Permalänk
Medlem

Papst 120 mm

Jag har haft en 120mm Papst liggandes hur länge som helst och jag tänkte nu göra nåt med den, men vad/hur?

Så ser den ut och om ni läser på etiketten så står det:
220V AC 50/60Hz
10/9 W
Impedance protected

Nu till själva frågan, är det bara att koppla in den direkt med 220V eller måste jag göra nåt?

Fråga 2, var ska jag sätta den och hur? Jag har ingen fläkt i chassiet sedan tidigare, står i begrepp att börja ventilera lite.
Ska jag sätta den så den blåser in ny kall luft eller så att den suger ut den gamla varma?

Tacksam för lite hjälp, har inte sysslat med sånt här tidigare, men efter många om och men så har jag varit tvungen att börja för att få tyst på åbäket.

Permalänk
Medlem

Ja du kan sätta in den direkt i väggutaget. Och du ska sätta den som utsug, så den suger ut all varm luft ur chassit.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Asus 4070 OC| Ryzen 7800X3D | 32GB Corsair 6000Mhz CL30 | EVGA G2 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Först och främst... Har du plats att sätta den någonstans? Sätt den som utsug isåfall. Vad är det för kontakt på den ? 3 pin ?

Visa signatur

>>Gigabyte 8IPE1000-G|P4 Prescott 3.0Ghz|1x512Mb Kingston|1x80Gb WD 1x40Gb Samsung|Gainward 6600GT 256Mb
>>http://ystad-online.no-ip.com
>>ahlm@kattkiss.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaezZ
Först och främst... Har du plats att sätta den någonstans? Sätt den som utsug isåfall. Vad är det för kontakt på den ? 3 pin ?

Där är ingen kontakt på den alls, typ fas, jord och nolla (om jag minns rätt från den tiden man läste el på gymnasiet).

Permalänk
Medlem

jag har en likadan en 120 mm papst som står och drar ut väme i toppen av chassit, låter ruggit mycket men det är ett jäävla drag i den,

åter till dig och ditt proglem
Står det plus minus på din kontakterna på fläkten, isåfall, leta reda på närmaste jordade sladd löd (eller hur du gör) fast plus minus och jord , det är smidigt att ha en liten strömbrytare någonstans också. det har jag, plugga in i väggen, bli överaskad av hur stark den är,

jag rekomenderar starkt att du inte sätter den inne i cassit när vi har med 220 volt o göra, inte bra med kortis i burken,
iofs så är chassit jordat , men det är inte värt o ta några risker.

Edit : du sa att du ville ha tyst på datorn, då är inte en sån här fläkt och rekomendera, den låter MYCKET (iallfall min)

Visa signatur

6700K@4.5, RTX3080 16GDDR4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infraa
jag har en likadan en 120 mm papst som står och drar ut väme i toppen av chassit, låter ruggit mycket men det är ett jäävla drag i den,

åter till dig och ditt proglem
Står det plus minus på din kontakterna på fläkten, isåfall, leta reda på närmaste jordade sladd löd (eller hur du gör) fast plus minus och jord , det är smidigt att ha en liten strömbrytare någonstans också. det har jag, plugga in i väggen, bli överaskad av hur stark den är,

jag rekomenderar starkt att du inte sätter den inne i cassit när vi har med 220 volt o göra, inte bra med kortis i burken,
iofs så är chassit jordat , men det är inte värt o ta några risker.

Edit : du sa att du ville ha tyst på datorn, då är inte en sån här fläkt och rekomendera, den låter MYCKET (iallfall min)

Där står inget plus eller minus på den, inte vad jag kan se iaf
Kan jag utgå ifrån att blå och svart sitter som de ska eller måste jag mäta på nåt sätt?

Min granne hade en "likadan" (tror den var det iaf - det var ett tag sedan) och hans lät nästan ingenting, minns iofs inte om han hade gjort nåt speciellt, kanske sänkt strömmen till den eller nå sånt.

Permalänk
Avstängd

Två pin i någon av hörnen så det är bara att löda fast vilken 230V slad som helst och isolera bra efteråt, plugga in och bli skrämd av ljudet..

Jag gick el samt äger ett par "precis" likadan så vet jag att det inte spelar roll om det är "plus"(positiv) eller "minus"(negativ) när det gäller växelström/spänning...(finns ingen, doh) jord/grund sätter man under skruven med jord symbolen (svårt att inte känna till)..

Skaffa en likadant och kör dom i serie så får var fläkt 115V i sig och då låter två stycken fläktar mindre än en på fullvarv.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Två pin i någon av hörnen så det är bara att löda fast vilken 230V slad som helst och isolera bra efteråt, plugga in och bli skrämd av ljudet..

Jag gick el samt äger ett par "precis" likadan så vet jag att det inte spelar roll om det är "plus"(positiv) eller "minus"(negativ) när det gäller växelström/spänning...(finns ingen, doh) jord/grund sätter man under skruven med jord symbolen (svårt att inte känna till)..

Skaffa en likadant och kör dom i serie så får var fläkt 115V i sig och då låter två stycken fläktar mindre än en på fullvarv.

Ahh, tack för hjälpen! Får la ta och greja lite i helgen då.

Du kan ju sälja en till mig så har jag två