Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Väldigt värt att nämna här dock, finns VÄÄÄÄÄÄÄLDIGT få filmer som har spelats in i 720p eller högre så, vänta tills det händer.
Lär nog tuvärr dröja ett ganska bra tag.

Bara så du vet så har nästan alla filmer som gjorts även långt tillbaka i tiden en upplösning som överstiger 720p, så ta reda på fakta innan du skriver.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / ASRock B650M PG Riptide / ASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC / 32GB DDR5-6000Mhz Corsair Vengeance RGB EXPO / 2TB WD Black WDS200T3X0E / Corsair iCUE H150i Elite LCD XT / Corsair RM850x / Corsair 3000D RGB Airflow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanssoN_88
men många av launchfilmerna till blu-ray har dålig bild pga att dom använder mpeg2 som kräver högre bitrate än vc1 för att få lika bra bild och att blu-ray skivorna inte verkar vara helt klara ännu

sen fattar jag inte varför du postar detta här i en spel-tråd och inte i hemmabio forumet....

Var det inte Sony som gick ut och sa att mpeg2 skulle vara helt tillräckligt för perfekt bild och valde det som format att börja med för Blu-ray? Det visar sig alltså att de hade fel och att det varit bättre om de använt en next-gen komprimering. Även om vc1 finns med så är det nog svårt för Sony att välja det formatet, men det finns ju andra.

Helt klart är ju att mpeg2 kan ge mycket bra bild, men bara om det får tillräckligt med utrymme för det. Skulle tro att de filmer som har bra kvalite nu är de som inte har så lång runtime (och kräver lite mindre utrymme).

Hmm, hemmabio forumet... Jo det är klart men tyckte det kunde vara av intresse i next-gen konsolerna också eftersom MS stödjer HD-DVD och Sony Blu-ray.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Väldigt värt att nämna här dock, finns VÄÄÄÄÄÄÄLDIGT få filmer som har spelats in i 720p eller högre så, vänta tills det händer.
Lär nog tuvärr dröja ett ganska bra tag.

Som sagt, du har helt fel. Riktig film har otroligt mycket högre upplösning än 1080p så all högbudget film från dom senaste 50 åren eller mer tjänar mycket på hd-dvd och BD. Du tror väl inte 720p räcker för en bioduk? Sen spelas ju i princip alla amerikanska serier in i HD, tom talkshows och nyhetsprogram har ju gått över till det. Så material finns det gott om.

På dvdforum postades en jämnförelse mellan 2001 i dvd och HD nyligen, en film från 1968. http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=shth&thread=137...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Var det inte Sony som gick ut och sa att mpeg2 skulle vara helt tillräckligt för perfekt bild och valde det som format att börja med för Blu-ray? Det visar sig alltså att de hade fel och att det varit bättre om de använt en next-gen komprimering. Även om vc1 finns med så är det nog svårt för Sony att välja det formatet, men det finns ju andra.

Helt klart är ju att mpeg2 kan ge mycket bra bild, men bara om det får tillräckligt med utrymme för det. Skulle tro att de filmer som har bra kvalite nu är de som inte har så lång runtime (och kräver lite mindre utrymme).

Hmm, hemmabio forumet... Jo det är klart men tyckte det kunde vara av intresse i next-gen konsolerna också eftersom MS stödjer HD-DVD och Sony Blu-ray.

det är det också, om man har nog med plats för att ha tillräckligt hög bitrate. när väl dual layer skivorna blir klara så kommer mpeg2 vara bra om dom skulle fortsätta använda det.

OT: någon som vet vad imax kör för upplösing? skulle va kul att veta

Permalänk
Citat:

det är det också, om man har nog med plats för att ha tillräckligt hög bitrate. när väl dual layer skivorna blir klara så kommer mpeg2 vara bra om dom skulle fortsätta använda det.

OT: någon som vet vad imax kör för upplösing? skulle va kul att veta

Visst kanske man får bra resultat med mpeg2 på 50GB, men H264 kommer ju alltid vara bättre. Finns liksom ingen anledning att använda mpeg2, förutom att dom vill snåla. Största fördelen med dom nya formaten är ju H264, går ju få in 720P-filmer på vanlig dvd med det.

Imax använder 70mm film, alltså dubbelt mot vanlig 35mm som vanligtivs används. Sen kör dom den åt andra hållet eller nått så jag tror det bli ännu högre kvalitet. Tyvärr är ju alla spelfilmer som släpps på imax bara uppförstorade från 35mm, vore intressant att se någon spelfilm som filmats i 70mm på BD.

