Permalänk
Medlem

Så då var det dax igen! 4 månader sedan sist:)

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Hedersmedlem

Har blivit kallad den 22 juli.. undrar om man är kvar i stan då. Flyttar förmodligen pga skola.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
fan jag sa liksom för ett åt halvt årsen att jag skulle börja lämna blod har jag gjort det? NEJ det har jag tyvärr inte :(...

jag kollade typ upp det mesta men var kontaktar man så man kan kolla om man får lämna blod eller ej...

hur är det med nötallergi?

jag går även på astma medicin... inhalations modellen typ...

Antar det är antihistamin och vad jag läst så går inte det ut i blodet utan är mer "lokalverkande". Min mamma är astmatiker och får lämna blod.
T.o.m. rökare får ju lämna blod och där har vi ett ämne som går ut i blodet.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Ska bli blodgivare. Har gjort första blodprovet och inom loppat av några veckor skall jag lämna för första gången.

Jag tror inte att man får lämna blod om man har 43 anmärkningar.

Visa signatur

Samsung 27" Odyssey G60SD OLED QHD 360 Hz - Fractal Design North Svart - MSI GeForce RTX 4080 Super 16GB Ventus 3X OC - AMD Ryzen 7 7800X3D - G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X - Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB - MSI MAG B650 Tomahawk WIFI - MSI MPG A1000G PCIE5 1000W

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ska fan gå till södertappen nu och börja ge blod igen. Var ett tag sen sist.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fRg!!!
Jag tror inte att man får lämna blod om man har 43 anmärkningar.

För sent... får vara på hugget nu när SweC-anmärkningsepidemin snart bryter ut...

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

man får pengar av att lämna blod va? hur mkt får man?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0hAnN48

Nej, man får inga pengar. Man får mindre gåvor.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Nej, man får inga pengar. Man får mindre gåvor.

Vet inte hur det är i GBG, men i Umeå får man 30:- om man vill, annars kan man välja att skänka dem.

Permalänk
Medlem

Jag tänker ge blod när jag är 18 år. Något så simpelt men ack så viktigt!

Permalänk
Medlem

I Härnösand fick man antingen 50kr kontant eller 100kr i presentkort när man lämnade plasma.
50kr i presentkort när man gav blod.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

tror det var 50spänn eller lotter till samma pris här.

Permalänk
Hedersmedlem

Blodbussen kom till skolan idag och jag anmälde mig. Kommer inte ha tid att sticka hem(eskilstuna) för att lämna på blodcentralen där.

Permalänk

Vet herrarna om man får ge blod om man har återkommande förmaksflimmer och går på beta-blockerare?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Vet herrarna om man får ge blod om man har återkommande förmaksflimmer och går på beta-blockerare?

Citat:

Varför får man inte vara blodgivare om man äter betablockerare? Äter 100 mg Atenolol/dag, men skulle vilja göra en insats för andra.

Svar: Vi har nyligen ändrat våra regler då det gäller medicinering mot högt blodtryck. Grundregeln är: högst två läkemedel och att blodtrycket skall vara välinställt, Med välinställt menas att stabilt blodtryck på samma medicinering och dos i tre månader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Varför får man inte vara blodgivare om man äter betablockerare? Äter 100 mg Atenolol/dag, men skulle vilja göra en insats för andra.

Svar: Vi har nyligen ändrat våra regler då det gäller medicinering mot högt blodtryck. Grundregeln är: högst två läkemedel och att blodtrycket skall vara välinställt, Med välinställt menas att stabilt blodtryck på samma medicinering och dos i tre månader.

Tackar! Jag läser, "anledningen till att vi inte vill ha folk med betablockerare är att det nästan bara tas av gamla svaga människor vars hälsa i allmänhet och därmed blod suger". Grönt ljus för min del med andra ord. Kanske det blir lite blod till folket.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Tackar! Jag läser, "anledningen till att vi inte vill ha folk med betablockerare är att det nästan bara tas av gamla svaga människor vars hälsa i allmänhet och därmed blod suger". Grönt ljus för min del med andra ord. Kanske det blir lite blod till folket.

