Permalänk
Medlem

Nu skall jag lämna lite prover i veckan, och bli blodgivare i Hallands län.
Tycker det är rätt trist att man inte bara kan föra över resultaten från det gamla länet.
Så man får vänta ett 1-2 månader innan man får göra den första given här nere...

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
På självaste julafton. Ja det slutar väl inte blöda för att det är julafton.

Han skrev den 22 så han var nog och lämnade den 23e

Skall gå idag, andra "tappningen" för min del.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem

Har bokat tid för prov nu. Förhoppningsvis får jag börja ge.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Han skrev den 22 så han var nog och lämnade den 23e

Skall gå idag, andra "tappningen" för min del.

Right

Permalänk
Medlem

jag ger inte blod. varför? vet inte riktigt men har aldrig tänkt på det och dessutom är jag under 18 år.

Permalänk
Medlem

Nej. Jag ger inte blod! Its MINE!! ALL MINE!

Nejdå... Jag ger inte blod för att jag äter medicin just nu.
Jag ska börja ge blod när jag har ätit klart medicinen.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xore
jag ger inte blod. varför? vet inte riktigt men har aldrig tänkt på det och dessutom är jag under 18 år.

Det är nått att tänka på. Jag har inte märkt av något negativt med att lämna blod, har bara fått positiva känslor från det.

Permalänk
Medlem

Fan heller att man går igenom så mycket jobb och slit för att få 30-40 kronor, jag pissar på 30 kronor. Seriöst är det ju absolut ingenting i dagsläget, det är inte mitt fel, bara inflation. Samtidigt lever vi i en rejält kapitalistisk värld där allting ska prissättas och själlösheten värjer fram, och så ska vi helt plötsligt förväntas att ge massa stuff gratis!

Vill dom ha blod, så kan dom ju höjja skatten för riksvinen som tar över världen och sedan ha en rejäl bit cash för dom som ger blod, annars kan dom dra åt pipan. Sen att jag hoppas dom har blod över för mig om jag någonsin håller på att dö, det tar jag för givet. Statens fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av probo
Fan heller att man går igenom så mycket jobb och slit för att få 30-40 kronor, jag pissar på 30 kronor. Seriöst är det ju absolut ingenting i dagsläget, det är inte mitt fel, bara inflation. Samtidigt lever vi i en rejält kapitalistisk värld där allting ska prissättas och själlösheten värjer fram, och så ska vi helt plötsligt förväntas att ge massa stuff gratis!

Vill dom ha blod, så kan dom ju höjja skatten för riksvinen som tar över världen och sedan ha en rejäl bit cash för dom som ger blod, annars kan dom dra åt pipan. Sen att jag hoppas dom har blod över för mig om jag någonsin håller på att dö, det tar jag för givet. Statens fel.

Jag pissar på svin som skyller allt på alla andra och vägrar inse den goda gärningen man gör är värd mer än betalning.
Dessutom om du tar 30 x 4 blir det 120 kr i timpeng om du nu är i behov av pengar. Rätt bra timpeng må jag säga för att inte göra ett skit förutom att lämna blod och rädda liv.
Själv skänker jag alltid mina pengar till barncancerfonden varje tillfälle. Jag anser mig ha råd att dela med mig om jag har råd att skriva ett inlägg på internet.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem
Citat:

man gör det inte för pengarna lol

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursäkta, men är du seriös?!
Tror du på fullaste allvar att man skänker blod pga pengarna?
Hur gammal är du egentligen?

Att ge blod är absolut nödvändigt för samhället, skulle det inte finnas folk som gjorde detta skulle väldigt många operationer inte kunna genomföras, och ja.. följderna utav detta borde du kunna räkna ut själv.

Att lämna blod är inte speciellt jobbigt eller svårt, det tar heller inte lång tid. men jag kan förstå att somliga är rädda för det, då fobier för sjukhus/blodprov/sprutor etc är relativt vanliga.
men alla som har möjlighet borde egentligen lämna blod, Det behövs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plope
Ursäkta, men är du seriös?!
Tror du på fullaste allvar att man skänker blod pga pengarna?
Hur gammal är du egentligen?

