny. En fråga till också, är det en stor skillnad mellan olika TFT-skärmar precis som det är/eller var mellan CRT-monitorer. För exemplevis mi CRT monitor är ju vida överlägsen många CRT monitorer. ifall det är som så att det är stor klass-skillnad mellan olika TFT-skärmar så vill jag ha en riktigt bra skärm, men ifall ni anser att nivån TFT-skärmarna emellan är hyggligt jämn så vill man ju inte lägga ett par tre tusen extra på någon futtigt procent i bildkvalitet extra.

Jag spelar tvärr inte datorspel,men jag vill ändå ha en skärm där man kan spela ifall lusten skule falla på. Hur länge håller en TFT skärm? Jag har ört att en sådan kan hålla kvalitet oerhärt länge, rätt elllr fel? Och så till prisklassen. Jag har inget definitivt satt pris eftersom jag inte är riktigt insatt i kvalitetsskillander etc. mellan skärmarna, men omkribg 5000:- låter lagom. För så värst mycket mera är jag inte beredd att lägga ut på en skärm.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpt en Eizo L768 om det inte vore för responstiden, 25ms. Har ruskigt bra spec. och får bra i tester, men 25ms är lite högt för spel. Vet inte vad den kostar, 17"-varianten kostar iaf kring 4300 på Dustin (L568).

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Okok, tackar. Kollar upp alla skärmar som ni föreslår, men responstiden lät lite hög som sagt..

OBS. Jag läste precis en underlig sak i en tråd på forumet. Det var en karl som påstod att en 17" TFT är jämförbar med en 19" CRT. Fattar inte riktigt..?

Permalänk
Medlem

På en 19" CRT ser man väl knappt 18" egentligen, delar av bildröret är bakom kanterna. Så det stämmer väl inte riktigt, men nästan.

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Då förstår jag. Jo, anledningen till att jag vill ha en TFT är framförallt för att jag fått för mig att man sparar ögonen bätter så. Du förresten, är det inte lite väl dålig kontrast på den där monitorn som du föreslog. Läste någonstans att den endat skulel ligga på 500/1 medan andra kan ligga t.o.m. på 1000/1. Den hade dock fått betyg som bekräftar att den ligger på en pallplats i sin prisklass, verkar mycket intressant. Har den DVI/digital, räcker kontarsten till? Som ni hör så är jag dålig påd etta, men jag vill ej byta ner mig från min Trinitron skärm som jag har just nu.

OBS. Jag är beredd att inhandla en 17" istället då ifall man får mer för pengarna. Finns det någon bättre än Ezion? Hur mycket måste man gå upp i pris för något bättre och hur bra är den jämfört med min Trinitron?

Nu har jag hittat en skärm som kanske skulle passa(ifall man bortser ifrån spel, som ju ändå inte är speciellt viktigt för mig). Den har 1000/1 i kontrast och jag ser igen anledning till att köpa något sämre än 100/1 i kontrast, då det för mig är oerhört viktigt att komma så nära en CRT skärm i kontrast som möjligt. Hä är den: http://dellware.euro.dell.com/dellstore/dellware/config/defau...

-men hitta gärna någon bättre åt mig med DVi etc.

Permalänk
Medlem

Den skärmen har ju 1000:1 i kontrast, mycket bra. Jag är väldigt sugen på den men responstiden hindrar mig, då skulle jag behöva köpa nån begagnad 17" CRT för några hundralappar att spela på, men då tappar jag hela idén med ett cleant skrivbord.

Alltså, TFT:er är kluriga. Har själv jagat i månader (inte i akut behov, därför jag är avvaktar). Det finns inga "universal"-skärmar där man kan både spela, se film och jobba med grafik. Problemet är att för att en skärm ska vara snabb måste man "spara" in på färgerna. 18-bitars paneler i de snabba skärmarna (ca 260k färger, simulerar 16.2milj), 24-bitars i de slöa (25ms), 16.7 milj "riktiga" färger.

För bra färgåtergivning och bildkvalitet är det en skärm med 24-bitars panel du ska ha, helt klart. De är också de enda som kan tävla någorlunda med bra CRT:er när det gäller färg. Å andra sidan är 18-bitarsskärmar de enda som kan tävla med CRT:er när det gäller snabbhet.

Jag tror faktiskt inte att någon TFT som inte kostar multum kan tävla med en riktigt bra Trinitron-skärm. Jag är dock trött på flimmer och stora klumpar på skrivbordet. Jakten fortsätter.

Fördelarna med TFT:er är enligt mig helt klart skärpan, inga konvergensfel eller oskärpa. Ingen strålning, inget flimmer. Väldigt behagliga att titta på.

Kanske blev lite luddigt, är trött... Vad vill jag komma fram till? (får inte till nån slutkläm på inlägget.. ) Men åk till en datorbutik och tittat på TFTer, jämför snabba med långsamma, och med CRTer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, tackar. Men förstår jag dig rätt att Dell skärmen är helt ok ifall man bortser ifrån spelandet?

Permalänk
Medlem

Syftade iofs på Eizon, men Dellen såg fin ut. Skulle dock vilja läsa en recension först, eller testa den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har en 21" Sony Trinitron monitor. bilden på den må vara bra. men jävmfört med min tft är den ju ingen höjdare..

så tft är helt enkelt bäst.

spelar hl2 på den utan problem.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimmy_28
Ok, tackar. Men förstår jag dig rätt att Dell skärmen är helt ok ifall man bortser ifrån spelandet?

