Permalänk
Hedersmedlem

Kost och hälsa

Hej och välkomna åter till ÖÄ. Jag tänkte ta tillfället i akt att återskapa en av mina personliga favorittrrådar, som både jag och många medlemmar uppskattade, nämligen min bantningstråd.

Jag väljer att inte dra in den gamla tråden igen, för läge och livssituation har säkert ändrats för många på två år. Men tanken med den här tråden är att vi kan diskutera kring, och hjälpa varandra med kost och viktminskning.

Själv studerar jag numera till dietist, så jag kommer nog kunna svara på en fråga eller två.

Och slutligen vill jag påpeka att detta inte är någon tvingande samlingstråd, vill du hellre ha en "egen" tråd så går det alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Du kanske borde ta tillfället i akt och ta bort länkarna i din signatur som inte fungerat på ungefär 2 år?

Jag tycker ändå att du ska posta en bild av dig själv, såhär "2 years later"

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Du kanske borde ta tillfället i akt och ta bort länkarna i din signatur som inte fungerat på ungefär 2 år?

Jag tycker ändå att du ska posta en bild av dig själv, såhär "2 years later"

Men jag är ju blyg

Jo, tack för påminnelsen.

Permalänk
Medlem

Mental

Tonfisk: Hit eller shit när det kommer till bra diet? Har hört att det skall inhålla spår utav qviksilver (stavning~~)

Permalänk
Medlem

Egentligen finns det inget bättre tips än att helt sluta äta/dricka godis, läskedrycker, alkohol och annat som innehåller väldigt mycket socker och sötningsmedel. Många sötningsmedel anser jag vara väldigt osäkra saker som vi inte vet så mycket om. Kanske det kan ha nån negativ effekt på våran hälsa? Aspartam är ju bevisat att vara dåligt för oss. Så tro inte att ni är säkra om ni dricker light-drycker.

Lite tips för såna som har svårt att sluta med diverse saker.
- Sötsaker kan bytas ut mot all sorts frukt.
- Knaprigt snacks kan bytas ut mot morötter, nötter och andra knapriga grönsaker.
- Läskedrycker kan bytas ut mot färskpressad juice (apelsin eller vad säsongen erbjuder. Utan tillsatt socker.) Annars är vatten den absolut bästa törstsläckaren.
- Var inte rädd för att äta mycket kött och fet fisk. Mycket proteiner gör dig mätt. En stor bit lax är väldigt mättande och mycket nyttigt också. Suget att äta nån sötsak efteråt minskar.
- Läs på förpackningarna när ni handlar mat. Allt med socker, sötningsmedel, delvist härdat fett och aldelles för mycket kemikalier bör ni undvika.

Och framför allt, se till att ni rör på er. Undvik bilen, ta och cykla istället. Gå promenader.

Har man tillräckligt med motivation så är det busenkelt att sluta äta en massa onyttig mat. Själv äter/dricker jag inte godis, läsk, alkohol eller nåt sånt. För ett par år sen bestämde jag mig för att sluta eftersom jag ville förbättra min hälsa. Jag mådde aldelles för konstigt just då. Jag var ofta väldigt trött, jag blev anfådd väldigt lätt osv. Nu efter mitt beslut så mår jag aldelles utmärkt (både fysiskt och psykiskt). Min hälsa har förbättrats betydligt, och jag är mer medveten om vad det är jag äter osv.

Hur bra detta är för viktminskning vet jag ej. Har i hela mitt liv alltid varit underviktig. (Har väl inte den där "tjock"-genen). Men även vi som är det kan må bättre genom att lägga om kostvanorna. Det hela är väldigt psykiskt, man blir gladare om man äter rätt sorts mat.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Mental

Tonfisk: Hit eller shit när det kommer till bra diet? Har hört att det skall inhålla spår utav qviksilver (stavning~~)

Kvicksilverhalten är väl inte så farligt hög när man köper tonfisken här i Sverige? Tränar själv på gym nu och det blir en hel del ägg och tonfisk för min del. Självklart snabba kolhydrater också i form av pasta och ris, speciellt efter träningen.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Kvicksilverhalten är väl inte så farligt hög när man köper tonfisken här i Sverige? Tränar själv på gym nu och det blir en hel del ägg och tonfisk för min del. Självklart snabba kolhydrater också i form av pasta och ris, speciellt efter träningen.

Vid normal blandkost, dvs kanske en burk tonfisk i veckan är det ok, ligger man över det intaget, och kanske tillochmed så extremt som en burk om dan som vissa gör (billigt kalorifattigt proteinrikt) så bör man kanske ta sig en funderare, i sverige har vi inga rekomendationer, men USA,s FDA har ganska strikta rekomendationer, och det är ju trots allt samma tonfisk vi äter.

Men som sagt, problemet är störst om man har en monoton kosthållning, men då fins det även andra själ att variera sig lite

Problemet är inte hur hög halten är, utan att kvicksilver är bioakumulerande. dvs den lagras i kroppens vävnader, och äter man ensidigt så hinner man kanske lagra på sig till toxiska nivåer, någon man vid blandkost hade undvikit.

Permalänk
Medlem

Tonfisk på burk innehåller nästan inga halter kvicksilver eftersom fisken som fångas är ung.
Stora firrar = Mer tonfisk^^
Jag käkar själv 2-3brukar om dagen.

Kul tråd må jag säga, mitt tips till viktnedgång är att byta ut delar av ditt kolhydratsintag mot protein kombinerat med ökad aktivitet.
Ät lagom stora mål med MAX 3h mellanrum.
Räkna ut ditt energi behöv och försök ligga 400-200kcal under för viktnedgång och 200kcal extra för ökad muskelmassa utan massa extra fett.
Käka aldrig kolhydrater innan sänggång!!!
Som aktivitet rekomenderar jag morgonpromenader innan frukost, perfekt med lågintensiv"träning" på fastande mage, bränner fett men inga muskler.

Bör tilläggas att en proteinrik kost kommer resultera i en gasig mage och ett härligt småfjärtande.
Vilket inte uppskattas alltid av samboende..hehe.

EDIT:Förtydligade mig lite.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Problemet är inte hur hög halten är, utan att kvicksilver är bioakumulerande. dvs den lagras i kroppens vävnader, och äter man ensidigt så hinner man kanske lagra på sig till toxiska nivåer, någon man vid blandkost hade undvikit.

Aj då. När vi var i Australien så åt vi en massa tonfisk. Vi var nämligen väldigt fattiga så vi hade inte råd med bra kost och diet. Tonfisk var ett bra val iom att det var näringsrikt och mättande. Det blev en burk om dan i ett par månader iaf...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Vid normal blandkost, dvs kanske en burk tonfisk i veckan är det ok, ligger man över det intaget, och kanske tillochmed så extremt som en burk om dan som vissa gör (billigt kalorifattigt proteinrikt) så bör man kanske ta sig en funderare, i sverige har vi inga rekomendationer, men USA,s FDA har ganska strikta rekomendationer, och det är ju trots allt samma tonfisk vi äter.

Men som sagt, problemet är störst om man har en monoton kosthållning, men då fins det även andra själ att variera sig lite

Problemet är inte hur hög halten är, utan att kvicksilver är bioakumulerande. dvs den lagras i kroppens vävnader, och äter man ensidigt så hinner man kanske lagra på sig till toxiska nivåer, någon man vid blandkost hade undvikit.

Som tur är blir det inte såååå mycket tonfisk som en burk om dag. Kanske någon/några i veckan. Det blir en hel del ägg (tillagade givetvis). Får ta och äta mer Keso.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Käka tonfisk är inga problem så länge den är på burk som sagt.
Men räkna med gasig mage, en burk innehåller runt 36g protte(beroende på storlek osv).

