Vista + "dynamic hdd"

Permalänk
Medlem

Vista + "dynamic hdd"

Har precis uppgraderat till Vista (puh)

I princip allt fungerar utom en väldigt viktig grej.

Min tredje hårddisk (IDE) dyker endast upp under "computer management" där den visas som en "dynamic drive".

Det är just denna hårddisken jag har backuppat allt på så att formattera om den till en "basic disk" är inte att tänka på förräns jag har lyckats få över datan till en av mina andra hårddiskar (båda SATA, funkar bra).

En PCI komponent (förstår inte vilken) i device managern visas som okänd enhet, kan det ha med detta att göra?

Desperat snart, hjälp pliiix!

Permalänk
Medlem

http://www.mycom.se/produkt/ac_ryan_udrive_ide__sata2_usb2_0_...

jag använder den här och kan bara rekommendera den
speciellt om man har filer att flytta mellan datorer eller
att använda alla reservdiskar som ligger och skräpar efter att ha blivit utbytta

http://www.mycom.se/produkt/scythe_kama_multi_adapter_kit_usb...

eller den här om du även vill komma åt 2,5 diskar

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

om jag kopplar min IDE drive till denna kan jag alltså ansluta den med hjälp av usb 2 till datorn?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem med mina två backup-diskar. Hojta gärna till om du hittar en alternativ lösning än att konvertera till Simple Partition, för jag har inte möjlighet att flytta filerna. Tycker att det är kasst att det inte går att bara mounta skiten som vanligt. Det är ju samma filsystem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av +Pine+
om jag kopplar min IDE drive till denna kan jag alltså ansluta den med hjälp av usb 2 till datorn?

det går att koppla ide 3,5 ide 2,5 sata 150 och sata 300 direkt i usb 2

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

Re: Vista + "dynamic hdd"

Citat:

Har precis uppgraderat till Vista (puh)

I princip allt fungerar utom en väldigt viktig grej.

Min tredje hårddisk (IDE) dyker endast upp under "computer management" där den visas som en "dynamic drive".

Finns inte alternativet importera disk om du högerklickar ute till vänster om partitionsinformationen?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

det enda jag kan välja på vänster om partitionsinformationen är "convert to basic disk" vilket = formattering :S

har beställt en USB2.0 extern konverter nu, hoppas att den gör sitt jobb.

ps. tack för tipset om konvertern

Permalänk
Hedersmedlem

Det spelar ingen som helst roll hur disken är ansluten när det är dynamiska diskar (vilket är ett jävla idiotpåfund). Enda sättet är att stoppa i disken i en dator med w2k/xp/ev vista och hoppas på turen att den vill identifiera partitionerna rätt.

En kompis råkade ut för detta vid en ominstallation av w2k pro... det resulterade i sisådär 500gb oläsbara filer som fick räddas med getdataback och kopieras till andra diskar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

så du menar att det kommer bli samma skit när jag ansluter med usb 2.0 :S

är getdataback 100%igt?

Permalänk
Medlem

+pine+ getdataback är inte 100% pålitligt. Du kan få tillbaka skadade filer och vissa filer hela men du får aldrig tillbaka allt utan fel.

Permalänk
Medlem

när du ansluter en disk via usb 2.0 konverter så kommer disken upp som en extern disk och därifrån kan du läsa allt som finns på disken som vilken fil som helst, om du däremot installerar den som en intern så kan det bli kollision mellan formaten

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Medlem

så nu när jag ändå beställt USB konvertern är det kanske lika bra o testa den först?

tack för hjälpen so far btw

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

så du menar att det kommer bli samma skit när jag ansluter med usb 2.0 :S

är getdataback 100%igt?

Ja, precis. Det kvittar om disken är ansluten med MFM, RLL, ESDI, SCSI, USB, IDE, FireWire eller S-ata.. filsystemet kommer att vara detsamma ändå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
+pine+ getdataback är inte 100% pålitligt. Du kan få tillbaka skadade filer och vissa filer hela men du får aldrig tillbaka allt utan fel.

Jag är medveten om det problemet, dock har jag inte fått några skadade filer hittills med getdataback. Det finns andra program som man kan prova med annars.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av varan
när du ansluter en disk via usb 2.0 konverter så kommer disken upp som en extern disk och därifrån kan du läsa allt som finns på disken som vilken fil som helst, om du däremot installerar den som en intern så kan det bli kollision mellan formaten

Filsystemet kommer fortfarande att vara detsamma, dvs nfts dynamisk disk.

Visa signatur

|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Ja, precis. Det kvittar om disken är ansluten med MFM, RLL, ESDI, SCSI, USB, IDE, FireWire eller S-ata.. filsystemet kommer att vara detsamma ändå.

Jag är medveten om det problemet, dock har jag inte fått några skadade filer hittills med getdataback. Det finns andra program som man kan prova med annars.

Filsystemet kommer fortfarande att vara detsamma, dvs nfts dynamisk disk.

Filsystemet är väl bara dynamiskt om det är aktiverat via tex boot?
Och är det då därför som det går att läsa via usb ?

Visa signatur

Evga, q9650

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag tyvärr inte någon disk som jag skulle kunna testa detta på, men risken att den blir oläsbar på samma sätt som när man har otur vid en ominstallation är tämligen stor.

Det går i alla fall inte att göra en usb-disk dynamisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

getdataback funkade sjukt bra, allt fixat!

tack för tipset