Permalänk

Transformator från 12V -> 48V

Jag fick just idén att istället för att transformera ner 230V till 48 kan jag transformera upp 12V genom att göra en egen transformator. Jag har nämligen 2 fläktar på 13W som behöver 48V och jag tycker mitt nätagg borde klara av att ge ytterligare 26W (13x2). Om jag ska linda en egen transformator vill jag ju helst behöva linda så få varv som möjligt och undrar därför hur många varv jag minst borde ha på primärspolen.
Kan det tänkas räcka med 100 varv @ primär och 400 varv @ sekundär?
Kanske räcker det med ännu mindre?

Tacksam för alla svar!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

oj... det här kommer nog ta lite tid å förklara/lösa.

Men... när du säger "Nätaggregat" så antar jag att du menar ett PC nätaggregat typ "ATX".
Den matar visserligen ut 12V... men det är likström.."DC".
En järntrafo med lindningar som du pratar om fungerar endast med AC, växelspänning.

Korrekt än så länge? (hänger du med?)

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk

Ups. Tänkte inte på det men klockan är ju mkt så jag har ngt å skylla på. Fläktarna vill iaf ha DC och likriktare finns ju men det finns kanske inga omvandlare från DC till AC...?... Jajja då får det bli en 230Voltare iaf men det finns typ inga transformatorer som ger 48V så jag kanske ändå får fixa en egen. Vad kan tänkas vara rimligt för varvantal? 200 varv och 1000 varv?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Linda inte en egen trafo för nätspänning. Livsfarligt.

Permalänk
Medlem

En separat DC-DC omvandlare är dessvärre ganska dyr att köpa färdig.
Exempelvis från ELFA kostar en sådan ca 650kr + moms

Ett separat aggregat som ger 48V DC (från 230V ac) kostar från Elfa 467kr + moms.

Alternativt bygga ett eget aggregat med trafo 2 x 24V lindningar kostar 212+moms från Elfa sen tillkommer likriktare och filterkondingar kanske ca 10-30kr kostnad.
Den ger dock ostabiliserad spänning ut. Innebär att den studsar lite upp och ner, inte perfekt likström. Troligtvis kommer den även att mata ut en bit över 48V.
När det gäller fläktar så blir man tvungen att koppla på belastningen INNAN man startar trafon, annars finns det risk att fläktarna dödas.
Eftersom kondingarna kommer att laddas upp till full toppspänning från trafon ifall trafon är obelastad.

Annars köpa begagnat? har du kollat blocket? Tradera?

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Avstängd

Ingen lindar sin egna transformator! Det är visseligen fullt möjligt, och lätt att räkna på. Däremot är det rent mekaniskt ett helvete om man inte har "tomma" E-kärnor och tillhörande monteringsmaterial med isolering och fästen.

(Om man bemödar sig att göra en egen transformator, så kan man väl lika gärna linda om fläktmotorerna för lägre spänning?)

Självklart finns det transformatorer från nätspänning till 48 volt. Det är bara att söka lite mer utförligt.

Som Paxmax99 föreslår går det dessutom att använda två 24-voltstrafos. Mest "felsäkert" får man om man likriktar de var för sig och seriekopplar likströmmen. Vet man vad man gör går det givetvis med en likriktare.

Ett annat alternativ är att helt sonika seriekoppla ett gäng med färdiga transformatorer av typen "svart klump i vägguttaget", alltså "batterieliminatorer". De bör klara minst 500 mA eftersom du vill ta ut 26 watt vid 48 volt (egentligen underskattar jag strömbehovet - men du kommer få bra blås även strax under 48 volt. Säg 36).

Sedan kan du alltid köpa ett laboratorieagg som kan ge 48 volt. Då kan du "sömlöst" styra fläktarna.

Det mest pragamtiskta är förstås att införskaffa motsvarande fläktar för 12 volt.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

