Varför köpa en dator att spela på??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
Varför vill någon köpa en bil för flera hundra tusen när man likaväl kan köpa en begagnad för några tio som likväl tar en från plats a till b i 110 knyck...

Nejdu. Tänk om

Har man pengar å e grafik-kåt så är det där ett ganska onödigt svar.

Givetvis ska man ha det bästa;)
Jag är iofs fattig som en gris..men har aldrig ångrat mina dator inköp.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Sitter här och läser; lyssnar musik samt laddar ner moddar till Q4. Om några sekunder spelar jag Oblivion. Och slipper då springa in och väcka hela familjen när jag startar upp ett xBox.

PC kommer alltid vara överlägset konsol, alla konsolspel programmeras ju för tusan på PC.

Men dyrt blir det alltid, vare sig man lirar stor låda eller liten låda. Hejdå!

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Medlem

Re: Varför köpa en dator att spela på??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrfrozen
Vad är som motiverar att köpa en dator med ett grafikkort för att kunna spela hyffsat för runt 10k?? När man sedan haft datorn i ett eller två år så kommer det ändå spel som gör att man måste hosta upp 5k till för ett nytt grafikkort för att kunna lira de nyaste spelen.

Vad är det som får datorgamers att inte överge datorn för spelande och gå över till exempelvis Xbox 360 som är ett mycket mer ekonomiskt system där spelen är säkrade att fungera i minst ca 5år. Sjlvklart förstår jag om man inte tycker om att lira ex. fps med handkontroll istället för med mus och tangentbord, men vad säger ni.

Vad har ni för argument för och emot dator vs. konsoll.

vet inte om någon tagit upp detta men en sak stämmer inte: att en dator skulle vara dyrare än en konsol, ta tex Xbox 360 för att njuta fullt ut av den måste du köpa en HD-tv och vill du då ha en hyffsad flatscreen får du punga ut med ytterligare 14k så det blir ändå lika dyrt om inte dyrare.

Sen tänker ni säkert: en tv har alla, jo visst men alla har inte en LCD eller plasma tv, och man kan se på filmer och tv-program på den.
samma funktioner fyller datan, skriva, maila, info, redigera mm mm
det är ett val man själv får avgöra.
Prioritera man tv-tittande kanske man kör på en konsole istället för en Highend-pc.

själv tycker jag mer om fps, rts och rpg och enligt mig tycker jag dessa passar bäst på pc, så valet är enkelt.

ifs vet jag inte om ps3 eller wii kommer kräva HD-tv,
hur some helst så är det igentligen inte dyrare med pc än konsol

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför köpa en dator att spela på??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathwarp
vet inte om någon tagit upp detta men en sak stämmer inte: att en dator skulle vara dyrare än en konsol, ta tex Xbox 360 för att njuta fullt ut av den måste du köpa en HD-tv och vill du då ha en hyffsad flatscreen får du punga ut med ytterligare 14k så det blir ändå lika dyrt om inte dyrare.

Sen tänker ni säkert: en tv har alla, jo visst men alla har inte en LCD eller plasma tv, och man kan se på filmer och tv-program på den.
samma funktioner fyller datan, skriva, maila, info, redigera mm mm
det är ett val man själv får avgöra.
Prioritera man tv-tittande kanske man kör på en konsole istället för en Highend-pc.

själv tycker jag mer om fps, rts och rpg och enligt mig tycker jag dessa passar bäst på pc, så valet är enkelt.

ifs vet jag inte om ps3 eller wii kommer kräva HD-tv,
hur some helst så är det igentligen inte dyrare med pc än konsol

Wii klarar väl inte ens av HD-upplösning?

Sedan kräver ingen av dessa konsoller en HDTV, man får mer se det som en bonus att de klarar av HD. Hade varit ganska mycket värre om de inte hade HD-upplösning. Som det är nu kan man spela dem på en vanlig SDTV, och ifall man råkar ha en HD kan man utnyttja den till fullo. HD är dessutom framtiden och vi är snart vid ett skifte från SD till HD och majoriteten av hemmen kommer att ha en HDTV inom en snar framtid.

Jämför med en dator där man behöver lägga ut en hel del för att ta del av spelen till fullo grafiskt (det är ju trots allt grafiken du jämför med när du skriver att man måste ha en HDTV för att "njuta fullt ut av den"). 64-bit dualcore med två grafikkort i SLI/Crossfire och minst 2GB högpresterande DDR/DDR2-minnen för AA/AF i högre upplösningar, dessutom behövs en bra monitor (kostar också en del då majoriteten har/vill ha plattskärm nu för tiden). Det blir ju inte heller så billigt, och en uppgradering krävs väl efter 2 år för att kunna ha samma inställningar i de nya spel som kommer ut då.

