Varför köpa en dator att spela på??

Permalänk
Medlem

många som använder ps2:an till att skriva här ????

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem

Re: Varför köpa en dator att spela på??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mrfrozen
Vad har ni för argument för och emot dator vs. konsoll.

De flesta argumenten som jag har emot konsoller har redan stötts o blötts här ...
Fördelar konsoll:
1: Konsoller har sin tjusning , bilspel och beat-em-ups är helt oslagbart bra på konsollerna.
2: Gemensamma spel där man är några pers som tex Singstar o alla dessa kul gruppspel är också skitkul på konsoller.
3: Enkelt att starta o köra inge tjafs.
4: Sitta skönt nersoffad i soffan med surround systemet och ett bra spel , oj oj!

Nackdelar:
1: Fasta kameravinklar , finns det nåt som förstör så förbannat mycke så är det dessa för"&/"%! spel där motorn klarar äkta 3D men de envisas med fasta vinklar iallafall *GRRR!*
Sist i mängden är tex Prince of persia spelen , vafan! , bort med det otyget!
2: Hiskeligt dyra spel
3: Hårdvaran blir snabbt gammal , en konsoll är i princip up to date det första året sen faller de snabbt bakom PC.
4: Handkontoll , jag är inte en vän av dessa handkontroller och eftersom jag inte är nån fan av beat-em-ups så faller detta , bilspel ska ju köras med ratt
5: Deras idiotiska sparsystem , doh ! ska man inte kunna spara där man vill? .. som tur är detta på väg bort.

Fördelar PC:
1: Mångsidig , surfa , ta hand om ekonomin , chatta , musik , bildhantering osv , you name it.
2: Enkel att uppgradera då den känns lite trög , plocka in fetaste grafiken o maskinen håller bra länge.
3: Mus tangentbord , oslagbart , o PC stödjer allt i kontrollväg och lite till.
4: Du sitter närmare din skärm vilket är skönt på många spel med mycket text och tex strategispel.
5: Moddar moddar moddar , underbart att hålla liv i gamla godingspel.
6: MMORPG - say no more.

Nackdelar PC:
1: Är dyrt att hålla sig på topp med spelmaskin
2: Kan va ett rent helvete att få alla grejer att funka smidigt tillsammans i vissa kombinationer.
3: Patcha patcha patcha patcha (suck!)
4: Virus , Trojaner , Spyware , pfishing och andra skumma otyg.
5: Låter som en mindre dammsugare om du inte själv byggt en tyst maskin.

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Re: Re: Varför köpa en dator att spela på??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Harakiri
En massa text

Håller i stort sett med... kanske inte att virus o dylikt skulle vara något problem.. men resterande har du rätt om

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte hur man kan spela på konsol.

I princip allt är bättre på PC.

och det är inte så dyrt heller om man nu inte envisas med att man måste kunna spela det absolut senaste på absolut högsta inställningarna.

Det spelar ingen roll om du så kör PC spel på lägsta. De är mycket snyggare och bättre än konsol spel iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ACDC

Det spelar ingen roll om du så kör PC spel på lägsta. De är mycket snyggare och bättre än konsol spel iallafall.

ehh... svar nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag förstår inte hur man kan spela på konsol.

I princip allt är bättre på PC.

och det är inte så dyrt heller om man nu inte envisas med att man måste kunna spela det absolut senaste på absolut högsta inställningarna.