Att ge blod är absolut nödvändigt för samhället, skulle det inte finnas folk som gjorde detta skulle väldigt många operationer inte kunna genomföras, och ja.. följderna utav detta borde du kunna räkna ut själv.

Att lämna blod är inte speciellt jobbigt eller svårt, det tar heller inte lång tid. men jag kan förstå att somliga är rädda för det, då fobier för sjukhus/blodprov/sprutor etc är relativt vanliga.
men alla som har möjlighet borde egentligen lämna blod, Det behövs.

Skulle det inte finnas vänliga människor som ger blod så skulle de förmodligen få ge bättre betalt för det. Det är ju inte svårare än så^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Skulle det inte finnas vänliga människor som ger blod så skulle de förmodligen få ge bättre betalt för det. Det är ju inte svårare än så^^

Det är inte som att du ger blod till en organisation som använder det för sig självt, du ger blod för att hjälpa din mamma, din granne, folk ute i samhället.

Egentligen ska man inte få ett rött öre för det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz

Du tror inte detta i slutändan skulle hamna på skattesedeln?
operationer skulle bli väldigt mycket dyrare... och blodförråden skulle säkert inte växa heller.

När man lämnar blod blir man även frisk förklarad vilket kan vara skönt att veta

Permalänk
Medlem

Någon mer som donerar eller funderar på att ansluta sig? Tycker tråden är värd en liten bump.

Har själv 0+. Första donationen sker väl i veckan, eller nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Lite skrämmande att man skulle lämna blod bara för lite pengar. Tycker också att man helt kan sluta ge ut små gåvor för att man lämnar blod, de enda jag vill ha är en kopp kaffe och en macka efter jag har givit blod. Alltid lika trevligt med en lugn fika där.

För övrigt måste jag säga att det är mycket bra att de ändrat sina utskick nu så man ser vilket datum som man tidigast får lämna blod igen. Själv ska jag in den 24:e februari igen för att tappas.

Har också 0+ btw.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

Har nu varit och gett blod för första gången. Allt gick perfekt, känner/kände mig inte det minsta yr. Att gå i trappor är dock lite jobbigare än vanligt, fast det är ju helt förståeligt när man inte kan transportera lika mycket syre genom kroppen.

Ett par drinkglas blev det, så nu har jag en t-shirt och drinkglas i min blod-samling.

NU-sjukvården (som jag donerade i) har tydligen bara blod i 14 dagar innan det förbrukas. Jag uppmanar fler att börja donera då det verkligen behövs.

Förresten, är det någon som tar checken på 50kr som man kan spendera i en handfull affärer? Måste ju lätt vara den tråkigaste grejen man kan välja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murer
Har nu varit och gett blod för första gången. Allt gick perfekt, känner/kände mig inte det minsta yr. Att gå i trappor är dock lite jobbigare än vanligt, fast det är ju helt förståeligt när man inte kan transportera lika mycket syre genom kroppen.

Ett par drinkglas blev det, så nu har jag en t-shirt och drinkglas i min blod-samling.

NU-sjukvården (som jag donerade i) har tydligen bara blod i 14 dagar innan det förbrukas. Jag uppmanar fler att börja donera då det verkligen behövs.

Förresten, är det någon som tar checken på 50kr som man kan spendera i en handfull affärer? Måste ju lätt vara den tråkigaste grejen man kan välja.

Trevligt med lite nytt blod i blodgivar-svängen...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul med lite mer fart i tråden.

Hur många gånger har ni donerat blod?

Vilken blodgrupp har ni?

Varför donerar ni/varför inte blod (evighetsdiskussioner är alltid kul att läsa)?

Permalänk
Medlem

Jag tycker tråden förtjänar en bump med tanke på vad den handlar hand.