Fläktarna fungerar på både 12 och 24V för det kör jag dem på nu men det blir mer oljud än blås. Kollade i ELFAkatalogen och hittade ingen trafo till 48V från nät som inte kostade sisodär 1000 spänn. Jag har även kommit på att det väl är förbjudet för en ocertifierad elektriker att pilla med högspänning, eller? Så det kan jag utesluta. Det enklaste hittils verkar vara att seriekoppla ett par 24V trafos men hur gör man det? Att paralellkoppla är ju lätt men om man ska seriekoppla dem ska man då koppla plus från trafo ett direkt till trafo tvås minus och sedan trafo tvås plus och trafo etts minus till fläktarna? (nu snackade jag bara sekundärsida för primärsidan kopplar man väl bara in i 2 stickkontakter, eller?
Edit: Kan man inte lika gärna seriekoppla 4st molexar istället så fläktarna får gå på nätagget?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Visst får du koppla upp transformatorer mot elnätet (enfas, dvs) utan att vara "certifierad elektriker". Högspänning är vidare ett relativt begrepp. Högspänning brukar definieras som den spänning som är farlig i en viss miljö. Således kan även 12 volt gå för högspänning i exempelvis en explosiv miljö. Normalt kallas nätspänningen för bruksspänning. Under 48 volt brukar kallas för klenspänning, och högspänning är vanligtvis flera kV.

Du kan inte seriekoppla fler "molex" eftersom de har samma jordpunkt. I detta fall är "seriekoppling" liktydigt med kortslutning. Detta gäller oavsätt om 12-voltsledningarna är "oberoende" eller ej.

Precis som jag skrev förut är det mest felsäkra sättet att seriekoppla trafos att göra det efter likriktning. Just eftersom du vill ha likspänning, så passar det ju fint.

Två stickproppar? Det verkar dumt. Båda transformatorernas primärlindning parallellkopplas givetvis till samma stickpropp. Glöm ej säkringen!

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Ok, bara för att ingen skall bli förvirrad:
Den trafo jag föreslog var EN toroidtrafo med en primärlindning(230V) och TVÅ sekundära 24V lindningar.
(2×24 V~ 30W Elfa art.nr 56-121-89 pris 212.00 EXKL moms.)

Man seriekopplar antingen lindningarna direkt på trafon eller likriktar var för sig och kopplar ihop det senare.

Skulle bli glad om MBY förklarar hur det blir mer "felsäkert" med dubbla likriktarbryggor.
(eh.. eller är det bara att du menar det är svårt utan instrument eller detaljritning avgöra vilken polaritet trafons lindningarna har?)

Trafon har bra beskrivning om alla poler så bara man är tillräckligt ignorant så kan man koppla fel.
Har använt ett flertal sånna trafo's, fast 50W modellen mest.

Visa signatur

Permalänk

Tack för era svar!
Jag är dock inte tillräckligt van vid eltänkande för att genast inse hur jag ska koppla. Jag kan förmodligen tänka ut det om jag kämpar riktigt mycket, lite trött just nu iof, men imorrn. Ett kopplingsschema skulle trots allt göra mig mycket tacksam!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paxmax99
...

Skulle bli glad om MBY förklarar hur det blir mer "felsäkert" med dubbla likriktarbryggor.
(eh.. eller är det bara att du menar det är svårt utan instrument eller detaljritning avgöra vilken polaritet trafons lindningarna har?)

...

Exakt vad jag menar. Eller snarare; jag uppmanar trådskaparen att fråga innan han kopplar upp sin nya transformator. Felkoppling utgör visseligen ingen fara i sig, men kan få den oerfarne att pilla med primärsidan med ström ikopplat när denne undrar varför utspänningen är i det närmaste noll.

Antonsson: Som tur är, är det ganska enkelt att klargöra om man kopplat rätt, även utan beskrivning av sekundärsidan. Förutsatt att spolarna är oberoende (dvs inget gemensamt mittenuttag) så prövar man sonika att sluta två poler. Håller de andra två, öppna, polerna 48 volt har man gjort rätt. Håller de under 24 volt (idealt 0V) har man kopplat fel. Givetvis behöver man en multimeter som kan visa växelström. Har man inte det, så ska en sådan införskaffas lång innan man funderar vidare på elekronikkonstruktioner, hur triviala de än må vara.

56-121-89 är ett gott val. Fast jag hade fortfarande köpt nya fläktar...

Edit: Ett bättre val är 56-121-71. 2*18 VAC ger efter likriktning säg 34 VDC (36-2, där tvåan är likriktarens spänningsfall på en höft) ut vilket efter glättning blir strax under 50 VDC ut. 2*24, däremot, ger ju 65 volt ut om spänningen glättas med kondensatorer (vilket den bör). På tok för mycket!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Visst får du koppla upp transformatorer mot elnätet (enfas, dvs) utan att vara "certifierad elektriker". Högspänning är vidare ett relativt begrepp. Högspänning brukar definieras som den spänning som är farlig i en viss miljö. Således kan även 12 volt gå för högspänning i exempelvis en explosiv miljö. Normalt kallas nätspänningen för bruksspänning. Under 48 volt brukar kallas för klenspänning, och högspänning är vanligtvis flera kV.

