AMD ökar cache-minnet

Permalänk
Medlem

2M eller 2*1M, resultat blir ju detsamma, det finns 2M cache. Säger du att du har två cpuer när du har en dualcore bara för systemet uppfattar det så?

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Finns ingen anledning. Du griper efter halmstrån just nu.

Okej, jag lägger mig. Överväldigande argument.

Permalänk
Medlem

Boris, du började väldigt otrevligt när du svarade mig... det påpekade jag och du har fortsatt på den inslagna vägen.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

2M eller 2*1M, resultat blir ju detsamma, det finns 2M cache. Säger du att du har två cpuer när du har en dualcore bara för systemet uppfattar det så?

Blir ju inte alls samma resultat.
Det är ju samma sak som att skriva att en dualcore på 1.8 GHz är samma sak som en singlecore på 3,6 GHz, och det är ju helt fel. Precis som 2 MB vs 2x1 MB inte alls ger samma resultat.

Nej, jag säger att jag har en dualcore eftersom min processor har 2 kärnor...

Permalänk
Medlem

Ah, du har en dualcore, och den har hur mycket cache?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1 MB per kärna.

Permalänk
Medlem

Det frågade jag inte, jag frågade hur mycket den hade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej.
Den har 1 MB per kärna och två kärnor.

Permalänk
Medlem

Så hur mycket cache är det på den? 1 eller 2 Mbyte?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dualcoren har 1 MB cache och är på 2 GHz.

Så, ja det finns tillräckligt mycket cache för att fylla 2 MB, MEN det är ju exakt samma sak som att skriva att man har en hårddisk på 1 terabyte om man köpt en sån där extern hårddiskkabinett från Lacie. Okej inte riktigt samma sak men förhoppningsvis går poängen fram.

Att slå ihop cachen är lika relevant (nästan i alla fall) som att räkna ihop grafikkortsminnet och systemminnet.

Typ: Jag har 1280 MB i ram. (256 på grafikkortet och 1024 på moderkortet).

Permalänk
Medlem

Så din dualcore har bara 1Mbyte cache, delar den på cachen då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nope, den delar inte på cachen precis som den inte delar på frekvensen

Det beror ju designen i dualcoren. Vissa delar på cache andra gör det inte - vilket gör det så stor skillnad att skriva 2x1 MB eller 2 MB.

Permalänk
Medlem

Så din cpu har alltså 2Mbyte cache då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är en tolkningsfråga.

Permalänk
Medlem

Tja, om man nu tror den bara innehåller 1Mbyte fast det defacto finns 2Mbyte där så...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men om man tror att den innehåller 2 Mbyte och försöker utnyttja det så kommer man få problem.

Som sagt det är en tolkningsfråga. Det finns 2 MB på processorn men vad är poängen med att skriva det när det egentligen är 2x1 MB.
Dumt exempel, men skulle du få för dig att lagra en mp3 på 1.5 MB i cachet skulle du få problem om du trodde att det var 2 MB cache. Men om du visste att det var 2x1 MB så skulle du kunna dela upp den i förväg.

Din tolkning är lite mer teoretisk och min tolkning är lite mer praktisk. Eftersom min tolkning säger mer om processorn än din (och att man kan missförstå din genom att tro att det är delat) så anser jag personligen att min tolkning är bättre.

Permalänk
Medlem

Så det går bara att använda 1M i taget då? Eller använder cpun 2M utan att du behöver bry dig?

Frågan är ju inte om det är delat eller inte utan huruvida det faktiskt finns 2Mbyte cache i cpun eller bara 1Mbyte. Du vet ju att det är 2Mbyte. Att vi tekniknördar vet att det är uppdelat per core är helt ointressant precis som att det i coren finns olika delar som tex minneskontroller, ALU etc. Du räknar inte upp varje del för sig så varför göra det med cachen? Det finns dessutom flera ALUs nått som inte fanns i tidigare generationer cpus, flera integers etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varje kärna har sin MB.

Varför skriver man inte ihop frekvensen isåfall?
Varför inte skriva 3.6 GHz istället för 1.8 GHz. För det är lika mycket 3.6 GHz som är det är 2 MB cache..