För att gå lite smått offT så kan jag ju slänga en fråga till de mer medicinkunniga på det här forumet.

Jag har snackat med lite Jehovas om blodgivning och andra saker. Och killen jag pratade med hävdade att det inte var så jätteviktigt med blodtransfusion då det mest är blodvolymen (med tillhörande jonkoncentration och hela köret) som behövde ersättas, och inte röda blodkroppar. Han verkade ju inte jätteinsatt i hur det fungerade, utan han sa bara att man kan köra en cell saver, som jag förstått höjer volymen på blodet med diverse lösningar.

Är detta något man köra med i sjukvården (i sverige)?
Om detta nu fungerar fint, var går gränsen när man faktiskt måste ge blod för att ersätta de röda blodkropparna (och säkra syretransporten)?

Han gav mig inget bra svar för varför blodgivning är så viktigt för sjukhusen om detta nu till viss del skulle kunna ersättas med cell savers. Han sa bara att de gör så för att de alltid gjort så. Inget vidare bra svar alls enligt mig, och lät bara som Jehovasdravel.

Som sagt, om någon medicinkunnig kunde ge mig en snabbkurs i Jehovas och blodgivning skulle det vara trevligt. Tråden handlar ju trots allt om blod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag tycker tråden förtjänar en bump med tanke på vad den handlar hand.

För att gå lite smått offT så kan jag ju slänga en fråga till de mer medicinkunniga på det här forumet.

Jag har snackat med lite Jehovas om blodgivning och andra saker. Och killen jag pratade med hävdade att det inte var så jätteviktigt med blodtransfusion då det mest är blodvolymen (med tillhörande jonkoncentration och hela köret) som behövde ersättas, och inte röda blodkroppar. Han verkade ju inte jätteinsatt i hur det fungerade, utan han sa bara att man kan köra en cell saver, som jag förstått höjer volymen på blodet med diverse lösningar.

Är detta något man köra med i sjukvården (i sverige)?
Om detta nu fungerar fint, var går gränsen när man faktiskt måste ge blod för att ersätta de röda blodkropparna (och säkra syretransporten)?

Han gav mig inget bra svar för varför blodgivning är så viktigt för sjukhusen om detta nu till viss del skulle kunna ersättas med cell savers. Han sa bara att de gör så för att de alltid gjort så. Inget vidare bra svar alls enligt mig, och lät bara som Jehovasdravel.

Som sagt, om någon medicinkunnig kunde ge mig en snabbkurs i Jehovas och blodgivning skulle det vara trevligt. Tråden handlar ju trots allt om blod.

Att bara fylla på med volym skulle funka om det var en liten blodförlust under operationen och patienten innan operationen inte led av anemi eller elektrolytrubbning. Att de röda blodkropparna påstods vara oviktiga är dravel, det är de som transporterar in syre till cellerna och transporterar bort viss del av koldioxiden från cellerna och de fungerar således även som en viktig komponent för syra/basregleringen i kroppen.

En cell saver är i princip bara en maskin som återanvänder blodet som går förlorad och sugs upp under en operation. Den har både sina fördelar, men även nackdelar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intraoperative_blood_salvage

kruxet är även det att man inte bara kan fylla på med vätska hur mycket som helst som ersättning för förlorat blod. Dels förlorar man volym, men även elektrolyter och blodkroppar av diverse slag. Det säger sig självt att bara fylla på med lite vätska och lite elektrolyter inte kommer fungera något vidare. Man kommer rubba homeostasen och de olika jonkoncentrationerna kommer bidra till ändrat flöde av joner in och ur celler och det innebär även förändrat vätskedistribution mellan de olika vätskerummen i kroppen. Blod innehåller oerhört många joner och man ersätter bara ett fåtal av dessa.

Hade det varit så enkelt som denne person påstod hade man aldrig ens behövt blod att ersätta med ju, och att det skulle vara något man gör "bara för att man alltid gjort så" är fel.