Du kan inte seriekoppla fler "molex" eftersom de har samma jordpunkt. I detta fall är "seriekoppling" liktydigt med kortslutning. Detta gäller oavsätt om 12-voltsledningarna är "oberoende" eller ej.

Precis som jag skrev förut är det mest felsäkra sättet att seriekoppla trafos att göra det efter likriktning. Just eftersom du vill ha likspänning, så passar det ju fint.

Två stickproppar? Det verkar dumt. Båda transformatorernas primärlindning parallellkopplas givetvis till samma stickpropp. Glöm ej säkringen!

Har du en dålig vecka, MBY?

Högspänning är en klart definierad gräns - allt över 250V.

Däremot starkström är lite luddigare och jag tror det är det begreppet du tänker på i ditt svar.
Starkström är en strömstyrka som "är farlig för person, djur eller egendom". Detta gör att så låg spänning som 12V kan vara starkström, exempelvis i en bil eller husvagn.
Att något klassas som starkströmsanläggning har inte med omgivande miljö att göra.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

Hade också ett antal 48v fläktar innan och så var det någon som tipsade mig om att gammla förstäkare kunde ha 48v transformatorer i sig?! men jag vet inte om det stämmer?

Men dom snurrade ju på ganska bra i 24v också, körde men en bateriladdare.

Visa signatur

I5 750 @ 4GHz | Gigabyte P55M-UD2 | PowerColor Radeon 5750 | 8GB DDR3 1600MHz | Corsair Force F120

Permalänk

Hur räknar du ut hur hög spänningen blir efter glättning? Känns ju som om man borde förlora på att släta ut men vad vet jag :S
Tyvvärr kommer inte andra fläktar på tal då dessa fläktar är likadana som dessa fast med något andra specifikationer: http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf... Prislappen är inte rolig men jag fick dem för 200:- lr ngt

Edit: Kollade upp numret på ELFA och jag kan säga med en gång att jag inte tänker satsa 400 spänn på detta! Däremot har jag en 24 DC trafo just nu och kanske en till i källaren som jag skulle kunna använda. Om de redan ger likström ska jag då bara addera utspänningarna om jag seriekopplar eller behöver jag fortfarande ta hänsyn till glätting då?

edit2: Är detta en seriekoppling av transformatorer?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liftaren

Har du en dålig vecka, MBY?

Högspänning är en klart definierad gräns - allt över 250V.

Däremot starkström är lite luddigare och jag tror det är det begreppet du tänker på i ditt svar.
Starkström är en strömstyrka som "är farlig för person, djur eller egendom". Detta gör att så låg spänning som 12V kan vara starkström, exempelvis i en bil eller husvagn.
Att något klassas som starkströmsanläggning har inte med omgivande miljö att göra.

Jag håller inte med. Högspänning har en klart definierad gräns i en klart definierad miljö. I en annan miljö gäller andra regler. Vidare är den vanliga definitionen 1 kV allmän inom EU, inklusive Sverige. Denna definition utgår från "högspänningsanläggning" vilket avser en anläggning där det förekommer spänningar på just 1 kV och däröver (1,5 kVAC). Bruksspänning är en äldre benämning på den vanliga spänningen avsedd för bruk, dvs vanligen 110-240 VAC.

Starkström, däremot, är just som du skriver, något som är farligt för person, djur eller egendom. En starkströmsanläggning är vanligen en anläggning som är avsäkrad med högst 16 A och där risk föreligger för en farlig strömdrivande förmåga genom person. Skyddas med jordfelsbrytare.

Det står vidare var och en fritt att begränsa (stärka) regelverket lokalt, varvid andra definitioner förekommer. I lastrum på oljetransporter eller i den lokala dynamitfabriken ( ) är högspänning den spänning som kan ge otillåten gnistbildning. Vanligen 12 volt med speciella krav för induktiv last. Rent krasst är högspänning något man har när man sätter upp en blixtsymbol. Gränsen ligger däremot aldrig över 1/1,5 kV.

Sedan finns det en gräns till, beröringsspänning, med bestämmelser för hur beröringsskydd utförs i olika miljöer (främst våtrum, t.ex). Kan vara lite vad som helst, men brukar pendla kring 90-120 V (AC/DC).