1000:1 i kontrast är rena fantasisiffror, det stämmer garanterat inte. Det där är struntsnack från tillverkarnas sida. Allt över 500:1 bör tas med en nypa salt skulle jag vilja påstå. Det finns inga fastställda standarder för hur tillverkarna mäter kontrast (eller responstid heller för den delen), och då blir siffrorna därefter.

Det Kevlar säger om färgdjup och responstid stämmer - med ett par undantag. Det finns ett par modeller på marknaden med en panel som har 24 bitars färgdjup (16.7m färger) och 16 ms responstid, vilket jag anser är en väldigt bra kompromiss. Dell har en modell som heter 2001FP som absolut är värd att kolla upp, kostar 6-7k numera efter prissänkningen. Samma panel sitter för övrigt i skärmar från ett par andra tillverkare om du inte vill ha Dell, bland annat Planar och Viewsonic.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Ok, det verkar svårt det här med kontrast siffrorna alltså.

Men ifall jag bortser ifrån spelandet så verkar ju Eizo onekligen som en guldklimp, men detta med kontrasten oroar mig ändå. Även fast Dells mätningar är överdrivna så är ju faktiskt 1000 gentemot 500 en stor skillnad. Med Eizon lär jag nog få nöja migmed mörkgrått och det vill jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimmy_28
Ok, det verkar svårt det här med kontrast siffrorna alltså.

Men ifall jag bortser ifrån spelandet så verkar ju Eizo onekligen som en guldklimp, men detta med kontrasten oroar mig ändå. Även fast Dells mätningar är överdrivna så är ju faktiskt 1000 gentemot 500 en stor skillnad. Med Eizon lär jag nog få nöja migmed mörkgrått och det vill jag inte.

Jag tycker inte man ska stirra sig blind på kontrastsiffrorna, det finns viktigare egenskaper hos en skärm att jämföra än siffror som bara är mer eller mindre hitte-på från tillverkarnas sida.

Om du är intresserad så finns det en väldigt intressant artikel hos Anandtech där de testar en hög 19", mycket bra läsning.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag förstår. Det är nog bara vi som kan lite minde om dylikt som stirrar sig blind på siffrorna, känner mycket väl igen fenomenet. Men frågan är hur långt ifrån en CRT man kommer i kontrast ifall man väljer tex. en Eizo topptestad skärm med uppmätt 500/1 i kontrast.

Kevlar. Ursäkta mig. Jag har blandat ihop Eizo's 767 och 768 hela tiden. Givetvis har 768'an 1000/1 i kontrast och nu blir det en beställning av denna. Tackar för era synpunkter, mycket värdefullt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
1000:1 i kontrast är rena fantasisiffror, det stämmer garanterat inte. Det där är struntsnack från tillverkarnas sida. Allt över 500:1 bör tas med en nypa salt skulle jag vilja påstå. Det finns inga fastställda standarder för hur tillverkarna mäter kontrast (eller responstid heller för den delen), och då blir siffrorna därefter.

Det Kevlar säger om färgdjup och responstid stämmer - med ett par undantag. Det finns ett par modeller på marknaden med en panel som har 24 bitars färgdjup (16.7m färger) och 16 ms responstid, vilket jag anser är en väldigt bra kompromiss. Dell har en modell som heter 2001FP som absolut är värd att kolla upp, kostar 6-7k numera efter prissänkningen. Samma panel sitter för övrigt i skärmar från ett par andra tillverkare om du inte vill ha Dell, bland annat Planar och Viewsonic.

det finns även skärmar med 24bitars färgdjup med 12ms acers 1914ms som jag förövrigt ändå inte tycker är nån shyst skärm. Signalen blir inte ren körs analogt.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Halogen; Tänkte främst på 17- och 19-tummare då det efterfrågades, glömde bort att Dellen hade blivit så billig :), även om den ligger över trådskaparens budget.

Iofs kostar Eizon 5600, för en tusing till får man Dells 20". Dock har den sämre kontrastvärde osv. Har själv varit intresserad av Dellen, men den är nog lite dyr för mig.

Stor djungel det här med TFT :/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena.

Ville bara flika in med infon att Eizo har kommit med en modell som heter L 778

1000:1 kontrast
16ms responstid

"1 miljard färger
Båda modellerna har också 10 bitars färghantering vilket ger perfekta toningar av färger och gråskala. Med 10 bitar får man en färgpalett på över en miljard färger."

10 bitars? har inte skärmar endast haft 8 bitars paneler innan? hursomhelst 10 bitars panel och 16ms respons verkar finfint.

Dock kostar den lite mycket för mig så jag ska beställa en L 768K istället.

Mvh
Henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Medlem

gtihenke; Funderade också på den, men den var aldeles för dyr (även 17"). Den har en vanlig 24-bitarspanel (16.77 miljoner färger), men en palett på 10 miljarder färger (alltså färger den kan visa, men "bara" 16.77 miljoner samtidigt).

Sen är det en VA-panel, som dom fått ner responstiden på. Dock är oftast en t.ex. 20ms VA-panel långsammare än en 20ms TN-panel. Får se om det kommer en recension.

Själv valde jag en Samsung 710T istället, nästan 2000kr billigare än Eizos nya 17".

Visa signatur