Varför köpa en dator att spela på??

Permalänk
Medlem

Varför köpa en dator att spela på??

Vad är som motiverar att köpa en dator med ett grafikkort för att kunna spela hyffsat för runt 10k?? När man sedan haft datorn i ett eller två år så kommer det ändå spel som gör att man måste hosta upp 5k till för ett nytt grafikkort för att kunna lira de nyaste spelen.

Vad är det som får datorgamers att inte överge datorn för spelande och gå över till exempelvis Xbox 360 som är ett mycket mer ekonomiskt system där spelen är säkrade att fungera i minst ca 5år. Sjlvklart förstår jag om man inte tycker om att lira ex. fps med handkontroll istället för med mus och tangentbord, men vad säger ni.

Vad har ni för argument för och emot dator vs. konsoll.

Permalänk
Medlem

har jag undrat ett bra tag nu själv...det hela är ju bara en enda stor ond cirkel som aldrig tar slut.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

En dator är till att börja med en mycket mångsidig maskin. Dels använder du den till spel, kontorsarbete, filmrendering, koda mm. Hur många av dom sakerna kan du göra på konsolen?

Sen är ju faktiskt inte spelen lika "fina" till konsolerna som till PC. Och vem fan vill lira fps med handkontroll? Flesta FPS är mer eller mindre gjord för tgb o mus.

Permalänk

Med PCn så kan man göra massa fler grejer och så är spelen bättre (och gratis, om man inte är en moraltant).

Edit: Bättre styrning också.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det finns några argument...
Datorer är bara bra till fps-spel... och skaffar man t-bord och mus till sin konsoll är nog konsollen bättre ändå... Konsoller kommer alltid vara bäst imo, men skillnaden är att de inte är lika mångsidiga så man behöver iallafall ha båda.. vilket gör att man kommer spela på båda...

notera att jag dock inte är en sån där som fanatiskt jagar benchmarks i nått spel med absurda upplösningar bara för att känna mig cool eller nått... jag är nöjd så länge det flyter skapligt...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Men vissa spel kommer ju endast till PC också.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag tycker inte det finns några argument...
Datorer är bara bra till fps-spel... och skaffar man t-bord och mus till sin konsoll är nog konsollen bättre ändå... Konsoller kommer alltid vara bäst imo, men skillnaden är att de inte är lika mångsidiga så man behöver iallafall ha båda.. vilket gör att man kommer spela på båda...

notera att jag dock inte är en sån där som fanatiskt jagar benchmarks i nått spel med absurda upplösningar bara för att känna mig cool eller nått... jag är nöjd så länge det flyter skapligt...

FPS, strategispel och riktiga RPGn är bäst på PC, och de är de bästa spelgenreérna så...

Permalänk
Medlem

Håller med tidigare inlägg, och detsutom:
När du köper ett nytt grafikkort så får du ju inte bara det att nyare spel flyter finare och ser bättre ut, utan du får ju just det också:
Ett bättre grafikkort.
Dvs. du kan arbeta med mer avancerade 3D program, ställa in skärmen på den upplösning du vill ha..etc, etc. ( du fattar grejen ).

Sen så är det ju just det också, att du kan uppgradera din dator, vilket man (knappt) kan göra med en konsoll idag, inte lagligt iaf (för visst är chippning olagligt idag?).
På Xbox 360 kan man ju iförsig byta hårddisk, och på andra konsoller kan man byta Memory Card, men det gör ju ingen direkt prestanda skillnad.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

De som vill spela kan mycket väl köpa en Xbox360/PS3. Vill man göra lite mer kan PCn bli passande.

Permalänk

Tja.... För det första köper man aldrig det nyaste!!! Man väntar alltid med att köpa grejjerna! För det andra, måste man verkligen ha optimalt på ALLA grafik-inställningar och 200 fps??? OK... inte samma spelkänsla med dålig grafik, men ja sa inte dålig, heller - Mindre bra....

En annan surfar ju ganska mycke, så för mig är dator inte bara en spelmaskin, (bara till 99%)...

Permalänk
Medlem

MMORPG på ett playstation ... ye right.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
MMORPG på ett playstation ... ye right.

FFXI, funkar riktigt bra...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

FFXI, funkar riktigt bra...

men är ett gayspel.

