Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Surfarn
Phunky, ska de börja köra 24/8 när docsis 3 introduceras? Hade ju varit illa om de väljer sig att lägga sig på sådana hastigheter som docsis2 klarar av med docsis 3. När de redan för över ett år sedan skröt om 100mbit/s mha docsis 3

Enligt rykte blir det först 24/1, därefter 24/8 och sedan vet bara gud och Asp vad som händer. 24/8 och högre vet jag inte vilken standard de skall köra på. De skall ju troligen först och främst försöka synka ihop priserna och tjänsterna med upc så det blir ett mer enhetligt bolag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
haha okej, mer info?
vad exakt är en förstärkare i basnätet?
varför behöver dom bytas ut för att det ska kunna erbjudas ip-tele?

och vad jag menade mer konkret med mitt inlägg var att det inte känns värt att få massa driftstörningar bara för att dom ska erbjuda tele
vill man ha tele kan man ju likväl bara använda vilket ip-telebolag som helst.

tycker dom ska satsa mer engergi på att rulla ut docsis 3.0 än att hålla på med "små"-uppgraderingar som egentligen inte ger nått mervärde för kunden..

Basnätsförstärkare är som en antennförstärkare med filtreringsfunktioner som kopplar samman ett antal gator/områden. De som de byter till kommer ha övervaknings/felavhjälpningsfunktioner som inte funnits tidigare för att uppmärksamma/åtgärda fel snabbare. comhem själva har på vissa håll i Sverige redan bytt till sådana men främst i stora sammankopplingspunkter och där de har många kunder. Bytena beror på att de har högre krav på sitt nät iom telefonin vilket även kommer visa sig fördelaktigt för de som bara har bredband/tv framöver. Alltså detta är bara till fördel för er kunder i slutändan. Ytterligare en förbättring iom att upc lanserar telefoni är att de rycker ut snabbare på fel och underhållningsarbeten av större sort görs nattetid efter lansering.

Docsis 3.0 är ett tag framöver ivf som helst, det handlar ju främst om en leverantör som vill maximera antalet tjänster och kunder i sitt nät. Allt styrs såklart av pengar och efter hur bra lanseringen av telefonin gick hos comhem är det betydligt högre prio än både docsis 3.0 och HDTV är jag rädd. De får fler kunder på att lansera telefoni än vad de tappar på att inte snabba på docsis 3.0 och HDTV. Tjänsterna kommer i höst nån gång men bolagens ihopslagning och maximering av kunder är långt viktigare precis som för alla bolag.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

I dag kl 19:48 skedede en förändring i routingen mitt i då jag satt med pingplotter igång!

så det sker förändringar i upc nät hela tiden nu ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

va ? jag har inte märkt något förutom att mitt internet varit nere 3 dagar nu!

UPC kommer ha stora problem med COmhem , deras stationer är så över proppade att alla har dåliga ping tider , detta kommer väll vara ett stort problem för comhem i framtiden ?

jag har granskat mitt område i min ort bor det cirka 6000 användare
med upc

vi säger nätet är nere klockan är 9.10 sen 9.30 kommer internet på , du får 9 ms till sunet eller allt innom nätet kan man säga 1 timme sennare hoppar pingen från 10 - 89 ms , i lanet , det är enligt mig ett stort problem innom just upc , och att man får mindre uppload!

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

http://stats.autonomica.se/perl/14all.pl?log=stockholm.geb.17

UPC är hårt belastat ... mellan 12.00-0.00 slår utgående trafik i taket.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Allt styrs såklart av pengar och efter hur bra lanseringen av telefonin gick hos comhem är det betydligt högre prio än både docsis 3.0 och HDTV är jag rädd. De får fler kunder på att lansera telefoni än vad de tappar på att inte snabba på docsis 3.0 och HDTV. Tjänsterna kommer i höst nån gång men bolagens ihopslagning och maximering av kunder är långt viktigare precis som för alla bolag.

ah tack för förklaringen med förstärkarna... jag har fastnat lite i tänket att alla uppgraderingar bara ger rå kraft, dvs större bandbredd...
tänkte inte så långt som övervakning och så..

men sen för att kommentera senare delen.. jag förstår precis vad du säger, och precis hur dom tänker...
men det är trist, för själv kan jag inte bry mig mindre om telefoni..
HDTV och mer bandbredd är däremot något jag är _enormt_ intresserad av...
men som sagt.. ligger väl inte lika mycket pengar i det..