Ett tips till folk som gymmar och inte kan äta direkt efter och/eller inte har råd med dyra märkesgainers(TwinLab osv).
Köp maltodextrin, 2dl malto motsvarar ungefär 370kcal och 100gr kolisar, kostar ingenting och är lätt att få tag i.
De flesta märkes gainers innehåller malto.
Jag blandar 3dl minimjölk med 2dl malto +2skopor protein.
Det blir ca 50grprotte och 100gram kolisar och drinken hamnar på runt 650kcal totalt.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Tonfisk på burk innehåller nästan inga halter kvicksilver eftersom fisken som fångas är ung.
Stora firrar = Mer tonfisk^^
Jag käkar själv 2-3brukar om dagen.

Kul tråd må jag säga, mitt tips till viktnedgång är att byta ut kolhydrater mot protein kombinerat med ökad aktivitet.
Ät lagom stora mål med MAX 3h mellanrum.
Räkna ut ditt energi behöv och försök ligga 400-200kcal under för viktnedgång och 200kcal extra för ökad muskelmassa utan massa extra fett.
Käka aldrig kolhydrater innan sänggång!!!
Som aktivitet rekomenderar jag morgonpromenader innan frukost, perfekt med lågintensiv"träning" på fastande mage, bränner fett men inga muskler.

Bör tilläggas att en proteinrik kost kommer resultera i en gasig mage och ett härligt småfjärtande.
Vilket inte uppskattas alltid av samboende..hehe.

Detta inlägg bör tas med en nypa salt.

no offence.

kika lite hära:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94148

måste tyvär göra hål på några utav dina myter dära. T ex den där att käka med max 3h mellanrum, spelar egentligen ingen roll. Helt individuellt hur man vill lägga upp sin kost, man blir definitivt inte smalare av att köra den där metoden iaf.

käka kolhydrater innan sänggång likaså, jag brukar köra en havregrynsgröt på kvällen innan jag slaggar o jag kör en stabil deffnedgång på -500kcal/veckan.

Men framför allt att byta ut kolhydrater mot protein skall man absolut inte göra.
Det skulle isf vara om man ska köra en ketogen diet men i såna fall skall man verkligen ha koll på vad man gör. Själv mår jag piss om jag tar bort kolhydrater, så jag vill heller inte rekommendera det för andra.

För kunskap om viktnedgång:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Visa signatur

rigg: |e6400@3440, Freezer 7 Pro| gigabyte DS4| Corsair5400 2gb| 8800gts@650/2000| 250gb samsung + 250gb seagate| hiper 580w | 22" viewsonic | Aplus Miditower XClio II | 10780p 3dmark06

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Käka tonfisk är inga problem så länge den är på burk som sagt.
Men räkna med gasig mage, en burk innehåller runt 36g protte(beroende på storlek osv).

Ett tips till folk som gymmar och inte kan äta direkt efter och/eller inte har råd med dyra märkesgainers(TwinLab osv).
Köp maltodextrin, 2dl malto motsvarar ungefär 370kcal och 100gr kolisar, kostar ingenting och är lätt att få tag i.
De flesta märkes gainers innehåller malto.
Jag blandar 3dl minimjäl med 2dl malto +2skopor prottein.
Det blir ca 50grprotte och 100gram kolisar och drinken hamnar på runt 650kcal totalt.

