Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Detta dricker jag efter att ha varit och tränat på gym

Äggi con blandsafti

Ingridienser:

blandsaft
ägg
vatten

1, Häll oblandad blandsaft i ett glas
2, Knäck ett eller om du ni vill två ägg i det
3, Rör om tills du är nöjd och det har bildats skum
4, Häll i vatten i önskad mängd men försök att få så att blandsaften är så koncentrerad i glaset som det står anmärkt. Eller möjligtvis lite mer.

Vet inte hur nyttigt det är men det smakar gott iallafall

Inte direkt bra att käka råa ägg med tanke på salmonella och andra bakterier. Varför äta råa, machostil?

För lite protein och inga snabba kolhydrater - inte optimalt som återställningsdrink...Gainer är att föredra om du kör styrketräning på gymet.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Detta dricker jag efter att ha varit och tränat på gym

Äggi con blandsafti

Ingridienser:

blandsaft
ägg
vatten

1, Häll oblandad blandsaft i ett glas
2, Knäck ett eller om du ni vill två ägg i det
3, Rör om tills du är nöjd och det har bildats skum
4, Häll i vatten i önskad mängd men försök att få så att blandsaften är så koncentrerad i glaset som det står anmärkt. Eller möjligtvis lite mer.

Vet inte hur nyttigt det är men det smakar gott iallafall

Låter inte direkt gott, å knappast så nyttigt.

Men men, vätskan är bra iallfall och äggvitan.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Jag har lite frågor och funderingar.

Blir man fet av "skräpmat" för att det innehåller mycket fett eller för att fett är väldigt energirikt?

Jag skulle vilja ha lite tips om vad man kan ha med sig för mat när man fjällvandrar. Maten bör vara så nyttig som möjligt. Det jag kan komma på är: knäckebröd, frystorkad mat á la ÖB och nudlar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag har lite frågor och funderingar.

Blir man fet av "skräpmat" för att det innehåller mycket fett eller för att fett är väldigt energirikt?

Jag skulle vilja ha lite tips om vad man kan ha med sig för mat när man fjällvandrar. Maten bör vara så nyttig som möjligt. Det jag kan komma på är: knäckebröd, frystorkad mat á la ÖB och nudlar.

Både för att det innehåller mycket fett och för att fett är energirikt, dessutom hämmar för mycket mättat fett fettförbränningen och det lagras lättare i kroppen än det omättade fettet.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Både för att det innehåller mycket fett och för att fett är energirikt, dessutom hämmar för mycket mättat fett fettförbränningen och det lagras lättare i kroppen än det omättade fettet.

Jasså? Det här var nyheter, vad med mättat fett är det som skulle vara svårare att förbränna?

Karnetinet kommer inte att ha något problem med att föra in det i mitokondrien, Acetyl-CoA kommer inte ha några problem med aktiveringen, betaoxidationen bryr sig defenetivt inte om antalet dubbelbindningar, och efter betaoxidationen så återstår det ju bara acetyl-CoA som med största sannorlikhet går in i citronsyracykeln.

Nackdelen med mättade fetter är att vissa av fettsyrorna bidrar till ökade nivåer av både LDL och HDL och därför ökar risken för plackbildning och hjärt och kärlsjukdommar. Men exvis är Laurinsyra en 12 kolig mättad fettsyra som är neutral och inte leder till ökat kolesterol.

Det är bra att se sig för vad det gäller mättade fettsyror, men då ska man se till sammansättningen, fördelen med mättade fettsyror är att de dels inte kan vara i transfett form, och dels är mycket resistent mot härskning. Transfetter därimot bör man se upp med. De förekommer i halvhärdade fetter och naturligt i mjölkprodukter.

Men mättat eller omättat spelar ingen roll sett till energiinehåll eller fettinlagring, det är kcal ut/in som styr om man blir fetare eller inte.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag har lite frågor och funderingar.

Blir man fet av "skräpmat" för att det innehåller mycket fett eller för att fett är väldigt energirikt?

