Varför köpa en dator att spela på??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
FPS, strategispel och riktiga RPGn är bäst på PC, och de är de bästa spelgenreérna så...

Dagens skratt Inte spelat så mycket utanför PAL-marknanden antar jag...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Jag menar vad jag säger:
Idag hjälper det inte mycket att PC är 10 gånger starkare än PS2, så varför skulle det göra det då?
dvs när PC är 10 gånger starkare än PS3 så kommer optimeringen jämna ut skillnaden så pass mycket att den grafiska skillnaden inte kommer att spela nån större roll. Ungefär som idag. Dom som köper Black till PS2 nästa år kommer säkert att ha minst lika roligt som de som kör FEAR idag...

Jag köpte PS2 nyss för 995:- med GT4. Även om jag köpte en PC som är långt bättre och enormt dyrare, så skulle jag iallafall inte hitta ett lika kul bilspel. Det är bara ett exempel. När grafiken som PS3 och även 360 levererar om några år, så kommer inte det att spela nån roll om nått är dubbelt så snyggt, för det kommer vara tillräckligt snyggt ändå. Så det blir inte motiverat att ge så mycket extra för det lilla man får. Därför kommer PC aldrig bli tillräckligt motiverat att ruinera sig på.
Så:
Idag hjälper det inte mycket att PC är 10 gånger starkare än PS2, så varför skulle det göra det då?

Att man inte gillar spelen på en konsol eller en dator är en sak men att säga att det inte hjälper att en pc är 10 ggr snabbare en helt annan. För mig kvittar det vilken konsol ett spel är till så länge som det känns okej att köpa den. Till er som läste Datormagazin när de började recensera pc spel så kommer ni nog ihåg betyget "köp en pc istället för att vänta"?
Det var tack vare att spelen till Amigan blev mindre och spelen till pc blev mer som jag själv köpte mig en pc till slut. Men oftast så var spelen bättre när de kom på Amigan pågrund av att pc spelens musik och sånt sög (på den tiden var ljudkorten inte så billiga som idag eller lika bra). Atari Falcon var den dator som hade bäst ljudchip och hade mer kanaler än andra datorer (kostade dock 10.000 kr).

Detta är fortfarande anledningen till att jag kör rts, strategi, flyg sim och fps på min pc, spelen är helt enkelt bättre till Pc. Allt handlar om vilken typ av spel man gillar.

Ps2 spelen idag är tyvär för grafik intensiva för att den gamla cpun ska kunna köra de nya spelen utan att det "hackar". Anledningen till att Ps2 spel idag fortfarande kan dra fram gränsen för "snyggaste spelet" är att tillverkarna idag kan "utnyttja" maskinen till fullo, det som däremot sätter stopp är Cpun. Till slut når man en gräns när man inte kan "krama" ut mer från hårvaran. Men om man däremot kunde bytt Cpu kunde man fortsätta att skapa spel som flyttade fram gränserna. Detta är en pc i ett nötskal. Med en pc så kommer du alltid att kunna spela de gamla spelen så väl som de nya. Med en konsol är detta inte lika säkert.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Flygsim är den enda poängen du får med ditt inlägg. Min poäng kvarstår dock. Framtiden är konsollernas, av tidigare nämnda skäl.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Grafiken är likvärdig hela livstiden eftersom optimeringarna bara blir bättre med tiden. Kan man göra MGS3 och GT4 på 4MBvram och 293Mhz så kan ni ju tänka er vad PS3 kommer leverera om 5år. Idag hjälper det inte mycket att PC är 10 gånger starkare än PS2, så varför skulle det göra det då?

Optimering is the shit, konsoller is the future for gaming...

Grafiken när den är som BÄST är likvärdig ja, men du kan inte optimera grafiken så fienderna får glowskins och väggarna blir enfärgade och röken från raketer försvinner. Vidare kan du inte ändra fov, och scripta roliga sekvenser så du byter sens när du byter vapen. Så att det är "future for gaming" är det rätt långt ifrån.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Låt mig se vad gör jag med min monsterburk:

Spel då:
- Never Winter Nights. Finns knappast något liknande till konsol
- Eve Online. Bara PC såklart
- Heroes of Might and Magic. hmm, bara pc. finns väl inte sådana spel till konsol?
- Battlefield2. Jo, finns någorlunda liknande, men styrningen är kass på konsoll.