och sen moire, väldigt intressanta grafer...
visar ju verkligen att en höjning av upload verkligen får trafik-användningen att skjuta i höjderna...

just det intressanta är att uploaden nästintill är 4 gånger så hårt belastad som dowloaden. visar ju verkligen att folk främst pressar sina linor till dc, ftp-servers och bittorrent

Permalänk

mm , jag får cirka 2 mbit uppload när klockan är 16.53 typ . Så ska comhem styra så får dom fixa pingen! och hastigheten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu routar ju comhem ut trafiken på fler olika ställen i sverige, upc tar väl allt via Holland om jag minns rätt? Tror inte detdär blir något direkt problem när de kör bredbandet gemensamt. comhem skaffar mer bandbredd för trafik in/ut från sitt nät i sth och så kopplar de in upc på sitt nya backbone.

Dessvärre lär belastningen för er upckunder se ut sådär fram till de gör just ihopslagningen av näten. Nån förändring innan ser jag som tveksam.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Phunky du är väldigt duktig på detta och har dominerat tråden kan man säga

Tror du att det blir 24/8 innan årskiftet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ampariii
Phunky du är väldigt duktig på detta och har dominerat tråden kan man säga

Tror du att det blir 24/8 innan årskiftet?

Precis :)..

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Ja det tror jag om inte ännu mer, beror helt på hur det går med docsis 3.0 modemen och testerna. Måste ju också finnas ett urval av modem för att de ej skall bli dyrare än vad comhem kan subvensionera åt sina kunder tex. Kanske inte hela Sverige får tillgång till tjänsterna samtidigt men Sth/Malmö/Helsingborg/Sundsvall/Göteborg/Linköping lär vara givna till en början. Trots allt är ovan och följande bara spekullationer men 28/1 är inte mer än 1mån bort vad jag förstod via docsis 1.1 iaf. Tilldelas väldigt lite information till oss som inte jobbar i företaget utan åt dem så man missar endel om man inte håller öronen öppna.

HDTV för de som undrar är också nära förestående. Jag tror att mångt och mycket vad som händer med docsis 3.0 har med hur ihopslagningen med upc ser ut och det vet jag tyvärr väldigt lite om. Det rör främst sammanslagningar av databaser och huvudcetralutrustning som jag aldrig rör.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

men stora frågan är, kan man utgå från att vi f.d UPC-kunder oxå kommer få åka med i docsis 3.0 tåget?

tycker det är väldigt dum/dålig info om comhem´s uppköp av UPC:
UPC`s hemsida finns kvar
tjänsten heter fortfarande chello.
tjänsten säljs fortfarande som upc/chello.
räkningarna kommer från upc.
jag ringer fortfarande till upc´s kundtjänst

rätta mig om jag har fel, men känns inte som att det är så mycket comhem över upc ännu. men det kommer väl antagligen med tiden.
det mest intressanta är ju som sagt docsis 3.0...

vad ajg förstått så är all comhems utrustning fortfarande 1.x?
och upc uppgraderade väl all sin till 2.0?
vilket gör att det kanske inte är "värt" att redan byta ut 2.0 till 3.0?

Permalänk
Medlem

Alla tjänster kommer att synkas ihop efterhand mellan comhem och upc och det gäller inte bara bredbandet. Dvs både upc och comhems kunder kommer att få docsis 3.0 i framtiden precis som HDTV. Dock kommer comhems kunder få 24/8 innan det höjs mer för er med upc dessvärre. Ni får alltså ingen tjuvstart på docsis 3.0 för att ni redan har 2.0 och det beror på att testen körs i Göteborg och troligen lanseras först där med. Jag tror dock ni kan bli rätt nöjda med den förbättrade peeringen/transiten när det är dags. Bör vara ganska så nära med tanke på telefonilanseringen som är nära förestående där det är rätt tvunget att upc blivit inkopplade på comhems backbone.

UPC's/chellos hemsidor kommer att försvinna, minns ej vart jag läste det men det är ett ny firma som håller på att jobba med en gemensam portal åt comhem just nu. Lär dock ta sin tid. De måste ju i första hand börja synka ihop produkterna så att alla erbjudanden osv är desamma.

"tjänsten heter fortfarande chello.
tjänsten säljs fortfarande som upc/chello.
räkningarna kommer från upc.
jag ringer fortfarande till upc´s kundtjänst"

Detdär är endå väldigt lättåtgärdade saker. Räkna med mer info i samband med lanseringen av telefonin.

