Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
nej det blir de inte alls det, 50 halvbilder är inget annat än 50 halvbilder, 50 st olika halvbilder som inte har mycket mer med varandra att göra än att de kommer efter varandra, du kan INTE sätta ihop första och andra och skapa en "hel" bild för det är två olika bilder

och föresten så är 720p formatet 60 fps (vet dock inte huruvida man i EU tänker köra med 50p i 720p standarden eller 60 som i den normala världen)

720p kan lika väl köras i 30FPS

Och 50i är visst 25FPS eller rättare sagt 24FPS

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
720p kan lika väl köras i 30FPS

Och 50i är visst 25FPS eller rättare sagt 24FPS

720p kan köras i vad som helst men 60/(50) är vad som är norm just nu. Och 50i är inte 25/24fps.

http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/dvd-benchmark-part-...

läs o njut

Permalänk
Avstängd
Citat:

720p kan köras i vad som helst men 60/(50) är vad som är norm just nu. Och 50i är inte 25/24fps.

http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/dvd-benchmark-part-...

läs o njut

står inget på den sidan om "50i - 25FPS"
Men jag njuter ändå eftersom jag har rätt

Nästa gång kan du väl leta upp länkar där det står vad man pratar om.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata

Permalänk
Inaktiv
Citat:

står inget på den sidan om "50i - 25FPS"
Men jag njuter ändå eftersom jag har rätt

Nästa gång kan du väl leta upp länkar där det står vad man pratar om.

om 60i är samma sak som 30fps varför måste man deinterlacea 60i och inte kör dubbla visningar av varje frame helt enkelt?

Permalänk
Citat:

om 60i är samma sak som 30fps varför måste man deinterlacea 60i och inte kör dubbla visningar av varje frame helt enkelt?

Du har blandat ihop linjedubbling och deinterlacing.
http://en.wikipedia.org/wiki/Deinterlacing

Visst kanske man inte kan sätta ihop bilderna och få en helbild när det gäller tv-sändingar som är inspelade interlaceade. Men det är väl ingen som gör det idag, utan man spelar in progressivt. 360 renderar ju inte halvbilder utan helbilder, sen får chippet som har hand om tv-utgången interlacea det. När man ska göra om biofilm till pal-dvd speedar dom upp filmens 24fps till 25fps och interlacear.

Från wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/720p

Citat:

. In general, traditional PAL and SECAM countries (Europe, Australia, much of Asia, Africa, and South America) are or will be using 720p25 and 720p50, whereas traditional NTSC countries (North America, Japan) are using 720p24 (for movies), 720p30, and 720p60. All variants can be transported by both major digital television formats, ATSC and DVB.

Dom flesta LCDer har inte tillräckligt hög responstid för att visa 60fps, så det är helt onödigt. Men visst du får väl fortsätta slösa massa pengar och datorkraft på hög fps medan vi andra njuter av mer ögongodis.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Du har blandat ihop linjedubbling och deinterlacing.
http://en.wikipedia.org/wiki/Deinterlacing

Visst kanske man inte kan sätta ihop bilderna och få en helbild när det gäller tv-sändingar som är inspelade interlaceade. Men det är väl ingen som gör det idag, utan man spelar in progressivt. 360 renderar ju inte halvbilder utan helbilder, sen får chippet som har hand om tv-utgången interlacea det. När man ska göra om biofilm till pal-dvd speedar dom upp filmens 24fps till 25fps och interlacear.

Från wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/720p

Dom flesta LCDer har inte tillräckligt hög responstid för att visa 60fps, så det är helt onödigt. Men visst du får väl fortsätta slösa massa pengar och datorkraft på hög fps medan vi andra njuter av mer ögongodis.

