Varför köpa en dator att spela på??

Permalänk

De största PC titlarna har en tendens att ha extremt lång livslängd och hålls fräscha med nytt material som kan tankas från nätet. Man kan nöja sig med dem ett tag utan att köpa nytt grafikkort varannat år för att kunna spela de senaste spelen i 1600x1200 8x AA.

I längden är det nog inte speciellt billigare med konsoler, då de flesta spel kostar runt 650kr när de är nya. Jag skulle aldrig lägga ut mer än 500kr på ett splitter nytt spel, och bara om det är jävligt bra i det fallet.

Permalänk
Medlem

För mig betyder datorn en mångsidig maskin där man får det bästa i spelväg på köpet i form av knivskarp upplösning och magnifigt ljud. Mycket gör känslan också, vid datorn sitter jag nära skärmen, jag är inne i spelen på ett helt annat sätt än vid en konsoll. Jag kan koncentrera mig och sjunka in i spelvärlden mycket bättre. Sen måste jag säga att FPS hör hemma på pc:n.

Sitter jag vid en konsoll så blir det halvliggande i soffan, helt slapp och inte lika koncentrerad och inne i spelen som vid pc:n.

Sen får man inte glömma att vi som har turen att ha ett jobb och inte allt för mycket utgifter, kan lägga slantarna på pc utan att det svider så mycket i plånboken.

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av H-can
Blir ju billigt om du ska gå den lagliga vägen med PC
OS, Photoshop, Nått trevligt 3D program o allt sånt.
--------------------------------------------------------------------------------

citat:
--------Chimaira-----------------------------------------------------------------

Bildredigering: the Gimp - 0kr, Paint.NET - 0kr
3d-program: gMax - 0kr, Blender - 0kr
Textbehandling: OpenOffice - 0kr
osv osv...

Finns gratisversioner av allt

jo visst gör de det men man kan la säga att jag inte precis betalat så mycket för min mjukvara.

En sak som är lite skoj är att massa folk här verkar tro att om man köper ett nytt grafikkort kan man göra fler inställningar för skärmen mm... och använda coolare 3d-program. Grafikkorten som är bra på cad kostar fan så mycket mer än 5k. Jag skulle inte tro att skillnaden är så himmla stor på ett geforce 7800gt och ett 6600gt i cad alltså och vad man kan hitta på med ett 3d-program. En sak som är defenetivt säker ärattettgforce3 kort är lika bra i photoshop cs2 som ett 7800 gtx 512 mb. Däremot spelar processor och ram minne en jävla roll när det gäller dessa saker.

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väldigt enkelt egentligen. Man har har många fler möjligheter med en dator än vad man har med en konsoll. Självklart finns alla möjliga argument förutom spel som andra har tagit upp (Internet, Fildelning, Film, Redigering osv). Men eftersom detta ligger i spelforumet så ska vi nog bara snacka om spel.

1. Det är väldigt få som köper en dator för över 10 000. Om man vet något om PC-hårdvara och inte har väldigt mycket pengar så finns det ingen anledning att köpa den senaste (Olle köper en dator för 20 000 idag vs medans Per köper en för 10 000 och köper sedan en ny för 10 000 om 2år) Per kommer att kunna spela de senaste spelen i minst 4 år medans Olle kommer att vara körd om 3år)

2. Speltitlar, användarvänlighet. Pcn har enligt mig bättre titlar (t ex Blizzardspel och B.net) Man kan modiferiera och bygga nya kartor osv. Det släpps patchar hela tiden.

Permalänk
Medlem

blizzard spel där slog du fan huvudet på spiken asså

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

Har inte orkat lästa igenom hela tråden men länkar till en tråd som jag nyss har skapat:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=55297...

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gorant
Har inte orkat lästa igenom hela tråden men länkar till en tråd som jag nyss har skapat:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=55297...

Orkar inte läsa genom hela tråden, så därför skapar du en ny om precis samma sak..?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

...om man ens hävdar att bilspel på konsoller har bättre realism....ja, då har man underliga referenser.

GTR, Burns och GPL är alla tre titlar som sopar banan med allt som funnits på konsollerna.

/J - kör elak bil på riktigt...

Permalänk
Medlem

all seriös gaming ska ske på en dator, hehe känns som konsollerna har förlorat i denna tråd just nu.

I ren prestanda så e redan de nya konsollerna så mycket efter den bästa spelpcn man kan bygga (om pengar inte spelar roll), visst pc e 5 gånger dyrare men det hör inte hit, ps3 e alltså omordern redan innan den kommer ut. Xbox och Ps2 hade iaf lite mer grafik kräm än pcn hade. Det betyder att nya konsoller skulle behövas snart =D

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rumpel
all seriös gaming ska ske på en dator, hehe känns som konsollerna har förlorat i denna tråd just nu.

Känns som ett oväntat resultat i en tråd skapad på ett forum för datorentusiaster. Svårt att "vinna" när man inte har någon att spela mot.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
Det är ju lite av en grafikfråga med, PCn är kraftigast.

du kan ju knappast mena de du just sa?

tänkt på de att absolut INGA spel laggar på konsoller?

ta tex den nye x-lådan, 360:ian. spela oblivion som släpps strax, då inser du vad jag menar och hur
kraftig och stark x-lådan är. har inte kollat på vad du har i din glassburk, men de finns nog inte en enda normal svensson
som har råd med dator för att få oblivion - eller andra spel - att flyta i den grad som de gör på x-lådan.

ska man upp i den prestandan måste man lägga minst 15k på ny dator? räcker de?
vad kostar x-lådan? 4k?

done

Visa signatur

Nikon D70s | 18-70/3.5-4.5G | 70-300/4-5.6G
Stolt medlem i filmteamet Kickass
www.kickassproduktioner.se|http://www.barbapappa.net/billman/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eikon

ta tex den nye x-lådan, 360:ian. spela oblivion som släpps strax, då inser du vad jag menar och hur
kraftig och stark x-lådan är. har inte kollat på vad du har i din glassburk, men de finns nog inte en enda normal svensson
som har råd med dator för att få oblivion - eller andra spel - att flyta i den grad som de gör på x-lådan.

vad kostar x-lådan? 4k?

done

Håller med, att jämföra PC med konsoll är som att jämföra hamster med ett marsvin.
En PC kan aldrig komma upp i prestandan som en konsoll klarar om man drar in priset.

För 15k får man en dator som räcker 1-2år... för 15k så kan du köpa 3st xbox360 och några roliga spel. Plus att konsoller brukar hålla ett längre tag, spelutvecklarna vet ju hur mycket dom kan pressa maskinerna, men det vet man inte på en PC (helt 100%). Då man alltid kör ett OS i bakgrunden, sen säkert X antal tasks m.m.

Men som i tidigare inlägg, FPS på konsoll är ingen höjdare, men oj vad många roliga spel det kommer till Xbox360 och PS3!
Jag använder min dator till att koda och spela äldre spel, dagens FPS är inte så roliga :/
Så det blir massa konsollspelande för min del!

//AJL

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

tänkt på de att absolut INGA spel laggar på konsoller?[/B]

LOL...Finns hur många spel som helst på konsol som har framerate problem och 360 är inget undantag. Se Quake 4, NFS:MW.
Nu är ju lag inget framerate problem utan ett kommunikations problem mellan två parter (server, klient) i tex onlinespel, men antar att du menar framerate.

Citat:

vad kostar x-lådan? 4k?[/B]

Hur många spel finns det ute till 360 ca 20st? Hur många av dom är roliga 2+, är det värt att lägga 4k på den då?
Sedan ska man upp i PC upplösning så måste man investera i en HD TV och vad går den på 10-20k?
Har inget emot konsoler sitter själv med Ps2, GC, DC, Xbox, PSP och en DS men tycker att 360 inte lever upp till förväntningarna med tanke på hårdvaran som sitter i den samt spelen till den.
Längtar förövrigt till REV och Ps3!

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | MSI RTX 5080 | Asus XG27AQDMG Oled

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leffe-
Hur många spel finns det ute till 360 ca 20st? Hur många av dom är roliga 2+, är det värt att lägga 4k på den då?
Sedan ska man upp i PC upplösning så måste man investera i en HD TV och vad går den på 10-20k?
Har inget emot konsoler sitter själv med Ps2, GC, DC, Xbox, PSP och en DS men tycker att 360 inte lever upp till förväntningarna med tanke på hårdvaran som sitter i den samt spelen till den.
Längtar förövrigt till REV och Ps3!

Vad är det för fel på hårdvaran i 360 då som du inte är nöjd med? Ska man köpa ny TV så köper man ju ändå en som klarar HD. Och förövrigt är det inget krav för att det ska se bra ut ändå räcker bra med en vanlig TV.
Sedan är det ju helt klart roligare att lira med polare i soffan än att spela ensam framför datorn

Angående spelen så är det inte så konstigt att det bara finns ett fåtal då den är helt ny. Det låter inte som du har provat den om du säger att det typ bara finns 2 bra spel till den.

Condemned, Kameo, DoA4, King kong, PDZ(online), PGR3 är bra spel, sedan har jag inte testat så många mer än dessa.

Sedan kommer ju en del spel i februari/mars som verkar helt klart lovande.