Själv har jag börjat köpa MM Sports egna gainer, chokladsmak. 1,5 Kg är riktigt billigt om man är medlem. Dessutom är den ruskigt god.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Hehe Tonfisk ala kvicksilver tråden
Får tacka för alla svar, ska försöka börja röra mig lite mera simmar är nog bra speciellt om man har ett par kg för mkt då jogga/power gå "sliter" mer på knänan skulle jag tro samt lägga om min kost blir way to many mackor nu för tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpaw
Detta inlägg bör tas med en nypa salt.

no offence.

kika lite hära:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94148

måste tyvär göra hål på några utav dina myter dära. T ex den där att käka med max 3h mellanrum, spelar egentligen ingen roll. Helt individuellt hur man vill lägga upp sin kost, man blir definitivt inte smalare av att köra den där metoden iaf.

käka kolhydrater innan sänggång likaså, jag brukar köra en havregrynsgröt på kvällen innan jag slaggar o jag kör en stabil deffnedgång på -500kcal/veckan.

Men framför allt att byta ut kolhydrater mot protein skall man absolut inte göra.
Det skulle isf vara om man ska köra en ketogen diet men i såna fall skall man verkligen ha koll på vad man gör. Själv mår jag piss om jag tar bort kolhydrater, så jag vill heller inte rekommendera det för andra.

För kunskap om viktnedgång:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Att helt byta ut protte mot kolisar rekomenderar jag inte!!!

Jag menar att du får byta ut en del avkolisarna till förmån för protte.

Sen att äta med 3h är för att du vill hålla en hög förbränning, ska se ifall jag kan hitta intervjun med Jay Cutler där han och några proffs kollegor just diskuterar detta.
Men har du inet hög förbränning(stackars dom) så kanske du får äta med längre mellanrum.
Men då är frågan till dig, jag ska klämma i mig runt 3500-4000kcal om dagen, hur ska det se ut om jag bara äter frukost, middag och kvällsmat???
Snacka om stadig frukost på ca 1500kcal!!! det blir ca 12portioner havregrynsgröt!!!LOL
Nä precis, är du hyffsat grov måste du käka mkt hela tiden, så är det.

VIsst kan du smälla i dig slöa kolisar som tex havregrynsgröt på kvällen, men det är inte optimalt(dock bättre än en supersötad Yogurt), dessutom att ligga på ett totlat energi intag på -500kcal ger givetvis en viktnedgång oavsett om du käkar kolisar på kvällen!!!:D

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Att helt byta ut protte mot kolisar rekomenderar jag inte!!!

Jag menar att du får byta ut en del avkolisarna till förmån för protte.

Sen att äta med 3h är för att du vill hålla en hög förbränning, ska se ifall jag kan hitta intervjun med Jay Cutler där han och några proffs kollegor just diskuterar detta.
Men har du inet hög förbränning(stackars dom) så kanske du får äta med längre mellanrum.
Men då är frågan till dig, jag ska klämma i mig runt 3500-4000kcal om dagen, hur ska det se ut om jag bara äter frukost, middag och kvällsmat???
Snacka om stadig frukost på ca 1500kcal!!! det blir ca 12portioner havregrynsgröt!!!LOL
Nä precis, är du hyffsat grov måste du käka mkt hela tiden, så är det.

VIsst kan du smälla i dig slöa kolisar som tex havregrynsgröt på kvällen, men det är inte optimalt(dock bättre än en supersötad Yogurt), dessutom att ligga på ett totlat energi intag på -500kcal ger givetvis en viktnedgång oavsett om du käkar kolisar på kvällen!!!:D

Viktnedgången påverkas inte av måltidsfrekvensen, men det fins andra fördelar med att äta regelbundet så som bättre humör och välmående och antagligen bättre nattsömn. Men i viktminskningssyfte ger det inget.

Jag tror att 3-5 mål är bra, men inget krav. Att äta slaviskt var tredje timme skulle göra att hela livet kretsade kring mat, och då är det lätt att man får en rubbad syn på kost.

Permalänk
Medlem

Du får högre förbränning av att äta regelbundet.
Så jag håller inte med er..
http://www.dailymotion.com/related/2995120/video/xm8ex_eat-li...