Du får gå och testa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0hAnN48

Ersättningen verkar vara olika från sjukhus till sjukhus.
Här i Nässjö så har man tidigare fått poäng som man kunnat byta in mot olika varor.
I värnamo så fick man välja nåt ur hyllan. Allt från pocketböcker, till väskor och jackor till vinglas. Min mamma har rätt snygga vinglas med en droppe ingraverat på som hon fick en gång.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om att blota kristna till Oden räknas - ja.

Om inte - brukar råka spilla lite sporadiskt (matlagning är ett av de största hoten) inget som går någon till nytta dock.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Ska iväg på måndag och registrera mig, hur ser första tillfället ut?
Är det prover och formulärskrivning? Hur lång tid tar det innan man få ge blod efter testerna ?

Är det en skön känsla att bli tappad på blod ?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Blodbussen kom till skolan idag och jag anmälde mig. Kommer inte ha tid att sticka hem(eskilstuna) för att lämna på blodcentralen där.

Hur ofta kommer bussen till universitetet?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Hur ofta kommer bussen till universitetet?

Vet inte, glömde fråga. det var första gången jag såg den.

Permalänk
Medlem

Har ett par frågor om att ge blod.

*Läste någonstans att man inte får ge blod om man väger mindre än 50kg? Jag brukar väga straxt under 50kg(pendlar mellan 47-49). Är det möjligt att bli blodgivare ändå? Skulle jag kunna käka massa gröt eller nåt innan jag åker in för att lämna blod?

*Hur ser reglerna ut när det gäller droger? Måste man vänta länge på att få lämna blod efter att man tagit droger?

*Hur ska jag gå till väga för att börja lämna blod? Är det bara gå in till sjukhuset och göra lite tester, så dom ser att jag inte har blodsjukdomar eller nåt i den stilen, eller måste jag ringa/maila och boka tid först? (Gäller Örebro, så jag antar att det är på USÖ man går till).

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snakedad

*Läste någonstans att man inte får ge blod om man väger mindre än 50kg? Jag brukar väga straxt under 50kg(pendlar mellan 47-49). Är det möjligt att bli blodgivare ändå? Skulle jag kunna käka massa gröt eller nåt innan jag åker in för att lämna blod?

*Hur ser reglerna ut när det gäller droger? Måste man vänta länge på att få lämna blod efter att man tagit droger?

*Hur ska jag gå till väga för att börja lämna blod? Är det bara gå in till sjukhuset och göra lite tester, så dom ser att jag inte har blodsjukdomar eller nåt i den stilen, eller måste jag ringa/maila och boka tid först? (Gäller Örebro, så jag antar att det är på USÖ man går till).

Jag antar att du är kvinna med den låga vikten? Alternativt en väldigt kort man, annars kanske du ska fundera på vikten. (Du vet säkert redan om det isåfall, du behöver inte ens svara). Det är ju för din skull de satt en sådan gräns. Är ju inte kul att ha blodbrist, om än tillfällig.

Beror väl på vad det är för droger, droger med låg "halveringstid" behöver man väl inte vänta så jättelänge med. Sen finns det ju droger som är lagras i fettvävnader som kanske "trillar" i blodet vid fel tillfälle. Eller tänker du på om de testar dig? Du kan nog fråga dem på blodcentralen. Vet dock inte hur de skulle reagera på en sådan fråga, kanske det blir ett kallt nej och du får gå? Vet inte hur de hanterar sådant.

Går du till receptionen på sjukhuset så pekar de dig åt rätt håll, alternativt ger dig nummer du ska kontakta. Annars börjar det väl bli lite vanligt (eller är vanligt?) att blodcentraler på sjukhus har egen reception. Oavsett så kan nog folket i receptionen hjälpa dig med detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snakedad

http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=1603

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=1603

http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=1420 *

Permalänk
Hedersmedlem

Sådär, donerade blod igen efter uppehåll på ett halvår. Och kors i taket, det gick bra denna gång. Inga inre blödningar eller sticka nålen i båda armarna.

Permalänk
Medlem

Nice

Måste kolla när det är dags för mig att ge bloid, inte gjort det på länge...

Permalänk
Medlem

Har lämnat 2 gånger under året och tänker fortsätta så ofta jag får. Nästa gång blir strax innan jul, om jag inte drar till Thailand innan dess.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
Har lämnat 2 gånger under året och tänker fortsätta så ofta jag får. Nästa gång blir strax innan jul, om jag inte drar till Thailand innan dess.

Prova gå in o lämna innan du drar