Noob-frågor om TV-kort

Permalänk
Medlem

Noob-frågor om TV-kort

Hejsan!

Jag är på G att köpa mig en ny bärbar med ett tv-kort i. Dock har jag ingen aning om hur ett tv-kort fungerar, enbart att man ska kunna se på tv genom datorn. Jag bor i mitt enkla studentrum med ett antennuttag i väggen. Vad behöver jag för att kunna slappa framför datorn och se bra tv-program i höst?

/Z

Visa signatur

Amilo Xi 1546 | Core 2 Duo T5600 | 1024 | ATI X1800

Permalänk

Det är som att plugga en TV till antennnätet. Bara att plugga in, starta medföljande program och sedan söka efter kanelerna.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Medlem

Men... alltså plugga antennsladden till tv-kortet? Fungerar min dator som en digitalbox eller? Kan jag fixa fler kanaler än vad som erbjuds från "väggen"?

Visa signatur

Permalänk

Vet inte om den fungerar som en digitalbox. Allt jag vet är att jag har min atennkabel kopplad direkt till datorn och kan kolla på SVT1, SVT2, TV3,TV4,Kanal5, DR1 &2, Kanal6, MTV, Eurosport, Discoevery Mix.

Sedan om man kör med digitalbox eller liknande vet jag inte hur man gör, tyvärr

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Medlem

Om kortet stöder DVB-standarden så kan man jämföra det med en digitalbox. Då är det bara att koppla in i uttaget, göra en kanalsökning och titta

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Om kortet stöder DVB-standarden så kan man jämföra det med en digitalbox. Då är det bara att koppla in i uttaget, göra en kanalsökning och titta

Hur kan man få in alla! kanaler då? Kan man skapa något virtuellt piratkort i datorn så att det går? Om man nu skulle vilja det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du vill kunna kolla på betal kanaler så måste du antingen skaffa ett tv-kort med inbyggd Viaccess läsare och sedan köpa ett boxer abbonemang. Det går inte att "hacka" datorn så att du kan se betalkanalerna.
Eller köpa en boxer med digital box med abbonemang och koppla in den till tv-kortet, men då måste du förstås byta kanal på boxern och inte datorn när du vill se någonting annat... ganska krångligt med andra ord

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad har du för kabelleverantör i ditt tv-jack då? Eller är det till en (utdöende) antenn på taket??

Med kabeltv, så har du som Marzocchi05
säger, de flesta kanalerna som en vanlig tv kan visa.

Det finns i dgasläget inget piratkort till kabel-tv som fungerar. Dom har gjort en alltför bra kryptering för att man ska kunna avkryptera detta.

Skaffa ett PCI-TV-kort och skruva in i din dator. Det finns USB-varianter också, men dom är jag personligen mer tveksamma till. Prisklasser från 500- 1200 kronor, beroende på vad för extra finesser du vill ha med.

Det medföljande programmet har inställningar för kanalerna och det blir som du sitter framför en vanlig tv och skruvar efter bästa kanalen som du spar på 1 = SVT1... osv.
Ljudet kommer från ditt ljudkort i datorn och du kan styra både bild och ljud från tv-programmet - ibland finns det även fjärrkontroll till tv-korten!