Hur långt man går innan man ger blodersättning beror på patienten, dennes önskemål, ålder etc.

Är det ett barn, dvs under 18, så kommer man ifall läget kräver det köra över dennes/föräldrarnas vilja om att inta ge/få blod för att rädda livet på patienten.
Är det en myndig person som inte önskar få blod under operation kommer man följa dennes önskan och skulle det skita sig så tja...

Permalänk

Jag har varit och givit tre gånger, har blodgrupp 0+ (eller var det minus? den som är vanlig iaf). Det är tydligen den näst vanligaste blodgruppen.

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 5800X3D||32Gb@3.6GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Att bara fylla på med volym skulle funka om det var en liten blodförlust under operationen och patienten innan operationen inte led av anemi eller elektrolytrubbning. Att de röda blodkropparna påstods vara oviktiga är dravel, det är de som transporterar in syre till cellerna och transporterar bort viss del av koldioxiden från cellerna och de fungerar således även som en viktig komponent för syra/basregleringen i kroppen.

En cell saver är i princip bara en maskin som återanvänder blodet som går förlorad och sugs upp under en operation. Den har både sina fördelar, men även nackdelar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intraoperative_blood_salvage

kruxet är även det att man inte bara kan fylla på med vätska hur mycket som helst som ersättning för förlorat blod. Dels förlorar man volym, men även elektrolyter och blodkroppar av diverse slag. Det säger sig självt att bara fylla på med lite vätska och lite elektrolyter inte kommer fungera något vidare. Man kommer rubba homeostasen och de olika jonkoncentrationerna kommer bidra till ändrat flöde av joner in och ur celler och det innebär även förändrat vätskedistribution mellan de olika vätskerummen i kroppen. Blod innehåller oerhört många joner och man ersätter bara ett fåtal av dessa.

Hade det varit så enkelt som denne person påstod hade man aldrig ens behövt blod att ersätta med ju, och att det skulle vara något man gör "bara för att man alltid gjort så" är fel.

Hur långt man går innan man ger blodersättning beror på patienten, dennes önskemål, ålder etc.

Är det ett barn, dvs under 18, så kommer man ifall läget kräver det köra över dennes/föräldrarnas vilja om att inta ge/få blod för att rädda livet på patienten.
Är det en myndig person som inte önskar få blod under operation kommer man följa dennes önskan och skulle det skita sig så tja...

Trevlig med svar.

Hur lågt blodvärde krävs det för att personen i fråga ska kunna märka något?

I en broschyr som jag fick av Jehovas så står det citerat följande.

Skrivet av Contemporary Transfusion Practice 1987:

det är svårt att upptäcka någon brist på arbetsförmåga trots att hemoglobinhalten inte är högre än 70 g/l.

Vilket låter väldigt lågt enligt mig, som inte är det minsta insatt i medicin.

Enligt broschyren står det också att gränsen på 100g Hb/l innan operation är en gräns man dragit helt utan fakta och forskning. Någon reflektion över detta?

Jag har läst biologi B så jag är smått insatt i hur AB0 och RH-systemen fungerar. Finns det fler antigener och antikroppar som spelar någon roll vid blodgivning? Det står att man funnit över 400 antigener i röda blodkroppar, vad vet du om detta?

Anledningen till varför jag frågar allt det här är för att jag har ett litet arbete om Jehovas, och dels för att jag är intresserad personligen.

Permalänk
Medlem

Har försökt att börja ge blod i 2 månader nu, först så fick jag en dålig tid(Var i norge vid det tillfället så det var lite svårt) Och när jag skulle dit nästa gång, en vecka senare, hade jag gått och sjukat ner mig i influensan, Så nu den 27'de ska jag dit och ge blod för första gången om allt går som det ska!

Permalänk
Hedersmedlem

Var på väg att lämna idag men dom gillade inte att jag precis har varit och gymmat. Jag får komma tillbaka nästa vecka då blodbussen kommer igen.