Spel som jag vill ha som finns på konsoll:
- rymdspel!!! Fast de finns väl knappt längre ens på konsoll
- lite flummiga sportspel hade varit rätt ok.
- några plattformsspel

Jag hade verkligen sett fram emot Xboxen, men efter 20 minuter framför en så kände jag mig rätt ointresserad. Kaena var någorlunda snyggt, men verkade rätt trist faktiskt. Rysligt långa laddningstider också. Gotham racing såg inte alls ut så snyggt som jag trodde, men visst det är nog rätt kul. Flatout är dock fortfarande grymt kul på pc:n med ratt och allt.

På pc:n har vi ju då några andra bonusar:
- man måste ha en pc i princip idag, internet osv
- 3d grafik
- photoshop, bildhantering
- musik och syntar etc
- programmering.

Men visst drivrutiner, struliga spel är jäkligt drygt på pc:n, den här datorn är den första som inte har strulat (amd 4400+, geforce 7800gts). Den rullar på bra och de flesta spelen funkar rakt av.

En sak som är skitskum på den här sidan att 90% av medlemmarna lägger massor med energi att lista ut vad som är bäst. Kanske kan vara aktuellt att köpa båda, eller kanske bara acceptera att det har att göra med smak och välja det som ni tycker är roligast. Uppryckning tack!

/Andreas

Permalänk
Medlem

Bara en fråga , är det inte så att man kan koppla in Mus o Tangentbord i PS2/Xbox360.. då är min fråga varför skulle det inte gå att lira CiV4 eller nåt annat spel som funkar bäst med Tbord o mus på konsol?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sirre
Bara en fråga , är det inte så att man kan koppla in Mus o Tangentbord i PS2/Xbox360.. då är min fråga varför skulle det inte gå att lira CiV4 på det?

Om man inte har en genomsnittlig TV att titta på utan något högupplöst så borde det väl gå...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sirre
Bara en fråga , är det inte så att man kan koppla in Mus o Tangentbord i PS2/Xbox360.. då är min fråga varför skulle det inte gå att lira CiV4 eller nåt annat spel som funkar bäst med Tbord o mus på konsol?

Mjo, men testade att koppla in min razer mus i en kompis ps2, var näst intill ospelbart i fps spel, muslagg, fruktansvärd sens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f97ao
Låt mig se vad gör jag med min monsterburk:

Spel då:
- Never Winter Nights. Finns knappast något liknande till konsol
- Eve Online. Bara PC såklart
- Heroes of Might and Magic. hmm, bara pc. finns väl inte sådana spel till konsol?
- Battlefield2. Jo, finns någorlunda liknande, men styrningen är kass på konsoll.

Spel som jag vill ha som finns på konsoll:
- rymdspel!!! Fast de finns väl knappt längre ens på konsoll
- lite flummiga sportspel hade varit rätt ok.
- några plattformsspel

Jag hade verkligen sett fram emot Xboxen, men efter 20 minuter framför en så kände jag mig rätt ointresserad. Kaena var någorlunda snyggt, men verkade rätt trist faktiskt. Rysligt långa laddningstider också. Gotham racing såg inte alls ut så snyggt som jag trodde, men visst det är nog rätt kul. Flatout är dock fortfarande grymt kul på pc:n med ratt och allt.

På pc:n har vi ju då några andra bonusar:
- man måste ha en pc i princip idag, internet osv
- 3d grafik
- photoshop, bildhantering
- musik och syntar etc
- programmering.

Men visst drivrutiner, struliga spel är jäkligt drygt på pc:n, den här datorn är den första som inte har strulat (amd 4400+, geforce 7800gts). Den rullar på bra och de flesta spelen funkar rakt av.

En sak som är skitskum på den här sidan att 90% av medlemmarna lägger massor med energi att lista ut vad som är bäst. Kanske kan vara aktuellt att köpa båda, eller kanske bara acceptera att det har att göra med smak och välja det som ni tycker är roligast. Uppryckning tack!

/Andreas

Kotor är ju med från Bioware och det kom först till Xbox sen finns ju Baldurs Gate Dark Alliance så nog finns det Rpg även på konsol. Och om trenden håller i sig så kan det hända att Pc spel åter igen utvecklas på konsol innan de kommer på Pc. Om det är nåt som gör mig förbannad i all denna dator mot konsol battle så är det att spel som jag väntat på länge inte kommer pågrund av just en konsol. När jag fick reda på att Kotor skulle komma till boxen först så blev inte min inställning till den bättre av det. Om det fortsätter så här däremot så kommer många bolag tappa sina största fans.

Mitt råd till er som funderar på om ni ska köpa en 360:
*Tänk på att tillverkare lär sig med tiden om att få ut det mesta ur konsolen. Med tanke på att endast en kärna används så kommer det nog inte dröja länge innan alla tre kärnor används och detta kommer även öka energi förbrukningen lite.
*Det är lagligt att köpa chipp men du måste själv lära dig hur du chippar den (butikerna får tydligen inte chippa din konsol men jag har för mig att de får sälja en som redan är chippad)
*Ta reda på om det kommer komma några spel som du bara måste ha
*Vänta tills priset på konsolen känns rätt (priserna kommer nog bara att gå neråt)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Vadå hjälper inte mycket? Menar du att PS2 spelens grafik nästan är i klass med de nuvarande PC-spelen (t ex FEAR)?

inte för att någon bryr sig men jag tycker att PS2-spelen Jak & Daxter, ICO, Shadow of the Colossus, Metal Gear Solid 2, Gran Turismo 4 med flera har snyggare grafik än FEAR ("snyggare" är INTE samma sak som "mer avancerat"). För att ni inte ska se mig som en fanboy kan jag nämna att jag tycker Starcraft har snyggare grafik än DOOM 3. Final Fantasy VII har snyggare grafik än Final Fantasy VIII, UT2004 har snyggare grafik än Quake 4.... ni kanske förstår vart jag är på väg. Allt handlar om smak.

Permalänk
Medlem

En konsol är billigare men... Hur är det med TV:n? En bra sån är rätt dyr. Dessutom är spelen dyrare, plus det faktum att man ändå måste köpa en dator för att ha till annat. Till sist så kostar inte en helt ok dator så farligt, visst kostar det senaste en hel del men det är inget man behöver. Köper man en dator för 6000 (monitor borträknat) kommer den hålla i minst tre år. Man kommer inte kunna köra nya spel med full grafik då men man kommer kunna köra dom med bättre grafik än det senaste när man köpte datorn från början. Dessutom kan man uppgradera den för rätt lite pengar allt eftersom.

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk

Visst är det så, skall man dra nytta av högupplöst bild med nästa generations konsoller så blir det (minst) en 32":s LCDTV a' 10' på summan - för grejen är ju att sitta i vardagsrummet med polarna, inte fasen sitter man då med en liten monitor med vgakablaget?

Du slår huvudet på spiken med att man ändå åker på att ha en schysst pc - hur många orkar med att ha en seg pc till det vardagliga (surfa, maila, bankärenden, etc)?

/J

Permalänk

Det finns väl fan inget PS2 spel som är lika snyggt som FEAR? De jag sett har varit allmänt fula jämfört med PC-spelen.

Shadow of the colossus, ett nytt spel till PS2

FEAR, ett nytt spel till PC

Dessa två bilder tog jag från första sidan när jag sökte på google och ingen är vinklad. Tycker ni på allvar att SotC kommer i närheten av FEAR grafikmässigt?

Permalänk
Medlem

Jag tror det kan bli ungefär lika dyrt i slutändan...
Om vi säger du köper en dator med skärm, gamepad och ratt. Och så får du 2 spel med på köpet ibland.
Sen köper du ett xbox + Tv + ratt + tb/mus + 2spel då är du ju uppe i nästan samma pris.
På Xboxet kan du inte spela lika många spel som på pcn heller och sen kan du inte surfa om jag inte har fel?
Tänk om du köper dig ett xbox och så får du för dig att du vill uppleva din barndom med gammla spel Då är det ju bra och ha en dator till hands

Visa signatur

Xbox Live Gamertag - decaar
Zepto Mythos !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
Håller med tidigare inlägg, och detsutom:
När du köper ett nytt grafikkort så får du ju inte bara det att nyare spel flyter finare och ser bättre ut, utan du får ju just det också:
Ett bättre grafikkort.
Dvs. du kan arbeta med mer avancerade 3D program, ställa in skärmen på den upplösning du vill ha..etc, etc. ( du fattar grejen ).

Sen så är det ju just det också, att du kan uppgradera din dator, vilket man (knappt) kan göra med en konsoll idag, inte lagligt iaf (för visst är chippning olagligt idag?).
På Xbox 360 kan man ju iförsig byta hårddisk, och på andra konsoller kan man byta Memory Card, men det gör ju ingen direkt prestanda skillnad.

