Dela ett trådlöst nätverkskort till ett fast kort?

Permalänk

Dela ett trådlöst nätverkskort till ett fast kort?

Jag tar in ett trådlöst nätverk via mitt trådlösa kort (såklart). Vill sedan dela den anslutningen till mitt andra nätverkskort med kabel som i sin tur ska förse min Dreambox med data. Kör jag windows automatiska konfiguration vill den byta IP på det trådlösa kortet till 192.168.0.1 som är samma som gatewayen i det trålösa nätet, dvs konflikt och det går åt skogen. Hur ska jag göra för att få uppkopplingen kopplad/delad till mitt andra kort?

Permalänk
Medlem

Byt ip på gatewayen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk

nja. grannen jag snikar uppkopplingen på (tills min är levererad om 2 veckor) kommer nog inte gå med på det...

Permalänk
Hedersmedlem

Du beskriver nog ditt problem lite fel. Det är väl inte trådlösa kortet som den vill byta till 192.168.0.1, för då gör du ju fel. Du ska välja det externa (mot internet, alltså wlanet) och välja att dela ut den anslutningen.
Men som sagt jag tror du bara menade fel där och menar att grannens trådlösa har gateway på 192.168.0.1/24. Precis det som windows ICS delar ut på. Om det inte råkar finnas något hack för det (ingen aning) så det går att ändra så får du se dig om efter annat för att göra detta.
Det är alltså helt möjligt att dela ut, bara det att microsoft såklart inte vill att den nedbantade och billiga windows anslutningsdelningen ska bli avancerad och "hota" de dyrare produkterna.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG