Ursprungligen inskrivet av Baleur
Vilka spel? Har ärligt talat inte sett ett enda PS3 spel överhuvudtaget som jag är det minsta intresserad av! Motor Storm eller vad det heter var jag rätt intresserad av, de första screenshotsen vart ju TOKIGA.
Sen ser man det i live gameplay från massa videos o sånt från tokyo game show osv, Flatout 2 ser bättre ut, inte bara grafiskt, fysikmässit också, mycket mycket bättre ut.
Och flatout 2 är ett pcspel, och är redan skitkul som de flesta av oss kan hålla med om. Och man behöver bara en (1) processor för att köra det.
Varför ska man då överhuvudtaget bry sig om Motor Storm, för att där finns motorcyklar? För att terrängen är deformerbar? Jag märkte ingen deformerbar terräng iaf
Den där artikeln gav bra svar på många av mina frågor, som t.ex. varför alla PS3 spel ser så himla gryniga och äckliga ut rent artistiskt och texturmässigt. Jag antar ett det då har med den kraftiga kompressionen att göra pga den redan tidigare kända låga memory bandwidth.
Jag är ingen fanboy, jag läser bara mig till fakta och agerar därefter.
Blueray, lets tjafsa om it åter again!
Men den sak som gör mig mest arg, arg för att jag själv förväntade mig en supernajs konsol att konkurrera med 360'n (konkurrans är bra, för båda parter), är det jävla skitsnacket om Blueray..
Ja, det har diskuterats till döds redan, men det jag snackar om är inte Blueray filmerna (som aldrig kommer att "vinna"), det är SPELEN! Det är en Spelkonsol..
Jag har Otroligt svårt att tro på att spelen till PS3 kommer att använda sig utav en 50-60Gb bluerayskiva..
Seriöst, för det första kan inte PS3'an alls ta hand om så stora okomprimerade texturer (det första man tänker på att man kan fylla så mycket utrymme med)..
För det andra så tvivlar jag på att utvecklarna kommer filma eller skapa CGI i typ 20 timmar mellansekvenser. Det kostar helt enkelt för mycket, det är ett spel inte en film, de flesta bryr sig inte om mellansekvenserna om spelet suger.
Vad kan man då möjligtvis realistiskt sett fylla så mycket utrymme med de närmsta 2 åren? Visst kommer vi använda så stort utrymme NÅN GÅNG, men inte fan är det innan 2010 det kan jag lova dig. Vi snackar inte om nåt stort 10 gig flight simulator, vi snackar om 60 gig.....
Så jag upprepar frågan, vad ska dom fylla 60 gig med för spelen?? Banor? Aldrig. 95% av alla spel som släpps till alla plattformar har max 20 banor (vilket suger, men så är det). En bana som skulle ta mer än 10 gig är inte realistiskt att ladda.
Ljud? Hur ska man kunna fylla 60gig med voice acting? Utvecklare spenderar redan miljoner på att få ihop några hundra timmar med skådespelare. T.ex. Everquest 2 eller Oblivion eller NWN2.
De har varken råd (i förhållande till antalet sålda spel / vinsten) eller tid att spela in så mycket så det fyller 60 gig.
Eller kanske Totalt Okomprimerade Format??
Åter igen, varför?? Det finns ingen levande människa som kan höra skillnad på en .wav och en 256kbps .mp3.
Inte mitt i ett spel iallafall, det lovar jag dig. Och även om du hör skillnad om du sitter och upprepar samma ljudfiler i winamp så är skillnaden inte värd att ha 10 gånger större ljudfiler (tänk på att det tar 10 gånger längre tid att ladda ingame också..).
Detsamma gäller ju videoformat. Det är meningslöst att ha okomprimerade videoformat, seriöst, det är bara skrattretande, absurbt tillochmed att ens ha denna tanken!
Varför använda okomprimerat (som sagt, bara absurbt att ens tänka det) när man bara kan köra på h264, superb bildkvalitet, bra lagringskapacitet.
Slutsats.
Spelen kommer ALDRIG använda sig av blueray. Aldrig. Förutom för att bumpa upp priset rejält isåfall. Ni kan GLÖMMA att spelen kommer vara "supermegaultracooltstorabautamuchcontent". Glöm det bara.
Vad ska man fylla det med? Content? Om det är ett bilspel som Motor Storm, ska dom sitta och göra 500 bilar? Dom måste för tusan koda bilarna också, fixa fysiken, osv. Kul att ha 500 bilar med 5 olika fysikmodeller? Då har jag hellre 50 bilar med helt skilda fysikmodeller a. la. PGR3.
Och om spelen då inte kommer att utnyttja blueray, varför i helvete (ursäkta språket) ska man då spendera 3000-2000kr (vad det nu är) EXTRA för en jävla blueray spelare som ändå kommer vara helt användningslös när HD-DVD tar över??
Det är en SPELkonsol..
Och ÄVEN om blueray blir det nya formatet, vilket det inte blir (kolla själv upp det, samt vilka studios som stödjer vad)...
Så är det precis som det är med Xboxen. Om du är en så pass seriös filmtittare att du tänker köpa en 4000kr's blueray spelare, kommer de som finns till salu standalone att ge Mycket bättre funktioner och framför allt bildkvalitet jämfört med PS3's inbyggda. Garanterat.
Så är det med 360'n också, en hög-kvalitets HD-DVD spelare kommer garanterat ge både bättre bild och funktioner och responstid än 360's tilllägg kommer att ge. Visst det blir nog inte dåligt, men det är en hd-dvd spelare som är byggd för att vara så billig som möjligt, för gamers som vill titta på film, inte för filmälskare som vill ha bästa möjliga kvalitet.
Amen. *andas ut*