Gränsen 250 volt kan jag inte återfinna någonstans. Inte på elsäkerhetsverket, arbetsmiljöverket eller statens provningsanstalt. 1-1,5kV är vad som vanligen gäller som högspänning. Edit: Det rimliga med gränsen 250 V är att den är emellan en- och trefas. Men, som sagt, jag har aldrig hört någon formell gräns här, förutom att 3-fas är "aja baja".

Antonsson: När man glättar når spänningen upp til växelspänningens toppvärde. För vanlig sinusformad växelspänning är denna √2*U, dvs man multiplicerar spänningen med runt 1,41. Likriktaren har ett framspänningsfall. För likriktardioder kan man kallt räkna med 0,7-1,0 volt per diod. Strömmen går monentant genom två dioder, vilket i runda tal ger en förslust på 2 volt. Således: 2*24=48, 48-2=46, 46*√2 = 65 volt. Vid 65 volt blir även sekundärsidan farlig. Dessutom är det inte bra för fläktarna.

Kopplingen är rätt, men använder du den trafo som Paxmax99 föreslår (eller modellen under) så vill jag minnas att det bara var en primärlindning.

Visa signatur

Permalänk

Jahapp. Jag tycker som sagt inte att jag har råd med trafos för hundralappar men har däremot tillgång till bla en skrivartrafo (kanske 2st) som är på 24V så därför ritade jag med 2st paralellkopplade primärer. Jag skulle alltså kunna stycka dessa trafos eller eventuellt en 24 plus 2 st 12Voltare.
Jag tycker fortfarande det låter konstigt att man skulle vinna på att likrikta AC så jag undrar slutligen om du är helt säker på att det inte ska vara NyV = roten ur(2*U) =~ 9,5V Fast det värdet låter ju också heltokigt.
Tack iaf för svaren! Mycket informativa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

MBY´s uppgifter stämmer mycket bra.
Har ett bra exempel på en mindre brand som startades pga att man likriktade 24VAC med bara en likriktarbrygga. Trots att det som trafon drev lastade ner, så låg utspänningen på 30 volt. Vilket Inte gillades av en komponent.

Likrikta 24VAC med bara en likriktarbrygga å du får ut runt 30-33 VDC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Jahapp. Jag tycker som sagt inte att jag har råd med trafos för hundralappar men har däremot tillgång till bla en skrivartrafo (kanske 2st) som är på 24V så därför ritade jag med 2st paralellkopplade primärer. Jag skulle alltså kunna stycka dessa trafos eller eventuellt en 24 plus 2 st 12Voltare.
Jag tycker fortfarande det låter konstigt att man skulle vinna på att likrikta AC så jag undrar slutligen om du är helt säker på att det inte ska vara NyV = roten ur(2*U) =~ 9,5V Fast det värdet låter ju också heltokigt.
Tack iaf för svaren! Mycket informativa!

Det värde på spänningen som uppges vid AC är ett slaga medelvärde s.a.s.

Eftersom spänningen hela tiden skiftar i nivå så har man valt att ange det som ett "effektivvärde".
Effektivvärdet motsvarar samma effektnivå som om det skulle vara likström(förutsatt att det är en rent resistiv last i båda fallen)

Altså: i snitt (sett över en tidsperiod) så är det samma "effektiva" spänning angivet vid AC som DC.
AC var ju växelström och DC är likström

T.ex.: 10V AC med en ström på 1A avger precis lika mycket effekt som 10V DC och 1 A.
...just tack vare att man angivit ett effektiv-värde på AC.
...men egentligen så har 10V växelspänning stundtals en toppspänning på 14,14V och stundtals en spänning på 0V

Formel: Utopp = Uac * (rotenur2)
14,14 = 10 * (1,414)

Jag skulle kunna rita några schyssta kurvor för att förklara närmare, men jag är kass på att posta bilder och har ingen förvaringsplats.

Och, Ja, du kan pussla ihop en 24V trafo med en eller två 12V trafos för att nå tillräcklig spänning. Kolla bara att samtliga trafos klarar den ström du vill ha på vald spänning.

MBY: Det blir lite annorlunda vågform ur trafon när man drar ut nära max.
Teoretiska toppspänningen kommer aldrig att inträffa när trafon är under hård likriktad belastning.
Trafon går visserligen i tomme en stund... tills dioderna börjar leda, sedan lastar dom ner trafon för allt vad lindningarna är värda för att mata lasten och fylla på kondingarna.
Det är därför jag rekommenderar att alltid ha lasten inkopplad när man startar trafon, annars kommer kondingarna fyllas till bredden och mycket till.
Dels så pumpar en "no-load" trafo upp kondingarna till maximala toppspänning, dessutom ger den ut ÄNNU högre toppspänning under no-loadförhållande. Ex.vis en trafo jag labbat med märkt 12V AC 1,5VA gav 25V DC!! likriktad o klar. Därför är det väldigt vanskligt med trafos i "no-load" förhållande.

Visa signatur

Permalänk

Jag har det kopplat så att så fort jag slår på min 24V trafo som jag nu driver fläktarna med tänds två LEDs om jag inte har ställt in vippbrytarna på 24V för då får även fläktarna 24V så fort trafon startar.

Men för att kunna seriekoppla 2st 24V trafos som är inkåpade, alltså helt vanliga svarta skrivartrafos, hur mycket måste jag plocka isär dem? När jag tar av kåpan ser jag bara en spole och en ringjärnkärna men jag kan ju anta att det är 2 lindningar och alltså 4 ändar på den spolen, eller?

Hur kan man kompensera att trafon ger en chockspänning efter att ha kört trafon olastad? Fläktarna kan väl kanske ta skada av detta, eller? Det borde väl finnas någon lämplig komponent att koppla in...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

köp nya 12v fläktar istället,

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk

Läs tråden och se att de är värda ca 1000:-/st Det vill man inte gärna kasta!

Har hittat en produkt på http://www.expressel.se/ som har följande produktbeskrivning: "Transformator input 3,5-5,5VDC, Output 48VDC 1,2A"
Artnr. är 50041 och den kostar 15kr.
Detta låter för bra för att vara sant!! Borde alltså kunna kopplas till 5V railen på nätagget för att sedan levera ca 1A 48VDC. Kolla gärna in produkten och berätta vad som är haken!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag håller inte med. Högspänning har en klart definierad gräns i en klart definierad miljö. I en annan miljö gäller andra regler. Vidare är den vanliga definitionen 1 kV allmän inom EU, inklusive Sverige. Denna definition utgår från "högspänningsanläggning" vilket avser en anläggning där det förekommer spänningar på just 1 kV och däröver (1,5 kVAC). Bruksspänning är en äldre benämning på den vanliga spänningen avsedd för bruk, dvs vanligen 110-240 VAC.

Starkström, däremot, är just som du skriver, något som är farligt för person, djur eller egendom. En starkströmsanläggning är vanligen en anläggning som är avsäkrad med högst 16 A och där risk föreligger för en farlig strömdrivande förmåga genom person. Skyddas med jordfelsbrytare.

Det står vidare var och en fritt att begränsa (stärka) regelverket lokalt, varvid andra definitioner förekommer. I lastrum på oljetransporter eller i den lokala dynamitfabriken ( ) är högspänning den spänning som kan ge otillåten gnistbildning. Vanligen 12 volt med speciella krav för induktiv last. Rent krasst är högspänning något man har när man sätter upp en blixtsymbol. Gränsen ligger däremot aldrig över 1/1,5 kV.

Sedan finns det en gräns till, beröringsspänning, med bestämmelser för hur beröringsskydd utförs i olika miljöer (främst våtrum, t.ex). Kan vara lite vad som helst, men brukar pendla kring 90-120 V (AC/DC).

Gränsen 250 volt kan jag inte återfinna någonstans. Inte på elsäkerhetsverket, arbetsmiljöverket eller statens provningsanstalt. 1-1,5kV är vad som vanligen gäller som högspänning. Edit: Det rimliga med gränsen 250 V är att den är emellan en- och trefas. Men, som sagt, jag har aldrig hört någon formell gräns här, förutom att 3-fas är "aja baja".

Jag är korrigerad... 250V är en gammal uppgift jag har. Numera gäller 1000VAC respektive 1500VDC.

Starkström däremot är en högst flytande gräns, vilken man inte kan sätta ett amperetal på säkringen för. Vilket du också vet, så kan några tiotals mA vara tillräckligt.

Skärpning av lagstadgade krav är naturligtvis vanligt förekommande i vissa miljöer. Men det finns alltid en lägsta gräns avseende kraven.

Lastrummet på en oljetanker respektive dynamitfabriken faller dock inte längre under de vanliga säkerhetsföreskrifter, utan istället gäller för dessa explosiva miljöer ATEX-direktivet.
Men det är en helt annan och mycket besvärligare väg att vandra...

"Beröringsspänning" har jag aldrig har talas om, beröringsskydd och kapslingsklassning brukar man luta sig mot när det kommer till våtrum. Däremot är det fullt tillåtet att använda 230VAC i våtrum, så länge gruppen är skyddad av jordfelsbrytare.

Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

Och så länge man inte håller utag mm inom Rätt Zon. Ett våtrum delas upp i 3 zoner. Om jag inte minns fel är toaletten zon 1 och ex ett badkar zon 3. I zon 3 får du inte montera någon 230. Dessutom finns de en del mått att hålla sig inom. Men nu är jag osäker på hur det ser ut i SS, utgår från dom gamla starkströmsföreskrifterna

Permalänk

Det är väldigt informativa svar men jag undrar fortfarande om trafonjag länkade till är verklighet? Jag är högst misstänksam mot den.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

...
MBY: Det blir lite annorlunda vågform ur trafon när man drar ut nära max.
Teoretiska toppspänningen kommer aldrig att inträffa när trafon är under hård likriktad belastning.
Trafon går visserligen i tomme en stund... tills dioderna börjar leda, sedan lastar dom ner trafon för allt vad lindningarna är värda för att mata lasten och fylla på kondingarna.
Det är därför jag rekommenderar att alltid ha lasten inkopplad när man startar trafon, annars kommer kondingarna fyllas till bredden och mycket till.
Dels så pumpar en "no-load" trafo upp kondingarna till maximala toppspänning, dessutom ger den ut ÄNNU högre toppspänning under no-loadförhållande. Ex.vis en trafo jag labbat med märkt 12V AC 1,5VA gav 25V DC!! likriktad o klar. Därför är det väldigt vanskligt med trafos i "no-load" förhållande.

Ja, vågformen är inte lika vacker under last. Dock anges sekundärspänningen på trafos vanligen just under last. Således, precis som du skriver, blir spänningarna än högre utan last. Då trådskaparens fläktar drar ungefär den effekt som den aktuella transformatorn är dimensionerad för, så snuddar man verkligen toppvärdet vid god glättning. Därför är 2*24 VAC för mycket för fläktarna, även om man kopplar på lasten samtidigt/innan strömmen kopplas på ([i]vilket - och detta är viktigt för trådskaparen - vi verkligen förutsätter. Låter man transformatorn bygga upp olastad toppspänning på glättningskondingarna så är man långt ovanför fläktarnas specifikationer. Detta har sagts några gånger, men tål att upprepas. Naturligtvis löses detta enkelt med brytaren på primärsidan).

Citat:

Det är väldigt informativa svar men jag undrar fortfarande om trafonjag länkade till är verklighet? Jag är högst misstänksam mot den.

Nej, den är bluff. 2*18 VAC är däremot högst verklig. Dyra fläktar är inget egentligt argument för att investera ytterligare i dyr strömförsörjning. I alla händelser inte om du ändå tänkt komma undan med någon fullösning för någa tior. Som sagt, jag hade köpt nya fläktar och låtit de befintliga ligga och skräpa, tills jag hittade ett motiverat användningsområde.
Ja, spänningen ökar verkligen när man likriktar. Detta beror, som redan skrivits, att sinusspänningens toppvärde är ett annat än dess effektivvärde. Det är effektivvärdet som anges. För sinusvåg gäller Û = √2*U, för andra vågformer gäller andra förhållanden. Likriktaren har också ett spänningsfall som minskar toppspänningen samt senarelägger när ström börjar flöda.

Liftaren: Güt, då är vi överrens. Beröringsspänning, också det väl en äldre term, är - fullt logiskt - den högsta tillåtna spänning som kan/får beröras (av misstag) under drift. I våtrum får du som sagt ha vanlig bruksspänning (har det själv i badrummet), men beröringsspänning gäller främst i industriella installationer. Detta är alltså en spänning där ett fullgott beröringsskydd normalt inte krävs. Jag känner igen benämningen från två håll: där väta förekommer i en lokal (typiskt betonggolv) och i telesammanhang. Måhända är termen borta. 90-120 volt som sagt, men även 40-60 volt (tele). Antagligen spänningar med låg strömdrivningsförmåga, dvs hög inre resistans i kretsen. Har närmare beskrivning i någon gammal (60-tal) bok, får se om jag orkar gå och rota...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, vågformen är inte lika vacker under last. Dock anges sekundärspänningen på trafos vanligen just under last. Således, precis som du skriver, blir spänningarna än högre utan last. Då trådskaparens fläktar drar ungefär den effekt som den aktuella transformatorn är dimensionerad för, så snuddar man verkligen toppvärdet vid god glättning.

Mja, man når toppspänning på 2x24VAC med maximal ren resistiv last. Mitt resonemang lutar åt att med den kapacitiva lasten som glättningen innebär så får trafon svårt att nå toppspänning.
Kondingarna (och lasten) kommer att vilja sluka allt som finns att ge.
Toppspänningen infinner sig åxå enbart under en kort tid, kanske endast 2x 3,5mS. Resten av tiden är dötid då trafon inte kan ladda kondingarna eller mata lasten.
Just därför kommer aldrig trafon(kapacitivt belastad) i närheten av toppspänning.

Jag medger att belastad utspäningen glättad och klar kommer att överstiga 48V, men tummen-pekfingret säger att det blir inte så mycket mer än 10-12%
Hehe... jag får väl bege mig till jobbet å testa detta fenomen nogrannare, jag mailar oscilloscopets bilder till dig så får vi analysera.

Citat:

Har hittat en produkt på http://www.expressel.se/ som har följande produktbeskrivning: "Transformator input 3,5-5,5VDC, Output 48VDC 1,2A"
Artnr. är 50041 och den kostar 15kr.

ser ut som ett relä, 3,5-5,5VDC för att sluta reläet, diodskydd för att släcka energispiken från spolen. Utgången är särdeles klen, pallar endast 48V och lite över 1 A... IFALL omgivningstempen inte överskrider 20C....
Varför någon dåre på Expressel har märkt den som trafo är "beyond me"....

Visa signatur

Permalänk

Men du MBY, nu snackar du om AC men du kanske bara skrev fel twice för fläktarna var ju DC. Det är alltså ingen som har hört talas om en "murrtransformator"? Trafon jag länkade till där uppe hette så och jag tror fan jag ska testa att köpa en sådan för 15 spänn, trots att frakten går på en hundring och se vad den går för.

Inte heller någon som kan klura ut hur man kan lyckas transformera upp 5VDC till 48VDC? (OBS DC till DC!) Skulle bli mycket glad över tankar om produkt nr 50041 på http://www.expressel.se/
Företaget ligger i Umeå såjag tror inte det är en bluff men jag är nyfiken på vad det är för teknik bakom trafon!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Mja, man når toppspänning på 2x24VAC med maximal ren resistiv last. Mitt resonemang lutar åt att med den kapacitiva lasten som glättningen innebär så får trafon svårt att nå toppspänning.
Kondingarna (och lasten) kommer att vilja sluka allt som finns att ge.
Toppspänningen infinner sig åxå enbart under en kort tid, kanske endast 2x 3,5mS. Resten av tiden är dötid då trafon inte kan ladda kondingarna eller mata lasten.
Just därför kommer aldrig trafon(kapacitivt belastad) i närheten av toppspänning.

Jag medger att belastad utspäningen glättad och klar kommer att överstiga 48V, men tummen-pekfingret säger att det blir inte så mycket mer än 10-12%
Hehe... jag får väl bege mig till jobbet å testa detta fenomen nogrannare, jag mailar oscilloscopets bilder till dig så får vi analysera.

ser ut som ett relä, 3,5-5,5VDC för att sluta reläet, diodskydd för att släcka energispiken från spolen. Utgången är särdeles klen, pallar endast 48V och lite över 1 A... IFALL omgivningstempen inte överskrider 20C....
Varför någon dåre på Expressel har märkt den som trafo är "beyond me"....

Den når i alla händelser toppspänningen om den är "kapacitativt" lastad. Det är ju nämligen efter likriktningen det handlar om, och en kondensator utgör ingen last att tala om förutom läckström och initial uppladdning. När vi lägger på den riktiga lasten, dvs fläktarna så får vi en "urtjusig" last. Induktiv men ändå inte riktigt. Vi antar att fläktarna är borstlösa och att någon elektronik styr spolarna. Lasten blir ganska oförutsägbar, men arbetar transformatorn som den ska på sekundärsidan innan likriktning (dvs levererar ungefär 30 VA vid 24 VAC - inte momentant, men utslaget på hela fasen) så kommer spänningen på DC-sidan att rippla ungefär mellan U och [något under] Û. På en höft sådär. Vi har inga garantier för att spänningen är lika med U. Att spänningen når fulla Û är måhända inte troligt, men det finns som sagt ingen anledning att låta fläktarna få fulspänning över 48 volt.

Citat:

Men du MBY, nu snackar du om AC men du kanske bara skrev fel twice för fläktarna var ju DC. Det är alltså ingen som har hört talas om en "murrtransformator"? Trafon jag länkade till där uppe hette så och jag tror fan jag ska testa att köpa en sådan för 15 spänn, trots att frakten går på en hundring och se vad den går för.

