Permalänk
Hedersmedlem

Min blodcentral var lite väl snabba med kallelse. En vecka efter jag hade lämnat blod fick jag ett brev där det stog att det var dags å lämna blod igen!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Min blodcentral var lite väl snabba med kallelse. En vecka efter jag hade lämnat blod fick jag ett brev där det stog att det var dags å lämna blod igen!

Det var inte en kallelse till tiden vu redan var inne på då? Dvs att brevet kom för sent helt enkelt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Prova gå in o lämna innan du drar

I ultimata fall så gör jag så, det beror lite på hur hårt dom håller på sin tidsbegränsning.
Ifall jag kan smita in och lämna ett par veckor innan så är det kalas, om inte så får dom vänta 6 månader efter min hemkomst.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
I ultimata fall så gör jag så, det beror lite på hur hårt dom håller på sin tidsbegränsning.
Ifall jag kan smita in och lämna ett par veckor innan så är det kalas, om inte så får dom vänta 6 månader efter min hemkomst.

Lär väl gå att snacka sig till en blodgivning om det gått lagom länge sen förra gången, så länge ens blodvärde är OK.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Lär väl gå att snacka sig till en blodgivning om det gått lagom länge sen förra gången, så länge ens blodvärde är OK.

Mina värden har alltid varit bra än så länge. Får gå in höra med dom ett par dagar innan man åker, ifall resan blir av.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
I ultimata fall så gör jag så, det beror lite på hur hårt dom håller på sin tidsbegränsning.
Ifall jag kan smita in och lämna ett par veckor innan så är det kalas, om inte så får dom vänta 6 månader efter min hemkomst.

Jag behövde inte vänta 6 månader efter att ha varit i Thailand.
Men det kan bero lite på var i Thailand man befinner sig.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna ge blod, men jag får tydligen inte då jag haft malaria flera gånger (Har bott i Asien).

Visa signatur

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Permalänk
Medlem

Gav blod i förrigår, var dock tvungen att tjata mig till det i typ en tjugo minuter...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Gav blod i förrigår, var dock tvungen att tjata mig till det i typ en tjugo minuter...

Hur kommer det sig att en AT-läkare måste tjata sig till en tappning?

Snart dax igen skulle jag tro för min egen del.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Så testerna lyckades, så ska iväg om någon vecka o ge blod för första gången.
Vad får man för pris för en halv liter prima blod av typen 0 klass ?

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AzzEX FX
Hur kommer det sig att en AT-läkare måste tjata sig till en tappning?

Snart dax igen skulle jag tro för min egen del.

Är inte på AT än ju, två terminer kvar exkl den jag håller på med

Låg lågt i blodvärde när jag började ge för några år sedan. Fick ändå ge två, tre fyra ggr per år.

Näst sista gången så låg jag bra i Hb men då beslutade de att jag skulle få ge en gång om året (härlig logik där).

Så var där o bad dem ta en Hb, den var bra, och de hade inga argument till varför jag var tvungen till att vänta till nästa år för att få ge blod...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3rnel
Så testerna lyckades, så ska iväg om någon vecka o ge blod för första gången.
Vad får man för pris för en halv liter prima blod av typen 0 klass ?

Det beror på vart du ger

Här i Umeå får du ca 30:- ^^

Permalänk
Medlem

Det här kanske är en ganska knäpp fråga, men:

Påverkas potensen något efter man lämnat blod?

Inte för att jag är orolig, men 4,5dl blod tycker jag borde påverka något

Visa signatur

Lian Li 6070B / Asus P8P67 B3 / Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz
Corsair Vengance 8GB 1600MHz / Asus GTX780 / Corsair TX650V2

Permalänk
Medlem

Var iväg idag i Lund och gav blod.. Efter att ha valt t-shirtar som har varit för små varje gång (Provat allt från M-XL), valde jag idag en XXL. Den var faktiskt snygg tamigfan!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doodle
Det här kanske är en ganska knäpp fråga, men:

Påverkas potensen något efter man lämnat blod?

Inte för att jag är orolig, men 4,5dl blod tycker jag borde påverka något

Nej.

Vissa blir lite påerkade av att ge blod, tex lite illamående, svimfärdiga eller liknande, men majoriteten påverkas inte av den mängden blod.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Var iväg idag i Lund och gav blod.. Efter att ha valt t-shirtar som har varit för små varje gång (Provat allt från M-XL), valde jag idag en XXL. Den var faktiskt snygg tamigfan!

http://www.geblod.nu/items/tr%C3%B6ja_nr_23_385_pixl.jpg

Helvete, de var fan snygga. Vill också ha en

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Var iväg idag i Lund och gav blod.. Efter att ha valt t-shirtar som har varit för små varje gång (Provat allt från M-XL), valde jag idag en XXL. Den var faktiskt snygg tamigfan!

http://www.geblod.nu/items/tr%C3%B6ja_nr_23_385_pixl.jpg

kan man få sånna snygga t-shirtar om man ger blod?!

sen undrar jag vad det står på den lilla texten?

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

"got this t-shirt"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
"got this t-shirt"

Fel. "Got the t-shirt"

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem

men nära

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ganska enkelt egentligen. Är man beredd att ta emot blod så får man bannemej vara beredd att ge blod. Förutsatt att man får/kan donera självfallet.
Behövs inte mer motivation. Å inga dåliga ursäkter!