Var det så meningen skulle sluta?

Permalänk
Medlem

FPS på konsol funkar bra bara spelet är gjort rätt. Jag spelar för tillfället PDZ på Live och har bättre aim i det än på cs på PC Och MMORPGs funkar bra till de konsoler som har hårddisk...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Men FPS på konsoler är ju bara lamt, antingen så är fienden nerslöade för att man ska hinna sikta eller så är det autoaim. Vafan liksom. :/

Permalänk
Medlem

FPS på konsoller = SKIT

Allt annat är ok.
Nåt som är BÄTTRE på konsoller är bilspel, lätt...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Man kan väl ha båda. En "vanlig" dator till det man har den till, och en konsol att spela på. FPS-spelen till PS3 kommer ju stödja t-bord o mus, så då kan man ju wasda som vanligt...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
Allt annat är ok.
Nåt som är BÄTTRE på konsoller är bilspel, lätt...

Nja, spelar NFS:MW på datorn med min PS2 Dual Shock kontroll. Det är som att spela NFS på PS2 fast med mycket bättre grafik så jag vet inte om jag håller med dig där. Och btw, har datorn inkopplat till HDTVn så jag kör högre upplösning än vanligt också. PC är bättre än konsoll på nästan alla sätt, tycker jag iaf.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
men är ett gayspel.

Var det så meningen skulle sluta?

Det är ju långt mycket bättre än de flesta andra...
WoW och Galaxies t.ex. har ju inte en suck...

Och vad man tycker om spelet är ju sak samma.. det funkar bra på konsoll...
det enda som itne funkar på konsoll är ju FPS... och de funkar om man köper till t-bord och mus...
Bilspel, RPG och liknande är ju långt mycket skönare att sitta i soffan och glida med än...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk

Vad är det som får en att köpa en konsoll istället för en bra dator.
Man kan inte programera, fippla med bildredigering, 3d modelering, ordbehandling etc etc etc. Med en fin dator får man tillgång till allt det plus spel.

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.

Permalänk
Medlem

Som jag skrev i mitt första inlägg så förstår jag att man inte tycker om att spela FPS på konsoll. Men den egentliga frågan var ju egentligen varför man köper ett grafikkort för låt oss säga 5k när man kan få en konsoll för 3,5k som ger ett säkrat spelande i ett ganska stort antal år. Om svaret är FPS så förstår jag den som tycker det är det viktigaste.

Citat:

En annan surfar ju ganska mycke, så för mig är dator inte bara en spelmaskin, (bara till 99%)...

Jag surfar också, men det var inte så att man inte fick ha en dator alls bara för att man vill spela de senaste och bästa spelen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
Men FPS på konsoler är ju bara lamt, antingen så är fienden nerslöade för att man ska hinna sikta eller så är det autoaim. Vafan liksom. :/

Om du får möjlighet att testa PDZ multiplayer (inte splitscreen) i ett par timmar nånstans ska du göra det! Riktigt bra enligt mig... Jag äger totalt på Live i det

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BattleAngel
Vad är det som får en att köpa en konsoll istället för en bra dator.
Man kan inte programera, fippla med bildredigering, 3d modelering, ordbehandling etc etc etc. Med en fin dator får man tillgång till allt det plus spel.

hört talas om Bsod?
drivrutinstrul?, virus, stressen att alltid fjanta runt med nya bra prylar... Högre grundkostnad + högre driftkostnad.. både i elräkning och i hårdvara/mjukvara...
För att inte tala om installations-strul...

en konsoll funkar 100% (med några ynka undantag) och gör det den skall, inget annat... Som det ska vara om man bara vill spela.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk

Virus? Sånt har jag inte haft på över ett år.
Drivrutinsstrul? jo för det är jättesvårt att instalera nya drivrutiner när det släpps.... eller inte.

Grundkostnad, ja, kan inte säga emot att det kostar lite, men man får mer för pengarna också.

Installationsstrul? Vet inte vad du håller på med, men jag har inte haft något större problem att instalera saker.

Visa signatur

The enemy of my enemy is still my enemy.

Permalänk

Det är ju lite av en grafikfråga med, PCn är kraftigast. När det kommer en ny konsol så är den kraftigare ett tag, men max i ett år. För en grafikbög som mig så är det viktigt.