Inte heller någon som kan klura ut hur man kan lyckas transformera upp 5VDC till 48VDC? (OBS DC till DC!) Skulle bli mycket glad över tankar om produkt nr 50041 på http://www.expressel.se/
Företaget ligger i Umeå såjag tror inte det är en bluff men jag är nyfiken på vad det är för teknik bakom trafon!

Men snälla! Tråden börjar med att du vill medelst induktion få DC till DC utan hjälpmedel. I hela tråden genomflödar resonemang kring likriktning och glättning, och du tror att vi tror att dina skabbiga fläktar ska ha växelström? Hur tusan får du det till att likriktad växelström av oss har misstagits som växelström som plötsligt har ett effektivvärde lika med toppvärde?

Det går finfinfint att konvertera DC till DC direkt. Upp eller ner. Det är dock dyrt. Speciellt om vi vill ha strömmar. Och svaret är ja, vi kan "klura ut" hur man gör t.ex. 5 VDC till 48 VDC. Enkelt. Men det behövs en förståelse för elektronik. Produkten du länkar till är antagligen ett relä. Annars är det ohyggligt billigt för en step-up-converter som klarar 1,2 A @ 48 volt. Vidare, fundera på: vilken strömstyrka krävs vid 5 VDC för att ge 1,2 A vid 48 dito?

Murr är en tillverkare och inte en tranformatortyp. Murr gör främst kraftelektronik för montage på DIN-skena o.dyl. Om det nu faktiskt rör sig om en DC-DC-konverterare så är det minsann ingen dålig affär. Den är ju trots allt katalogiserad som "utgående elmaterial", så det är inte helt otänkbart. 1,2 A vid 48 VDC är mer än 48 watt, alltå gott och väl för dina behov. Ett köp är en risk. Huruvida den är godtagbar avgör du. Tänk dock på att den drar åtskilliga amp vid 5 volt (säg 60% verkningsgrad vid 28 watts last ger ungefär 9 A vid 5 volt).

Och, sist, en DC-DC-konverterare innehåller visseligen säkert transformatorer (eller åtminstone induktorer), men trafon är bara en komponent bland andra. Step-up/down-converter eller helt enkelt konverterare eller "nätagg" är vanligare benämningar. Den hackar sönder likströmmen och får då en växlande ström att arbeta med, som kan transformeras åt valfritt håll. Sedan likriktas (och ev. reguleras) utspänningen och man får DC ut.

Edit: Efter googlande på murrs hemsida så tror jag mig förstå att prylen i fråga är en optokopplare med styrspänning på 3,5-5,5 volt. Inget för att driva fläktar med, alltså.
http://www.murrelektronik.com/en/products/catalogue/index2.ph...

Visa signatur

Permalänk

Jag var trött och läste paxmax99:s inlägg som ett svar från dig till mig osse såg jag ett AC flina mig i ansiktet och drog slutsatsen att du hade skrivit fel :S Bli inte arg på mig.

Det är ju nästan uppenbart ett relä eller en optokopplare men det har tydliggen inte norrbaggarna fattat och de har därför marknadsfört den som en transformator. Tack så mycket för att ni befriade mig från en utgift på flera-hundra-femti kronor i porto!

Slutligen har jag alltså lärt mig en hel massa om el, vilket uppskattas hårt, men sitter fortfarande och undrar hur jag ska få 48V till mina snurror. Ni kanske nu har dragit slutsatsen att jag inte borde bygga en egen trafo men om någon får syn på en 230VAC->48VDC transformator för ~100 spänn så skulle jag bli glad om ni meddelade mig. Tack å hej!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, trafo 48V för en hundring?
Vet inte säkert, men ring denna snubbe.
Han driver en "källarbutik" med diverse överskottsprodukter.
Han kanske har nå't liggande. Han e schysst.

BHIAB Electronics AB
http://www.bhiab.se/
Tel. 0155-21 32 10
Regeringsv. 15
61156 NYKÖPING

Kikade ganska nyss in i hans "skylt-fönster" och såg en hel drös med trafos, någon passar kanske dig.

Han kan vara svår att få tag på, jobbar udda tider.
Bäst är på förmidda innan lunch.
Han kan även skicka med rätt kondingar, dioder + ev. regulator för en billig peng.
Dock är jag osäker på hans fraktkostnader till dig, men han bedriver även postorder.

Visa signatur