Kolla runt 9:15, då snackar dom om ökad förbränning och hur normala männsikor bör äta.
Jag käkar ca7-8ggr om dagen..men sen är jag förvisso kanske inte swecs minsta kille heller(inte fet dock).
EDIT: och jo..mitt liv handlar bara om mat^^

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Att helt byta ut protte mot kolisar rekomenderar jag inte!!!

Jag menar att du får byta ut en del avkolisarna till förmån för protte.

Sen att äta med 3h är för att du vill hålla en hög förbränning, ska se ifall jag kan hitta intervjun med Jay Cutler där han och några proffs kollegor just diskuterar detta.
Men har du inet hög förbränning(stackars dom) så kanske du får äta med längre mellanrum.
Men då är frågan till dig, jag ska klämma i mig runt 3500-4000kcal om dagen, hur ska det se ut om jag bara äter frukost, middag och kvällsmat???
Snacka om stadig frukost på ca 1500kcal!!! det blir ca 12portioner havregrynsgröt!!!LOL
Nä precis, är du hyffsat grov måste du käka mkt hela tiden, så är det.

VIsst kan du smälla i dig slöa kolisar som tex havregrynsgröt på kvällen, men det är inte optimalt(dock bättre än en supersötad Yogurt), dessutom att ligga på ett totlat energi intag på -500kcal ger givetvis en viktnedgång oavsett om du käkar kolisar på kvällen!!!:D

exakt, det är vad det hela handlar om i slutändan, så länge man ligger på
kaloriunderskott lyckas man med sin viktnedgång.
Sedan poänterade du att ditt "bästa recept för viktnedgång..." det är få som
vill gå ner i vikt som käkar 3500-4000kcal. Att ligga på det kaloriintaget innebär allt som oftast hård träning dagligen samt att man bygger.
Vad jag vill ha sagt är att man behöver inte knapra i sig små portioner på 500kcal 4-5 gånger dagligen utan kan lika gärna byta ut dom mot 3 större portioner om man föredrar mer mat åt gången o lite längre mellanrum. Det är också endast en smaksak.

Sedan om Jay Cutler o grabbarna 60cm biceps käkar med 3 timmars mellanrum är det inte jättekonstigt då dom antagligen käkar 6-7000kcal dagligen under bulk och kanske 4000 vid deff, det är skillnad på proffsbyggare och en medelfjunis med gymträning som friskvård, särskilt kul är det att man drar paralleller med jay cutler på nordens största hårdvaru forum

Visa signatur

rigg: |e6400@3440, Freezer 7 Pro| gigabyte DS4| Corsair5400 2gb| 8800gts@650/2000| 250gb samsung + 250gb seagate| hiper 580w | 22" viewsonic | Aplus Miditower XClio II | 10780p 3dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpaw
exakt, det är vad det hela handlar om i slutändan, så länge man ligger på
kaloriunderskott lyckas man med sin viktnedgång.
Sedan poänterade du att ditt "bästa recept för viktnedgång..." det är få som
vill gå ner i vikt som käkar 3500-4000kcal. Att ligga på det kaloriintaget innebär allt som oftast hård träning dagligen samt att man bygger.
Vad jag vill ha sagt är att man behöver inte knapra i sig små portioner på 500kcal 4-5 gånger dagligen utan kan lika gärna byta ut dom mot 3 större portioner om man föredrar mer mat åt gången o lite längre mellanrum. Det är också endast en smaksak.

Sedan om Jay Cutler o grabbarna 60cm biceps käkar med 3 timmars mellanrum är det inte jättekonstigt då dom antagligen käkar 6-7000kcal dagligen under bulk och kanske 4000 vid deff, det är skillnad på proffsbyggare och en medelfjunis med gymträning som friskvård, särskilt kul är det att man drar paralleller med jay cutler på nordens största hårdvaru forum

hehe..jo sant..men jag tar Cultler som seriös källa, men du har rätt..det är kanske inte vad swecare i allmänhet tycker är en sund kroppsinställning^^
Men jag tror på att öka förbränningen genom att äta oftare(inte mer), men vi ha alla olika sätt och alla har olika förutsättningar och behov.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Jag håller på med ett litet experiment kan man väl säga. Vill se hur svårt det är att gå ner i vikt (inte för att jag är överdrivet fet men ändå). I dagsläget ca 178cm och 73kg.