Dessutom blir speltillverkarna väldigt låsta till consollernas prestanda. Till PC har dom "fritt" spelutrymme vad gäller grafik, kontroller osv. Ansvaret ligger på PC ägaren, vill han ha allt godis som spelet innehåller får han snällt köpa det värsta som finns. Annars kan man ju ställa ner grafiken max osv så räcker PCn lika länge som en consol.. och har samma grafik osv.
Att PC spel kan configureras precis som användaren vill för det mesta gör att PC valet är ganska självklart i slutändan.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Dessutom blir speltillverkarna väldigt låsta till consollernas prestanda. Till PC har dom "fritt" spelutrymme vad gäller grafik, kontroller osv. Ansvaret ligger på PC ägaren, vill han ha allt godis som spelet innehåller får han snällt köpa det värsta som finns. Annars kan man ju ställa ner grafiken max osv så räcker PCn lika länge som en consol.. och har samma grafik osv.
Att PC spel kan configureras precis som användaren vill för det mesta gör att PC valet är ganska självklart i slutändan.

Att dom är "låsta" till konsollernas prestanda är ju den största fördelen med konsoll. Då behöver dom bara optimera till en GPU, och vet precis hur mycket minne och bandbredd dom har osv. Det underlättar ju optimeringarna något enormt, och det är väl det som gör att en PS2:a idag fortfarande knäcker "low end" och är jämn med en normal rigg som är 10 gånger bättre...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.

Permalänk

Fredag: Enligt mig är det en av de största nackdelarna att hårdvaran är så låst, det är det som gör att konsolerna snabbt sackar efter som fasen i grafikracet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fredag: Enligt mig är det en av de största nackdelarna att hårdvaran är så låst, det är det som gör att konsolerna snabbt sackar efter som fasen i grafikracet.

"The sword cuts both ways..."

En uppenbar fördel med att konsollerna är statiska är ju att alla spel till konsollen "bara fungerar" - ägaren behöver inte oroa sig när han köper nya spel.

Nackdelen är ju att det är begränsat hur bra spelen kan bli grafikmässigt, m.m., för den givna konsollen...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Sackar efter?
Kolla i black-tråden. Det är smått otroligt vad en 6 år gammal konsoll kan prestera. Ta en 6 år gammal PC och jämför. PS2 knäcker fortfarande brevid en P4.

Optimering is the shit!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Sackar efter?
Kolla i black-tråden. Det är smått otroligt vad en 6 år gammal konsoll kan prestera. Ta en 6 år gammal PC och jämför. PS2 knäcker fortfarande brevid en P4.

Optimering is the shit!

Nej, men jag kan ta ett modernt PC-spel t ex FEAR och jämföra (igen...). Visst, Black är snyggt för att vara på en PS2, men det har inte en suck mot t ex FEAR.

Permalänk
Medlem

Kan det bero på att PS2:an har 4 MB VRAM?
Vad krävs för att FEAR ska se snyggt ut?

Här snackar vi pris/prestanda, och mervärde för konsumenterna. Det är därför som konsoller är framtiden...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

sgt. Pepper: Du får ju gämföra med ett spel som finns till både PC och PS2, jag kan tippa på att du inte ens får igång tex Most wanted på en 6 år gammal PC.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk

Varför ska jag jämföra med en sex år gammal PC? :/ Och varför skulle jag jämföra med ett spel som finns till båda plattformarna?

Jag jämförde ett modernt PC-spel med ett modernt PS2-spel och visade att det moderna PC-spelet var snyggare, och att det moderna PS2-spelet ser gammalt ut om man jämför med PC-spelen. Alltså kan man inte påstå att ett modernt PS2-spel är lika snyggt som ett modernt PC-spel, för det är helt enkelt inte sant.

Permalänk
Medlem

sgt. Pepper: Därför att PS2 är 6 år gammal och håller änn idag utan 15 uppgraderingar.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
sgt. Pepper: Därför att PS2 är 6 år gammal och håller änn idag utan 15 uppgraderingar.

Jo, det är ju bra, men det är ju det som gör att grafiken sackar efter också. Vad är det ni inte förstår? PC:n och PC-spelen blir snyggare snabbare än för en konsol, och efter ett tag så är konsolerna rejält bakom grafikmässigt. Men pga av det så är PC:n också dyrare (eller ja, den kräver mer uppgradering vilket i längden blir dyrare).

Vad svarade du på förrsten? Den sex år gamla PC:n skulle antagligen ligga efter, men efter ett litet tag så hade alla PC-spelare uppgraderat och då låg PS2 efter (och till sist rejält efter).

Och att jämföra med ett spel som kom till båda plattformarna skulle inte ha någon poäng eftersom spelet då "nedgraderats" för att fungera bra till PS2. Det är klart man jämför ett rent PC-spel och ett rent PS2-spel.