So?
Med en konsoll kan du köra det absolut senaste på det absolut högsta ända fram till att inga spel släpps längre... att hålla det uppe med en PC är ganska dyrt.. för att inte säga löjligt dyrt... Och köper du en skaplig PC idag, hur många år är det tills den måste uppgraderas? 2½ max... kanske 3. En konsoll behöver så gott som aldrig uppgraderas, och skulle det behövas så kostar det knappt nått, men den håller i 4-5 år... plus att den har en lägre inköpskostnad, plus att den är skänare att spela vid (Ja, soffa/fotölj slår datorbord+kontorsstol)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
So?
Med en konsoll kan du köra det absolut senaste på det absolut högsta ända fram till att inga spel släpps längre... att hålla det uppe med en PC är ganska dyrt.. för att inte säga löjligt dyrt... Och köper du en skaplig PC idag, hur många år är det tills den måste uppgraderas? 2½ max... kanske 3. En konsoll behöver så gott som aldrig uppgraderas, och skulle det behövas så kostar det knappt nått, men den håller i 4-5 år... plus att den har en lägre inköpskostnad, plus att den är skänare att spela vid (Ja, soffa/fotölj slår datorbord+kontorsstol)

Det är väl inget problem.

Spelar själv ibland PC spel i soffan. Men de flesta spelen är mer lämpade framför skrivbordet.

Du säger att en konsol håller i 4-5 år. Det stämmer ju inte riktigt om man beaktar kvaliten på spelen. Man får ju en chock när man börjar spela PS2 spel när man är van vid PC. Känns som att förflytta sig 10 år tillbaka i tiden. och det gör man ju faktiskt.

Sen förstår jag inte varför alla säger att det är så löjligt dyrt. Du kan få en riktigt bra speldator för 7-8 k (iallafall om du bygger den själv). Om du har konsol måste du ju ändå köpa en dator så då blir ju prisskillnaden minimal.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
Med PCn så kan man göra massa fler grejer och så är spelen bättre (och gratis, om man inte är en moraltant).

Edit: Bättre styrning också.

jäbla idiot fan man ska inte ladda ner spel.

Visa signatur

komisk p4 på 3.6ghz x850xt (graffe) audigy 2 eller vad f*n det nu heter 2*250 hdd. etc etc.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gisken
jäbla idiot fan man ska inte ladda ner spel.

varför då?

Permalänk
Avstängd

sgt. Pepper, varför skulle inte tv-spel vara "gratis" isåfall?
Sen är tråden om varför man köper en dator att SPELA SPEL på.
Och styrningen är bara bättre i rts och fps.

Visa signatur

Ta inte mina inlägg som seriösa och allvarliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

varför då?

Därför att när ni laddar ner spel måste jag betala 399/499kr för mitt, sen när jag lirar CS/BF2 kommer somliga med piratspel fuska eftersom de inte är rädda om sina CD-nycklar/konton.

Jag tycker däremot att man kan argumentera för att det är värt att pröva ett spel innan man köper det, eller att det kan vara kul att kunna lira något på Lan som någon annan gillar utan att behöva köpa det, jag har ställt upp flera gånger på att spela C&C Generals trots att jag inte gillar det. Jag har fått andra att ställa upp på några matcher WC3 när bara tre av fyra/fem hade köpt spelet. Brukar alltid avinstallera Lan spelet i efterhand om det inte var rarat/zippat. Kommer ni ihåg WC2/C&C originalet? Där tilläts flera spela över Lan på varje originalkopia.

Permalänk

Spelar spel på datorn då jag tycker att multiplayer än sålänge fungerar smidigast på en dator. Och som folk sagt tidigare fps och rts känns bäst på dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är väl inget problem.

Spelar själv ibland PC spel i soffan. Men de flesta spelen är mer lämpade framför skrivbordet.

Du säger att en konsol håller i 4-5 år. Det stämmer ju inte riktigt om man beaktar kvaliten på spelen. Man får ju en chock när man börjar spela PS2 spel när man är van vid PC. Känns som att förflytta sig 10 år tillbaka i tiden. och det gör man ju faktiskt.

Sen förstår jag inte varför alla säger att det är så löjligt dyrt. Du kan få en riktigt bra speldator för 7-8 k (iallafall om du bygger den själv). Om du har konsol måste du ju ändå köpa en dator så då blir ju prisskillnaden minimal.

