Permalänk
Medlem

Jo jag vet att det inte är en teknik, skrev lite för dåligt där.

Själv klagar jag inte på att 30fps är dåligt. Metal Gear Solid 3 till PS2 körs i 30fps och det är inget man klagar på (tack vara att spelet är så jävla bra). Hur du, jag och andra upplever är olika då alla har olika krav. Men faktum kvarstår att det upplevs mer eller mindre som "hack". Hur vet du hur större av delen av männskligheten inte tycker det? De är kanske lika okunniga som ODDNAME (inget ont menat) och tror att ögat inte kan uppleva mer än 24fps. Baserar du då det påståendet på dessa?

Om ett spel har konstant 30fps och man har suttit framför spelet en längre tid, blir man van och upplever det inte som hack längre. Men går man sedan över till ett annat spel som t.ex. DOA4, kommer man känna en stor skillnad.

Sedan om du nöjer dig med 20fps förstår jag inte. Det spelar enligt mig ingen roll hur bra spelet är då hela spelupplevelsen dras ner då 20fps verkligen hackar! 30fps är enligt mig minimun för spel men då måste spelet vara jävligt bra.

edit: Kraven man har blir mer och mer krävande ju längre utveclingen går. Mitt uttalande om 20fps skulle nog jag inte ha sagt för runt 10 år sedan då jag spelade PSX-spel som var runt den siffran. Mina förväntningar inför nästa generation (xbox360, PS3 och Wii) är att spelen körs antingen i 60fps eller i 30fps med motion blur (a la burnout).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Självklart har det med ögonen att göra. Man valde dom frekvenserna för att det är vad som krävs för att människor ska kunna titta på skiten. Och 100Hz finns för att vissa kan tycka 50Hz är lite för lågt, men 60Hz är mycket bättre och i USA finns inga apparater med högre svepfrekvenser.

En TFT har inga Hz. Där uppdateras pixlarna när bilden förändras, det är alltså hur många bilder elektroniken klarar/tar emot och panelens responstid som bestämmer hur fort något uppdateras på dom. Med dagens paneler och responstider runt 8ms är 60fps helt onödigt. Och att 60fps skulle behövas för att animationer skulle se naturliga ut är rent skitsnack, eller du kanske tycker biofilm ser dåligt ut?

att man valde 50 och 60hz hade inget med ögonen att göra. det var lättast att synka bilden till detta efter elsystemets växlingsperioder. så hade TVn uppfunnits med dagens kretsteknik som gör detta oberoende skulle frekvensen mest troligt ligga på 72hz.

1000/8=125fps (p)

biofilm visar hur många bilder per sekund? 24.

och hur många sekvenser visas varje ruta i? (se stycket inlägget om TV-system igen)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Ser att det finns mycket okunnighet här.

ODDNAME: Jadu, du har fortfarande mycket att lära dig. Det mänskliga ögat kan se mycket mer är 24fps.

Varför kan man se på film och sånt på 24fps? Jo nu ska jag berätta för er att i film använder sig av en teknik som heter Motion Blur. Orkar inte förklara så läs det som står i länken.

Sammanfattning: Mänskliga ögat kan se mer än 24 bilder per sekund. Spel som inte använder sig av motion blur, "hackar" när det körs i 30fps. Burnout-spelen kör med motion blur och känns därför väldigt mjukt i 30fps. Okunnighet kan alltid botas med hjälp av kunskap!

visst är det..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Har lite problem, min x360 har fungerat felfritt sen jag köpte den i januari men nu strular den.

Märkte av det första gången förra veckan, jag startade upp den och den patchade upp sig (jag lirar inte så ofta som ni märker) till den här patchen så man kan ha flera downloads på en gång i bakgrunden o allt vad den gör.

Nåja det verkar gå bra men så lägger jag i Hitman skivan och när jag trycker förbi introt (där det står Eidos presents yada yada) så hänger sig maskinen helt och hållet. Tänkte att skivan gått och fått en repa eller något så jag startade en DVD (Jarhead) men det blir samma sak där och även om jag provar ett av de demon jag hade laddat hem förut. Maskinen verkligen toghänger sig och det jag får gå fram och hålla inne powerknappen för att stänga av den och sedan boota om.

Antar jag måste snacka med supporten om detta men tänkte kolla här först om det var något kännt problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
att man valde 50 och 60hz hade inget med ögonen att göra. det var lättast att synka bilden till detta efter elsystemets växlingsperioder. så hade TVn uppfunnits med dagens kretsteknik som gör detta oberoende skulle frekvensen mest troligt ligga på 72hz.

1000/8=125fps (p)

biofilm visar hur många bilder per sekund? 24.

och hur många sekvenser visas varje ruta i? (se stycket inlägget om TV-system igen)

visst är det..

Självklart har det med ögonen att göra. Dom hade lika gärna kunna tagit 25/30Hz men det blir för lite.