Permalänk
Avstängd

"The intent of IMAX is to dramatically increase the resolution of the image by using much larger film stock at a resolution of about 10000 x 7000."

Permalänk
Medlem
Citat:

"The intent of IMAX is to dramatically increase the resolution of the image by using much larger film stock at a resolution of about 10000 x 7000."

Bara en digital okomprimerad bild i den upplösningen kräver cirka 200MB.

(om jag räknade rätt)

Btw, här finns recensioner av både HD-DVD och nya Blu-ray filmer:
http://www.highdefdigest.com/

Enligt dem så är Underworld Evolution bästa materialet för att visa upp vad Blu-ray kan än så länge.

Permalänk
Avstängd

Assasin creed, undrar hur det blir med den saken?
http://www.news4gamers.com/xbox360/News-3613.aspx

Coolt, när man lirar Gears of war och använder micken så ska karaktärernas mun röras i takt (eller vad man ska kalla det) så det ser ut som det är dom själva som pratar
http://xbox360.qj.net/Look-Who-s-Talking-Now-Gears-of-War/pg/...

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
[B]Assasin creed, undrar hur det blir med den saken?
http://www.news4gamers.com/xbox360/News-3613.aspx

http://www.xbox-gamer.net/actualite-xbox360-Assassin-s-Creed-...

During the IDEF 2006, Ubisoft confirmed that Assassin' s Creed was currently under development for Xbox 360 and PC, in more than one version besides the PlayStation 3 one already announced. The owners of Microsoft's console will be able them to thus step into the shoes of Altair at the height of the Third Crusade. More information soon, especially concerning a possible temporary exclusiveness for Sony's future machine.

Visa signatur

Dry follows Wet as Death follows Me

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shift-0
http://www.xbox-gamer.net/actualite-xbox360-Assassin-s-Creed-...

During the IDEF 2006, Ubisoft confirmed that Assassin' s Creed was currently under development for Xbox 360 and PC, in more than one version besides the PlayStation 3 one already announced. The owners of Microsoft's console will be able them to thus step into the shoes of Altair at the height of the Third Crusade. More information soon, especially concerning a possible temporary exclusiveness for Sony's future machine.

Underbart, en liten anledning till att skippa PS3. Nu behöver man bara hoppas på att herr Kojima vill göra en MGS4-portning så har man sparat flera tusen kronor.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Nu är jag nog lite borta, men finns de xbox360 spel som kräver
100hz tv? Eller missupfatta jag något, tror jag läste något liknande.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Nu är jag nog lite borta, men finns de xbox360 spel som kräver
100hz tv? Eller missupfatta jag något, tror jag läste något liknande.

Nej, en 100Hz tv visar bara bilderna två gånger, den kan inte ta emot en 100Hz signal. Däremot finns det spel som kräver 60Hz, men det klarar väl så gott som alla apparater från dom senaste 15 åren.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skirn
Underbart, en liten anledning till att skippa PS3. Nu behöver man bara hoppas på att herr Kojima vill göra en MGS4-portning så har man sparat flera tusen kronor.

"more than one version besides the PlayStation 3 one already announced."

Underbart, en liten anledning till att skippa 360. Nu behöver man inte hoppas på att herr Kojima vill göra en MGS4-portning då även det spelet kommer till PS3. Sparar ju 4000 kr nu, fett nice.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Nej, en 100Hz tv visar bara bilderna två gånger, den kan inte ta emot en 100Hz signal. Däremot finns det spel som kräver 60Hz, men det klarar väl så gott som alla apparater från dom senaste 15 åren.

Ok, bra. Hoppades på det...

Edit: Läste någon gammal nyhet att de inte finns DVI kabel till xbox360, har de kommit en eller är de påväg?

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Avstängd

JohanssoN_88 varför klagar du på mig när jag skriver i PS3-tråden? Jag har iaf blivit lika gnällig som andra och anmält ditt inlägg för BS.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata

Permalänk
Avstängd

Du får klaga på mig lika mycket som alla klagar på dig i PS3-tråden om du vill, det verkar ju inte hindra dig från att fortsätta skriva i den tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Du får klaga på mig lika mycket som alla klagar på dig i PS3-tråden om du vill, det verkar ju inte hindra dig från att fortsätta skriva i den tråden.