Permalänk
Medlem

Har anmält mig som blodgivare och ska nu bara bli kontaktad, anmälde mig till Helsingborg området.

Edit:

Ska på Tisdag (27e) mellan 8-9:00 ge prov osv.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Trevlig med svar.

Hur lågt blodvärde krävs det för att personen i fråga ska kunna märka något?

I en broschyr som jag fick av Jehovas så står det citerat följande.

Vilket låter väldigt lågt enligt mig, som inte är det minsta insatt i medicin.

Enligt broschyren står det också att gränsen på 100g Hb/l innan operation är en gräns man dragit helt utan fakta och forskning. Någon reflektion över detta?

Det beror på under hur lång tid anemin har utvecklats. Är det en långsam utveckling och en patient som är inaktiv så har jag varit med om fall där patienten haft en hb på dryga 50. Men så finns det andra fall där hbn bara sänkts med 20-30 och patienten mår kasst eftersom det gått för snabbt med sänkningen.

Fakta och forskning... Tja, studier har tydligt visat att det finns en samband mellan komplikationer såsom infektioner och för lågt hb/anemi. Lägg därtill att majoriteten av patienterna blir anemiska av själva operationen så har du ytterligare förvärrande faktorer.

Så det skulle jag vilja säga är skitsnack i broschyren.
Man må inte ha en direkt orsak till varför man just satt gränsen 100 för operation och inte 105, men man vet att anemi ökar komplikationsriskerna.
Och inget är absolut, kolla bara på blodtrycksgränsen som hela tiden förskjuts i takt med forskning etc.

Citat:

Jag har läst biologi B så jag är smått insatt i hur AB0 och RH-systemen fungerar. Finns det fler antigener och antikroppar som spelar någon roll vid blodgivning? Det står att man funnit över 400 antigener i röda blodkroppar, vad vet du om detta?

Dessa är de viktigaste, men ska man tex ge sig in på organtranplantationer så är det betydligt fler faktorer som spelar in, alla av varierande grad.

Förutom AB0 och RH har vi tex Kell, Duffy, Lewis etc. Om det nu finns 400 eller ej det vet jag faktiskt inte, de vi fått lära oss är de viktigaste, dvs AB0, RH, Kell och Duffy. Sen har vi antigener på de andra blodcellerna också, tex HLA-B27 etc som även de kan vara avgörande för hur tex organ tas emot i givarkroppen.

Ska man lära ig allt det där så är det ett rent djungel och det är väldigt tidskrävande.

Permalänk
Medlem

jag har gett 4 gånger per år sen jag fyllde 18. 23 bast sen april.

första gången kändes ok, men det var varmt ute och tog en pilsner utan att tänka mig för. tjohej säger jag bara. det var kalas, men då kom tröttheten

I skåne får man 50 kr presentkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlayphir:

Var på blodbussen senast den var i Mölnlycke för att "skriva in mig" och ta blodtryck m.m.

Efter 30 minuter skrivandes och svarandes på frågor så kom de fram till att jag har för små vener o båda armarna för att jag skulle få ge blod.
Synd tyckte jag, jättesynd tyckte dem.

Men jag fick ändå två gratisbiljetter till IFK-DIF nu den 1a nov, och den obligatoriska fikan.

Man fick välja mellan att få en T-shirt, en skål från Höganäs (tror jag det var) eller skänka 30:- till Röda korset. Hade jag fått välja mellan dem, hade jag skänkt bort pengarna.

Men jag blev sagd att komma tillbaka om ett par år och prova igen.
"Du är ju bara 22..."

Citerar mig själv sen något år tillbaka...

Var på Blodbussen idag igen på lunchrasten och nu jefflar gick det bra!
De tog prover, och alla mina värden var jättebra sa dem.

Så nu väntar jag bara på provsvaren så får vi se om det är något skit i blodet eller inte.

Fick fika idag också, fast två mackor den här gången eftersom sköterskan tyckte jag skulle ha det eftersom det var andra gången jag var där. ^^,

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig