Jag kan skriva några ord om min 6515 som jag haft i nästan 1 år nu.
till minus sidan är skärmen, det är en fruktansvärd dålig betraktningsvinkel både horisontalt och vertikalt. Dock så vet jag inte om det är så på bärbara då jag inte har så mkt att jämnföra med. Men en bland de vanliga lcd skärmarna till stationära så brukar betraktningsvinkeln inte vara något problem.
Tv-kortet till är inte mkt att hörra för då det är analogt och inte ett hybridkort som jag trodde från början då jag beställde datorn.
Tangenbordet är lite löst eller hur man ska förklara det, trycker man på pilarna så syns det iaf.
Mickrofonen måste ha den sämsta placeringen någonsin i en bärbar. Den verkar sitta nere i det vänstra hålet för skärmens "piggar" att haka tag i datorn. Så den är placerad precis där handen ligger och vilar vilket medför att det hela tiden går in en massa skrapljud från handen.
Webkameran är väl inte den snabbaste på marknaden, men det är väl inget man förväntar sig heller.
Batteriet är ett skämt, när den var ny och man drog ur elsladden så hade jga 1 h 20 min batteri och då går processorn i 800 mhz, skärmen sänker kontrasten. Idag så har jag 1 h 8 min. Dvs detta är ingen dator för den som inte tänkt använda den utan sladd...
mycket ris blev det tillslut
men nu till det positiva
Dockningstationen är ett måste! helt underbart att mus, skrivare, mp3 spelar, optiskasladd, tvsladden inkopplad där så när man ska iväg är det bara att koppla ur datorn och gå.
Dator var (är?) prisvärd då jag köpte den. Jag betalade runt 18 000 för den, och det som sitter i den är:
1.86 p m, 2x512 ram, 60 gig 7200 rpm hd, fjärrkontroll, dockningsstation, dvdbrännare samt så tog jag en sleeve till. Så där var jag riktigt nöjd.
Jag testade att göra en liknande konfig med 6615 och den blev 1000 kr dyrare. iofs så kan en sådan liten skillnad bero på dollarkursen.
Mediaknapparn är och fina att ha. till winamp så funkar de perfekt.
Kraftfull var den då, inte det bästa grafikkortet som fanns på marknaden då men det enda som var bättre var dells 9300 med ett gf 6800 i, och 17" är inget för mig.
Vikten är lagom med tanke på vad som sitter i den. Lättare är det nog svårt att göra en dator med så mkt grejjer i.
Hyffsat tyst är den när man inte spelar då. Prollen går upp i 70 grader nu när jag spelar bf2 och liknade spel, och då låter den väl ganska mkt men jag kör med hörlurar så det är inget jag märker av. Annnars så ligger den på runt 60 när jag surfar, lyssnar på mp3 har utorrent igång och lite sånt igång sammtidigt. Då kör jag processorn på max, låter jag datorn gå ner till 800 mhz så ligger tempen på runt 50 c.
även fast det blev mkt negativt nu så måste jag säga att jag är grymt nöjd med den. nu när 6615 finns så får jag lite lust att sälja den och behålla fjärren och dockningsstationen det kan bli aktuellt när skatteåterbäringen kommer snart.
Någon som vet vad min kan vara värd på blocket?
har ni några frågor så fråga på bara.