Precis det hindrar mig inte, men att du klagar på mig för hur jag beter mig och sedan så går du själv och gör samma sak
Det är ju knappast första gången heller Och eftersom jag har fått tillsägelser så tror jag nog att du kan räkna med samma sak själv.

PS. jag klagar iaf inte på någon för att i nästa stund göra samma sak själv lite moral har man ju

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Avstängd

Moral på internet? Aldrig hört talas om.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Moral på internet? Aldrig hört talas om.

Nä, jag märker det Så varför klaga på mig då? Hade jag klagat på... säg 360 så hade du inte brytt dig om det.

Men som sagt allt jag ville med dig var att säga att jag har anmält ditt inlägg med förklaring på hur du klagar på mig hela tiden för att sedan själv sprida BS i andra trådar, vilket som sagt inte är första gången heller. Så tack för mig och nu tänker jag inte lägga mer energi på att samtala(skriva) med dig.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Ok, bra. Hoppades på det...

Edit: Läste någon gammal nyhet att de inte finns DVI kabel till xbox360, har de kommit en eller är de påväg?

DVI kommer nog aldrig komma, däremot har dom sagt att dom ska släppa en HDMI-kabel, men det finns inga uppgifter om när. Förhoppningsvis i samband med hd-dvd-läsaren. Finns ju HDMI->DVI kablar om du saknar hdmi på tvn.

Permalänk
Avstängd

Sony sa för ett tag sedan att MS inte går sin egna väg utan strategiskt följer Sony i hälarna och härmar allt dom gör.
http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=9931
Så vad kan man säga om detta då visserligen är det en bra sak, men iaf. Men jag antar att det börjar bli en vana från Sony att säga för mycket för tidigt.

Lite nya bilder från Allan Wake's omgivningar.
http://www.news4gamers.com/xbox360/News-3708.aspx

Lite info om PES 6.
http://www.pro-g.co.uk/news/05-07-2006-3117.html

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Medlem

Föresten någon som har den nya Samsung hd tv, den svarte som går på reklam hela tiden? Eller finns det nått bättre. Har 40k till tv och kan 0,000001. Och jag vill ha HDTV. Alla tips på bra HDTV's är välkommna.

Permalänk
Medlem

OK, nu när det är bestämt att Oblivion kommer inhandlas fattas fortfarande ett flerspelarspel, typ fotboll/hockey osv. Någon som har ett hett tips på ett hållbart sådant? Live eller inte spelar ingen roll, jag tänkte mer spela med kompisar här hemma.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
DVI kommer nog aldrig komma, däremot har dom sagt att dom ska släppa en HDMI-kabel, men det finns inga uppgifter om när. Förhoppningsvis i samband med hd-dvd-läsaren. Finns ju HDMI->DVI kablar om du saknar hdmi på tvn.

Dom har sagt att de ev kommer släppa en hdmi kabel ifall "kunderna kräver det" (detta var senast när de berättade om sin externa hd-dvd spelare) vilket betyder... nej de kommer med all säkerhet inte släppa en hdmi kabel

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raQblad
OK, nu när det är bestämt att Oblivion kommer inhandlas fattas fortfarande ett flerspelarspel, typ fotboll/hockey osv. Någon som har ett hett tips på ett hållbart sådant? Live eller inte spelar ingen roll, jag tänkte mer spela med kompisar här hemma.

Table tennis är riktigt roligt på två spelare. Som topspin fast snabbare Dessutom är det billigt!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raQblad

Vill du ha hockey så kommer ju NHL 2007 i november eller vad det är Men det är ju helt klart bästa hockey serien.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Föresten någon som har den nya Samsung hd tv, den svarte som går på reklam hela tiden? Eller finns det nått bättre. Har 40k till tv och kan 0,000001. Och jag vill ha HDTV. Alla tips på bra HDTV's är välkommna.

http://www.swedx.se/product_info.php?cPath=38_47&products_id=...

Samsung-panel, världens just nu bästa deal om man som mig tycker att TVn dessutom är snygg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu

Samsung-panel, världens just nu bästa deal om man som mig tycker att TVn dessutom är snygg

Nja, snygg var den men den passar inte i mitt vardagsrum.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu

Yikes, det var nog den fulaste TV jag någonsin sett.

Permalänk
Medlem

Dessutom verkar en del ha problem med träramen, limning som släpper och sprickor runt hålen för högtalarna bland annat.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop