Programmeringstävling #2
Edit: OBS! Registering för tilldelning av id# sker här http://www.poker-solitaire.com/bottav/botregistering.php
Edit2: Protokollet till tävlingen hittar ni här http://www.poker-solitaire.com/bottav/protocol001.txt
-------------------------------------------------------------------------------
Efter ett ganska misslyckat första försök går vi snabbt in på det andra
Tävlingen kommer i korta drag gå ut på att varje deltagare programmerar en bot som spelar ett spel. Man kopplar upp botar mot varandra och ser vem som vinner.
Från förra försöket tog vi med oss en hel del:
- Inte börja med för svårt spel!
Förra gången föll röstningen på poker, närmare bestämt texas hold'em, de flesta som började programmera sin bot insåg dock att det var för svårt. Var på många hoppade av tävlingen.
- Nätverksprogrammering is the way to go.
Det var en lång diskussion hur man ska lösa kommunikationen mellan botarna och de två förslaget var att köra de via nätverk och köra lokalt via stdio. Som sagt kom vi fram till att nätverksprogrammering är det bästa. (Om någon tycker stdio skulle vara bättre, läs gärna igenom diskussionen i förra tråden innan du postar här).
Det vi behöver nu är förslag på bra spel man kan tävla i. Kom ihåg att det ska vara lätt (gärna löjligt lätt), detta ska i första hand ses som en provomgång... När vi upptäcker att det blir för lätt kan vi byta till ett svårare spel!
För att få lite tempo i tävlingen tänkte jag att onsdagkväll är en bra deadline för förslag angående vilket spel. Sen kan vi skriva ihop ett protokoll, server och skal-klienter (alltså klienter som bara innehåller själva nätverksbiten för alla programmerare som inte känner att de klara det själva) ganska snabbt efter det.
Gamla tråden (försök #1) hittar ni här: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...
Några förslag av spel:
- Luffarschack
- Fyra i rad
- Finns i sjön
- Fia med knuff