Bra att du tog oss tillbaka till den riktiga diskutionen, och du har rätt angående 360, jag kommer dock inte ifrån tanken att XBOX aldrig visar något i 30 fps, däremot så renderas många spel så och sedan visas samma bild 2 gånger (interlaceat eller progressivt, beroende på inställningar som gör i konsollen). Så fastän man sitter där med 60 bilder per sekund så upplevs spelets bilduppdatering som 30. Det räcker gott och väl till många spel och jag tycker att Zelda Ocarina Of Time och Shadow Of The Colossus är två av de bästa spelen någonsin trots att deras egentliga bilduppdatering inte sker med en hastighet högre än 30 bilder per sekund. När det gäller bilspel så är JAG mer kräsen och skulle aldrig kunna få för mig att köra Forza på XBOX då spelet INTE har en RIKTIG bilduppdatering på 60 bilder per sekund. Andra spel som jag INTE skulle kunna köra OM de inte hade 60 riktiga bilder är Fightingspel, flygspel och vissa udda titlar som är beroende av sin hastighet (Zone Of The Enders, vissa FPS osv)... summan= FORZA suger enligt mig för spelet renderas endast i högst 30 FPS, och många spel på XBOX360 är också låsta till 30 FPS och det är väldigt, VÄLDIGT sorligt... (t.ex. PGR3)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Bra att du tog oss tillbaka till den riktiga diskutionen, och du har rätt angående 360, jag kommer dock inte ifrån tanken att XBOX aldrig visar något i 30 fps, däremot så renderas många spel så och sedan visas samma bild 2 gånger (interlaceat eller progressivt, beroende på inställningar som gör i konsollen). Så fastän man sitter där med 60 bilder per sekund så upplevs spelets bilduppdatering som 30. Det räcker gott och väl till många spel och jag tycker att Zelda Ocarina Of Time och Shadow Of The Colossus är två av de bästa spelen någonsin trots att deras egentliga bilduppdatering inte sker med en hastighet högre än 30 bilder per sekund. När det gäller bilspel så är JAG mer kräsen och skulle aldrig kunna få för mig att köra Forza på XBOX då spelet INTE har en RIKTIG bilduppdatering på 60 bilder per sekund. Andra spel som jag INTE skulle kunna köra OM de inte hade 60 riktiga bilder är Fightingspel, flygspel och vissa udda titlar som är beroende av sin hastighet (Zone Of The Enders, vissa FPS osv)... summan= FORZA suger enligt mig för spelet renderas endast i högst 30 FPS, och många spel på XBOX360 är också låsta till 30 FPS och det är väldigt, VÄLDIGT sorligt... (t.ex. PGR3)

Du kan omöjligt ha spelat DOA4 eller PGR3 eller något annat 360 spel som går i 30FPS

Sedan måste jag säga att du har superögon som märker av att ett spel körs i 30FPS

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Citat:

Jaha, det är väl din förlust då. Forza är det bästa bilspelet just nu, och om du inte kan spela det pga någon fix idé om FPS är det väldigt, VÄLDIGT sorgligt.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Du kan omöjligt ha spelat DOA4 eller PGR3 eller något annat 360 spel som går i 30FPS

Sedan måste jag säga att du har superögon som märker av att ett spel körs i 30FPS

DOA4 är ju 60 rena FPS, och väldigt bra spel i övrigt, jag är dock Tekken-fanatiker och får inte spela det

Permalänk
Medlem
Citat:

Håller med andra, hur kan du ens se på tv och film, 24-25fps herregud, stackare där. vilket handikapp.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Håller med andra, hur kan du ens se på tv och film, 24-25fps herregud, stackare där. vilket handikapp.

mycket kan ja klara av, såsom tv, film och spel i 24-25fps, dock så finns det undantag som jag inte klarar av och det är speciella spel som jag upplever har en grundläggande behov av bra bilduppdatering som t.ex. bilspel. Jag önskar jag inte vore så kräsen för då skulle jag kunna njuta av spel som jag nu inte kan njuta av pga dålig bilduppdatering som t.ex. PGR3. Får nöjja mig med GT4 i 1080i på 102" med rena 60 FPS.

Permalänk
Medlem

Och jag klarar 30fps per sekund på 130", eftersom mina ögon uppfattar bara 24 bilder per sekund... vänta nu... det gör ju allas....

