Foobar2000 0.9 släppt!!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikkeka
Ett problem med den här versionen.

Om man markerar en låt så betydde det tidigare att den låten spelades efter den aktuella var slut, så är det inte nu.

Antar att det bara är nån inställning, nån som vet hur man ändrar?

Playback -> Playback follows cursor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppeman
Playback -> Playback follows cursor.

Tack! saknade det verkligen

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikkeka
Ett problem med den här versionen.

Om man markerar en låt så betydde det tidigare att den låten spelades efter den aktuella var slut, så är det inte nu.

Antar att det bara är nån inställning, nån som vet hur man ändrar?

Antingen gör du som du redan fått påpekat eller så högerklickar du på nästa låt du vill höra och väljer "Add to playback queue"

Permalänk

Är Foobar .9 integrerat i shell nu?, beta var inte det. Alltså i högerklickmenyn, tex spela/köa mappar i foobar, finns det i .9?

Permalänk
Medlem

Till att börja med har jag inte testat foobar 0.9 än, då jag inte har tillgång till min vanliga dator för tillfället. Mitt svar handlar alltså om foobar 0.8.3.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Fast kan du bläddra bland artister i en ruta och samtidigt se albumen bredvid i en annan och klicka på albumet och få upp alla låtarna i ett tredje fönster?
Så skönt att ha det splittat. Bra översikt över ens musik då

Till skillnad från iTunes så kan man välja hur musiken ska sorteras. Den första bilden är ett exempel där jag sorterar efter Artist - Album, så som jag vill sortera de album jag har. Lycka till att få iTunes att sortera hur du vill, vad gör jag om jag inte vill ha Artist - Album i kolumnen där uppe? Om jag vill sortera de OC remixes jag har t.ex.? De är taggade efter vilket system (ORIGARTIST) och vilket spel (ORIGALBUM) de tillhör. Kan jag sortera efter ORIGARTIST - ORIGALBUM i iTunes? Den andra bilden visar ett exempel på hur det kan se ut i foobar.

iTunes saknar även en motsvarighet till foobars masstagger (den är oumbärlig), och stödjer inte global hotkeys. Inte mycket i gränssnittet går att ändra, går det ens att flytta låttitelkolumnen? Jag undrar om iTunes har något sätt som är lika överskådligt som bild tre, att nå all musik från en ruta så att säga. På sin höjd kan du skapa flera spellistor, men det blir ju klart krångligare.

1.

2.

3.

Citat:

Stödjer det dessa viktiga saker utöver att spela en låt enligt mig.

1. Crossover mellan låtar ala Itunes.

Jag har aldrig testat det, men det ska finnas. Det viktiga är dock att gapless playback finns, något som iTunes saknar. Kan någon förklara varför den funktionen inte finns?

Citat:

2. Albumart ala Itunes.

Ja, och till skillnad från iTunes så sparar inte foobar skivomslaget i varje musikfil (är det en stor bildfil kan albumet bli några MB större), utan läser från den bildfil som finns i samma mapp som respektive album. Dina två andra frågor vet jag inte svaret på.

Du ska förresten inte se inlägget som något påhopp på dig. Märker du en negativ ton är den riktad till alla iTunes-fanatiker som vägrar förstå att iTunes inte är guds gåva till mänskligheten. (Jag tänker bland annat på de många iPod-trådar där folk frågar efter alternativ till iTunes och möts med oförståelse och dumma frågor)

Permalänk
Medlem

Gaplass playback blir det ju när du tar crossover i Itunes. Fast skönare. Mer radiokänsla
Itunes är inte till för att moddas i all oändlighet. Den gör det den ska och gör det bra tycker jag
Jag föredrar att bilden packas in i musikfilen så slipper man bry sig om att en jpgbild ska med överallt. Smaksak.

Menar du lista alla album i en ruta och alla artister i enså går det.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Gaplass playback blir det ju när du tar crossover i Itunes.