En av de viktigaste anledningarna som talar för konsoller är enkelheten, inte alla har lika bra koll på operativsystemet (bara att kolla på alla virus som har drabbat gemene man). Sen finns det ju ytterligare aspekter som kan tala för eller emot konsoller beroende på hur man har byggt sin dator, tänker mest på ljudnivå/värmeutveckling/strömförbrukning.

Nu är inte jag någon fanatisk konsoll-spelare (har till och med en post i denna tråd där jag tar upp precis detta med kostnaden av HDTV så jag argumenterar i princip emot mig själv), men kände ändå att jag var tvungen att bidra med lite argument för konsoller.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

pc > konsol. Alltid tyckt kommer alltid tycka. Stör mig direkt på pc-spel som påverkats av konsol. Styrningen och interfacet är nästa alltid skadat.

Man kan köpa till tangentbort och mus, ja, men spelen görs för att kunna spelas på handkontroll oc det påverkar spelet.

Visa signatur

Ovanstående text innehåller endast medvetna stavfel.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför köpa en dator att spela på??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Jag kan inte svara för andra, men det är är mina 3 huvudsakliga skäl:

1. Spelutbudet och kontrollen.

Mina favoritspel kommer nästan uteslutande till pc då jag föredrar:

- Turbaserad/realtid strategi, nästan inga titlar på konsoller av förklarliga skäl[/I]

- Simulatorer, IL-2 Sturmovik, Silent Hunter 3, två exempel på spel som vad jag vet inte finns på konsoll

- FPS, vet inte om man kan köpa tangentbord och mus till de vanligaste konsollerna. Men hursomhelst gör sig FPS bäst på PC. Dessutom är spelen oftast "förenklade" och anpassade för en handkonsoll, vilket inte är bra.

- RPG tex, Fallout serien, Baldurs Gate, Morrowind, Gothic Serien. Finns iofs många bra RPG på konsoll också, så här blir det kanske dött lopp. Dock är det inte många konsollexklusiva titlar jag saknar. Shadow of the Colosus (?) till PS2 är väl det enda som jag verkligen skulle vilja antar. Antar att jag kommer bli lite flamad för det här, men jag gillar inte ens Final Fantasy serien. Kanske lite tidigt att döma efter att ha spelat 7:an i några timmar, men jag tyckte det var rätt trist.

- MMORPGS, överlägstet utbud till PC, dessutom skulle det kännas helt wacko att spela på konsoll..

2. Upplösningen:

Visst, man kan köpa en HDTV, men då är man ju endå uppe i summan för en bra PC.

På en vanlig tv däremot:

- Jobbigt för ögonen i textintensiva spel (tex. Morrowind)

- "Duplo-interface": Förenklade, uppförstorade, fula, HUD:s som dessutom vi som spelar PC-versionerna får lida för (läs KoTOR 2 )

- Mindre detaljrikedom rent allmänt.[/I]

3. Patchar och mods

Nu förtiden köper jag nästan bara spel som kan tänkas vara "modvänliga". Half-life höll i evigheter tack vare modscenen. Morrowind är ett annat bra exempel. Man är helt enkelt inte lika låst, både hårdvarumässigt (på gott och ont) men främst när det gäller mjukvaran. Jag uppskattar båda aspekterna, det är alltid lika härligt att köpa ny hårdvara, lika så finns möjligheten att liva upp sina favoritspel med patchar och mods. Sen detta med att man ständigt måste köpa ny hårdvara tycker jag är överdrivet. Man har ju trots allt ett val.. Skit i att uppgradera och spela äldre spel ett tag istället. Just nu är många 1-2 år gamla PC-spel minst lika snygga som spel som kommer ut till dagens konsoller. Dessutom är konsollspel betydligt dyrare, det får man inte glömma.

EDIT: Men jag funderar seriöst på att köpa en Nintendo Revolution, den har ju iaf något helt unikt.

Precis min åsikt.

Själv gillar jag inte de flesta konsolspel. När jag var yngre spelade jag ibland lite TV-spel, men var inte så förtjust i spelen egentligen. Endast Flashback och nåt rollspel var riktigt bra, som jag kommer ihåg. Perfect Dark och Golden Eye var någorlunda ok också, men dock de enda spel jag tyckte om på N64 - resten var skräp. Mina TV-spel, som jag har, står mest och samlar damm.

Det var först när jag man fick en egen PC och skaffade Red Alert som jag fastnade helt i gamervärlden. Finns massor av PC-spel som förgyllt min tillvaro. Mafia, Morrowind, TrueCombat, q3, Liero, Unreal, FEAR, Half-Life, Operation Flashpoint, mm. Vissa spel håller ju flera år.

Dessutom måste jag säga att det är rätt kul att pilla med hårdvaran i PC:n. Det finns mycket frihet på PC:n till att göra som man vill iaf. Finns ju massor med mjukvara (gratis).

Jag brukar inte heller ha några större problem med min PC som vissa verkar ha. Det enda är väl program/spel/drivrutiner som kan strula ibland - ofta småsaker iofs som bara behöver patchas. Har aldrig, utom en gång då brandväggen råkade vara avstängd, fått virus. Förstår inte hur en del lyckas med det. Har inget AV av den anledningen. Får aldrig några BSOD heller för den delen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

jag måst ha en dator , för kunna spela mina spela på steam

sen är det mö biligare köppa spel film genom dator

att skötta om sina bank ärenden är mycket biligare ha dator , slipper en masa kostander på räkningar

ja man kan ha skitt dålig dator , bra beganta för det skulle löna sig få ner sina ut gifter ,

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk

Jag kan ju bara tala för mig själv och i mitt fall använder jag min PC främst till spel och redigering av bild, film och ljud samt till att skapa musik.
Om man bortser från spel så kräver dom här sakerna ganska mycket prestada, bra grafikkort, ljudkort, mycket ramminne, stora och snabba hårddiskar, bra processor etc, etc. Även om datorn jag har nu inte är något direkt prestandamonster med dagens mått så funkar den aldeles ypperligt till att spela på.

Så min motfråga är: Varför ska jag ha en spelkonsol när jag kan spela dom spel jag vill spela på min PC?

Rätta mig om jag har fel men idag handlar ju spel mycket om att köra online och där är en PC 100 gånger bättre än en konsol än så länge.

Sen är jag föga imponerad av den sk "nya generationens konsoler".
För det första gäller det att välja "rätt" konsol och sen är dom förhållandevis dyra med tanke på att användningsområdena är begränsade till spel och kanske DVD-filmer. Värdet i en PC ligger i att den har så många användningsområden.
Vad kostar nyaste konsolen? 3000?
Istället för att ha en PC som bara duger till att kolla mailen och surfa och en konsol för totalt 10k:- väljer många en PC som klarar rubbet för samma summa.

Var inte tänkt att det skulle bli så långt, förlåt

Visa signatur

Signatur raderad av Kanel
§ 9 - Marknadsföring och försäljning

Permalänk

De spel som har ett Community typ cs, wow och liknande gör sig sjukt mycket bättre på en dator då en dator även är ett kommunikationsverktyg vilket ingen konsol hitintills lyckats med att vara. Överlag funkar multiplayer spel över nätet också bättre på dator. Har aldrig ens lirat ett spel över nätet på en konsol.

Permalänk

Men snälla, hur kan ni vara så dumma att ni tar med platt-tv i kostnaden?
Dels så borde väl de flesta hushåll redan ha en, och dels så är det ju inte bara för konsolen man köper TVn.
Det är en sak på inläggen från 2005, men idag?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

alla har sagt allt redan allt är personberoende. Men den dagen en konsol klarar av att ersätta en PC helt så har konsolen blivit en PC. ser man det tvärtom, köper man till en "pad" till en PC så har man allt vad en konsol kan göra + pc:ns fördelar

Visa signatur

bomärke

Permalänk
Medlem

Datorer spelar man inte på, finns så mycket mer valfrihet än konsol. Det är då synd att de flesta bra spelet under 2006 släpptes till 360:n'

Men men, nu blir det värt att uppgradera, 2007 har massa sköna spel att bjuda på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Min lista (inklusive andras åsikter);

PC - Spela med bättre kontroller, bättre grafik om man har bra dator, surfa, redigera film och musik, arbeta i 3D, arbeta i 2D, modifiera spel, animera och chatta på ett bra sätt.

Det är nog den lista över saker jag kan göra som inte går på konsol just nu. Så jag lade inte till saker som går på konsol.

Sedan finns det ju saker som att vissa konsolspel kommer till PC efter ett tag.

Visa signatur

Jag har kvar min gamla avatar som en påminnelse om att även jag har varit ung och dum. Idag är jag, tack och lov, bara dum.