Permalänk
Medlem

Tänkte sälja min 5020 nu, men har ingen aning om vad jag kan ta för den. Den fungerar utmärkt, de enda felen är små sprickor vid gånggärnen och värmeproblem(dock har den aldrig hängt sig eller startat om). Alla papper, program och kartong medföljer.

Så vad tror ni jag kan få för den?

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinsson
Tänkte sälja min 5020 nu, men har ingen aning om vad jag kan ta för den. Den fungerar utmärkt, de enda felen är små sprickor vid gånggärnen och värmeproblem(dock har den aldrig hängt sig eller startat om). Alla papper, program och kartong medföljer.

Så vad tror ni jag kan få för den?

Sålde min 5024 (128MB DDR grafik, ingen BT), med trasig DVD-brännare och väckt batteri för 5300:-, men då skickade jag med en nästan oanvänd extern Samsung DVD-brännare med LightScribe (18x), vart nöjd med det. Köparen verkar också nöjd så.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Tradera säger jag bara.. verkar vara poppis med trasiga datorer.. ibland känns det som att dom får mer än om skulle fått om dom var hela

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Nytt batteri till 5024WLMI

Hejsan,

mitt batteri börjar bli dåligt

Enligt RightMark CPU Clock Utility så är designed capacity : 9583 mWh och fully charged capacity : 4744 mWh

Och jag börjar bli trött på att inte ha mer än 60 minuter drifttid, men alla batterier jag tittar på har typ max kapacitet 4000-6000 mWh.

Jag har även för mig att designed capacity var typ 12000 mWh så något är väldigt fel här

Permalänk
Medlem

Japp nästan, jag har Designed capacity, 15589mWh och Fully charged capacity, 12553 mWh.
Verkar tyvärr som att ditt batteri behöver bytas ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DoZ
Japp nästan, jag har Designed capacity, 15589mWh och Fully charged capacity, 12553 mWh.
Verkar tyvärr som att ditt batteri behöver bytas ut.

Och vart får jag tag på ett bra batteri?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swe_wolfis
Och vart får jag tag på ett bra batteri?

OFT: Åh, har denna tråd blivit "bumpad" ;).. nästan lite nostalgisk blir man när man läser denna, dessutom får man rysningar och gåshud

ONT: Vet inte riktigt.. eBay? Är nog inte värt att köpa nått orginal-batteri iaf. Har för mej att dom går uppmot 1k+, ett pirat är nog dyrt cirkus~500+ får du nog räkna med. Är org.batteriet ett 6-cells eller 9-cells? Eller är det rakt 4a?

Visa signatur

MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
OFT: Åh, har denna tråd blivit "bumpad" ;).. nästan lite nostalgisk blir man när man läser denna, dessutom får man rysningar och gåshud

ONT: Vet inte riktigt.. eBay? Är nog inte värt att köpa nått orginal-batteri iaf. Har för mej att dom går uppmot 1k+, ett pirat är nog dyrt cirkus~500+ får du nog räkna med. Är org.batteriet ett 6-cells eller 9-cells? Eller är det rakt 4a?

Enligt RightMark är det 8-cells

De pirat batterier jag har hittat ligger kring 4000 mWh, och det är ju typ det jag har i mitt gamla nu, om ett nytt orginal ligger kring 3 gånger så mycket ström och "bara" kostar dubbelt så är det ju värt det.

Permalänk
Medlem

5020 hemsida

Hej köpte min bärbara acer aspire5021 för snart 2 år sedan. Kommer ihåg att jag hade stor nytta av en sida som någon svensk privatperson lagt upp på webben där all möjlig info om datorn finns att läsa.

Kan nu dock inte komma ihåg vad hemsidan hette så är det någon som kan hjälpa mig blir jag väldigt glad!!!

Hette något mwed www.aspire5020.info.se eller något sånt (adressen leder ingen stans)

Visa signatur

Acer 5021

Permalänk
Medlem

Re: 5020 hemsida

Citat:

Ursprungligen inskrivet av epsom
Hej köpte min bärbara acer aspire5021 för snart 2 år sedan. Kommer ihåg att jag hade stor nytta av en sida som någon svensk privatperson lagt upp på webben där all möjlig info om datorn finns att läsa.

Kan nu dock inte komma ihåg vad hemsidan hette så är det någon som kan hjälpa mig blir jag väldigt glad!!!

Hette något mwed www.aspire5020.info.se eller något sånt (adressen leder ingen stans)

http://www.acer5020.info.se/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: 5020 hemsida

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
http://www.acer5020.info.se/

den funkar inte så bra.

Visa signatur

Intel Core2Duo 2.33 GHz, 2 gb ram, 500 gb hårddisk, HP W2207

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: 5020 hemsida

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MattisH
den funkar inte så bra.

Funkar prima för mej, prova slå in adressen manuellt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

vad har vi för hårddiskar i dessa 5021?
IDE? SATA?

Någon som kan reka en TYST 7200rpma?

Vad tror ni om denna?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=34683

Vad betyder intern överföringshastighet?
Den verkar lägre på denna än övriga 7200 100gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte2k
vad har vi för hårddiskar i dessa 5021?
IDE? SATA?

Någon som kan reka en TYST 7200rpma?

Vad tror ni om denna?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=34683

Vad betyder intern överföringshastighet?
Den verkar lägre på denna än övriga 7200 100gb.

Ja det är IDE ATA 2.5" Jag hade en Seagate Momentus i min 5021 fast jag hade en 160gb men den är riktigt bra.
Har dock gjort mig av med min 5021 nu så nu har jag HDn i en kabinett istället fungerar bra där med.

Visa signatur

kebj

Permalänk
Medlem

160gb med 7200rpm?
det har inte jag hittat... vart köpte du?

Permalänk
Medlem

Sorry jag hade bara en 5400rpm i min =( finns nog inte större än 100gb om man ska ha IDE och 7200rpm. Så du får nog nöja dig med 100gb i så fall.

Visa signatur

kebj

Permalänk
Medlem

Satte i en Momentus 7200.2 i min Aspire 1690 (samma chassi som 5020) för några veckor sedan och visst låter det mer. Originaldisken är i princip ljudlös så den första tiden efter bytet känns det kanske inte så kul vad gäller ljudnivån men man vänjer sig fort.

Permalänk
Medlem

Hur många har 5020/5024 där plasten spruckit vid gångjärnen för locket? Jag är väldigt nyfiken på att veta hur utbrett detta problem är.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big_PHat
Hur många har 5020/5024 där plasten spruckit vid gångjärnen för locket? Jag är väldigt nyfiken på att veta hur utbrett detta problem är.

Minst 2 st (min 5021 och jag antar även din dator).

Edit: Jag kan tillägga att sprickorna inte har någon funktionell betydelse utan stör bara ur estetisk synvinkel.

Permalänk
Medlem

Mycket vanligt... Tyvärr... Har väl iaf sett ett 20 tal på forumet där det har hänt...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5
MacBook Air 11,6 2010, 1,4 GHz, 4GB, 128 SSD - Resekamrat och soffsurfande

"Det man inte har i huvet får man ha i plånboken"

Permalänk
Medlem

kan vara svårt att starta en ny tråd om det och få nån uppmärksamhet... många har nog pensionerat sina 5020 datorer nu och förpassat dem till mindre krävande användare... men sök i den här tråden samt att jag har för mig att det finns en tråd i ämnet och du tittar på konsumentfrågor här på forumet...

de finns de som har fått igenom reklamationen men acer är helt hopplösa att ha att göra med... jag personligen skulle gärna vilja ha ett samtal mellan fyra ögon med F.F. som är servicechef i Sverige för acer... han har varken ansvars eller servicekänsla... undrar just vad han får lön för...

Visa signatur

i7 2600K, 16GB 1600, 120 GB Intel 320, 2 TB Raid 1, Antec 300, W7 Pro - Arbetsstation CAD, 3ds Max, Vray, AE, CS5

Permalänk
Medlem

hur menar du sprucken skärm?

Permalänk
Medlem

tar mig friheten att svara...

gångjärnet spricker från kanten och sakta äver sig sprickan genom hela gångjärnet... blir naturligtvis värre var gång man öppnar och stänger datorn...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min skärm sprack också vid gångjärnet men jag har gjort mig av med min nu I övrigt hade jag tur med min dator hade inga övriga fel på den. Men det kändes ändå skönt att bli av med den.

Visa signatur

kebj

Permalänk
Medlem

Någon som kan ge mig en länk där jag kan tanka drivisar rill min 5024?
Testade http://www.acer5020.info.se/ men där hittar man inget.
Hoppas ni kan hjälpa mig. skall försöka att sälja min för 5000kr på blocket.
Högtalarna fungerar inte och den har väremproblem. så vi får se hur det går!

Hoppas någon kan ge mig en länk iaf.!

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna finns att ladda hem på http://support.acer-euro.com/drivers/notebook/as_3020_5020.ht...
Där har åtminstone jag laddat ned mina.
Lycka till med försäljningen.

Ser nu att länkarna inte fungerar=( Var ett tag sen jag testade sidan jag laddade hem alla drivrutiner så jag har kört dem från min disk när jag har installerat om.

Visa signatur

kebj

Permalänk
Medlem

har fått ett erbjudande att byta min 5024 mot en statinär. Det är en :

AMD Athlon(tm)64 X2 Dual Core Processor 4000+
2,01 GHz
1gb ram
320gb hårddisk
Geforce 7600GS
dvd brännare
19 crt skärm

vad tycker ni skall jag byta. vad får man lättast sålt min 5024 eller denna burk ovan för 5000kr???

Visa signatur

nixXz The One And Only

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabbe72
gångjärnet spricker från kanten och sakta äver sig sprickan genom hela gångjärnet... blir naturligtvis värre var gång man öppnar och stänger datorn...

Kanske lite sent att dra upp den här tråden igen, men jag har haft samma problem med min Aspire 9500. Den ska in på service idag för både detta och för värmeproblem (stänger av sig vid spel), gångjärnen på höger sida började spricka, panelen på tangentbordet följer med när datorn stängs och öppnas, och nu hänger nästan hela skärmen lös på höger sida.

Vad kan man vänta sig att de gör åt detta, byter de ut skärmen och chassit, eller kan man hoppas på att få en ny burk? Eller gör de inte ett dugg?

EDIT: Äsch, man ska läsa tråden innan man postar. Ignorera detta.

Permalänk
Medlem

Minnesfråga:

Det står i specifikationen:
"512 MB (Installerad) 2 GB max pc2700 (333 Mhz) 2x256 MB"

Jag har installerat 2x512mb för ett tag sedan. Skulle nu vilja uppgradera mig lite igen. Helst till 2gb eller mer. Det står ovan 2GB max. Är det verkligen max eller var det bara max som fanns då datorn gjordes?

Tips på vilka minnen/märken man ska använda sig av.
Tittat lite på komplett.se utbud:
http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=pc2700