HTPC ersätter Hårddisk-video ??

Permalänk
Medlem

HTPC ersätter Hårddisk-video ??

Min fråga är egentligen om man kanske vinner på att köpa en HDD video för tex 3000:- istället för att bygga en HTPC för över 6000:-

iof så får man större hårddisk och Dator också

Men det viktigaste är hur enkel den är att använda??

Min flickvän vill ju kunna spela in tv-program eller film när inte jag är hemma..

så OM man har en fullt fungerande HTPC så ska det bara vara att mata in rätt kanal och trycka på rec eller ????????

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Rätt konfigurerat ja.

Sök på HTPC och WAF (wife acceptance factor) på minhembio så hittar du en hel del exempel på sådana som lyckats.

Visa signatur

iPhone 5, iPad 3, Macbook Air

Permalänk
Medlem

hehe aa det uttrycket passar precis in

Ska kolla runt och kolla upp det...

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats sätta ihop en HTPC med Windows MCE som är så pass enkel att mina 50-åriga föräldrar utan att klaga kan använda den för deras behov.

Citat:

så OM man har en fullt fungerande HTPC så ska det bara vara att mata in rätt kanal och trycka på rec eller ????"

Ja, i stort sett

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

oj vad bra att det finns hopp, dock finns det inte nåt recept på en enkel htpc att få på nätet så om du skulle vara snäll att säga vilka komponenter du har?? TV-kort och chassi är jag mest nyfiken på..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här ser du delarna i min HTPC:

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=362263&...

+

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010087035

Kommentarer:

Chassit ser ganska bra ut i verkligheten, och nätagget duger för att driva systemet, men spänningarna verkar vara rätt usla. M a o, stoppa inte i något strömkrävande grafikkort.

TV-kortet valde jag för att det var HDTV-specat, men efter vidare efterforskningar verkar det endast klara HDTV-upplösning, men inte MPEG4-kodad sådan (vilket är den kodning sverige verkar komma att använda), så ett bättre val är nog någon intern lösning. DVB-T är för maksänd digital-TV, -S för satellit. För att kunna se på betalkanaler krävs det att det har en kortläsare för programkort.

Övriga komponenter fungerar ypperligt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skönt tack men ska man ha 2st HDD (en för WMC och en för Lagring?)

som på dom här - Länk -> http://www.hifimediacenter.com/

hehe kolla vad dyra dom är förresten
kolla också vad som står där.. "upp till 8192mhz i ram" lol

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inget krav. Jag har den Seagaten i paketet, och har partionerat den så att jag OS:et och övriga program på C:, och film och inspelat på D: Har fortfarande över 180 Gb ledigt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
skönt tack men ska man ha 2st HDD (en för WMC och en för Lagring?)

som på dom här - Länk -> http://www.hifimediacenter.com/

hehe kolla vad dyra dom är förresten
kolla också vad som står där.. "upp till 8192mhz i ram" lol

Hela sidan känns amatör. Risken att bli blåst är uppenbar. Tafflig svenska, en massa olika typsnitt/storlekar och annat blandat hejvilt. Dessutom kryddat med lite särskivningar.

Permalänk
Medlem

ja, jag var snäll och mailade dom om misstaget med mhz istället för mb.. och han tackade och skyllde på att han satt uppe sent och jobbade

håller med om att sidan känndes fel och att det var dyrt och påpekade även det.. men fick inge svar :/

Annars tycker jag ändå att han lagt ner mycke tid på hemsidan.. fina bilder på paketen och det står ju priser och allt...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikR
...fina bilder på paketen och det står ju priser och allt...

Står priser? Det är väl ändå ganska grundläggande när det gäller en affär...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Hela sidan känns amatör. Risken att bli blåst är uppenbar. Tafflig svenska, en massa olika typsnitt/storlekar och annat blandat hejvilt. Dessutom kryddat med lite särskivningar.

Haha.
Jag vill bara säga att jag känner Fredrik som har HifiMediaCenter väl och han är nog en av de mest pålitliga killar jag vet.
Dock är väl varken html eller stavning hans starkaste sidor (hej fredrik, snäll nu ....

Tanken var faktiskt att jag skulle hjälpa honom men jag har inte hunnit och dessutom lagt pengarna på en del egna projekt.
Men som sagt, det är en bra kille. Och han brukar lyssna på förslag.

Christian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cborg
Haha.
Jag vill bara säga att jag känner Fredrik som har HifiMediaCenter väl och han är nog en av de mest pålitliga killar jag vet.
Dock är väl varken html eller stavning hans starkaste sidor (hej fredrik, snäll nu ....

Tanken var faktiskt att jag skulle hjälpa honom men jag har inte hunnit och dessutom lagt pengarna på en del egna projekt.
Men som sagt, det är en bra kille. Och han brukar lyssna på förslag.

Christian

Ta inte illa upp nu men detta är det andra inlägget du överhuvudtaget skriver i på Sweclockers. Du uttalar dig positivt för en Webshop. Sådant får mig att bli misstänksam...

Permalänk
Medlem
Citat:

Du uttalar dig positivt för en Webshop. Sådant får mig att bli misstänksam...

Ja, det låter ju logiskt ...