Är 8800gts + Raptor 150 högljutt i ett P182?

Permalänk
Medlem

Är 8800gts + Raptor 150 högljutt i ett P182?

Tjenixen, sitter här o funderar på byggstenarna i en ny rigg jag tänkt o köpa från datorbutiken. O så dyker det några frågor upp.

Någon som har en Raptor 150gb disk o 8800gts 320mb i en Antec P180/P182 låda som kan säga något om värmeutvecklingen samt om den kombon väsnas mycket jämfört med ett standard chassi med plexisida?

Vad tror ni om det? Bra speldator kombinerad med lite oväsen?

Jag har tänkt o ha en zalman 9700nt för att kyla en Intel e6600 också.

tack på förhand

/tobbe

Permalänk

Kan bara säga att alla raptors, (inkl. min) dom låter som f**. Ett måste att hänga upp dom men låter en del då med..

Visa signatur

Game: PC7 - Nexus 400W - 3700+ med NINJA- 2gb - x800gto med AC - raptor36gb/seagate200gb - 5500z - G5
School: HP 6510b= T7100 - 3100x - 2gb

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att 8800 fläkten inte låter mycket så länge man inte har den på 100%, fast det kanske skiljer från olika märken...

Visa signatur

|Antec 200|Asus M4A89GTD PRO|Phenom II x4 965@4GHz|Corsair A70|Asus HD6870|AData 2x2GB CL9 1600MHz@8-8-8-24|1TB Samsung f3|OCZ 600MXSP 600W|Asus PHC3-150|Asus VH242H 24"|

Permalänk
Medlem

Mja det borde vara en bra combo, om du inte behöver jättemkt plats är ett Antec solo/P150 med tanke på att man spänner fast hårddiskarna i snören och dom har också rätt så bra luftflöde.

Permalänk
Medlem

Ok, då verkar det vara Raptorn som är den stora ljudboven, jag tror jag ska hålla mig till en "vanlig hd". Jag tappar väl en del i prestanda, men jag orkar inte med när jag tittar på film i samma rum med att höra den knastra

Permalänk
Medlem

Din Zalman 9700 kommer ändå överrösta alltihop. Raptorn är väldigt tyst idle, men rätt skarpa sökljud. Upphängning förbättrar situationen avsevärt, P150 har det från fabrik vilket är bra. Kylaren på 8800GTS vet jag inget om. Den kan vara både bra eller dålig antar jag.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Hehe låter kul att Zalmans processorkyla ska väsnas så mycket, dom skryter en del om att dom är så tysta

Permalänk
Musikälskare

Har ett 8800GTS + 74GB raptor med Zalmankylningen + en 80mm ovanpå

Låter inte nått, enligt mig då förstås

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

flashen: precis, allt är relativt.

Just nu har jag en Antec fönsterchassi med en Intel prescott 3.0ghz med zalmankylning på max för att det inte ska bli överhettat o det låter en del tycker jag. Nu kanske jag är gnällig om ljudnivåer men allt under det väsen är bättre.

Permalänk
Medlem

I mitt P180 tycker jag att jag får anstränga mig för att höra min Raptor. Ett svagt tickande kan höras men det är allt. Övriga diskar hör jag inte alls. Visst, trycker jag örat mot chassit så hörs det, men det är ju ändå rätt ovanligt att man gör...

/Hans

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hast
I mitt P180 tycker jag att jag får anstränga mig för att höra min Raptor. Ett svagt tickande kan höras men det är allt. Övriga diskar hör jag inte alls. Visst, trycker jag örat mot chassit så hörs det, men det är ju ändå rätt ovanligt att man gör...

/Hans

Hur ser din rig setup ut? kylning nätagg m.m?

Permalänk
Medlem

Min burk:

Moderkort: ASUS P5B-E plus

Chassifläktar:
De tre 120mm fläktar (på lägsta hastighet) som följer med P180 plus en 120 mm ADDA 120mm Fläkt Tyst 16dB vid övre hårddisklådan.

X1800XT med Arctic Cooling Accelero X2
E6400 med Zalman CNPS8000 Slim CPU Cooler (på lägsta hastighet)

I nedre hårddisklådan:
3 SATA 7200 RPM
1 SATA 10 000 RPM

Nätagg:
Tagan 420W nånting nånting. Inte modulära kablar.

Inget är klockat, iallafall inte just nu, hårddiskarna ligger mellan 35-45 grader, processorn peakar på kanske 60 grader efter en stund TAT och grafikkortet toppar väl runt en 75-80 grader.

Inga fenomenalt låga temperaturer, men datorn står på ett allt annat än optimalt ställe, med dålig ventilation framförallt bakom datorn.

Bytte moderkort (samma som tidigare) efter en del strul och nu har jag dels fått på bättre gegga på processorn och dels gått loss med lödkolven och avbitartången för att få någorlunda ordning på sladdhelvetet och därmed ventilationen så det ska bli intressant att se om det gör någon skillnad.

/edit
Eftersom frågan ursprungligen handlade om Raptordiskar och hur mycket de låter så kan det väl vara befogat att tillägga att jag upplever min låda som närmast ljudlös. Och följdaktligen även Raptordisken i sin silikonupphängning.

/Hans

Permalänk
Medlem

tackar för infon Hans. Jag får ta o beställa en rigg nu när löningen o det kommer bli en Raptor som systemdisk

Permalänk
Medlem

Chassit är tyst men den disken... hmm, man måste ha "vibrator skydd" till en raptor disk.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Ja har fyra raptor 36GB diskar i ett P180 dom hörs inte alls.Ja har svårt att
förstå detta prat om högljudda raptordiskar.

Visa signatur

R-SON

Permalänk
Medlem

Dom låter inte i ett p180/182, inte om man trycker örat mot chassit. Vem fan gör de? förutom dom som e kåta på att slösa pengar bara för att få de tyst.

Visa signatur

l Antec P182 l Corsair 620W l Gigabyte GA-EP35-DS4 l Intel C2D E8400 3,0 GHz @ 3,8 GHz l Corsair Dominator DDR2 PC8500/1066MHz CL5 4x1GB l Gainward 8800GT Golden Sample 512MB l WD Raptor 150GB l 4x Seagate 500GB l 2x ViewSonic VX2025WM ,Dell 2007WPF och Samsung 205BW.

Permalänk
Medlem

Vet någon om 8800 GTS 320mb får plats i 182B? (Ville inte skapa en hel ny tråd om detta.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MKB
Vet någon om 8800 GTS 320mb får plats i 182B? (Ville inte skapa en hel ny tråd om detta.)

Jag får plats med mitt GTX om jag tar bort övre hd hållaren i mitt p180. (Same shit different name). Så det är inga problem.

Visa signatur

Subzero Junkie !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EfterlysT
Jag får plats med mitt GTX om jag tar bort övre hd hållaren i mitt p180. (Same shit different name). Så det är inga problem.

Okej. Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Skillnaden på raptor och vanliga diskar är inte speciellt stor. Läste ett test igår där de jämföre med en 750gigare och en 150 gig raptor finns länkat i en annan tråd om raptor diskar som var aktiv i går eller förrgår. Där det inte skiljer mycket alls då var raptorn tillochmed tystare i ett par tester. så den är inte förjävlig vilket vissa tycker. men klart är att du ska använda nån sort av gummidistanser för att minska vibrationerna. jag använder en salman kylare till min hårdsik som det går heatpipes ovanför och hårddisken är fastskruvad i gummibitar. den låter mycket mindre än vad min "200gb maxtor disk gör iaf. Den är då direkt fastskruvad i burk utan nåt gummi.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b