Njae, ingen riktigt bra speldator för 7-8K... en duglig absolut, och den är bra till det mesta.. men en riktigt bra speldator kräver iallafall lite mer... och även om du har dator ska du ha konsoll, precis som om man har konsoll ska man ha dator.. det är 2 olika sätt att spela på, och enligt mig 2 olika kännslor när man spelar... och jag vet att jag itne skulle klara mig utan min dator, men jag skulle inte klara mig utan mitt GC heller...

OCh anledningen till att dator blir dyrare är för att det går 2 datorer på tiden det tar för en konsoll att kännas lika gammal. Jag vet att mitt GC börjar kännas lite slitet nu, men det har jag haft ett bra tag längre än min dator, och det tar nog fram till att min nästa dator behöver bytas ut innan mitt GC känns helt dött... konsoller åldras helt enkel inte lika fort som datorer, men ändå är datorer aningen dyrare...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

So?
Med en konsoll kan du köra det absolut senaste på det absolut högsta ända fram till att inga spel släpps längre... att hålla det uppe med en PC är ganska dyrt.. för att inte säga löjligt dyrt...

Ja, så ser det ut därefter på konsollerna med.

PC regerar vad gäller racing (jag pratar inte om burnout nu...riktig racing, gärna online och fps om man frågar mig, arkadsmäck och sportspel med polare fungerar bra på tvspelet.

Jag helgarderar med vass pc, xbox och ps2 hemma, 360 kommer det inte att bli någon, xboxen jag har används enbart till mediaspelning i vardagsrummet och ps2:an dammar igen snart...

/J

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SecretAgentMan
Ja, så ser det ut därefter på konsollerna med.

PC regerar vad gäller racing (jag pratar inte om burnout nu...riktig racing, gärna online och fps om man frågar mig, arkadsmäck och sportspel med polare fungerar bra på tvspelet.

Jag helgarderar med vass pc, xbox och ps2 hemma, 360 kommer det inte att bli någon, xboxen jag har används enbart till mediaspelning i vardagsrummet och ps2:an dammar igen snart...

/J

va? därefter på konsoll??? översättning tack :).

och riktig racing? iallafall jag tycker inte att svänga = krash är riktig racing...
Burnout är nog det bästa på länge, tillsammans med Most wanted och PGR. Sen vet jag inte vad ett "riktigt" race-spel är till PC, har nog aldrig sett ett bra racinglir till pc som inte funnits (och vart bättre) till konsoll... Skulle i så fall vara typ, F1-spelen.

Racing som spel föddes ju i arkadhallarna i stort sett, är det nått som är riktig racing i underhållningsväg så är det ju det imo. Men det är ju en smaksak.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

när jag uppgraderar får jag alltid en ångest känsla över hur mycket pengar man spendarar men sen när man sitter där och maxxar senaste spelet så glömmer man bort den och istället känner man ett stort välbehag. Datorn är just nu mer mångsidig än en konsoll också antar att PS3 kan ändra på det dock

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

va? därefter på konsoll??? översättning tack :).

och riktig racing? iallafall jag tycker inte att svänga = krash är riktig racing...
Burnout är nog det bästa på länge, tillsammans med Most wanted och PGR. Sen vet jag inte vad ett "riktigt" race-spel är till PC, har nog aldrig sett ett bra racinglir till pc som inte funnits (och vart bättre) till konsoll... Skulle i så fall vara typ, F1-spelen.

Racing som spel föddes ju i arkadhallarna i stort sett, är det nått som är riktig racing i underhållningsväg så är det ju det imo. Men det är ju en smaksak.

Ja, det ser ut därefter på konsollerna, burkarna håller i 5 år, men inte är det direkt vackert på dem, xbox 360 är ju redan ägd av en riktig pc (inte helt oväntat) även om man kör spelen på
rätt skärm..

Riktig racing - GTR och "efterföljaren" GPL och Richard Burns Rally - Smäckigt arkadspel NFSMW, Burnout, etc (kan vara kul för stunder, sitter och avnjuter NFSMW i 1600x1200 med allt på just nu).

Pengar är en sak - det kostar att ha en elak pc, men man prioriterar här i livet, för min egen del så är ett till GTX mera lockande än en 360..

/J

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SecretAgentMan
Ja, det ser ut därefter på konsollerna, burkarna håller i 5 år, men inte är det direkt vackert på dem, xbox 360 är ju redan ägd av en riktig pc (inte helt oväntat) även om man kör spelen på
rätt skärm..

Riktig racing - GTR och "efterföljaren" GPL och Richard Burns Rally - Smäckigt arkadspel NFSMW, Burnout, etc (kan vara kul för stunder, sitter och avnjuter NFSMW i 1600x1200 med allt på just nu).

Pengar är en sak - det kostar att ha en elak pc, men man prioriterar här i livet, för min egen del så är ett till GTX mera lockande än en 360..

/J

Ett spel på en konsoll är av samma kvalité efter 5 år som när den kom... sen att ens egna syn på vad som är vackert har ändrats är ju en annan sak, men bara för att det kommit bättre, så blir ju inte det gammla sämmre... det är fortfarande lika bra, bara det att det inte är lika bra som det nya.
EN PC däremot håller sig inte på samma sätt... ska du lira nya spel med din 5 år gammla pc kommer de troligen inte ens att starta.. och om de gör det så kommer troligen dina 3-4 år gammla spel vara snyggare eftersom det nya spelet behöver käras på så låga inställningar att det inte ens går att föreställa sig... vilket gör att man måste hålla datorn i skaplig trimm.. vilket blir betydligt dyrare än vad konsollerna är.

och ang. racing har vi tydligen olia uppfattning... för min del så är burns rally rent skräp med burkigt ljud, totalt orealistisk fysik och bilarna har samma väghållning som en golfbil på en såpad pressening... men det är ju bara jag det, och jag diggar en rörig arcadhall, en burk cola och en omgång sega rally mer än något

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk

Japp, men även om jag tyckte Bruce Lee på min gamla Spectrum var ashårt för 15 år sedan, så inte fasen är det varesig kul eller snyggt idag, lika är det med spelen till PSX:en, och det är samma visa med PS2 och xboxen, det börjar kännas daterat.

PC blir dyrare, men betydligt trevligare om man nu inte måste sitta i soffan med chips och öl för att spela arkadspel.

Burns, orealistisk fysik?

Ehrm...ja, vi har tydligen helt olika uppfattning, jag har provat på is med rätt däck på rätt maskin (det är min bil i avataren, 400+ hk impreza med extra allt), jag är av den direkta uppfattningen att burns faktiskt är rätt nära målet även om asfaltskänslan är helt fel.

/J

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sgt. Pepper
FPS, strategispel och riktiga RPGn är bäst på PC, och de är de bästa spelgenreérna så...

True

Visa signatur

Aorus X7 Pro V3 17,3" Full HD i7-4870HQ / 16GB / 1TB+2x256GB SSD / GTX 970M 3GB SLI / Win8.1

Laptop: ASUS ZENBOOK UX32VD CI5 1.7 4GB/500 + 24 SSD GT620M 13.3" W7HP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
En dator är till att börja med en mycket mångsidig maskin. Dels använder du den till spel, kontorsarbete, filmrendering, koda mm. Hur många av dom sakerna kan du göra på konsolen?

Sen är ju faktiskt inte spelen lika "fina" till konsolerna som till PC. Och vem fan vill lira fps med handkontroll? Flesta FPS är mer eller mindre gjord för tgb o mus.

Och hur mycket av det där kräver ett grafikkort för 10k?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe

Vem har sagt att du måste lägga 10 000kr på graffe? Skillnad är att det alternativet existerar för PC och inte för konsolerna..