Själv har jag fjärilar i magen 2 timmar innan jag ska iväg och bli stucken, men jag vill ju kunna få blod om jag skulle behöva någon gång, så det är bara att bita i det sura och gå och lämna blod några få gånger om året.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Det är ganska enkelt egentligen. Är man beredd att ta emot blod så får man bannemej vara beredd att ge blod. Förutsatt att man får/kan donera självfallet.
Behövs inte mer motivation. Å inga dåliga ursäkter!

Själv har jag fjärilar i magen 2 timmar innan jag ska iväg och bli stucken, men jag vill ju kunna få blod om jag skulle behöva någon gång, så det är bara att bita i det sura och gå och lämna blod några få gånger om året.

Du fick det att låta som om ge blod var sjukt jobbigt. "Bita i det sura äpplet".. sålänge man får en sköterska som inte är nere och rotar med nålen och träffar väggarna i ådran så är allt finemang. Man sitter typ 10 minuter, kollar på TV, och när man är klar tar man en kaffe och en macka.
Översoft om man har en halvtimme över var tredje månad.

Hade varit lite kul att höra folks anledningar till att de började att ge blod?

Min egen historia var att min pappa har genom åren konsumerat stora mängder blod då han har varit mycket sjuk i olika omgångar. Detta är min chans att ge tillbaka för att rädda andra människor som han.
Att han skulle gått bort för att det inte fanns blod skulle vara helt sjukt. Tack alla där ute som ger blod, tro det eller ej, ni gör tamigfan STOR skillnad

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem

Har ingen speciell anledning. Bara tyckte det var något jag borde göra.

Kollade upp när blodbussen kommer nästa gång. Har missat den en gång. Har aldrig donerat i buss förut men det känns inte lika trevligt som när man gick till sjukhuset.

Permalänk

Känner mig lika dålig varje gång jag ser denna tråden för att jag fortfarande inte tagit mig till sjukhuset för att skriva upp mig. Har dock inte haft tid att klippa mig heller. =/
Men till jul!

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
Du fick det att låta som om ge blod var sjukt jobbigt. "Bita i det sura äpplet".. sålänge man får en sköterska som inte är nere och rotar med nålen och träffar väggarna i ådran så är allt finemang. Man sitter typ 10 minuter, kollar på TV, och när man är klar tar man en kaffe och en macka.
Översoft om man har en halvtimme över var tredje månad.

Hade varit lite kul att höra folks anledningar till att de började att ge blod?

Min egen historia var att min pappa har genom åren konsumerat stora mängder blod då han har varit mycket sjuk i olika omgångar. Detta är min chans att ge tillbaka för att rädda andra människor som han.
Att han skulle gått bort för att det inte fanns blod skulle vara helt sjukt. Tack alla där ute som ger blod, tro det eller ej, ni gör tamigfan STOR skillnad

Ja jäklar. Det har du rätt i. Inte meningen att låta så negativ. Tänkte på alla dåliga ursäkter folk gett mig och det satte väl en viss prägel på stämningen i mitt inlägg. Jag ogillar visserligen sprutor, men det är inte så besvärande att gå dit. Och efteråt får jag inga symptom alls. Bara första gången för flera år sen som jag blev lite loopy.

Men det är väldigt intressant det där med varför folk faktiskt ger blod.

Min anledning är väl ungefär samma som din. Min föräldrar har tagit emot mer blod än jag någonsin kan ge tillbaka. Båda på grund av sjukdom. Det bidrar ju säkerligen till till min inställning att man bör ge blod om man kan och att jag faktiskt tagit tag i det hela och kommit igång med det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Var och donerade på blodbussen för 1½ timme sedan. Lite trångt men det var ju ingen fara.

Permalänk

Jag anmälde mig faktist för att bli donerare men det failade.. Tydligen så var det svårt att sticka mig och hitta rätt.. Dom provade på båda armarna med två olika sköterskor men det gick inte :\

Får se om jag ska testa en gång till eller om det är kört för min del.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu suddas dom gamla föreskrifterna om att homosexuella män inte skall få lämna blod. De nya riktlinjerna träder i kraft 1 mars nästa år, den nu föreslagna karenstiden på ett år efter sexuellt riskbeteende (män som haft sex med män).
Se och läs här:
http://www.socialstyrelsen.se/pressrum/nyhetsarkiv/blodverksa...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag ger blod är delvis för att min bror hade en sjukdom när han var liten som gjorde att han behövde väldigt mycket blod, så jag tänkte att varför inte hjälpa någon annan?

Dessutom är det ju pluskarma, och med tanke på min otroliga minuskarma så behöver jag detta

Gaddade mig nyligen dock så nu får jag vänta

Visa signatur
Permalänk

Ska boka tid för första besök. Hittade inte hur man bokar en singeltid, utan såg bara tandemtider, så jag får helt enkelt göra det enda rätta och tvinga med mig en polare också.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Hedersmedlem

Nu var det dags igen!

I morgon vid lunchtid ska jag bli några hekto lättare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Nu var det dags igen!

I morgon vid lunchtid ska jag bli några hekto lättare.

På självaste julafton. Ja det slutar väl inte blöda för att det är julafton.