Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av psr
Har ett zyxel P-660H
http://www.zebbe.com/img/psr-telia24.1.gif
Ska ringa o klaga i dag har inte mötit min fart på länge

det är nog så att du måste flasha om ditt zyxel-modem så att det stöder ADSL2... vet att när jag inte hade flashat mitt fick jag ungefär samma resultat som du... finns en guide här på sweclockers hur man gör... sök

Permalänk
Medlem

Till er som ligger runt 6-8Mbit/s och upp till 3km från telestationen kan det vara en idé att ringa till ISPn och fråga om porten är upplåst till 24Mbit. Har i alla fall varit en del folk med BBBs 24Mbit som har varit spärrade till 8. Krävdes endast ett samtal till supporten så gick farten upp.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Nytt rekord efter lite tweakande.

Sändning

TCP Sändning: 998.98 kbit/s
UDP Sändning: 1.03 Mbit

Mottagning

TCP Mottagning 20.12 Mbit
UDP Mottagning 20.50 Mbit

Någon som klår detta?

http://www.solbo.net/tptest2.jpg

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

jag har 660H Triple Play / 660H-61 hadde 13Mbit innan

Permalänk
Medlem

Närmare än sådär har jag inte sett

Permalänk
Medlem

vad får du för resultat i tptest ulath666?

Visa signatur

Pentium 4 3.2Ghz ht,1024mb ram,Ati Radeon X850xt.2x250Wd Caviar,mm

Permalänk
Medlem

Tptest är inte särskilt relevant eftersom det finna för många faktorer som påverkar. Dessutom brukar du tappa ca 10-15% direkt på ett TPtes resultat.

Permalänk
Medlem

ulath666: Men du har väll inte en 24/1 uppkoppling? Vilken Operatör? Kör gärna ett tp-test och kolla vad du får som alla andra.

Mitt modem förhandlar till sig 23039, och det är nog maximalt vad jag kan få.

Av det får jag ut strax över 20Mbit, har Tp-Test resultat på www.solbo.net/tptest2.jpg

Standard: Annex: A
Mjukvaruversion: 1.A08B2T16.8222A Modemläge: Bridge
Modem: X8222r Status: ShowTime
Upplänk:

Nedlänk:
Tjänster: Bridge
Hastighet(kbps) Hastighet(kbps) Tid från anslutning 0(h) : 4(m)
1131 23039

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

Det där är på en TDC uppkoppling 28/1(24/1 uppkoppling med alcatelchipset i både modem och dslam). Som sagt Det är synkvärdena som är intressanta, inte TPtesten, då synkvärdena faktiskt visar vad som leveras till dig innan en massa mjukvara och mysko hårdvara kommer in i bilden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
Det där är på en TDC uppkoppling 28/1(24/1 uppkoppling med alcatelchipset i både modem och dslam). Som sagt Det är synkvärdena som är intressanta, inte TPtesten, då synkvärdena faktiskt visar vad som leveras till dig innan en massa mjukvara och mysko hårdvara kommer in i bilden.

mjo, men det är väl just det mjukvaran får ut som är det intressanta? att sitta o brösta sig med massa siffror som inte funkar i praktiken är väl i allra högsta grad den onödiga biten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
mjo, men det är väl just det mjukvaran får ut som är det intressanta? att sitta o brösta sig med massa siffror som inte funkar i praktiken är väl i allra högsta grad den onödiga biten?

Precis, den teoretiska hastigheten är helt ointressant, bara för att modemet förhandlar till sig 24Mbit betyder inte att du får ut allt i UDP/TCP. Då skulle ju alla som har en 24Mbit-tjänst där porten är upplåst till 24 kunna säga att de får ut 24 också. De reella förhållandena är nog vad trådskaparen ville veta:

Citat:

Vem kommer närmast 24 mbit sicka lite tester och säg vilket avstånd du har!

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Preics modemet kan ju ha 24 mbit förhandlat men snr värdet är så lågt att det inte klarar hälften ens så då har man ju inte 24mbit.

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

Jag har BBB 24/1.
När jag kör tptest så får jag 5.1mbit/s men när jag tankar hem filmer och sånt då ligger hastigheten på ungefär 16mbit/s
Varför blir det så olika?

Permalänk
Medlem

Som sagt TP test är är inte 100% tillförlitligt.

Är det i UDP eler TCP som du får 5.1Mbit?

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

Hur vet man hur långt man har till telestationen?

Permalänk
Medlem

Ehm. nej
Synkvärdena är det intressanta. Synkvärdena är det faktiska värdet på hastigheten. Det är ytterst relevant då det inte är teoretiskt. Efter synkvärdena påverkar: troughput genom modem/router, Nätverkskort och duplex, Brandväggar, antivirus och annat. Två olika datorer kan få ganska olika resultat på TPtest om dom ditter på samma anslutning. En rätt konfigurerad dator får ut värden som är mycket nära synkvärdena. På ett TPtest försvinner oftast ca 10-15% av hastigheten direkt. Tptest är bra men visar inte hastigheten 100% korrekt.

Det är enorm skillnad mellan teoretisk maxhastighet och den hastighet som modemet förhandlar till sig då den är högst reell.

Permalänk
Medlem

Ulath666: Men vad får du i TP Test? på det du visade att dit modem synkar?

Och varför kommer jag inte upp i 23 mbit som modemet synkar de? Datorn är confad antagligen maximalt. Kommer upp max i 20.5 Mbit på udp som är det relevanta när man kontrollerar hastigheten.

TCP påverkas ju mest av kabel, inställningar windows, nätverkskort osv

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

Som jag sa så försvinner ca 10-15% direkt gentemot synkvärdena när du kör tptest. Så ditt resultat stämmer. Komemr inte åt anslutningen just nu så jag kan inte göra nåt TPtest

Permalänk
Medlem

Så enligt dig borde jag få högre hastighet när jag maxar min lina tex med FTP än på TP Test då TP Test tar ca 10-15%? Vilket fallet inte är(?)

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Medlem

Var kan man se hur långt man har till telestationen, eller gissar alla bara sitt avstånd?

Här är mitt resultat iaf

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Ring till din operatör och fråga avståndet.

Fanns en sida för längesedan som man kunde kolla sitt avstånd, men tror inte de finns någon sådan nu vad jag vet, har inte direkt kollat så mycket efter det.

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530

Permalänk
Inaktiv

jo du kan kolla det numera med, finns tråd om det

ulath666, då kan du visa en TP-test bild med vad borde du få, ca 25Mbit? :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Tror att GiiX ligger ganska bra till på 18 eller 20Mbit eller vad det är han har.

Brukar få ca 19. Bor 682 meter från station och har telia 24/1.

Permalänk
Medlem

Nej det jag menar är att du tappar ca 10-15% bandbredd från modemets synkvärden till TPTestanslutningen. vanligtvis kan man få marginellt högre hastigheter med andra program men bortfallet brukar vara ungefär detsamma.

Permalänk

närmsta 24 mbit är allså 21 cirka ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Fan vilken lyx.
Själv sitter man här med sitt nergraderade 24mbit (2mbit nu då vill säga)
Felsökning pågår

Förbannat jobbigt.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem

bbb adsl @ 1000~ meter~18/1

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem

NmZhai: Posta en bild på tptest. Bor du i nytt hus eller något med helt nya kablar till stationen?

Drog om kablarna inne i huset som kommer från dom ingeående och fick 40 Meter mindre avstånd, (var gammla o dåliga kablar)

Så nu har jag 330 meter men får max 20.5

F

Visa signatur

Trasig -->DELL XPS1530