Och en biografprojje visar bilden två ggr ja, men vad har det med saken att göra? 50Hz är på gränsen för att det inte ska bli flimmrigt, men för det behövs inte lika många fps.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lind78
Nåja det verkar gå bra men så lägger jag i Hitman skivan och när jag trycker förbi introt (där det står Eidos presents yada yada) så hänger sig maskinen helt och hållet. Tänkte att skivan gått och fått en repa eller något så jag startade en DVD (Jarhead) men det blir samma sak där och även om jag provar ett av de demon jag hade laddat hem förut. Maskinen verkligen toghänger sig och det jag får gå fram och hålla inne powerknappen för att stänga av den och sedan boota om.

Har samma problem med GRAW.
Kan spela 1-30min sen så låser sej det och enda som fungerar är att starta om med powerknappen.
COD2, Oblivion och alla demos på marketplace fungerar felfritt.
Nån som vet om det är nått som kan fixas eller måste man skicka iväg den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hektik
Har samma problem med GRAW.
Kan spela 1-30min sen så låser sej det och enda som fungerar är att starta om med powerknappen.
COD2, Oblivion och alla demos på marketplace fungerar felfritt.
Nån som vet om det är nått som kan fixas eller måste man skicka iväg den?

Låter som överhettning och det har väl drabbat en hel del. Nu har jag ingen 360 men GRAW kanske kräver mer av hårdvaran än andra spel och därav låser det sig enbart med det spelet?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Självklart har det med ögonen att göra. Dom hade lika gärna kunna tagit 25/30Hz men det blir för lite.

Och en biografprojje visar bilden två ggr ja, men vad har det med saken att göra? 50Hz är på gränsen för att det inte ska bli flimmrigt, men för det behövs inte lika många fps.

och vad skulle poängen med det vara, skulle de köra bilden progressivt i 30fps då eller? ah, nej justdet, frekvensbanden.

en riktig bioprojektor visar 3 slutningar per bild (72fps) pricis som jag skrev förut. men det är givetvis också helt meningslöst och bortkastat på XBoxspelare?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
och vad skulle poängen med det vara, skulle de köra bilden progressivt i 30fps då eller? ah, nej justdet, frekvensbanden.

en riktig bioprojektor visar 3 slutningar per bild (72fps) pricis som jag skrev förut. men det är givetvis också helt meningslöst och bortkastat på XBoxspelare?

Att spara bandbredd... Interlaced finns till av bara den anledningen. 50/60hz valdes för att det var tillräckligt för att se bra ut och passade bra in med elnäten.

Mig veterligen är det två ggr, alltså 48Hz men fortfarande bara 24fps.
Och det är ju inte uppdateringsfrekvensen vi diskuterar här, den tycker jag personligen ska vara så hög som möjligt. Kan tycka både vanliga tv-apparater och bio blir lite väl flimmrigt ibland. Men det har ju inget med spelkonsoller att göra.

Intressant läsning. http://en.wikipedia.org/wiki/Flicker_fusion_threshold

Permalänk
Medlem
Citat:

Att spara bandbredd... Interlaced finns till av bara den anledningen. 50/60hz valdes för att det var tillräckligt för att se bra ut och passade bra in med elnäten.

Mig veterligen är det två ggr, alltså 48Hz men fortfarande bara 24fps.
Och det är ju inte uppdateringsfrekvensen vi diskuterar här, den tycker jag personligen ska vara så hög som möjligt. Kan tycka både vanliga tv-apparater och bio blir lite väl flimmrigt ibland. Men det har ju inget med spelkonsoller att göra.

Intressant läsning. http://en.wikipedia.org/wiki/Flicker_fusion_threshold

som sagt. hade man haft valfriheten hade men använt filmstandardens hastighet och därmed sluppit problem som tonhöjningar vid anpassning till TV för filmer och liknande. var ett större problem för NTSC än PAL av uppenbara skäl. interlasing orsakar ju dessutom andra fenomen som persienneffekter tex.

för panorerande är det ju irrelevant hur hög hz du har om fps:en bara är 30, (stillbilder undantaget) det kommer ofelbart att kännas hackigt ändå. film kan det ju förlåtas rörelseoskärpa men i spel väljer man ju själv var man vill titta och tillfoga fokuspunkter. mao kan spel aldrig få hög nog (verklig) fps beroende på genre. racing och fighters är sådana i min bok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ny Xbox 360-speltidning!

Såg detta tips på en ny Xbox 360-speltidning i ett annat forum. Ska enligt uppgift vara mkt lik PCGamer. Ska köpa ett nummer imorgon.

Någon som har läst den?

http://xbox360.fpgroup.se/

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Köpte just det där nummret häromdagen. Den är helt ok, om än lite tunnare än pc-gamer. Den är byggd på samma upplägg som pcg iaf. Sen är det ju skönt att slippa tanka demos från xbox live i typ 300kb/s (vet ej exakt, men segt går det) då det följer med en dvd med demos.

Permalänk
Medlem

skulle faktist ta o behöva lite hjälp med 360n.
Jag ställer in rätt datum tid och allt, sedan när jag stänger av och sätter på igen, så har datum och tid plötsligt ändrarts till 2005 bla bla bla.

det står ju inget om att man kan spara dom settings man ställer in den till. Hur ska jaah göra?