Jag skulle vilja ha lite tips om vad man kan ha med sig för mat när man fjällvandrar. Maten bör vara så nyttig som möjligt. Det jag kan komma på är: knäckebröd, frystorkad mat á la ÖB och nudlar.

Drytech är gott när man vandrar, men allt som inte har massor av vatten i sig är bra.

Gör grötmix på havregryn, russin, torkade aprikoser och annat du vill ha i en gröt, portionsförpacka i plastpåsar. ris, pulvermos och couscous är bra kolhydratkällor att ta med. Lite torkat kött är gott som snacks och bra med salter om man svettas mycket. En liten ostbit kan man ta med sig, bygg en ostkupa i frigolit och försök hålla den sval så klarar den sig länge.

Allt frystorkat går bra.

Du blir fet av skräpmat för att det är energitätt, dvs du får i dig mer än du gör av med. Dessutom kan det vara ganska näringsfattigt, men det beror på vad man väljer.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Detta dricker jag efter att ha varit och tränat på gym

Äggi con blandsafti

Ingridienser:

blandsaft
ägg
vatten

1, Häll oblandad blandsaft i ett glas
2, Knäck ett eller om du ni vill två ägg i det
3, Rör om tills du är nöjd och det har bildats skum
4, Häll i vatten i önskad mängd men försök att få så att blandsaften är så koncentrerad i glaset som det står anmärkt. Eller möjligtvis lite mer.

Vet inte hur nyttigt det är men det smakar gott iallafall

Här håller jag med h0psi, som efterträningsdrink är den rätt kass, så jag hoppas den är god, för så mycket annat är den inte

Problemet med ägg är att proteinet har låg biotillgänglighet i odenaturerad form, du tillgodogör dig ca 50% av proteinet av rått ägg. om du kokar eller steker det så kommer du åt resten.

Sen så kan råa ägg innehålla salmonella, men i svenska ägg är det mycket ovanligt, dock kan det även finnas sk campylobacter. Diaré är inte så kul, och campylobacter hittar man hos var 4:e kyckling eller så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpaw
Om du märker av bra resultat redan och känner att du har tillräckligt med motivation för att fortsätta som du gör så är det bra. Håll koll på vågen, ser du en tydlig trend med viktgång i normal takt(ca 0.5-1kg/vecka) så är du ju såklart på rätt väg.

Men känner du att du vill vara säker och verkligen köra en seriös viktnedgång:

För det första är det viktigt att ha klart för sig att det inte existerar något sådant som punktförbränning. Alltså förbränning av fett på en viss del utav kroppen. Har du en fettdepå runt magen o vill förbränna den är det mycket möjligt att du får räkna med att du får en rippad överarm på köpet.

Om du vill vara säker på din viktnedgång finns det bara en sak att göra.
Räkna ut ditt kaloribehov, samt dra av en del kalorier så har du ett kaloriunderskott. Rekommenderat för att få minimal muskelförlust är ca 500kcal underskott dagligen, men i början av en diet kan man ligga på ett större underskott eftersom man har lite mer fett att ta utav. Men här kör man så det känns bra, orkar man bara ligga 500 under gör man de, orkar man 800-1000 går det ju snabbare, men man bör ha i åtanke att man stoppar i sig bra mat så kroppen får all näring den behöver.

Det bästa är att träna mycket samtidigt. Förbränner du kalorier kan du äta lite mer, samt att motion i allmänhet är bra för hälsan. Tung styrketräning ökar dessutom förbränningen så det är ju bara ett plus.

Mm, jag har egentligen bara nått kilo fett på kroppen, bara det att jag vill bli avv med det sista Men det är väll bara att köra på med träningen öka äta sig mätt :=)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Om du gillar din svältmetod så kan du ju faktiskt sluta äta helt och hållet. Då ska du få se på viktminskning, försök även att inte dricka så mycket vätska.

Nej, seröst.
Ge det tid och jag vet inte riktigt varför trycker i dig kakor emellanåt?

