Permalänk

Standard atx agg?

Hur ser jag om jag har ett standard atx nätagg i min datorn?

Datorn är en compaq/hp presario 8630se *skäms* med ett 250w bestec och frågan är om jag kan byta till ett vanligt tagan atx agg?

Moderkortet är ett P4SD-LE om det är till någon hjälp!

tack på förhand!

/Dan

Permalänk
Medlem

Du kan bara se det genom att kolla vad du har för storlek på chassit. Är chassit ATX så är nätagget ATX. Gå in på t.ex komplett.se, kolla på ATX chassin(miditower, Fulltower) och dess längd, bredd, höjd och djup. Jämför ditt chassis mått med något där och jämför. Jag har också en compaq-skit-makapär och det är inte ATX så jag ska om några veckor skaffa en del nya grejor. Jag menar att det är möjligt att du inte heller har ATX. Men det ska ju du kolla nu

Permalänk
Medlem

men även om det är ATX så kan väll kontaktera på moderkortet vara olika?
eller är det jag som tänker helt fel?

EDIT: Det var fel moderkort men kan du itne ta en bild på det så vi får se?

//vanCe

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk

Tack för snabba svar!

Ok ska titta på det! Man får hoppas på det bästa!

Datorn är från 2003 om det är någon extra ledtrås och det sitter en p4 3 ghz på moderkortet

Jopp så där ser det ut vance!

Permalänk
Medlem

Nej, om moderkortet är ATX så passar agget.

Permalänk

Trevligt! Då kanske man kan få fart på sitt nyinköpta 6800gt då!

Permalänk
Medlem

Ojda det stod : P4SD-VX och inte P4SD-LE men det kanske e likadant iaf

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olof The Great!!
Nej, om moderkortet är ATX så passar agget.

Jag kan rekommendera detta nätagg:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=41850

eller detta:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=41477

Permalänk

ett 5071 eller liknande så är det standad i compaq ... ett smart tips är att kolla med en kompis standad atx mot sitt agg i compaq och se om man har 20pin ( plus 4 ) behöver inte vara de extra 4a.. men så att rätt färg på rätt sladd sitter som de ska så ska det funka...

tycker vi kan börja samla info om compaq och dell vilka som har standad och inte...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag har ett Tagan 480W liggande hemma som jag tänkte använda....måst egöra om fästen lite bara då skruvhålen är på "taket" på det och på bestec:et som sitter i har inte riktigt samma dimension som tagan...det är kortare och skruvhålen sitter på bortre sidan (innåt datorn)

thunderinternet: Jag förstod inte vad du menade med 5071? Så om färgerna är detsamma så är det inga problem? Det är fan att man är färgblind då

Permalänk
Medlem

håller med föregående talare. Lust att förklara vad 5071 är?

Permalänk

blev lite orklart där .. men en kompis vars compaq som nätagget gått sönder på 115/230 saker så jag trodde först att de va bättre och slänga den men så kollade jag på färgerna och sen på nätet och då stämde det överens om det så han gick o köpte ett q-tec (skit) o konstigt nog så funkade det...

om du har den 20pin kontakten eller om den är 24 så ska sladdarna sitta i en viss ordning och tex 1 gul 6 svarta 1grön osv om det stämmer så bör det funka över lag

tycker att vi ska sammla in info om just detta om vilka compaq och dell datorer som kör med standad atx agg och inte..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

atx kontakt & Färger?

Obs! Frågorna bygger på tråden

Jag öppnade min burk i går och titta på nätagget och det stod att det var ett atx, moderkortet var också atx, så långt så var allt frid och fröjd. Men när jag tog loss kontakten från moderkortet och jämförde färgerna med mitt Tagan så stämmde alla färger utom 1 ??? På Bestec agget hade man satt in två kablar i en och samma (har för mig att det var en grön och en röd *färgblind*) och lämnat en tom?

Hur ska färgerna vara på kontakten? och varför har bestsec (compaq) gjort så där. Kan det vara så illa att de håller på och jävlas så man inte kan byta till ett standard agg? DEt känns lite riskabelt att testa om det funkar så jag ville gärna höra med expertisen först!

tack på förhand!

//Dan

Frågorna bygger på tråden http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56227...

Permalänk
Hedersmedlem

Compaq är och har alltid varit förbenat otacksamma att uppgradera. Särskilt deras nätdelar är väldigt påhittiga för att uttrycka det milt. Har under de 15 år jag pysslat med PC aldrig sett en Compaq med standard-nätdel. Det är alltid nån sladd eller två som har bytt plats, eller så stämmer inte de fysiska måtten, skruvhålsavstånd eller vad som helst annat som förhindrar användning av standard-nätdel.
Tittade på din andra tråd och hittade inget om nätagget mer än ett tillverkarnamn. Har du nåt art.nr på nätagget så kan det kanske gå att hitta ett ersättningsagg, de brukar dock kosta mer än standard-ATX. Såg en tråd i helgen där någon hade köpt nytt agg till en Compaq 8000-serie, det kostade honom närmare tusenlappen för ett simpelt 250W agg.

Sen var det kanske lite onödigt att skapa ny tråd när du lika gärna kunde fortsatt i den gamla tråden. Får se om moderatorna kanske slår ihop denna med din andra tråd. Smidigare och ha det samlat ju.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

Jo jag kom på att det kanske var dumt att göra två trådar...kan någon admin slå ihop det vore det bra.

Suck vad trött jag blir på compaq...Allt ser ju rätt ut! ATX agg och ATX moderkort och så blir man lite lur på just det där med att enatråden sitter "fel". Kan det verkligen vara så att compaq modifierar sina moderkort...?

Permalänk
Hedersmedlem

Jupp, det är inget ovanligt bland s.k. märkesdatorer. Faktiskt mer regel än undantag. Vill man vara säker på att fritt kunna uppgradera sin burk så gäller det att köpa no-name från början.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

om ja får fråga varför ska du byta?

om det bara är fläkten som väsnas så kan du göra det lätt.. några skruvar och en ny fläkt..

videfix

jo compaq kör nästintill med ickestandad.
Men jag har faktist sett 2 burkar som har vanliga atx agg visseligen var det ena av de lite störra men skruvhålen passade iaf på bägge..

sen som trådskaparen säger så har jag ett AT agg från compaq o där sitter det 6+6+ 7 (2 i ett hål) och det går ju inte använda just för det bara för att färgerna stämmer...

men om nätagget är kört så kan du kanske rädda prollen? o köpa nytt modekort eftersom du har ett nätagg i reserv som du skrev?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Tack för alla svar...jag får nog ge upp! *suck*

Anledningen till bytet är att det idag sitter ett 250W nätagg i burken. Som standard satt det ett 9800pro kort i den, men jag bytte till ett 6800GT, som enligt förpackningen kräver minst 480W. Datorn startar och hänger sig inte, men jag tycker det låter som den får kämpa onödigt mycket med sitt lilla agg. Sen vet jag inte om det stämmer men jag tycker att prestandan är låg, vet dock inte om det har att göra med agget? (3854 i 3dmark 05 med p4 3Ghz och 1 gigram 6800gt 256mb). Som det ser ut nu får jag nog strunta i de hela och köpa en helt ny burk och använda lite delar från den här...

Eller ska man gasa tills det rasar? Vad kan gå sönder?

*^&%¤"&Märkesdatorer

Permalänk

allt kan i princip gå sönder om man ha otur..

sen så har jag under mina levnads år alltid haft problem med compaq packad dell och fujutsi datorer..

Dell är nog den enda märkes dator jag alldrig haft problem med .. vist en blåskärm då o då och min troföljare till IBM som farsan sitter på vist den dör o håller på men den funkade stadigt när jag hade den
vist dell kör också eget ibland.. men deras agg är stadiga som fan iaf...

du sa att modekortet var utformat som ett atx? isf kanske du kan använda chassit om du vill

det du kan isf spara från burken är

hdd/cd/dvd om du har
fläktar om inte compaq kör med sina egna 4pins kontakter
graffe
minne

men om du känner för det så stoppa bara in agget.. för om du har garantikvar så kan du ju bara säga att de small när du satt o surfade..

eller annars så kanske du kan köra med 2 nätagg?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Vi måste propagera om att märkes datorer inte skall köpas xD. Det är faktiskt bortkastade pengar. Det är mer värt att köpa en dator på komplett eller sätta ihop en på datorbutiken. Det jag menar är att vi inte får göra samma misstag igen. =D

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar sammanslagna*

det räcker med en tråd till detta.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||