Har inte förändrat mina matvanor särskilt mycket. Skräpmat någon/några gånger i veckan. Godis och läsk och onyttig mat på helgerna. Försöker äta "vanlig" mat, hemlagad, i veckorna och undvika godis och läsk.

Men, just nu är jag uppe i följande träning: joggar 1 timme 3 ggr i veckan, gör ca 100 situps, 100 armhävningar och 100 benlyft i samband med joggingen.

Under de senaste åren har jag gått stadigt upp i vikt pga avsaknad av allt vad träning heter.

Vad tror ni .. kommer jag gå ner i vikt, stanna kvar på samma, eller gå upp i vikt?

Räcker motionen för att vända trenden och börja gå ner eller kommer bara viktökning att stanna av?

Spännande tider!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Jag håller på med ett litet experiment kan man väl säga. Vill se hur svårt det är att gå ner i vikt (inte för att jag är överdrivet fet men ändå). I dagsläget ca 178cm och 73kg.

Har inte förändrat mina matvanor särskilt mycket. Skräpmat någon/några gånger i veckan. Godis och läsk och onyttig mat på helgerna. Försöker äta "vanlig" mat, hemlagad, i veckorna och undvika godis och läsk.

Men, just nu är jag uppe i följande träning: joggar 1 timme 3 ggr i veckan, gör ca 100 situps, 100 armhävningar och 100 benlyft i samband med joggingen.

Under de senaste åren har jag gått stadigt upp i vikt pga avsaknad av allt vad träning heter.

Vad tror ni .. kommer jag gå ner i vikt, stanna kvar på samma, eller gå upp i vikt?

Räcker motionen för att vända trenden och börja gå ner eller kommer bara viktökning att stanna av?

Spännande tider!

Beror på hur mkt du äter VS hur mkt du förbränner när du springer.
Kolla vågen på morgonen och testa igen efter en vecka...är det ingen skillnad, öka träningen eller ännu bättre, dra ner på skräpmaten och ät lite nyttigt:D

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Viktnedgången påverkas inte av måltidsfrekvensen, men det fins andra fördelar med att äta regelbundet så som bättre humör och välmående och antagligen bättre nattsömn. Men i viktminskningssyfte ger det inget.

Jag tror att 3-5 mål är bra, men inget krav. Att äta slaviskt var tredje timme skulle göra att hela livet kretsade kring mat, och då är det lätt att man får en rubbad syn på kost.

Sumobrottare äter 2-3 gånger om dagen, resten som vill behålla en sund vikt bör äta 4-6 gånger om dagen. Klart att viktnedgång påverkas av måltidsfrekvens, förutom det självklara; energi in - energi ut. För att kunna bränna fett optimalt krävs att blodsockret inte går som en berg-och-dalbana utan är stabilt.

Intar du samma energimängd under två måltider som under fem måltider kan jag garantera att din viktnedgång inte gynnas utav det.

Edit - nu menar jag inte att man automatiskt går upp i vikt om man äter 2-3 ggr om dagen, givetvis beror det på energin man får i sig, men om man ska prata om vad som är optimalt för viktnedgång då är det högre frekvens som gäller.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Sumobrottare äter 2-3 gånger om dagen, resten som vill behålla en sund vikt bör äta 4-6 gånger om dagen. Klart att viktnedgång påverkas av måltidsfrekvens, förutom det självklara; energi in - energi ut. För att kunna bränna fett optimalt krävs att blodsockret inte går som en berg-och-dalbana utan är stabilt.

Intar du samma energimängd under två måltider som under fem måltider kan jag garantera att din viktnedgång inte gynnas utav det.

Edit - nu menar jag inte att man automatiskt går upp i vikt om man äter 2-3 ggr om dagen, givetvis beror det på energin man får i sig, men om man ska prata om vad som är optimalt för viktnedgång då är det högre frekvens som gäller.

WORD!

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Jag håller på med ett litet experiment kan man väl säga. Vill se hur svårt det är att gå ner i vikt (inte för att jag är överdrivet fet men ändå). I dagsläget ca 178cm och 73kg.

Har inte förändrat mina matvanor särskilt mycket. Skräpmat någon/några gånger i veckan. Godis och läsk och onyttig mat på helgerna. Försöker äta "vanlig" mat, hemlagad, i veckorna och undvika godis och läsk.

Men, just nu är jag uppe i följande träning: joggar 1 timme 3 ggr i veckan, gör ca 100 situps, 100 armhävningar och 100 benlyft i samband med joggingen.

Under de senaste åren har jag gått stadigt upp i vikt pga avsaknad av allt vad träning heter.

Vad tror ni .. kommer jag gå ner i vikt, stanna kvar på samma, eller gå upp i vikt?

Räcker motionen för att vända trenden och börja gå ner eller kommer bara viktökning att stanna av?

Spännande tider!

En fråga, du vill gå ner i vikt men du fortsätter att äta skräpmat - hur tänker du?

Och försök träna hela tiden, cykla istället för att ta bilen, spring längre varje gång och skit i vikten i början. Äter du bra samt rör på dig så kommer du må bra.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
För att kunna bränna fett optimalt krävs att blodsockret inte går som en berg-och-dalbana utan är stabilt.

Intar du samma energimängd under två måltider som under fem måltider kan jag garantera att din viktnedgång inte gynnas utav det.

Edit - nu menar jag inte att man automatiskt går upp i vikt om man äter 2-3 ggr om dagen, givetvis beror det på energin man får i sig, men om man ska prata om vad som är optimalt för viktnedgång då är det högre frekvens som gäller.

Nej nej nej, det fins ingen forskning som stödjer ett samband mellan måltidsfrekvens och energiförbrukning. men det fins andra fördelar med att äta fler än 2 ggr om dagen, men en normal svensson äter oftast bara frukost luch och middag och det fungerar utmärkt.

Du måste inte äta med någon speciellt regelbundenhet för att upprätthålla metabolism, jag har läst både fysiologi och metaboism och näringslära den här terminen så jag känner mig skapligt säker

När du befinner dig på fastenivåer av insulin så är det glukagon som är det dominerande hormonet, detta stimulerar hormonkänsligt lipas i fettväven som frisätter fettsyror i blodet som kroppens celler förbränner, detta för att bevara det lilla glukos som fins kvar till hjärnan och de celler som saknar mitokondrier.
Levern spjälkar även sitt föråd av lagrat glycogen och frisätter som blod glukos via glykoneogenesen, så att säga att man måste äta regelbundet för att förbränna fett är fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Nej nej nej, det fins ingen forskning som stödjer ett samband mellan måltidsfrekvens och energiförbrukning. men det fins andra fördelar med att äta fler än 2 ggr om dagen, men en normal svensson äter oftast bara frukost luch och middag och det fungerar utmärkt.

Du måste inte äta med någon speciellt regelbundenhet för att upprätthålla metabolism, jag har läst både fysiologi och metaboism och näringslära den här terminen så jag känner mig skapligt säker

När du befinner dig på fastenivåer av insulin så är det glukagon som är det dominerande hormonet, detta stimulerar hormonkänsligt lipas i fettväven som frisätter fettsyror i blodet som kroppens celler förbränner, detta för att bevara det lilla glukos som fins kvar till hjärnan och de celler som saknar mitokondrier.
Levern spjälkar även sitt föråd av lagrat glycogen och frisätter som blod glukos via glykoneogenesen, så att säga att man måste äta regelbundet för att förbränna fett är fel.

