Produkttest: Sju webbkameror

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exige
Varför känns det som om så många webbcams har så väldigt svårt att släppa 640*480 upplösningen? Iaf på stillbilder skulle det ju vara bra med 800*600 lr 1024*768.

men då kan man väl köpa en vanlig kamera... ordet webbkamera hör väl ihop med usel kvalitet tycker jag:P

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Jag hade gärna sett hur kamerorna tagit bilder på hud, då kroppen utstrålar en del uv-ljus vilket dessa kameror oftast är byggda att snappa upp.

Dessutom vore det intressant att se hur Kinstone KS-188 belyser en yta med sina egna lampor.

Måste bara rätta mig själv, det är inte uv-ljus utan infrarött.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

Hej!

Kinstone Import här.

Enklast att hitta nån som säljer våra webcams, är att kolla vår hemsida.

http://www.kinstone.se

Tyvärr hann vi inte berätta för testaren att våra webkameror har en speciell inställning för utomhusljus. Dock har vi meddelat honom angående detta, så det kanske dyker upp utomhusbilder + bilder med starka 1000W lampan.

Nu har det även lanserats en webcam med äkta 1280x1024 upplösning. Skall kunna ge 15 fps RAW i denna upplösning, men med vår testdator kom vi bara upp i måttliga 8 fps. Ger ändå en tillräckligt "flytande" video. Har ännu ej testat den på en dator men högre prestanda, vilket krävs enligt teknikerna på fabriken.

Övrigt om våra webcams i testet kan sägas att de klarar 2 olika typer av komprimering RGB 24 och I420.

Finns inga Linuxdrivare ännu, men flera techfreak jobbar på detta bland användare av chippet från Vimicro.

Visa signatur

Per

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Min polare har en logitech quickcam pro 4000 och jag tycker den är kanon i alla lägen. kostar runt 1000 lappen.Släcker man ner helt så tillsätter den ljus själv och det blir bra bild endå. Bra recension

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI,AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz 36MB,Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16,MSI GeForce GTX 1660 SUPER 6GB GAMING X,Corsair RM750X 750W v2,Samsung 860 EVO 1TB, Win 10

Permalänk

Att inte ta med CCD baserade kameror var ett dåligt beslut.
Hur skall man veta om det är värt de extra hundralapparna om
det inte görs jämförande tester?

Beträffande motiven.
Legobilen var ganska ok, med många små detaljer, likaså tumskruvarna.
Vad jag saknade rejält var en bild på ett ansikte. Tror (till skilnad mot
vissa här) att de flesta webkameror används för att visa ansikten.
Dels upplyst av flouruserande lampa, dels av vanlig glödlampa.

Även om detta inte är ett test av proffskameror så borde det inte vara
så svårt att stoppa in en testbild från en normal färg/kontrast karta
som man brukar använda vid kameratester. Dessa avslöjar obamhärtigt
grova fel i färgåtergivning m.m. som är vanligt för webkameror.

Slutligen skulle det till motiven finnas ett taget med en kvalitetskamera
så man får en uppfattning om hur bilderna egentligen skulle sett ut.

Bra testide annars (förslag lämnat av mig )

Visa signatur

Programmerare, prestandatestare. Australien. Grönt te och lakrits.
----------------------------------------------------------------
7800X3D. 32GbRam. 2+4Gb M2 + 18Gb. 43" 4K. RTX4070Super. S23 Ultra.
Lödstation, Oscilloscop och en massa olika microcontrollers.

Permalänk
Medlem

Testar SweClockers vad som helst? Skulle vara roligare om det var ett seriöst test av vatten system eller grafikkort eller nått i den stilen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av agent
Tycker att det finns ingen vettig webkamera idag. Alla är har så dålig bildkvalitet så det är skrämmande. ...

Om du har FireWire och kan leva med en Apple-produkt...

http://www.apple.com/isight/

...kostar tyvärr en hacka.

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Hej, Kinstone här igen.

Har nu lagt upp en snapshot från vår senaste webcam KS-1818.

http://www.kinstone.se/Tester7.htm

Visa signatur

Per

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baker
Testar SweClockers vad som helst? Skulle vara roligare om det var ett seriöst test av vatten system eller grafikkort eller nått i den stilen!

Trodde vi testade ett grafikkort i fredags?, men jag kanske har fel

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

Tror det inte finns någon webkamera som är riktigt bra, har själv en Logitech Quickcam Pro 4000 och den funkar iaf hyfsat, men man får nog lägga ut närmare 2000kr för att få en riktigt bra webkamera och det är man ju inte direkt beredd att göra.Jag använder kameran när jag chattar med brorsan i Schweiz och med farfar
Så det är inget porr direkt

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av periskopet
Hej, Kinstone här igen.

Har nu lagt upp en snapshot från vår senaste webcam KS-1818.

http://www.kinstone.se/Tester7.htm

Kanon. Hur är det med ljudet. Inbyggd mic eller extern mic som medföljer.

Permalänk

Tyvärr är det ingen mikrofon på denna. Kanske kommer i en senare version. Bäst är ju alltid att köra headset, om man inte vill fånga upp allt annat som händer runtikring.

Visa signatur

Per

Permalänk
Medlem

Finns det inga bra digitalkameror som kan användas precis som webbkameror?
Går nämligen lite i inköpstankar & tycker det är lite onödigt att ha 2 produkter som utför istortsett samma jobb

Permalänk
Medlem

synd att ni missat den bästa, och snyggaste på marknaden http://www.apple.com/isight/

Permalänk

Övervakningskamera som webbkamera?

Tack för ett sjyst test på de vanligaste webbkamerorna Kinstone verkar ju helt ok - men samtidigt så har jag börjat fundera på om man kanske kan använda en övervakningskamera som webbkamera?!

Jag har bara surfat runt lite kort men är det möjligt att använda en "CCD-2 utomhus färgkamera 1/4" (http://www.bluespace.se/product_info.php?cPath=278&products_i...) med ett övervakningskort för typ 500kr?? Fungerar det så får man ju Riktigt mycket för pengarna! Hmmm...

/L