Verkar vara många som har svårt att hålla sig till nyttig kost och sedan framåt sommaren så ska ni försöka stressbanta för att kunna bada.
Ät nyttigt, motionera dagligen och försök att inte småäta har jag fått för mig att vara en bra metod.

Jag skulle må jättedåligt av att bara äta sallad till lunch, blir du inte trött?
Men som sagt, vad som fungerar för dig gäller ju kanske inte för andra.

Lycka till.

Tillägg:
Då du verkar vara ganska seriös, så gör en lista på vad du äter under en dag samt hur mycket du gör av med.
Jag skulle hellre vara tjock å glad, än smal och grinig pga att man inte har någon energi kroppen.

Och jag tror att viktminskningen du såg var pga av att du hade tömt tarmen + hade ingenmat i magen. Du lär ju knappast ha förlorat 3kg fett på 3 dagar?

Sist men inte minst, det tar tid!

Asså enda skillnaden va att ja inte åt massa pasta till lunch. Jag brukar äta typ 700 gram pasta per dag ifall det blir pasta till middag, sen kanske 300 gram ¨müsli med halvliter mjölk. Sen blir det kanske lite kakor o sånt Jag kan äta det när ja inte tränar och inte gå upp alls. Som sagt enda skillnaden va att jag åt sallad till lunch, med ägg, massa bröd och bönor, och allt annat var likadant, och jag droppade 3 kg. men jag började med det igen nu och kör träning.

Vill bara bli av med det sista sen börjar ja äta som ja gjort förut men tränar

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Mm, jag har egentligen bara nått kilo fett på kroppen, bara det att jag vill bli avv med det sista Men det är väll bara att köra på med träningen öka äta sig mätt :=)

Asså enda skillnaden va att ja inte åt massa pasta till lunch. Jag brukar äta typ 700 gram pasta per dag ifall det blir pasta till middag, sen kanske 300 gram ¨müsli med halvliter mjölk. Sen blir det kanske lite kakor o sånt Jag kan äta det när ja inte tränar och inte gå upp alls. Som sagt enda skillnaden va att jag åt sallad till lunch, med ägg, massa bröd och bönor, och allt annat var likadant, och jag droppade 3 kg. men jag började med det igen nu och kör träning.

Vill bara bli av med det sista sen börjar ja äta som ja gjort förut men tränar

Låter som en enformig kost, men funkar det så är det bara att tuta och köra.

Om du inte ändrar intaget men ökar energiuttaget så går du ju ner i vikt.
Om du har väldigt lite fett på kroppen bör du ta det i ganska låg takt dock, för det fins gränser för hur mycket fett som kan frigöras från fettväven, och ju mindre du har att ta av destå mindre kan frigöras per dygn så att säga. Och då måste kroppen ta från andra föråd, muskler mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Drytech är gott när man vandrar, men allt som inte har massor av vatten i sig är bra.

Gör grötmix på havregryn, russin, torkade aprikoser och annat du vill ha i en gröt, portionsförpacka i plastpåsar. ris, pulvermos och couscous är bra kolhydratkällor att ta med. Lite torkat kött är gott som snacks och bra med salter om man svettas mycket. En liten ostbit kan man ta med sig, bygg en ostkupa i frigolit och försök hålla den sval så klarar den sig länge.

Allt frystorkat går bra.

Du blir fet av skräpmat för att det är energitätt, dvs du får i dig mer än du gör av med. Dessutom kan det vara ganska näringsfattigt, men det beror på vad man väljer.

Tack så mycket för tipsen och "utredningen" ang. fet mat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Konditionsträning är just konditionsträning medan förbränningsträning är optimalt för fettförbränning. En hög puls som man har vid konditionsträning gör ju att kroppen inte vill använda fettdepåerna lika mycket som vid en optimal, och lägre, puls. Morgonpromenader och promenader direkt efter ett styrkepass bränner kanske inte lika mycket kalorier som ett kondispass, men det tar desto mer energi från fettdepåerna vilket är det man vill i detta fallet.