Visa signatur

mBr76 @ XBL, My 360 blog
LIVE-spel: Gears of war, Call of duty 3, NHL 07, Fifa 07, TDU, Splinter cell:DA, DoA4, Halo 2, UNO, Street fighter 2, - Övriga Spel: Lego Starwars 2, TES IV: Oblivion, Viva pinata
---Wii spel: Zelda, Rayman, Ice age 2, Wii sports

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rumpel
men hur skoj är bilspel på en skala??? Tror jag gillar äventyrsspel bättre till och med??? BLÄ!!! bara puzzel som är tråkigare typ...

Men vad vill du ha då? Japanska mangaporrspel kanske?

Permalänk
Medlem
Citat:

done

Men om man använder det argumentet då får man ta upp även annat som tex jämföra upplösning AA, AF och andra inställningar och FPS.

Visa signatur

A64Clawham3400+, K8N4E, nForce4 2X1GB-XMS400C2..Gainward 7800GT CreativeXFIMusic&Sennheiser555..NEC991SB..Raptor&Seagate..
HauppaugeNova-T..8 MBit Telia..Antec550. WinXPsp2-32bit

Permalänk
Medlem

jämnför man exakt samma grafik inställningar på x-lådan jämnfört med en dator så kommer datorn upp i enorma priser.
priser som om 1-2år är bortkastade pengar

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Något att tänka på är också att Xbox 360 har varit ute ett par månader: klart spelen kommer bli grymt mycket snyggare med tiden. Använder min standardjämförelse mellan Tekken Tag Tournament som var en releasetitel till PS2 och t ex Soul Calibur 3 från samma utvecklare som kom hyfsat nyligen: världens skillnad i grafik.

Det kan ta ett tag innan utvecklarna lär sig maskinerna då alla har mer eller mindre unika arkitekturer. Vi kan alltså lugnt utgå ifrån att next-gen-spelen på konsol kommer bli grymt mycket snyggare om ett litet tag, som det alltid har varit.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

vad kostar x-lådan? 4k?

done

Jag citerar mig själv, samma citat som du använda fast inte nedkortat.

"Det är ju lite av en grafikfråga med, PCn är kraftigast. När det kommer en ny konsol så är den kraftigare ett tag, men max i ett år. För en grafikbög som mig så är det viktigt. "

Det gäller fortfarande, 360:n är säkert kraftigare än en standard spel-PC just nu, men om ett litet tag så har PC-användarna uppgraderat och då ligger 360n efter tills nästa Xbox kommer (vilket tar åratal). Efter två år så kommer 360:ns prestanda att vara patetisk i jämförelse med PC:n.

Och förresten så har inte Oblivion släppts på någon plattform än, så du kan knappast veta hur bra det flyter på PC respektive 360.

Citat:

Ursprungligen skrivet av AJL

Håller med, att jämföra PC med konsoll är som att jämföra hamster med ett marsvin.
En PC kan aldrig komma upp i prestandan som en konsoll klarar om man drar in priset.

Om man "drar in" priset så kan man ju säga en massa dumma saker (hundmat smakar bättre än oxfile om man drar in priset, durrr).

Så om man inte drar in priset så är PC:n bättre? Då kan ju vi som har råd spela på den överlägsna PC:n, och stackarna som inte har det får väl nöja sig med någon konsol.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mBr
Vad är det för fel på hårdvaran i 360 då som du inte är nöjd med? Ska man köpa ny TV så köper man ju ändå en som klarar HD. Och förövrigt är det inget krav för att det ska se bra ut ändå räcker bra med en vanlig TV.
Sedan är det ju helt klart roligare att lira med polare i soffan än att spela ensam framför datorn

Angående spelen så är det inte så konstigt att det bara finns ett fåtal då den är helt ny. Det låter inte som du har provat den om du säger att det typ bara finns 2 bra spel till den.

Condemned, Kameo, DoA4, King kong, PDZ(online), PGR3 är bra spel, sedan har jag inte testat så många mer än dessa.

Fel på hårvaran?
Det är väl bara att kolla på spelen hur dom ser ut. Ser ut som dagens PC spel. Spelutvecklarna kan inte utnyttja hårdvaran än som det verkar och när dom kan det har det kommit ny hårdvara till PC som är värre.
Angående Tvn så var det ju konsoler vs PC. Ska man ha likvärdig upplösning som PC så kostar det. Utan HDTV, så ser spelen bättre ut på PC.

Citat:

Sedan är det ju helt klart roligare att lira med polare i soffan än att spela ensam framför datorn.

Säger vem? Är väl upp till var och en. Så grymt utjatat motargument så det finns inte.

Citat:

No shit!
Jag påstår att det inte är värt att köpa 360 just pga fåtal bra spel. Utav spelen du räknar upp så är det inga monstertitlar direkt som gör konsolen köpvärd. Kommer tex mer intressanta spel till Ps2 fortfarande.
Man behöver inte prova för att få en uppfattning om hur spelen är då dom flesta är uppföljare som man spelat föregångarna till eller är PC spel. Men jag har testat PGR3, PDZ, Kameo, Q4, NFS:MW och CoD2.

Citat:

Verkar ja, får se om ens hälften lever upp till förväntingarna. Tills dess behöver man ingen 360. Min åsikt!

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | MSI RTX 5080 | Asus XG27AQDMG Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

vad kostar x-lådan? 4k?

done

Det finns många exempel på spel som hackar på konsoler, bl.a quake4 på xb360 som nämnes lite tidigare.
Det har jag inga som helst problem med att köra på min mer än 2år gamla PC som då kostade fem-, inte femtontusen kr.

Dessutom har du ingen aning om hur bra oblivion kommer fungera på någon plattform.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deltaxy

Men vad vill du ha då? Japanska mangaporrspel kanske?

ja det är de bästa konsoll spelen inget konsoll spel slår ff7.
Till xbox vet jag inte ett enda spel som varit så jävla super bra? typ kotor men det kom ju till pc också så hmm...

Nya spel suger kuk nu för tiden (särskilt fps)

Visa signatur

Permalänk

I mitt fall, för att många bra spel helt enkelt inte släpps till konsoller. Dessutom är det inte allt för billigt med dagens konsoler. Om vi säger ett halvår från nu, så kommer en modern konsol plus chip och hårddisk på 400GB kosta 5-6k, och det är inte direkt lite. Dessutom måste man idag köpa en ny TV för att få hög upplösning. Min nuvarande dator och skärm är båda över 3 år gamla, men ändå har jag redan från början haft stöd för 720P. (Nu pratar vi inte högt om att jag inte kan spela upp HD-filmer ändå, okej? ^^).

Hur som helst så lär jag först köpa en dator och sedan en konsol.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Här har vi en PC-fantast som klankar ner på next-gen.
http://news.softpedia.com/news/PC-versus-PlayStation-3-versus...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira

Dessutom har du ingen aning om hur bra oblivion kommer fungera på någon plattform.

De har faan blivit så att man måste länka till nån sida för att få folk o fatta att man har sett en
va de nu kallas, nån står på scen, snackar lite, medans han spelar lite lätt genom början av spelet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

De har faan blivit så att man måste länka till nån sida för att få folk o fatta att man har sett en
va de nu kallas, nån står på scen, snackar lite, medans han spelar lite lätt genom början av spelet.

Något slags demonstration?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Något slags demonstration?

precis vad jag menade och precis vad gates inte lyckades med.
som alla vet

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ja, och? Det visar inte hur bra det kommer flyta på olika system. Har de ens sagt vilket system de körde demonstrationen på? Jag har hört väldigt olika uppgifter om det.

Permalänk
Medlem

Kortfattat: Spelar man spelen på PC är det väl klart att man lägger sina pengar på att köpa datordelar regelbundet för att hålla sitt system highend...

Jag köpte mig en värsting dator för några år sedan, en P4 3.06GHz, 1GB Ram, Radeon 9700 Pro... Har den än idag med några små förändringar.. Nytt moderkort eftersom det andra brände och cd-r & dvd-r och lite annat onödigt som fläktar och sådant

Men jag har inga som helst planer på att köpa en ny dator på några år, ser ingen poäng i det... Spelar aldrig igenom spelen ändå, senaste spelen jag hade glädje av var Half-Life 2 och det var ju ett tag sedan nu...

Counter-Strike som är det jag spelar mest fungerar finfint fortfarande så varför bry sig om att köpa nya grejor?

Vill jag spela dom spelen jag tycker är roliga, dvs Fotboll, Hockey, Plattform, Äventyr så spelar jag på Xbox...

Ta t.ex Beyond Good & Evil som är det senaste plattform spelet jag spelade igenom.. Det hade varit katastrofalt värdelöst på PC, medans det är extremt underbart på Xbox fast det kanske är lite för enkelt och lite för kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Nja, spelar NFS:MW på datorn med min PS2 Dual Shock kontroll. Det är som att spela NFS på PS2 fast med mycket bättre grafik så jag vet inte om jag håller med dig där. Och btw, har datorn inkopplat till HDTVn så jag kör högre upplösning än vanligt också. PC är bättre än konsoll på nästan alla sätt, tycker jag iaf.

Gör samma sak, och håller med.

Att spela TV-spel är som att vara med i en dektektivklubb...
Att spela dator, multiplayer/vara med i communitys är i jämförelse som att jobba för FBI...

Jag vet... fruuuuktansvärt konstig jämförelse, men det är sant