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

pazu du kan omöjligen ha spelat PGR3 för du skulle du inte säga som du gör.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Medlem

PGR3 går hur bra som helst att njuta av. Fartkkänslan är bra och antal frames per sekund är inget som jag någonsin stört mig av på ett 360 spel så länge det är en fast framerate. Får man drops är det störande men som i PGR3 när den håller sig och det känns smidigt och spelet är härligt att spela.. då är det inga problem.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | 64GB DDR5 6000MHz | GeForce RTX 4090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Och jag klarar 30fps per sekund på 130", eftersom mina ögon uppfattar bara 24 bilder per sekund... vänta nu... det gör ju allas....

Du... du har en aning fel här tuvärr, Antalet blider per sekund som en mänminska kan se varierar, och kan säga så här, antalet är högre en 100 bilder per sekund. 15-18 bilder pär sekund är MINIMUM för oss att upfatta som en flytande bild, allt över detta gör det hela bättre.

Och 24 bilder per sekund är väldigt lågt ner, varför film o.s.v. har valt just 24 bilder per sekund är att det sparar information.

I vilket fall som hellst, du kan se långt över 100 bilder per sekund

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm
btw artikeln tar oxo upp t.ex. varför snabba spel o.s.v kräver högre FPS.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Avstängd

Det är nog bara han i hela världen som klagar på framesen i pgr3 och 360 i övrigt.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Medlem

Sagt av en av Forza utvecklarna:

"Dan Greenawalt: We took a hit in Forza 1 because some of the hardcore gamers were asking us why it wasn’t 60 frames per second. I tried to explain that there’s a bit of a miseducation going on. I like the look of 60 frames per second, but it doesn’t make it a better sim. The real issue is how frequently you update your physics. If you update your physics at 60 frames per second you actually get bad physics, with objects sliding and skidding like they’re in molasses instead of properly colliding with things. In Forza 1 we updated the physics anywhere between 180 and 360 times a second. That allowed us to have a very quick response and create a lot of torque in the car. Now, if you’re running the graphics at 60 frames per second you’re using up a lot of processing power so you have to put a dampener on those physics, and that’s when things start to feel a little sluggish. We didn’t want that, so we decided to keep the physics running high and pull back on the graphics."

Edit: Från wikipedia.org

"Even with expensive monitors that can reach even higher frequencies, the effect is somewhat lost as the human eye has difficulty in perceiving differences in frame rates above around 50–60 fps. Indeed, this is why televisions operate at 50 Hz and 60 Hz with PAL and NTSC standards respectively."

http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate#Frame_rates_in_video_...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Får nöjja mig med GT4 i 1080i på 102" med rena 60 FPS.

Måste erkänna att jag inte är någon expert på detta men hur får man 1080 interlaced att bli "rena 60 FPS"?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Är lite nyfiken på vad orena 60fps ser ut som?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Måste erkänna att jag inte är någon expert på detta men hur får man 1080 interlaced att bli "rena 60 FPS"?

har ingeting med upplösningen att göra utan det jag menar är att GT4 ritas upp i 60 FPS, till skillnad från Forza där den INTE KAN ritas upp snabbare än 30 då det är låst till den frameraten, sen att de bilderna dubbleras för att passa in i 60hz är en annan femma, det löser dock inte problemet.

för att nämna fler än mig som inte tycker om bilspel med lägre
framerate:

Demo-intryck 2004-11-26 13:02

Har spelat demot nu och är väl lite kluven.

Fartkänslan är inte på topp alltid, men spelet är väl ändå hyffsat bra i kör-läget.
Dock tyckte jag att bilarna hade överdrivet dålig sväng-radie. Realism betyder inte alltid att det ska vara SVÅRT bara.. det är inte så jävla svårt att svänga en bil i 30km/h egentligen.

Spelet är snyggt, men det är ju totalt irrelevant då det bara går i 30fps. Svagt.

http://www.level7.nu/forum/thread.php?id=469833&start=20

Posted July 10, 2005 @ 5:52PM by Myra

I personally think the twice as slow framerate (30fps) in Forza is a big no-no for a racing game compared to the full 60fps of GT4.

http://arstechnica.com/journals/thumbs.ars/2005/7/10/665

Peppermint Lounge

Unfortunately Forza has been confirmed as running @ 30fps which is substandard for a modern racer. Could still be an enjoyable game but 30fps is disappointing. Check out V8 Supercars 2 if you haven't already. Awesome racer, up to 20 opponents, damage, comparitively good AI, XBL-enabled, 60fps.