Man måste vara konsekvent där tycker jag.

Permalänk
Medlem

Du kanske skall dela på frekvensen oxå eftersom den kan ju inte gå i fullhastighet utan det är ju två cores som måste dela på 1.8Ghz?

Du har egentligen en dualcore cpu med 1Mbyte cache och på 900MHz?

Edit ja, just det som nån så fint påpekade innan 469.5 pins oxå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Va?

Och ang. pinnarna så har varje kärna knappast dedikerat häflten av pinnarna.

Permalänk
Medlem

Ja, du vill ju dela upp det som finns... Två cores och du matar cpun med 1.8GHz, då måste ju ena coren få 900MHz och den andra lika mycket... du måste ju vara konsekvent... Likaså med pinnarna...

Det är enbart om du håller på att programmera och optimerar för dualcore som du behöver bry dig om att varje core bara kan addressera 1Mbyte av den 2Mbyte stora cachen. Det gäller inte för 99.9% av köparna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit ja, just det som nån så fint påpekade innan 469.5 pins oxå.

En kärna har tillgång till alla pins men inte till all cache, därför är det ganska dumt att jämföra de två.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Det innebär ju att dom olika kärnorna samsas om det och då måste ju dom bara ha tillgång till hälften av klockcyklerna dvs 900MHz då? Eller?

Finns det 2Mbyte cache i cpun då Sun Tzu?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det innebär ju att dom olika kärnorna samsas om det och då måste ju dom bara ha tillgång till hälften av klockcyklerna dvs 900MHz då? Eller?

De har 1,8GHz var, och vi vet sedan tidigare att det är missledande att säga annat då bara väldigt skickligt programmerade två-trådiga program kan utnyttja alla "3,6GHz".

Citat:

Finns det 2Mbyte cache i cpun då Sun Tzu?

Har du tänkt på att 2x1MB=2MB?

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Det var det jag ville höra. Den har alltså 2Mbyte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, men det är lika missledande att säga det som att säga "3,6GHz". Om en kärna vill få tag på något som ligger i den andra kärnans cache så måste den hämta det från RAM-minnet till sin egen cache.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exige
Kisel är ju en halvledare? Alltså leder den ju inte ström?

När man dopar kiseln börjar den leda, och det gör man när man gör processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, du vill ju dela upp det som finns... Två cores och du matar cpun med 1.8GHz, då måste ju ena coren få 900MHz och den andra lika mycket... du måste ju vara konsekvent... Likaså med pinnarna...

Nu försöker du bara vara lustig.

Citat:

Det är enbart om du håller på att programmera och optimerar för dualcore som du behöver bry dig om att varje core bara kan addressera 1Mbyte av den 2Mbyte stora cachen. Det gäller inte för 99.9% av köparna.

Nej, precis som att det är viktigt för köparen att veta hurvida processorn är på 3,6 GHz eller om det är en dualcore på 1.8 GHz så är det viktigt att veta om det är 1 MB per kärna eller om det är 2 MB som delas av kärnorna.

Cachen i Opteron/A64 delas inte utav kärnorna utan varje kärna har dedikerat cache och det är bra att veta bl.a. när man gör jämförelser mot vanliga singlecore processorer.

Varför ska man slå ihop de två olika kärnornas cachen? Vilket syfte (annat än marknadsföring) tjänar det?

Permalänk
Medlem

Det är det absolut inte. Du har 2Mbyte chache. Det finns där fysiskt. Du har inte 3.6GHz klockfrekvens hur mycket du än vill. Och sen skall ju inte båda kärnorna köra samma tråd eller hur...

Vi kan jämföra det med bensinmotorer, skall en 4taktsmotor bara få säga att den har häften så många cylindrar för det är den jämförbara storleken jämfört med en 2taktsmotor.

Visa signatur

Permalänk

Tempel, undra vem det är som griper efter halmstrån nu. Det är som att argumentera med en jävla vägg, även om du har fel så ger du dig inte. Besserwisser kallas det. Jag har inte läst alla dina inlägg, men det är det intrycket jag får av dig.

Jag orkar inte argumentera, så ingen idé att försöka.