Du kan oftast köpa ett sämre kort o klocka upp det, eller varflr inte låsa upp pips som på X800GTO?

Permalänk
Citat:

Kostar ett bra grafikkort 10 000kr så kostar en ny konsol 25 000kr.

Permalänk
Medlem

sen när kostade ett graffe 10k... (möjligtvis quadro korten men nu pratar vi spel å inte 3d-program) hälfen e väll mer normalt...

Permalänk

Jag köpte mitt för drygt 3000kr och det funkar riktigt bra (det är ett X800 med PCI-expresstöd, jag kommer inte ihåg ändelsen).

Permalänk
Medlem

asså det som e litte lustigt just nu är, de mnya konsollerna presterar lika bra som ett 7800gtx visst det e bra. Men näst näst budget variant kommer total krossa 7800:an så om ett år e konsolen EFTER! Fler och fler tänker "Nej jävlar jag köper det kortet som ger mest bang per krona!" mellasegments grafikkorten blir bättre och bättre för att den konkuransen är stenhård. Sli och crossfire e ganska unga saker, snart kanske man vinner mer på 2 budget kort än ett uber kort? Andra saker som e på G är dubbla kärnor det verkar inte illa det heller. Asså pcn har fler möjligheter vad det gäller allt. Låt oss säga att det kom ny konsoll iom att det kom nya grafikkort eller att kortet kunde bytas så skulle konsollen vara lika dyr. Man kan väl säga att man behöver det dyraste grafikkortet lika mycket som den dyraste tvn???

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk

Allting går jämnt ut mer eller mindre, visst de som vill spela det senaste på en pc måste punga ut med en hel del pengar, detta gäller oftast de som ska ha det bästa, vi andra däremot som nöjer oss men en burk som kan spela de nyaste spelen med en okej fps kommer undan billigare. Pc spelen brukar i regel gå ner en hel del efter några månader, detsamma kan inte sägas om ett konsolspel. Det billigaste konsolspelet brukar oftast kost lika mycket som det nyaste pc spelet, givetvis finns det undantag från detta. Ett pc spel som blir budget brukar gå på 100-200 kr och det finns många spel till en pc idag som kostar detta. Så om man ser på det så här, Pc må vara dyrare men spelen är billigare, konsol må vara billigare men kostnaden för det nyaste spelet är skrattretande.

Spel som är bäst på Pc:
Flygsimulatorer (nämn en på konsol som slår en pc med en flightstick)
Fps (mycket tack vare musen och tbordet)
Strategispel (kan inte tänka mig använda en handkontroll till Generals eller liknande spel, visserligen så kanske det skulle gå att spela turbaserade med den däremot, fast jag skulle nog köra detta på min Pc eftersom spelet är billigare på den)

Konsol:
Fightinspel (här ska det vara en handkontroll och om sanningen ska fram så finns det inga bra beat em ups till pc idag)
Plattformspel (delvis pågrund av att det inte finns många bra till pc och att dessa ska köras med handkontroll)
Bilspel (Om man inte har ratt så slår en handkontroll ett tangentbord lätt men däremot så finns det mer bilsimualtorer till pc. Gt 3 däremot är än så länge det bästa bilspel jag spelat.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belzzz
sen när kostade ett graffe 10k... (möjligtvis quadro korten men nu pratar vi spel å inte 3d-program) hälfen e väll mer normalt...

Ett 7800gtx när jag köpte det kostade 4995:-, ska man köra i SLI så slutar det i närheten av 10.000:-

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ett 7800gtx när jag köpte det kostade 4995:-, ska man köra i SLI så slutar det i närheten av 10.000:-

Ja, köper man två så blir det så klart dyrare. Det blir det om man köper två konsoler också.

Permalänk
Medlem

Köper man en PC bara för att spela på den kan jag hålla med om att det är korkat - men vem tusan gör det?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.