http://forums.gamespace.net.au/archive/index.php/t-347.html

Dave gave it a 4 (out of 10)

Running on more powerful hardware than the PS2, yet the graphics are less detailed than GT3 and GT4, yet it still runs at a treacle slow 30fps which is unforgiveable! Not impressed with this game at all. I see it has loads of high scores on review sites but why do they all gloss over the lame low framerate. Someone needs to stand up and say: this isn't good enough.

http://www.metacritic.com/games/platforms/xbx/forzamotorsport

OBSERVERA!!!! Jag och många till störs på detta men det finns MÅNGA FLER som fullständigt skiter i det och nöjjer sig. Kan säga att jag är djupt avundsjuk på de.

Permalänk
Medlem

Jo jag förstår att det inte har med upplösningen att göra, dock ritar ju interlaced bara upp varannat field så "rena 60 FPS" borde ju rimligtvis vara 1080p60.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Jo jag förstår att det inte har med upplösningen att göra, dock ritar ju interlaced bara upp varannat field så "rena 60 FPS" borde ju rimligtvis vara 1080p60.

jag definerar "rena 60 fps" som att ingen av bilderna är tvungna att vara kopia av den förra, helt enkelt att grafiken i spelet (i detta fall) uppdateras på en basis av 60 gånger per sekund. (kan dessuom nämna att min önskan är att alla spel ska hinna uppdatera dessa 60 bilder i fas med 60hz på en TFT. Därav min hat mot spel som inte har vertikal synkronisation)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killers

Edit: Från wikipedia.org

"Even with expensive monitors that can reach even higher frequencies, the effect is somewhat lost as the human eye has difficulty in perceiving differences in frame rates above around 50–60 fps. Indeed, this is why televisions operate at 50 Hz and 60 Hz with PAL and NTSC standards respectively."

http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate#Frame_rates_in_video_...

Man ska aldrig ta wikipedia som 100% sanning.
För anledningen till att PAL är 50hz är för att elen som används i europa är 50hz och i USA är det 60hz och där uppfann man NTSC.
Har inte ett dugg med hur folks ögon uppfattar saker och ting.
För i såfall skulle ingen uppfunnit 100hz TV:n.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
För anledningen till att PAL är 50hz är för att elen som används i europa är 50hz och i USA är det 60hz och där uppfann man NTSC.

den största problemet med hz-snacket är att CRT som teknik BEHÖVER högre hz än 60 för att inte upplevas som FLIMMRANDE till skillnad från t.ex. TFT där inte ens 1hz upplevs som flimmrande. Varför man då vill ha 60 hz på en TFT och inte nöjjer sig med 1 hz är för att animationer ser naturtrogna ut i 60+. Så 60 hz är tillräckligt i min mening för nu och lång tid framöver, höjja hz:en till högre siffror kommer sist på min lista då jag inte längre använder CRT-teknik för att rita upp bild. Sen att vissa spel förändrar "lagarna" i förhållande till antal bilduppdateringar per sekund är ett annat problem.

Permalänk

Tja, en TFT med 1hz skulle suga rejält. 1 bild i sekunden blir flimrigt även om skärmen i sig är konstant belyst.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Det enda sorgliga är DU.
Har du ens spelat Forza eller säger du så där för att dina kompisar tycker det eller för att få längre penis eller något?
Forza är enligt mig och förmodligen av många andra det absolut bästa racing spelet som finns ute idag.
Fartkänslan är underbar samt grafiken.
Trodde aldrig att Xboxen kunde prestera så bra.
Och angående Project Gotham Racing 3, är det något fel på fartkänslan i det?
Förmodligen för du kanske har en liten 10" TV som har 50HZ samt att du sitter 10 meter från TV'n.
Att blåsa i 250 KMH på Nürburing har aldrig kännts så bra.
Ha det bra och lycka till med ditt liv.

Visa signatur

Intel Core 2 DUO 3.0ghz, 4.00gb RAM, HIS Raedeon HD 4870

Permalänk
Medlem

Well, för dom som påstår sig att 60fps är nödvändigt i ett bilspel och har en 360 så blir dom väl glada över att utvecklarna till Forza2 säger såhär: "First of all, there's no way any console apart from Xbox 360 that could handle what we're doing here. 60 fps, 4x full-screen anti-aliasing, motion blur, and high-dynamic-range lighting. All in crisp 720p high-definition glory."

http://www.xboxworld.com.au/articles/interviews/forza-2-inter...

Personligen tycker jag fartkänslan och känslan överlag är väldigt trevlig i PGR3!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666

Självklart har det med ögonen att göra. Man valde dom frekvenserna för att det är vad som krävs för att människor ska kunna titta på skiten. Och 100Hz finns för att vissa kan tycka 50Hz är lite för lågt, men 60Hz är mycket bättre och i USA finns inga apparater med högre svepfrekvenser.

Citat:

den största problemet med hz-snacket är att CRT som teknik BEHÖVER högre hz än 60 för att inte upplevas som FLIMMRANDE till skillnad från t.ex. TFT där inte ens 1hz upplevs som flimmrande. Varför man då vill ha 60 hz på en TFT och inte nöjjer sig med 1 hz är för att animationer ser naturtrogna ut i 60+. Så 60 hz är tillräckligt i min mening för nu och lång tid framöver, höjja hz:en till högre siffror kommer sist på min lista då jag inte längre använder CRT-teknik för att rita upp bild. Sen att vissa spel förändrar "lagarna" i förhållande till antal bilduppdateringar per sekund är ett annat problem.

En TFT har inga Hz. Där uppdateras pixlarna när bilden förändras, det är alltså hur många bilder elektroniken klarar/tar emot och panelens responstid som bestämmer hur fort något uppdateras på dom. Med dagens paneler och responstider runt 8ms är 60fps helt onödigt. Och att 60fps skulle behövas för att animationer skulle se naturliga ut är rent skitsnack, eller du kanske tycker biofilm ser dåligt ut?

Permalänk
Medlem

Ser att det finns mycket okunnighet här.

ODDNAME: Jadu, du har fortfarande mycket att lära dig. Det mänskliga ögat kan se mycket mer är 24fps.

Varför kan man se på film och sånt på 24fps? Jo nu ska jag berätta för er att i film använder sig av en teknik som heter Motion Blur. Orkar inte förklara så läs det som står i länken.

Citat:

Similarly, in real-time computer animation each frame shows a perfect instance in time (analogous to a camera with an infinitely fast shutter), with zero motion blur. This is why a video game with a frame rate of 25-30 frames per second will seem 'jumpy' and strange, while natural motion filmed at the same frame rate appears continuous. To compensate for this, much higher frame rates are desirable, of 60 frames per second or more. The latest racing or flight simulators feature motion blur effects (e.g. the Burnout series), because of camera high relative speeds.

Sammanfattning: Mänskliga ögat kan se mer än 24 bilder per sekund. Spel som inte använder sig av motion blur, "hackar" när det körs i 30fps. Burnout-spelen kör med motion blur och känns därför väldigt mjukt i 30fps. Okunnighet kan alltid botas med hjälp av kunskap!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Ser att det finns mycket okunnighet här.

ODDNAME: Jadu, du har fortfarande mycket att lära dig. Det mänskliga ögat kan se mycket mer är 24fps.

Varför kan man se på film och sånt på 24fps? Jo nu ska jag berätta för er att i film använder sig av en teknik som heter Motion Blur. Orkar inte förklara så läs det som står i länken.

Sammanfattning: Mänskliga ögat kan se mer än 24 bilder per sekund. Spel som inte använder sig av motion blur, "hackar" när det körs i 30fps. Burnout-spelen kör med motion blur och känns därför väldigt mjukt i 30fps. Okunnighet kan alltid botas med hjälp av kunskap!

Det är ingen teknik, det är ett resultat av tekniken som används.

Att säga att spel som går i 30fps hackar är löjligt, större delen av männskligheten tycker inte det. Men det är väl inte så mycket att göra något åt, ni får väl gå miste om otroligt bra spel. Jag kommer iaf vara nöjd så länge spelen håller en stabil framerate, om det är 20, 30, 60 eller 14300324fps ger jag blanka fan i.