Permalänk
Medlem

Datorn startar om

Hej för några veckor sedan så slocknade min dator helt plötsligt när jag spelade som vanligt. Efter ett tag när jag försökt starta den kände jag en stark lukt komma ur datorn. Det visade sig att både grafikkortet och moderkortet hade gått sönder av någon konstig anledning.

Sedan för ett par veckor sedan så köpte jag nytt moderkort (eftersom garantin bara gällde för 2 år) (se punkt 1.) och dessutom nytt minne 2 GB Corsair (se punkt 2.). Grafikkortet som var ett 6600GT AGP8X hade garanti kvar, men det har jag inte fått bytt än pga att det är lite långa leveranstider.
Så jag kör på moderkortets integrerade grafik så länge.

Datorsystemet ät följande nu:
PSU: Seasonic S12 380W
CPU: Intel Pentium 4 2.8 GHz (Zalman 90mm kylning, AS5 kylpasta)
1. Minne: http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=24830
2. Moderkort: http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=28882

Nu är problemet är när jag spelar (som knappt ens går på det integrerade
Intel "extreme" graphics 2) så dör datorn plötsligt då och då.

Så för att kontrollera att det inte var minnena som är trasiga har jag kört Prime95 och det går bra, programmet rapporterar inga problem även om det körs i en ca 30 minuter. Får texten "Self-test 1024K passed!".
Men om jag tex går in i Firefox som vanligt och surfar samtidigt som datorn kör Prime95 så dör datorn ibland. Det konstiga är att jag aldrig får bluesceens heller, samt att Prime95 aldrig rapporterar fel.

Jag har testat att köra minnet i 333 MHz i stället för för 400 MHz men det hjälper inte, testat att köra med lösare timings - hjälper inte. Jag har även testat att köra med Spread Spektrum av, men det hjälper inte heller.

Jag tror inte det beror på mjukvaran (ev. windows) heller för det händer ju bara när datorn är hårt belastad (CPU temp 55 grader max).

Eller tror ni att nätaggregatet också gått sönder när moderkortet gick sönder? Spänningarna verkar stabila om jag kollar med tex SpeedFan och i BIOS.

Jag är väldigt mycket tacksam för svar som kan hjälpa mig ur detta jobbiga problem.

Permalänk
Medlem

Du verkar ha stenkoll på det mesta, men jag hade ett problem med att mina dator bara tvärdog (slogs av) med jämna mellanrum! efter att ha gjort en kortare undersökning insåg jag att jag ägde 8 st USB grejjer. ingen av dem med separat strömförsörjning. köpte en USB hub med egen strömförs. och nu funkar det prima...