Argument för en migrering till webbaserat gränssnitt

Permalänk
Medlem

Argument för en migrering till webbaserat gränssnitt

Hejsan!

Jag har under en tid, funderat och skissat lite på en weblösning till ett företag som reparerar datorer.

Idag använder de ett system som är 5-7 år gamalt. Detta system har kraschat vid ett flertal tillfällen och är genrellt sätt ostabilt. Dessutom har det ett speciellt programmeringsspråk, och det finns endast en kunnig inom detta språk på företaget här i Sverige.

Systemet har hand om information om de olika jobben. Ankomstdatum, utbytta delar, kunduppgifter, etc.

Tror att en migrering till ett webbgränssnitt skulle vara på sin plats, då det troligtvis skulle bli mycket stabilare, samt flertalet möjligheter skulle öppna sig. Det jag nu undrar är om ni kan komma med några fler förslag på vad som skulle vara bättre med ett webgränssnitt.

Positivt:
» Tillåter klienterna använda andra operativsystem än Windows (Då deras nuvarande klienter till deras system, endast är körbart i Windows-operativsystem)
» Lättare att anställa personal till systemet, då XHTML, PHP, MySQL (som mitt system kommer vara uppbyggt av) är väldigt stort, och kompetens finns inom området; världen över.

Tack på förhand!

Mvh,
Marwin

Permalänk

detta tycker jag personligen är en väldigt svår fråga....

Men det beror jag på hur bra gränssnittet blir med ju, det är ju väldigt enkelt att få till ett svårt och rörigt webbgränsnitt när det ska bli stort m.m!

Sen är ju en fråga om man ska hosta sidan lokalt på en server på arbetsplatsen m.m

Jag vet inte redigt vad jag skulle föredra, hur gamal är personalen på stället då?

Permalänk
Medlem

det blir nog ett helt intranät av det hela

bara dina fantasier sätter gränserna för hur pass mycket man kan göra isåfall...

att bara en kille skulle kunna programmeringen låter extremt tokigt - så att göra det hela webbaserat med databaser i botten gör nog susen

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

ett argument kan ju vara att det förr eller senare måste uppgraderas.. varför inte satsa på en platform med många möjligheter?

Permalänk
Medlem

Får tacka för de svar jag fått hittils!

Sitter och försöker komma på fördelar med att ha ett system, baserat på Apache, PHP, MySQL (som är OpenSource för den delen), istället för att ha ett stängt system.

Att deras nuvarande system är gamalt, är väl egentligen inte ett argument. Det skulle vara att det är segt då, jämfört med detta system. Fördelen med detta system är ju att du även kan dela upp arbetskraften. Apache/PHP på en server. Databasen på en server.

Deras nuvarande system är dessutom enormt osäkert, då all personal, har administratörsrättigheter. Dessutom är hela systemet uppbygt på så sätt att själva programmet, hämtar en layout hur alla knappar och liknande skall vara positionerade, samt vilka funktioner som skall köras när du klicka på första knappen, andra, tredje etc. Dessa funktioner och layouter kan vem som helst ändra, vilket gör det väldigt riskabelt. Räcker med att en i personalen råkar editera layouten eller ta bort en kodsnutt, så är hela programmet oanvändbart.

Medelåldern på företaget ligger nog runt 35 år.

Det som förvånar mig är att ett så pass stort företag, som det egentligen är, använder sig av ett sådant värdelöst system.

Permalänk
Medlem

Bara för att mer folk kan PHP betyder det inte att allt som skrivs i PHP kan underhållas av vem som helst, dra ner phpnuke/etc osv... krävs ganska duktigt med kunskap för att kunna sätta sig in i hur det fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neco
Bara för att mer folk kan PHP betyder det inte att allt som skrivs i PHP kan underhållas av vem som helst, dra ner phpnuke/etc osv... krävs ganska duktigt med kunskap för att kunna sätta sig in i hur det fungerar.

Det är sant. Men det finns garanterat fortfarande mer kompentent folk inom PHP, än till deras egna system. Detta medför att de måste utbilda personal, för att kunna administrera deras egna system.

Detta slipper dem om de övergår till ett system, baserat på PHP eftersom det finns stor kunskap inom PHP ute i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marwin
Det är sant. Men det finns garanterat fortfarande mer kompentent folk inom PHP, än till deras egna system. Detta medför att de måste utbilda personal, för att kunna administrera deras egna system.

Detta slipper dem om de övergår till ett system, baserat på PHP eftersom det finns stor kunskap inom PHP ute i världen.

Vill du verkligen ha det som ett starkt argument också? "När jag är klar med det här kan ni sparka mig och ersätta mig med vem som helst för att kunskapen är så generisk"

Moraliskt vettigt argument, men det är ju inte alltid det som styr.

Permalänk

Vet inte om PHP:s popularitet är ett så starkt argument för, de flesta som "kan" php är inga man gärna skulle låta pilla i storföretagskod. Java är nog ett bättre alternativ. Men PHP 5 kanske fungerar bra det med?

Personligen skulle jag kolla på Ruby On Rails eller någon Python/lösning och se till att sätta någon skicklig på jobbet, som vet hur man använder unit tests och kan skriva ordentliga specs.

Men som det låter på din beskrivning av systemet så skulle de skunna tjäna en hel del på att byta ut det de har. Frågan är bara till vad, en fördel är ju om man kan hitta ett system som så långt som möjligt stämmer in på de krav företaget har. Onödigt att lägga en massa pengar att utveckla system från grunden.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

En fördel med webgränssnitt är att det blir betydligt lättare att uppgradera systemet. (du behöver ju inte ändra något iht på klienterna)

Sedan så får man ju alla fördelar med standarder och stylesheet. Du kanske kan pilla ihop wap stöd. Det hade säkert imponerat.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter att ha använt Gmail-interfacet måste jag säga att det inte finns mycket som talar för fristående, kompilerade applikationer längre. När allt man gör är att manipulera data ser jag ingen egentlig anledning att streta med fula gamla MFC-grejer.

Skriv du ditt webinterface, tror det kommer löna sig i längden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
När allt man gör är att manipulera data ser jag ingen egentlig anledning att streta med fula gamla MFC-grejer.

Precis så jag tänkte. Ser inte så mycket fördelar med att ha ett fristående program för att kunna använda systemet. Låt oss säga att du står och diskuterar med kund på företaget. Istället för att behöva sätta dig vid en dator behöver du bara ta fram handdatorn (Som är uppkopplad till Intranätet), och skriva in ordernummer och få fram all data, status på ordern.

Dessutom är det väldigt enkelt att bygga vidare om man vill att kunden skall kunna logga in hemifrån, och kontrollera nuvarande status på sin dator.

Tack så hemskt mycket för alla ideer, och kommentarer! Ni får gärna fortsätta att komma på för/nack-delar med mitt projekt.