Det är inte samma sak.

Citat:

Menar du lista alla album i en ruta och alla artister i enså går det.
http://img143.imageshack.us/img143/9612/mwsnap0197go.th.jpg

Ja, att artist och album går att visa vet jag. Men du kan inte ändra det, så att den visar, som i mitt fall, ORIGARTIST och ORIGALBUM.

Sen stödjer väl inte iTunes APEv2, utan bara ID3v2? Jag vet inte vilka tekniska skillnader det är, men jag vet att det går mycket fortare att skriva APEv2-taggar till mina musikfiler. Tyvärr stödjer dock inte min MuVo^2 APEv2, så jag får använda ID3v2 ändå. Damn it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtok
Det är inte samma sak.

Ja, att artist och album går att visa vet jag. Men du kan inte ändra det, så att den visar, som i mitt fall, ORIGARTIST och ORIGALBUM.

Sen stödjer väl inte iTunes APEv2, utan bara ID3v2? Jag vet inte vilka tekniska skillnader det är, men jag vet att det går mycket fortare att skriva APEv2-taggar till mina musikfiler. Tyvärr stödjer dock inte min MuVo^2 APEv2, så jag får använda ID3v2 ändå. Damn it.

För mig är funktionen lika iallafall
Varför ska jag ändra det om jag är nöjd som det är?

Itunes är ju skapat för att alla miljoners miljoner enkelt ska kunna sätta igång med musik. Inte för hackern i garderoben som gillar att ändra utseendet 6 av 7 dagar i veckan enbart för att det går ska ha något att göra

Det finns en marknad för båda. Itunes är underbart för mina behov. Foobar för andras.
Köpte just en låt för 9kr via Itunes. Inte släppt i Sverige ännu. Tog 2 klick typ och sedan låg den i mappen Köpt med albumart. Enkelt och kalasbra förutom en sak. Deras copyright som gör att man enbart kan spela musik i en Ipod eller via mitt Itunes. Värdelöst.
Men utvecklingen går framåt

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

För mig är funktionen lika iallafall
Varför ska jag ändra det om jag är nöjd som det är?

Du kanske är nöjd med crossfading, men jag efterfrågar gapless playback. Jag poängterade bara att det inte är samma sak.

Citat:

Itunes är ju skapat för att alla miljoners miljoner enkelt ska kunna sätta igång med musik.

Just därför är det inte heller särskilt bra för t.ex. mig. iTunes låter mig inte sortera min musik, något som jag vill kunna göra.

Citat:

Inte för hackern i garderoben som gillar att ändra utseendet 6 av 7 dagar i veckan enbart för att det går ska ha något att göra

Så för att jag vill kunna sortera min musik så jag kan komma åt den lätt, ändrar jag utseendet 6 av 7 dagar i veckan. Intressant.

Citat:

Det finns en marknad för båda. Itunes är underbart för mina behov. Foobar för andras.
Köpte just en låt för 9kr via Itunes. Inte släppt i Sverige ännu. Tog 2 klick typ och sedan låg den i mappen Köpt med albumart. Enkelt och kalasbra förutom en sak. Deras copyright som gör att man enbart kan spela musik i en Ipod eller via mitt Itunes. Värdelöst.
Men utvecklingen går framåt

Sen får väl artisten inte någon större del av det. Apple passar även på att roffa åt sig enligt http://www.downhillbattle.org/itunes/:

Citat:

Apple takes a 35% cut from every song and every album sold, a huge amount considering how little they have to do.

iTunes Music Store kan vi dock diskutera i en annan tråd. Nu tänker jag inte svara på mer off topic.

Permalänk
Medlem

Trevligt, ska genast testa!

Edit: www.foobar2000.org verkar inte fungera, någon som har länk till mirror?

Mcz: Jag har alltid kört winamp tills i julas, då ja övervägde att testa foobar. Jag kommer aldrig att gå tillbaka till winamp, foobar är så mycket bättre och fräschare.