Att gå ner gick på runt 1-1,5kg/vecka och eftersom jag då hade tränat 6 år och hade en del muskler redan antar jag att styrkan kom parallellt med muskelmassan, nervsystemet är inövat sedan länge.

"Det enskilt bästa du kan göra för att öka din fettförbränning är att lägga på dig mer muskler. Det beror på att muskler behöver energi hela tiden för att fungera. Mer muskler ger en större fettförbränning dygnet runt."

Dvs kort och gott: ökad muskelmassa - ökad fettförbränning.

Det där baserar du på vad som funkat för dig. Det handlar om kcal in/ut inget annat. Höjd fettoxidation vid ett tillfälle på dagen sänker den över resten av dagen. Därför är den aktivitet som använder mest energi mest effektiv. Springa har ju som bekant högre energiåtgång än både promenader och styrketräning. Självfallet spelar ju tiden som du utför en aktivitet sin roll, men det är relativt oväsentligt.

Det du säger om att muskelmassa ger ökad fettförbränning är självfallet klart. Men vad krävs för att få ökad muskelmassa? Jo viktuppgång.

Så vad är bäst för viktnedgång? Cardio samt minskat kcal-intag.

Visa signatur

Athlon 64 3000+ @ 3500+ | Thermaltake Venus 12 | Asrock Dual Sata II | Nx6600 | 80 Gb Pata (Part; 60,15) | 6 Gb Pata | 200 Gb SataII | Samsung DVD/CDRW combo | Mx310 | LG Flatron L1715S

Permalänk
Medlem

Jag äter pizza minst 2 ggr i veckan, jag dricker öl och läsk varje dag och jag röker. Men bra mår jag för att jag trivs med det.
"Om man är för nyttig så mår man inte bra"

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Jag äter pizza minst 2 ggr i veckan, jag dricker öl och läsk varje dag och jag röker. Men bra mår jag för att jag trivs med det.
"Om man är för nyttig så mår man inte bra"

Då är det bara att hoppas att du får fortsätta må bra! Jag hade nog försökt slutat röka, men öl och pizza är trevligt, och kunde jag ligga viktstabil med ett bra näringsintag i övrigt så ser jag inget problem med det.

Drack folköl och käkade en salamipizza medans jag pluggade till min näringsläratenta idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Jasså? Det här var nyheter, vad med mättat fett är det som skulle vara svårare att förbränna?

...

Men mättat eller omättat spelar ingen roll sett till energiinehåll eller fettinlagring, det är kcal ut/in som styr om man blir fetare eller inte.

"En annan funktion för fettet är att när du äter fett känner kroppen det, och kommer också anse sig ha råd att bränna fett. Så länge du har en viss fysisk aktivitet kommer således kroppen att göra sig av med fettet du äter, men det är skillnad på fett och fett. Mättat fett har en större tendens att lagras som fett än omättat fett,..."

http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1125

Jag är inte ute efter att tjafsa utan bara nyfiken över hur det ligger till, det är iaf härifrån jag fått min uppfattning.

sve3n - det du menar är isåfall att man >måste< ha högre energiförbrukning än energiintag för att överhuvudtaget kunna bränna fett, eftersom du anser att kardio är the way to go?

Om jag vill behålla/bygga muskler samtidigt som jag vill gå ner i fett, då kommer inte kardio att hjälpa mig speciellt mycket eftersom jag då bränner mindre av den lagrade energin i fettdepåerna och mer av energin från matintag och det är ju fettet jag vill åt utan att nyttja energin från maten. För fettförbränning bör pulsen vara på nivå 50-65 % av maxpuls och den lär vara högre än så vid konditionsträning...

Kardio i sig har dessutom enligt studier visat sig inverka negativt på muskeluppbyggnad.

Om en "vanlig" person vill bränna fett och han/hon inte har så mycket muskler att vara rädd om då är kardio givetvis den snabbaste vägen, dvs genom ett energiunderskott. Men har man en del muskler vill man ligga på ett energiöverskott samtidigt som man utför rent fettförbrännande (fett, inte energiförbrännande) aktiviteter. Det är därför byggare kör på sina promenader under diet t.ex.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Låter som en enformig kost, men funkar det så är det bara att tuta och köra.

Om du inte ändrar intaget men ökar energiuttaget så går du ju ner i vikt.
Om du har väldigt lite fett på kroppen bör du ta det i ganska låg takt dock, för det fins gränser för hur mycket fett som kan frigöras från fettväven, och ju mindre du har att ta av destå mindre kan frigöras per dygn så att säga. Och då måste kroppen ta från andra föråd, muskler mm

Precis! Därför jag försöker äta mycket egentligen. Jag vet att jag har en hög ämnesomsättning från början. Jag räknade lite och såg att förut fick jag i mig ca 3500-4000 kcal per dag utan att träna och jag gick inte upp i vikt på ett år av det. Gick däremot ner när jag inte åt kakor och sådant. Så jag försöker äta när jag är hungrig nu för tiden, när det än må vara. Håller mig borta från kakor/godis/läsk och sådant i veckorna, kan bli nån godisbit på helgen men inget mycket.

Jag är rädd att jag ligger på den nivå som kroppen skall vara på nu. För jag är smal, bara det att jag inte har sexpack och lite fettdepå på magen, inget som står ut som sagt. Så att det kanske inte går att bli av med så mycket.

Självklart äter jag inte sallad till lunch och pasta till middag hela tiden, blir ju allt möjligt till middag, och ibland kör man rester till lunch med. Försöker köra sallad till lunch nu för tiden, men nu har jag ätit tonfisksallad 3 dar i rad med 1 burk tonfisk i varje, så lär köra nått annat imorn

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
"En annan funktion för fettet är att när du äter fett känner kroppen det, och kommer också anse sig ha råd att bränna fett. Så länge du har en viss fysisk aktivitet kommer således kroppen att göra sig av med fettet du äter, men det är skillnad på fett och fett. Mättat fett har en större tendens att lagras som fett än omättat fett,..."

http://www.paulun.se/p2_pop.asp?idContent=1125

Jag är inte ute efter att tjafsa utan bara nyfiken över hur det ligger till, det är iaf härifrån jag fått min uppfattning.

sve3n - det du menar är isåfall att man >måste< ha högre energiförbrukning än energiintag för att överhuvudtaget kunna bränna fett, eftersom du anser att kardio är the way to go?

Om jag vill behålla/bygga muskler samtidigt som jag vill gå ner i fett, då kommer inte kardio att hjälpa mig speciellt mycket eftersom jag då bränner mindre av den lagrade energin i fettdepåerna och mer av energin från matintag och det är ju fettet jag vill åt utan att nyttja energin från maten. För fettförbränning bör pulsen vara på nivå 50-65 % av maxpuls och den lär vara högre än så vid konditionsträning...

Kardio i sig har dessutom enligt studier visat sig inverka negativt på muskeluppbyggnad.

Om men vanlig person vill bränna fett och han/hon inte har så mycket muskler att vara rädd om då är kardio givetvis den snabbaste vägen, dvs genom ett energiunderskott. Men har man en del muskler vill man ligga på ett energiöverskott samtidigt som man utför rent fettförbrännande (fett, inte energiförbrännande) aktiviteter.

Ju mer tränad du är destå bättre är dina muskler på att nytja fett som bränsle. Kropens hårdast arbetande muskel, hjärtat, är även den som i störst utsträckning vill arbeta med fett, den använder fett i upp till 60% av sitt energibehov.

Även byggare bör träna cardio, av hälsoskäl, då de bär på mer massa och har en större fettomsättning så är det viktigt att träna även hjärtat.