Permalänk
Medlem

Bossman: Händer det så med en dator så är det för att batteriet till klockan har dött, och då får man byta ut det. Hoppas att du slipper det, men det låter som en defekt. Jag tycker du ska höra med microsoft-supporten.

Permalänk
Medlem

aa, men jag pratar om en xbox 360. ingen dator:)

Permalänk
Medlem

om du drar ut strömkabeln blir det väl automatiskt så men annrs låter det som nåt e fel.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BossMan
aa, men jag pratar om en xbox 360. ingen dator:)

Men det är mer än troligt att även x360 har ett batteri för sin klocka, och då den visar upp samma symptom...

Permalänk
Medlem

Tja, kolla på några trailers på spelet Saints Row, grymt spel.
Någon som vet nå Datum när de släpps?

M.v.h poppe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av !Popp3!
Tja, kolla på några trailers på spelet Saints Row, grymt spel.
Någon som vet nå Datum när de släpps?

M.v.h poppe

Slutet av augusti, början av september - om jag minns rätt.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Okej tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Min Xbox 360 dog precis när jag spelade Hitman: Blood Money. Fick artifakter på TV-rutan sen kraschade spelet. Startade om maskinen och nu lyser 3 röda dioder. Det som är surt är att mitt kvitto är helt blankt, bläcket har försvunnit. Det syns lite, men knappt. Haft maskinen sedan release och har funkat relativt perfekt, lite krascher ibland i Oblivion och GRAW. Alla andra spel har funkat perfekt.

Hoppas MS accepterar det kvittot, argh!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Det räcker inte med att du låter boxen svalna ett (långt) tag och sedan startar om ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skirn
Min Xbox 360 dog precis när jag spelade Hitman: Blood Money. Fick artifakter på TV-rutan sen kraschade spelet. Startade om maskinen och nu lyser 3 röda dioder. Det som är surt är att mitt kvitto är helt blankt, bläcket har försvunnit. Det syns lite, men knappt. Haft maskinen sedan release och har funkat relativt perfekt, lite krascher ibland i Oblivion och GRAW. Alla andra spel har funkat perfekt.

Hoppas MS accepterar det kvittot, argh!

Du behöver inget kvitto. Maskinen har ju inte ens vart ute i ett år än, så där är det inga problem. Kontakta bara Microsoft direkt istället för återförsäljaren där du köpte den och uppge ditt serienummer och adress så får du en låda hemleverad till dig.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Det räcker inte med att du låter boxen svalna ett (långt) tag och sedan startar om ?

Det jag håller på med nu. 1-2 timmar borde nog räcka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy
Du behöver inget kvitto. Maskinen har ju inte ens vart ute i ett år än, så där är det inga problem. Kontakta bara Microsoft direkt istället för återförsäljaren där du köpte den och uppge ditt serienummer och adress så får du en låda hemleverad till dig.

Det låter ju bra.

Ska göra som de sa på MS-supporten först när jag rinde dit, jag skulle låta maskinen svalna ner lite och sedan testa igen. Tror inte det hjälper något, hoppas ju på att det gör det, men har erfarit överhettningar innan med processorer och GPU:n så det ser inte så ljust ut. Har det kraschat i samband med artifakter lär den ju vara kaputt redan.

Edit: 2 timmar senare och fortfarande uppstår det krascher bara någon minut in i spelandet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skirn
Det jag håller på med nu. 1-2 timmar borde nog räcka.

Jag har en temp-sensor på cpu:n i min 360 och har märkt att den stiger till "farliga" temperaturer nu när det är sommar och varmt.

Jag har själv lyckats överhetta cpu:n och det räckte med att man lät den svalna så var det ok att spela igen - förhoppningsvis räcker det för dig med

Permalänk
Medlem

Kan man flytta sparfiler från en profil till en annan utan minneskort?

Permalänk
Avstängd

Nu har äntligen Prey demot kommit till marketplace 1.17GB

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem

Hmmm demot är 470MB till PC ^^ hmm undrar ifall det finns mer inehåll här ^^

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Hmmm demot är 470MB till PC ^^ hmm undrar ifall det finns mer inehåll här ^^

är samma och med sämre grafik tydligen

http://www.neogaf.com/forum/showpost.php?p=3736639&postcount=...

konstigt att den är dubbelt så stor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanssoN_88

konstigt att den är dubbelt så stor

inte alls, XBoxen komprimerar upp data on-the-fly, egentligen är spelet faktiskt 8 ggr större och 16 ggr snyggare än PC-versionen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tja snarare Xbox 360 data fil är väll inte peketerad av någon anledning... det är den enda slutsatsen jag kan tänka på.

I vilket fall som hellst, Pray demot är precis nertankat här så ska testa det ^^ återkommer om hur bättre/sämmre det är en PC verisionen.

--

Okey spelat en hel del.. men aja måste säga snyggare nja... vill påstå att det ser exakt lika dant ut. Desutom så värkar de ha lite frys lagg här o var... ganska ofta taktist ibland upp till 1 sek.. riktigt iriterande.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.