Nu har jag inte fördelen att läsa till dietist eller att vara någon expert, det enda jag har att förlita mig på är att jag tränat seriöst i drygt sju år och läst mig till en del plus att jag vet av egen upplevd erfarenhet...

Vad jag förstått krävs det stabilt blodsocker både för att bygga muskler och för att bränna fett optimalt. Har du lågt blodsocker vill ju kroppen inte gärna lägga resurser på annat än att "överleva" i princip. Konsten att göra dessa två saker samtidigt kräver att man ligger på en lagom kalorinivå samtidigt som man äter regelbundet för att hålla blodsockret stabilt. Om detta inte stämmer då är Fredrik Paulún en lögnare

"det fins ingen forskning som stödjer ett samband mellan måltidsfrekvens och energiförbrukning" - om man förbrukar mer energi om man äter regelbundet vet jag inte, men däremot har man lättare för att frigöra fett och använda den som energikälla.

Edit - finns det någon forskning som bevisar motsatsen?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
En fråga, du vill gå ner i vikt men du fortsätter att äta skräpmat - hur tänker du?

Och försök träna hela tiden, cykla istället för att ta bilen, spring längre varje gång och skit i vikten i början. Äter du bra samt rör på dig så kommer du må bra.

Hehe, som sagt, jag ser det mer som ett experiment än en bantning. Om det nu skulle vara så att jag inte går ner ett dugg i vikt eller fortsätter öka så får jag väl äta nyttigare, men först måste detta testas!

Cyklar fram och tillbaka till jobbet gör jag redan.

Hur mycket kalorier bränner man på jogging, och hur mycket innehåller olika sorters mat, någon som har länk till en tjusig tabell?

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Mental: Personligen har jag svårt att se någon utveckla en sund form eller ett gott mående på enbart 3-4 måltider om dagen.
Metabolism minskar vid sämre måltidsfrekvens, om inte så fram med bevis.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Hehe, som sagt, jag ser det mer som ett experiment än en bantning. Om det nu skulle vara så att jag inte går ner ett dugg i vikt eller fortsätter öka så får jag väl äta nyttigare, men först måste detta testas!

Cyklar fram och tillbaka till jobbet gör jag redan.

Hur mycket kalorier bränner man på jogging, och hur mycket innehåller olika sorters mat, någon som har länk till en tjusig tabell?

Det beror på hur långt du joggar?
Jag tycker du verkar lite lat (lat är nog fel ord. En finsmakare kanske stämmer bättre ), många gånger så måste man kämpa lite för att gå ner/upp i vikt, men visst rör du på dig mycket så kommer du ju gå ner i vikt men du blir ju desto hungrigare om du är ute och springer ett par mil om dagen än om du kollar på tv.
Och om du då kör förbi mcdonalds på vägen hem ifrån joggingturen så försvinner ju själva grejjen.

Sen om du tränar så får du ju förhoppningsvis lite muskler också, och det väger ju lite.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

...någon som har länk till en tjusig tabell?

http://www.caloriesperhour.com/

Citat:

Om detta inte stämmer då är Fredrik Paulún en lögnare

Fredrik Paulun bör inte ses som en gud utan snarare som en omdebatterad författare inom näringslära.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Metabolism minskar vid sämre måltidsfrekvens, om inte så fram med bevis.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88101&highlig...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81511&highlig...

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=85393&highlig...

läs lite i trådarna. Tas upp en del forskning där och det är klart värt att läsas om man är osäker på saken.

Visa signatur

rigg: |e6400@3440, Freezer 7 Pro| gigabyte DS4| Corsair5400 2gb| 8800gts@650/2000| 250gb samsung + 250gb seagate| hiper 580w | 22" viewsonic | Aplus Miditower XClio II | 10780p 3dmark06