Ang paulun, så har han sagt och gjort mycket kloka saker, men tyvärr även en hel del som saknar vetenskaplig grund, så försök hitta fler kunskapskällor än bara paulun. En sak jag stör mig lite är att han inte hänvisar till några källor i sina texter, och mycket av det han skrev för ett par år sedan har visat sig vara rätt felaktigt. Den där texten låter mer som skrämselpropaganda än något annat. visserligen i ett gott syfte, men men

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Ju mer tränad du är destå bättre är dina muskler på att nytja fett som bränsle. Kropens hårdast arbetande muskel, hjärtat, är även den som i störst utsträckning vill arbeta med fett, den använder fett i upp till 60% av sitt energibehov.

Även byggare bör träna cardio, av hälsoskäl, då de bär på mer massa och har en större fettomsättning så är det viktigt att träna även hjärtat.

Ang paulun, så har han sagt och gjort mycket kloka saker, men tyvärr även en hel del som saknar vetenskaplig grund, så försök hitta fler kunskapskällor än bara paulun. En sak jag stör mig lite är att han inte hänvisar till några källor i sina texter, och mycket av det han skrev för ett par år sedan har visat sig vara rätt felaktigt. Den där texten låter mer som skrämselpropaganda än något annat. visserligen i ett gott syfte, men men

Ja jag lägger mig nog i det avséendet, även om jag nu lyckas dra fram någon studie så finns det säkert en studie som bevisar motsatsen osv. Lagom med mättat fett duger bra. Jag antar att du tänker på t.ex. GI-metoden som inte visat sig fungera helt såsom Paulun och flera andra kört på.

Ja byggare borde träna kardio men så fort något inte gynnar muskeltillväxten optimalt enligt studie X är det no no hos de flesta

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Ja jag lägger mig nog i det avséendet, även om jag nu lyckas dra fram någon studie så finns det säkert en studie som bevisar motsatsen osv. Lagom med mättat fett duger bra. Jag antar att du tänker på t.ex. GI-metoden som inte visat sig fungera helt såsom Paulun och flera andra kört på.

Ja byggare borde träna kardio men så fort något inte gynnar muskeltillväxten optimalt enligt studie X är det no no hos de flesta

GI är det inget fel på, det har bara inte den signifikanta betydelse som många trodde, och dessutom tycks GI konceptet glida mer och mer mot kolhydratfattigt snarare än långsamma kolhydrater.

Jag ser dock bara fördelar med att folk väljer fullkorn och långsamma kolhydrater, förutom efter träningen då. Men man skall inte tillskriva GI allt för stort värde.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
GI är det inget fel på, det har bara inte den signifikanta betydelse som många trodde, och dessutom tycks GI konceptet glida mer och mer mot kolhydratfattigt snarare än långsamma kolhydrater.

Jag ser dock bara fördelar med att folk väljer fullkorn och långsamma kolhydrater, förutom efter träningen då. Men man skall inte tillskriva GI allt för stort värde.

Jo på sina håll verkar vissa ha förväxlat GI-metoden med Atkins-dieten som, om jag inte minns fel, går ut på att äta minimalt med kolhydrater och mer av fett och protein. Och då är nog vilken diet som helst bättre.

GI ska man inte hänga upp sig på men ja, de flesta produkter med lågt GI innehåller i sin tur fibrer och annat som kroppen tar tillvara på. Men att räkna på GI kan man slippa undan med.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk

Bli vegetarian/vegan, sluta äta chips/godis/läsk. Drick grönt te.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Jo på sina håll verkar vissa ha förväxlat GI-metoden med Atkins-dieten som, om jag inte minns fel, går ut på att äta minimalt med kolhydrater och mer av fett och protein. Och då är nog vilken diet som helst bättre.

GI ska man inte hänga upp sig på men ja, de flesta produkter med lågt GI innehåller i sin tur fibrer och annat som kroppen tar tillvara på. Men att räkna på GI kan man slippa undan med.

