Disable submitbutton i formulär - javascript/php

Permalänk
Medlem

Disable submitbutton i formulär - javascript/php

Jag har en kodsnutt i javascript som bara funkar i Firefox, men inte i IE. Nån som har nåt bättre alternativ?

Koden ska disabla submitknappen när man klickar på den, så att folk bara kan klicka en gång. Såhär är koden:

I <head>:

<script> function DisableButton(b) { b.disabled = true; b.value = 'Vänta...'; b.form.submit(); } </script>

Och sen i ett formulär:

<input onclick="DisableButton(this);" name="submit" type="submit" value="Uppdatera" >

I Firefox funkar det alltså, när man klickar på submit-knappen så gråas den ned samtidigt som innehållet i formuläret skickas vidare, men i IE så bara gråas knappen ned och inget mer händer. Scripterror nere till vänster.

Permalänk
Medlem

<script type="text/javascript"> function DisableButton() { var b = document.getElementById('subm'); b.disabled = true; b.value = 'Vänta...'; b.form.submit(); } </script> <form action="dennasidafinnsinte.html" method="get"> <input onclick="javascript:DisableButton();" id="subm" name="subm" type="submit" value="Uppdatera" /> </form>

Fungerar i Fx 2.0 och IE6 i alla fall? Menar du IE7 eller något?

Permalänk
Medlem

Ah, OK, tack, nu funkar det! (javascript i onclick, inte java script)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moonroy
Ah, OK, tack, nu funkar det! (javascript i onclick, inte java script)

Jag skrev det, men jag råkade ändra när jag tog bort ":D" ur koden (efter javascript är det en : och sedan ett D, då blir det en :D, även innom [php] eller [code], illa).

edit: Det står javascript när man ska ändra i texten =/?!

Permalänk
Medlem

Suck, om man i Firefox trycker på "Bakåt" efter att man har submittat något, så är knappen fortfarande nedgråad. I IE så blir den aktiverad på nytt.