Edit2: Sidan fungerade nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

förstår inte hysterin över varken itunes eller detta foobar2000.. ser odugligt ut men det är som sagt min åsikt så jag håller mig till WinAmp 2.95 då versioner efter 2.95 är gräsliga

Så vad är det som är så bra med foobar 2000?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

har du läst tråden?

Visa signatur

Citera mig gärna så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Finns dessa plugins tillgängliga ännu?

foo_audioscrobbler
foo_playlistfind
foo_ui_columns
foo_uie_albumlist

Bör man avinstallera sin gamla 0.8 och installera om på nytt?
Kan jag importera gamla Columns UI setups i den nya (om den finns ännu)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nån kan ju hojta till när foo_syfm finns för 0.9

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Finns det någon funktion som automatiskt letar igenom en vald mapp vid start efter nya objekt?

Förklaring:
Jag har tex: D:\Musik\A.
Om jag då lägger in mappen "ApelsinPolka" där så ska foobar automatisk hitta mappen och lägga till låtarna i playlisten.

Finns kanske nån plugin annars?

Visa signatur

Sugen på en tråkig ordvits?
Fråga mig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splish
Finns det någon funktion som automatiskt letar igenom en vald mapp vid start efter nya objekt?

Förklaring:
Jag har tex: D:\Musik\A.
Om jag då lägger in mappen "ApelsinPolka" där så ska foobar automatisk hitta mappen och lägga till låtarna i playlisten.

Finns kanske nån plugin annars?

kolla in dirwatch, om det kan vara något för dig (har inte testat det själv)

http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t41...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lassekongo83
Finns dessa plugins tillgängliga ännu?

foo_audioscrobbler
foo_playlistfind
foo_ui_columns
foo_uie_albumlist

Bör man avinstallera sin gamla 0.8 och installera om på nytt?
Kan jag importera gamla Columns UI setups i den nya (om den finns ännu)?

Alla plugins utom foo_playlistfind finns, kolla in http://music.morbo.org/components.php för columns och albumlist. Audioscrobbler hittar du på www.last.fm (finns säkert redan direktlänkat i tråden)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zydar
kolla in dirwatch, om det kan vara något för dig (har inte testat det själv)

http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t41...

Tyvärr inte till 0.9 ännu.

Permalänk
Medlem

jag har ett problem som jag saknar från winamp, har bindat lite hotkeys..

Har " - " vid numpaden som "next" och kör Shuffle ON så tar den next med shuffle.. men om jag då bindar tex " * " vid numpaden som Previous så går den inte bakåt till den som nyss spelades (i shufflen) utan tar den låten som är precis bakom den jag lyssnar på i playlisten..

Någon som vet hur jag ska göra?

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

ziim0n

Använd den här pluginen (foo_history):
http://pelit.koillismaa.fi/plugins/general.php#10

Då kan du använda den här hotkeyen:
[main] Playback/History/Previous in history

Med den pluginen kan du också få history-knappar och history-panel.

EDIT: Stämmer iallafall för v0.8.3
Tror dock inte den versionen av pluginen funkar för 0.9, kanske finns något liknande inkluderat i installationen?

Visa signatur

AMD 64 3200+

Permalänk
Medlem

tallen: Tänkte just på det, men innan jag hittade pluginet så han du skriva :P.

Jag blir helt deprimerad på detta. Jag skulle färga varannan rad i någon färg tänkte jag, mest för att pröva, men jag har laddat ner configs filer med det, fast jag hittar inget, så hur gör man, tycker det är mycket märklig och inte borde vara så svårt ( som det säkert inte är ), just nu har jag 0.9 om det spelar någon roll. Jag har hittat nåogon slag väg att färga varranan rad, men bara texten med $rgb(). Så vad ska jag skriva in?
Kombo i värdelösa frågor i en tråd är ju i alla fall personlig rekord, det känns ju bra.

Permalänk
Medlem

http://home.no/lassekongo83/grejor/fb2k_setup.png

Alltid lika jobbigt att confa om sin layout. Men efter ett par timmar så var man klar, och nöjd är jag.
http://home.no/lassekongo83/grejor/kongofb2ksetup.fcs för ni som vill ha setupen.
Kräver de senaste foo_ui_columns och foo_uie_albumlist.
Troligtvis så behövs också "Bitsream Vera Sans" fonten. http://gnome.org/fonts/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Alltid lika jobbigt att confa om sin layout. Men efter ett par timmar så var man klar, och nöjd är jag.
http://home.no/lassekongo83/grejor/kongofb2ksetup.fcs för ni som vill ha setupen.
Kräver de senaste foo_ui_columns och foo_uie_albumlist.
Troligtvis så behövs också "Bitsream Vera Sans" fonten. http://gnome.org/fonts/

Är det sidebaren du har dragit över hela rutan eller kan man dölja "huvud-playlisten" ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tarzan
Är det sidebaren du har dragit över hela rutan eller kan man dölja "huvud-playlisten" ?

Det är ingen sidebar alls. I preferences > columns ui > fliken Layout så kan man slänga in en Vertical Splitter, sen är det bara att lägga till allt annat man vill ha där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ingen sidebar alls. I preferences > columns ui > fliken Layout så kan man slänga in en Vertical Splitter, sen är det bara att lägga till allt annat man vill ha där.

Okej! Nu har jag gjort det men jag kan inte högerklicka och välja att lägga in album_list.
Jag gör som man gör när man lägger in saker till sidebaren dvs. högerklickar och sen väljer vad jag ska ha. Kanske jag som gör fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej! Nu har jag gjort det men jag kan inte högerklicka och välja att lägga in album_list.
Jag gör som man gör när man lägger in saker till sidebaren dvs. högerklickar och sen väljer vad jag ska ha. Kanske jag som gör fel?

Högerklick på Splitter > Insert Panels > Panels > Album List?
Har du aktiverat din albumlist i Preferences > Media Libary > Album List? (Slängt in din musikmapp?)
Har du den senaste foo_uie_albumlist?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Högerklick på Splitter > Insert Panels > Panels > Album List?
Har du aktiverat din albumlist i Preferences > Media Libary > Album List? (Slängt in din musikmapp?)
Har du den senaste foo_uie_albumlist?

Känns som att jag klickat på varenda grej nu i Foobar, får inte fram några sådana alternativ. =/
Ja, den fungerar utmärkt när jag har sidebar aktiverat.
Versionen på foo_uie_albumlist är: 0.2.1 Beta 1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Känns som att jag klickat på varenda grej nu i Foobar, får inte fram några sådana alternativ. =/
Ja, den fungerar utmärkt när jag har sidebar aktiverat.
Versionen på foo_uie_albumlist är: 0.2.1 Beta 1.

Tarzan
Display > Columns UI > Layout > Högerklicka på den och välj Vertical Splitter > högerklicka och lägg till album list

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oktay
Tarzan
Display > Columns UI > Layout > Högerklicka på den och välj Vertical Splitter > högerklicka och lägg till album list

Ja det funkade! Tack för all hjälp allihopa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Själv föredrar jag detta utseende Tycker det är grymt överskådligt och bra.
Tack för synpunkterna angående foobar!

http://img230.imageshack.us/img230/4255/mwsnap0178op.th.jpg

Svårt att klå Apple när det gäller GUI, men Foobar har sin aanvändningsområden den med

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

jag har ett antal olika playlists, och det jobbigt är om jag tex använder mig av playlisten "radio" och klicka sedan på en musikfil. Då kommer den att öppnas i "radio" och ta bort de som redan ligger där.

Finns det någon inställning så varje ny mediafil man öppnar i foobar lägger sig i playlisten "Default" ?