"vad ajg förstått så är all comhems utrustning fortfarande 1.x?
och upc uppgraderade väl all sin till 2.0?"

Stämmer. 1.1 hos comhem och 2.0 hos upc (där inte comhem testkör 3.0 såklart). Dock kör båda med docsis 2.0 modem (comhem byter ut sina sista 1.1 modem i Helsingborg i veckan).

"vilket gör att det kanske inte är "värt" att redan byta ut 2.0 till 3.0?"

Värt och värt vet jag inte. Kan de lansera ännu bättre speeder med docsis 2.0 så kanske de lanserar detta i väntan på att docsis 3.0 fungerar stabilare.

Står endel matnyttigt på: http://www.upc.se/upc/consumer_upc_comhem_FAQ.php#faq5

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

dom gör så här Bassebaba :

1 dom fixar tele i UPCs nät
2 dom ska få trafiken att funka i nätet
3 dom kommer köra troligen 24/8 , för att docis 2.0 finns i upcs nät 3.0 finns i comhems det betyder att alla med docis 2.0 modem kan använda 24/8 tills dom riktiga modemen är klara!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
text

ah okay. tack för infon!
att vi inte får något försprång gör inget....
är nöjd sålänge docsis 3.0 kommer över huvud taget.
jag tänkte ju som så att comhem inte ansåg det ekonomiskt värt att uppgradera från 2.0->3.0 så fort i början eftersom att jag antar att 3.0 utrustningens pris sjunker med tiden...

men kul att höra att saker och ting är påväg mot det bättre,
håll oss uppdaterade!

Permalänk

jag blir glad bara jag slipper alla ping höjningar på kvällarna och full uppload

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja igentligen 24/8 är inte så dåligt det heller

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hoppas inte comhem inte tar över upc kunder till sitt nät föräns dom har fixat docsis 3 och kan erbjuda minst 24/8 vilket jag har i dagslaget. Blir nog väldigt besviken om dom gör så att dom flyttar över alla kunder och typ ger alla 8/1 eller vad dom nu än har.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

De kommer aldrig att sænka tjænsterna før upc-kunderna, men de kommer sækert att lansera 24/1 och sen 24/8 som någon sa tidligare.

Bara de som ska ha en framtida tjænst øver 24/8 kommer antagligen få nya D3.0-modem. Då det initialt kommer vara riktigt dålig tillgång på dem och de få certifierade (0 i dagslæget) som finns kommer att kosta mycket ett tag framøver. Senare nær det finns god tillgång på D3.0-modem kan det tænkas att motsv. 24/8 får sådana också før att løsa ev. øverbelastning mha D3.0s møjlighet till bundling av kanaler både ned och uppstrøms.

Visa signatur

There are 10 kinds of people in the world,
those that can do binary arithmetic and those that can't.

Permalänk
Medlem

Aja, vi får hoppas på det bästa orkar verkligen inte vänta mera:D

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Avstängd

ah ja pallar inte heller vänta öka nu Comhem!

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk
Medlem

razerrazer har du ingen ny info från din kompis?

Visa signatur

Permalänk

Nu är deras hemsida nere för underhåll

Kanske får vi en överaskning av positiv karaktär, hoppas hoppas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joomlajon
Nu är deras hemsida nere för underhåll

Kanske får vi en överaskning av positiv karaktär, hoppas hoppas...

Den har varit ner många gånger förr, dock har det inte ändrats något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nått uppdaterar dom om det ser ut sådär... dock håller jag med om att siten ofta är nere på andra sätt

Troligen bara en ny kanpanj eller nått

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Jag måste skaffa ett liv

Permalänk
Medlem

Nu är siten tillbaka.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

24/8 är ju inte helt fel, dock hade man klarat sig med 8/8 det är ju mer upload man vill åt! Bättre än den ADSL-skiten på 24/1 tankar man upp nått så sjunker ju downloaden till typ 4Mbit

Permalänk
Medlem

Enligt ComHem själva så kommer dom att börja lansera 100Mbit i November månad. Priser är dock ej fastställt. Håll ut. Tror det blir 100Mbit om inte allt för länge!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Massacre
Enligt ComHem själva så kommer dom att börja lansera 100Mbit i November månad. Priser är dock ej fastställt. Håll ut. Tror det blir 100Mbit om inte allt för länge!

Det får vi verkligen hoppas, dom har ju lovat 100Mbit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det ryktas ju om en 10/10 och 75/50 lina någon som vet något mer om det? Som alt till den kommande 100Mbits linan