Permalänk
Medlem

Ja, PC blir snyggare med uppgraderingar som kostar multum, men det är inte värt det. Det är pris/prestanda vi vill ha!

Optimeringarna gör att värdet håller i sig ända till nästa generation konsoller. Förmodligen därför allt fler gå över till konsoll...

Visa signatur

Permalänk

Det kanske är pris/prestanda och låst hårdvara (och begränsade användningsområden) som ni vill ha, själv betalar jag gärna extra för att få njuta av PC:ns alla funktioner samt PC-spelens överlägsna grafik.

Permalänk
Medlem

sgt. Pepper: Man kan ju ändra grafikinställningarna i alla PC spel jag vet så hur du nu menar med nedgraderats vet jag inte riktigt. Visst jag håller med om att PC spelen blir snyggare snabbare men det kräver också så många uppgraderingar, konsoller uppgraderas var 6:e - 7:e år tror jag det är. Ja jag svarade på att den 6 år gammla PC:n skulle inte ha en chans mot PS2:an och det känns "ärligare" att gämföra med en PC som är ungefär lika gammal.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det finns väl fan inget PS2 spel som är lika snyggt som FEAR? De jag sett har varit allmänt fula jämfört med PC-spelen.

Shadow of the colossus, ett nytt spel till PS2

FEAR, ett nytt spel till PC

Dessa två bilder tog jag från första sidan när jag sökte på google och ingen är vinklad. Tycker ni på allvar att SotC kommer i närheten av FEAR grafikmässigt?

Tror du missade hans poäng, bara för att vi kanske tycker att Fear är skitsnyggt så innebär inte det att alla gör det. Han sa oxå "snyggare" är INTE samma sak som "mer avancerat" i sitt inlägg. Allt handlar precis som Pazu skrev om tycke och smak. Ta en mobil telefon, till exempell en Sony Ericsson och jämför med en Nokia, jag kan då tycka att SE mobil är snyggare eftersom jag anser att den är mer stilren än en Nokia. Samma är det med spel. Grafiken i Ratchet eller Jak kanske inte är det snyggaste som finns men (jag anser) den är charmig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra

Det är oxå pågrund av det som många hellre gör spel till en konsol än till en Pc tyvär. Hoppas att de fortsätter med att utveckla spel till båda men i och med att konsolerna blir mer och mer lik en pc så kanske de slutar med det helt eftersom de antagligen kan tjäna mer pengar på att uteckla spel med "Only on" texter så att säga. Dock så är det bra att boxen och pc har en så liknande uppbyggnad eftersom "portningarna" blir lättare då. Ps3 ska tydligen (även Ps2 var det) vara den svåraste next gen konsolen att göra spel till. Nu tror jag i och för sig inte att detta kommer hända men man vet ju aldrig.

Citat:

Att dom är "låsta" till konsollernas prestanda är ju den största fördelen med konsoll. Då behöver dom bara optimera till en GPU, och vet precis hur mycket minne och bandbredd dom har osv. Det underlättar ju optimeringarna något enormt, och det är väl det som gör att en PS2:a idag fortfarande knäcker "low end" och är jämn med en normal rigg som är 10 gånger bättre...

Det är även den största nackdelen tyvär. Utvecklarna försöker på alla sätt att förbättra grafiken och i denna strävan så är de beredda att tillåta att spelet "laggar" ibland. Spelet KillZone visar detta tydligt då det är ett mycket snyggt spel men Ps2´s maskinvara inte orkar med att köra det i konstant fps utan "lagg". Nu ska i och för sig Tekken 5 vara ett av de snyggaste spelen till PS2 såvitt jag förstår men anledningen till att detta kanske inte hackar beror nog mycket på att det endast rör sig om 2 spelare på skärmen emedan KillZone har mängder. Många verkar även glömma att det inte alltid är grafiken som kräver Cpu kraft utan även en bra Ai kan vara nog så krävande. Utvecklingen går framåt inom hårdvara men det gör även mjukvaran. Mores lag kanske inte stämmer helt längre men den är inte "ute och cyklar" heller.

Edit: Använd gärna citat tecken så man vet vems inlägg någon svarar på:)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Fast när PS3 kommer och 360 får lite mera optimerade spel så kommer spel till PC inte vara överlägsna. Det kommer dröja många år innan du hittar en PC där du kan maxa allt i 1920*1080 utan lagg, som dessutom kommer se avsevärt bättre ut. Dessutom kommer den PC:n bli dyyr...
Att man har en vanlig PC hemma till de övriga användningsområdena hör ju inte till speldiskutionen...

Visa signatur