Och sedan så skiljer sig spelen en del från PC och konsolerna, jag pallar t ex inte med MGS och Halo eftersom de är så konsoliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BattleAngel
Virus? Sånt har jag inte haft på över ett år.
Drivrutinsstrul? jo för det är jättesvårt att instalera nya drivrutiner när det släpps.... eller inte.

Grundkostnad, ja, kan inte säga emot att det kostar lite, men man får mer för pengarna också.

Installationsstrul? Vet inte vad du håller på med, men jag har inte haft något större problem att instalera saker.

Bara för att du inte drabbats av det så betyder det ju inte att det inte finns...
Risken finns ju ändå där, även om den är liten...

Och det kanske inte är svårt med nya drivisar heller... men har du någonsin vart med om att du behövt uppdatera din konsoll för att kunna köra ett spel? Bara för att det inte är svårt, så försvinner det inte... du måste ändå pyssla med det, även om du bara skall spela...

Och ja, man får mer för pengarna.. men om man bara skall spela så är det väl sak samma att man kan köra photoshop, det är ju spela man vill... och hela kostnaden för en bra PC för att spela.. det blir en väldig massa spel tille n konsoll.

Så du har aldrig varit med om typ, Error, kan inte läsa från skivan.. eller delay write error eller bla bla bla... finns massor med saker som kan gå fel... för mig händer det ytterst sällan och jag ger mig inte förren jag läst det... men mindre begåvat folk kan nog sitta i timmar utan att få igång det ordentligt...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Jag lirar till största delen FPS och RTS spel. Att sitta med en handkontroll då är mer eller mindre omöjligt.... Kan riktigt tänka mig hur bra det går att lira DoW- Winter Assault med Xbox handkontroll.. vaddå överkörd efter 5 minuter när alla rushar

Permalänk
Citat:

Bara för att du inte drabbats av det så betyder det ju inte att det inte finns...
Risken finns ju ändå där, även om den är liten...

Och det kanske inte är svårt med nya drivisar heller... men har du någonsin vart med om att du behövt uppdatera din konsoll för att kunna köra ett spel? Bara för att det inte är svårt, så försvinner det inte... du måste ändå pyssla med det, även om du bara skall spela...

Och ja, man får mer för pengarna.. men om man bara skall spela så är det väl sak samma att man kan köra photoshop, det är ju spela man vill... och hela kostnaden för en bra PC för att spela.. det blir en väldig massa spel tille n konsoll.

Så du har aldrig varit med om typ, Error, kan inte läsa från skivan.. eller delay write error eller bla bla bla... finns massor med saker som kan gå fel... för mig händer det ytterst sällan och jag ger mig inte förren jag läst det... men mindre begåvat folk kan nog sitta i timmar utan att få igång det ordentligt...

Personligen störs jag inte alls av det, det känns ju bara som att man har mer kontroll om man får pilla lite med maskinen.

Edit: Och det är ju antagligen de "mindre begåvade" som går och köper en konsol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jag lirar till största delen FPS och RTS spel. Att sitta med en handkontroll då är mer eller mindre omöjligt.... Kan riktigt tänka mig hur bra det går att lira DoW- Winter Assault med Xbox handkontroll.. vaddå överkörd efter 5 minuter när alla rushar

Sant... RTS och FPS kräver PC.. elelr mus och t-bord egentligen, men de behöver man ju köpa till extra till konsoller...

men vad som också är sant är:
RE1 på PC... knappast samma kännsla som i soffan med en ps-kontroll i näven...
Det samma gäller GT, burnout, zelda, mario, FF, MGS, SoA och massor av andra spel...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Citat:

Sant... RTS och FPS kräver PC.. elelr mus och t-bord egentligen, men de behöver man ju köpa till extra till konsoller...

men vad som också är sant är:
RE1 på PC... knappast samma kännsla som i soffan med en ps-kontroll i näven...
Det samma gäller GT, burnout, zelda, mario, FF, MGS, SoA och massor av andra spel...

Men vad som också är sant är att alla de spelen har en viss konsolstil som en hel del människor ogillar, plus det att det också finns en massa spel på PC som inte skulle ge samma känsla på konsol.