Problemet med GI är när folk bara följer sin tabell utan att tänka på vad GI representerar

Shiet morot har ett GI på över 100, bäst jag tar en näve jordnötter på GI 20 i stället. Är man orolig över blodsockerpåverkan så säger glycemic load mycket mera. då det tar hänsyn till mängden kolhydrater, och det är ju det som ger blodsockersvaret.

Dessutom är många av GI undersökningarna icke representativa, de är genomförda på löjligt små urvalsgrupper och där skillnaden mellan de olika individerna varit mycket hög. dessutom varierar det mellan olika länder och för att bidra ytterligare till förvirringen så är några baserade på vitt bröd medans andra på ren glukos.

Permalänk
Medlem

Vegetarian skulle man egentligen bli. Odla eget till och med. Men det får vänta tills man bor i hus.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4
Vegetarian skulle man egentligen bli. Odla eget till och med. Men det får vänta tills man bor i hus.

Jag vill odla mitt eget kött!

Mums!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Jag vill odla mitt eget kött!

Mums!

Håller med! Jag kan aldrig avstå gott kött

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Bli vegetarian/vegan, sluta äta chips/godis/läsk. Drick grönt te.

Varför? Kött är underbart gott och en Cola piggar upp väldigt bra när man har konstruktion efter ett hårt idrottspass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi

sve3n - det du menar är isåfall att man >måste< ha högre energiförbrukning än energiintag för att överhuvudtaget kunna bränna fett, eftersom du anser att kardio är the way to go?

Om jag vill behålla/bygga muskler samtidigt som jag vill gå ner i fett, då kommer inte kardio att hjälpa mig speciellt mycket eftersom jag då bränner mindre av den lagrade energin i fettdepåerna och mer av energin från matintag och det är ju fettet jag vill åt utan att nyttja energin från maten. För fettförbränning bör pulsen vara på nivå 50-65 % av maxpuls och den lär vara högre än så vid konditionsträning...

Kardio i sig har dessutom enligt studier visat sig inverka negativt på muskeluppbyggnad.

Om en "vanlig" person vill bränna fett och han/hon inte har så mycket muskler att vara rädd om då är kardio givetvis den snabbaste vägen, dvs genom ett energiunderskott. Men har man en del muskler vill man ligga på ett energiöverskott samtidigt som man utför rent fettförbrännande (fett, inte energiförbrännande) aktiviteter. Det är därför byggare kör på sina promenader under diet t.ex.

Lägger ner fettförbränningsfrågan, orkar inte ständigt säga emot. Har inte nog starka källor för att bevisa något.

Eftersom det är vanlig person vi talar om föreslår jag ändå att först gå ner i vikt med hjälp av minskat kcal-intag (Deff) samt kardio för att sedan börja träna styrketräning och satsa på muskelbyggning/höjt kcal-intag(Bulk) och minska på konditionsträningen då den som du säger är katabol.

Visa signatur

Athlon 64 3000+ @ 3500+ | Thermaltake Venus 12 | Asrock Dual Sata II | Nx6600 | 80 Gb Pata (Part; 60,15) | 6 Gb Pata | 200 Gb SataII | Samsung DVD/CDRW combo | Mx310 | LG Flatron L1715S

Permalänk
Medlem

Otroligt så mycket matfundamentalister det finns!

Visa signatur

Mick

Permalänk
Medlem

Skippa kolhydrater och ät mer fett!

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem

Är det någon med lite befogenhet som har lust att yttra sig lite om sambandet mellan aerobic och anaerobic träning? D.v.s att träna konditionsträning och styrketräning samtidigt. Skriver fackuppsats om fysisk träning och kost just nu, men hittar knappt några bra texter om just det.

Visa signatur

Athlon 64 3000+ @ 3500+ | Thermaltake Venus 12 | Asrock Dual Sata II | Nx6600 | 80 Gb Pata (Part; 60,15) | 6 Gb Pata | 200 Gb SataII | Samsung DVD/CDRW combo | Mx310 | LG Flatron L1715S

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade en intressant artikel om grönt te: http://www.webmd.com/diet/news/20050126/green-tea-fights-fat

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe