Permalänk
Medlem

får ej ge blod

Men så snart jag kan så ska jag,
De gillar ej tatueringar som är yngre än 7 månader.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedFLip:

får ej ge blod

Men så snart jag kan så ska jag,
De gillar ej tatueringar som är yngre än 7 månader.

Haha, jag har råkat tatuera mig ganska fint mellan varven, men snart börjar det bli dags att lämna blod. Ska bara få tummen ur...

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Var på väg att lämna idag men dom gillade inte att jag precis har varit och gymmat. Jag får komma tillbaka nästa vecka då blodbussen kommer igen.

Skulle inte gymma samma dag eller dagen efter jag har lämnat blood. Känns väldigt meningslöst att träna då tbh.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Kollade upp Kell lite snabbt och det får nog vänta tills jag blir sugen på att studera transfusionsmedicin.

Får tacka för informationen och din tid. Den kommer hjälpa mig att föra samtal med dessa individer. Tror dock inte att de kommer ta till sig det minsta av faktan man uppger då de tyvärr redan är övertygade.

OnT:
Angående att gymma så är det nog ingen vidare idé att träna varken direkt före eller efter. Hur länge säger de att man bör vänta? Vad jag kan minnas så kändes det jobbigt att gå flera våningar i trappor ett par dagar efter jag gav blod, att träna hade jag nog knappast orkat.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dagle:

Skulle inte gymma samma dag eller dagen efter jag har lämnat blood. Känns väldigt meningslöst att träna då tbh.

Det var så att jag var på väg hem från gymmet när jag såg blodbussen så jag tänkte att jag lika gärna kunde gå in och fråga ifall jag fick donera. Har ganska dålig koll på biologi så vet inte alls hur det påverkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Kollade upp Kell lite snabbt och det får nog vänta tills jag blir sugen på att studera transfusionsmedicin.

Får tacka för informationen och din tid. Den kommer hjälpa mig att föra samtal med dessa individer. Tror dock inte att de kommer ta till sig det minsta av faktan man uppger då de tyvärr redan är övertygade.

OnT:
Angående att gymma så är det nog ingen vidare idé att träna varken direkt före eller efter. Hur länge säger de att man bör vänta? Vad jag kan minnas så kändes det jobbigt att gå flera våningar i trappor ett par dagar efter jag gav blod, att träna hade jag nog knappast orkat.

Jo, finns alltid något att fördjupa sig i

ANgående att du blev så hårt påverkad av att ge blod... Det är högst individuellt, vissa känner inget alls, andra blir yra, ostadiga etc.

Om man mår bra efter en blodgivning och är helt opåverkad ser jag inte varför man inte skulle kunna gymma senare på dagen.

Permalänk

Så jag ska bli blodgivare definitivt, hade ingen tanke alls att göra det tills min fru åkte in under skalpellen när hon förlorade 3L blod, så nu ska jag hjälpa andra så som dom har hjälpt min fru

Visa signatur

KUMRIF = Kontant Utan Moms Rakt I Fickan www.soderort.com Bilduppladdnings site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

OnT:
Angående att gymma så är det nog ingen vidare idé att träna varken direkt före eller efter. Hur länge säger de att man bör vänta? Vad jag kan minnas så kändes det jobbigt att gå flera våningar i trappor ett par dagar efter jag gav blod, att träna hade jag nog knappast orkat.

"du bör inte träna samma dag som du ger blod, men om du dricker rikligt med vatten så kan du träna dagen efter sålänge det känns bra för dig" var det vad de sa till mig i alla fall.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

En lite uppdaterad bump från mig!

Var i Tisdags och gav blod, fick även reda på min blodgrupp (O+). Jag har som person ganska lågt blodtryck och så strax innan själva givningen var färdig så började jag få blodtrycksfall och fick därav sitta fint kvar och blev ompysslad av en fin sköterska under tiden ^^. Under återhämtningen så fick jag gå igenom ett par "varv" som att sänka stolen bit för bit och känna om det blev bättre eller sämre, det blev bättre i vissa omgångar men fick likjävligt hissa upp benen för att blodet skulle ner till huvudet - vid ett tillfälle så förlorade jag även hörseln på vänstra örat.

Det lägsta blodtrycket som sköterskan kontrollerade (om jag minns rätt) var 76/55 som tydligen ansågs "onormalt lågt" - men så är jag en "lågtblodtryckande" person (ähum). När jag väl fick trycket rätt så tyckte inte sköterskan att jag skulle fortsätta ge blod pga mitt låga blodtryck, men så länge jag fick socker (fick fika också i omgångar, fick lättare att få upp trycket då) så ansåg jag att det inte skulle vara någon fara, men hon insisterade att jag inte skulle fortsätta - men hon gav mig iallafall chansen att prova igen nästa gång.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Fick en broschyr idag, ny present här i Skåne är ett badlakan. Perfekt till sommaren!
Ska ner och ge nästa vecka då jag jobbar natt och är ledig på dagen

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem

Träna kan gå bra dagen efter. Om jag fått sova runt 24 timmar, jag blir så fantastiskt trött efter en donation.

Permalänk
Medlem

Nu var det längesen som denna tråden var uppe

Har precis börjat lämna blod igen efter ett uppehåll på 3år. Nu har de tydligen börjat med något så roligt som att de skickar sms när ens blod blivit använt!
Det har jag inte varit med om tidigare.
Jätteskoj när man får ett sms om att man kanske räddat ett liv!

Sen idag när jag kom hem fick jag ett vykort där det står en liten story om en som fått blod i samband med en förlossning.
Är detta ett standardvykort man får eller är det personligt?

Allt är iofs datorskrivet utom ett "Tack!" i slutet som står med bläck.
Men det står ett namn och allt om vem som hade detta problemet.

Vad har ni fått för vykort hem?
Har ni fått något?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd

Jag ger inte blod då det har varit incidenter - inte för att mitt blod är smittat - med smittat blod och jag vågar inte ta risken att jag får en nål i mig som kaaaan vara smittad.:)

My EnKrona!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag ger inte blod då det har varit incidenter - inte för att mitt blod är smittat - med smittat blod och jag vågar inte ta risken att jag får en nål i mig som kaaaan vara smittad.:)

My EnKrona!:)^^

What?
Nålarna är sterilförpackade...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

What?
Nålarna är sterilförpackade...

Jag vet...men dom har ändå uppmärksammat fall i tidningarna som gör att jag inte vill vara en del av statistiken.:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag vet...men dom har ändå uppmärksammat fall i tidningarna som gör att jag inte vill vara en del av statistiken.:D

Brukar inte ha något emot dina smileys men tycker det är väldigt fel tillfälle att använda nu.

Tråkigt att du känner så. Du läser om bilolyckor, mord, överfall, folk som träffas av blixten, blir biten av orm, ramlar och slår sig, men jag antar att du fortfarande sätter dig i i/på olika fordon, går ut på stan och träffar andra människor, reser till mer exotiska länder osv? Låt inte blaskor som aftonbladet skrämma dig från att rädda liv. Jag har ingen statistik men nån kanske kan ta fram på hur många som har smittats(både farliga och mindre farliga smittor) av att ha donerat blod, tror inte det är nån stor mängd.

Jag har inte donerat många gånger, 4-5 gånger ungefär. Att få prata med nån som själv har fått blod eller känner någon som fått blod är väldigt givande för mig som donator. De visar alltid stor uppskattning för att det finns blodgivare och är väldigt tacksamma för att det funnits blod när det behövts. Att folk donerar är ännu det enda sättet att göra blod tillgängligt för de som behöver. Jag ser det som en väldigt, väldigt liten sak att göra för andra när det kan ha en så stor påverkan som att rädda ett liv.

Sen görs det även ett blodprov vid varje donation vilket är en bonus. Jag vet inte riktigt vad som kollas då men det kanske CSM101 gör?

Om du inte har en fobi för nålar och är frisk nog för att ge blod tycker inte jag det finns någon anledning att inte ge. Hoppas du ändrar dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

(...).

Sen görs det även ett blodprov vid varje donation vilket är en bonus. Jag vet inte riktigt vad som kollas då men det kanske CSM101 gör?

Om du inte har en fobi för nålar och är frisk nog för att ge blod tycker inte jag det finns någon anledning att inte ge. Hoppas du ändrar dig.

Ska ta och kolla upp detta.^^ Jag är absolut *inte* emot att lämna blod men har inte gått till BGC för att jag som sagt inte vill bli smittad. Men ska ta och kolla upp detta mer noggrannare.:)

Tack för ett sakligt och icke anklagande inlägg för övrigt. Kul när dessa lyser med sin närvaro!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Huj jag har glömt berätta hur det gick med min andra blodgivning som tyvärr också blev min sista, sköterskan ansåg inte att jag som har lågt blodtryck ska fortsätta för det kunde förvärra blodomloppet - så jag blev avskriven på deras register. Men jag gav iaf blod 2 gånger innan jag fick avsluta, fick också en handduk som jag behåller som "bevis". Däremot fick jag en komplimang (tror jag) om mitt blodflöde under givningen som var/är tydligen väldigt bra.

Jag är för övrigt med i donationsregistret med "helkroppsdonation" i första val, så nu väntar jag bara på forskare med onda agenda att kidnappa mina organ

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Ska ta och kolla upp detta.^^ Jag är absolut *inte* emot att lämna blod men har inte gått till BGC för att jag som sagt inte vill bli smittad. Men ska ta och kolla upp detta mer noggrannare.:)

Tack för ett sakligt och icke anklagande inlägg för övrigt. Kul när dessa lyser med sin närvaro!:)^^

Det är väl troligare att folk blivit smittad vid mottagning av blod men att bli smittad av en sterilförpackad nål vid blodgivning låter väl lite väl orilmigt, tycker du inte?

Jag tycker hur som helst att det är ett dåligt skäl till att inte ge blod. Det är verkligen inte så att jag anklagar dig för att inte ge blod, det är helt och hållet ditt val. Alla har sina standardsvar vid frågan om varför de inte lämnar blod och oftast beror det på att man är rädd för nålar/sprutor, blod, känslan av att tömmas på blod osv. men jag ber dig att inte använda det här som ditt svar på frågan då du kan sprida okunskap och oroligheter bland folk som faktiskt vill hjälpa till och rädda liv.

Om du inte har en vettig källa så ber jag dig tänka över ditt val.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murer:

Det är väl troligare att folk blivit smittad vid mottagning av blod men att bli smittad av en sterilförpackad nål vid blodgivning låter väl lite väl orilmigt, tycker du inte?

Jag tycker hur som helst att det är ett dåligt skäl till att inte ge blod. Det är verkligen inte så att jag anklagar dig för att inte ge blod, det är helt och hållet ditt val. Alla har sina standardsvar vid frågan om varför de inte lämnar blod och oftast beror det på att man är rädd för nålar/sprutor, blod, känslan av att tömmas på blod osv. men jag ber dig att inte använda det här som ditt svar på frågan då du kan sprida okunskap och oroligheter bland folk som faktiskt vill hjälpa till och rädda liv.

Om du inte har en vettig källa så ber jag dig tänka över ditt val.

Jag får ödmjukt be om ursäkt för att jag missuppfattat det hela. Artikeln handlar om personer som har blivit smittade när de fått blod http://svt.se/2.8402/1.128564/manga_smittade_utan_ersattning_... och inte som jag trodde, att man kan bli smittad när man ger blod...:P

Som du säger så har de flesta sina standardsvar för att inte ge blod (standardsvar är ofta intetsägande och löjliga jmf. "jag beklagar...") och jag har heller inga skäl att inte ge blod: är fullt frisk, har inte fobier för sjukhus eller sprutor, eller situationer/känslor som skulle kunna falla under kategorin "övrigt" som anledning till varför jag inte skulle kunna ge blod.:)

Bor du i Stockholm får du gärna skicka mig ett PM och förklara hur man lättast kommer i kontakt med BGC (detta då sjukhus ofta/alltid är svåra att komma i kontakt med: du vet, tonvalsknapphelvetet etc.:P) så ska jag sticka dit och ge blod.:)^^

Är ett enkelt och billigt sätt att faktiskt göra skillnad.:D

edit: ser du bor i Uddevalla.;) Glöm det jag sa om Stockholms Läns Landsting.:P Jag kollar upp det själv.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag får ödmjukt be om ursäkt för att jag missuppfattat det hela. Artikeln handlar om personer som har blivit smittade när de fått blod http://svt.se/2.8402/1.128564/manga_smittade_utan_ersattning_... och inte som jag trodde, att man kan bli smittad när man ger blod...:P

Som du säger så har de flesta sina standardsvar för att inte ge blod (standardsvar är ofta intetsägande och löjliga jmf. "jag beklagar...") och jag har heller inga skäl att inte ge blod: är fullt frisk, har inte fobier för sjukhus eller sprutor, eller situationer/känslor som skulle kunna falla under kategorin "övrigt" som anledning till varför jag inte skulle kunna ge blod.:)

Bor du i Stockholm får du gärna skicka mig ett PM och förklara hur man lättast kommer i kontakt med BGC (detta då sjukhus ofta/alltid är svåra att komma i kontakt med: du vet, tonvalsknapphelvetet etc.:P) så ska jag sticka dit och ge blod.:)^^

Är ett enkelt och billigt sätt att faktiskt göra skillnad.:D

edit: ser du bor i Uddevalla.;) Glöm det jag sa om Stockholms Läns Landsting.:P Jag kollar upp det själv.:)

Även en bonnläpp som jag kan ge hjälp åt mannen från stan'!

Geblod.nu är ett bra ställe att börja på. Du lär nog hitta det du behöver där.

Trevligt att du bestämt dig för att hjälpa till! Jag skall själv och blod nästa vecka.

Skall bli intressant och se om man verkligen får SMS när de nyttjat ens blod. Ett mycket enkelt sätt att förhöja känslan av att hjälpa till hos folk som ger blod.

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte hur det är i Stockholm men i Eskilstuna var det bara att leta sig till blodcentralen i sjukhuset, var lite av en labyrint att hitta dit men sen gick det bra. Du kan ju kolla om det kommer några blodbussar i din närhet också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Det är inte som att du ger blod till en organisation som använder det för sig självt, du ger blod för att hjälpa din mamma, din granne, folk ute i samhället.

Egentligen ska man inte få ett rött öre för det...

Håller med. Vart tog "byandan" vägen där man hjälpte varandra för hjälpandets skull och inte för någon ersättning mer än just att man fick hjälpen tillbaka?

Skrivet av plope:

Du tror inte detta i slutändan skulle hamna på skattesedeln?
operationer skulle bli väldigt mycket dyrare... och blodförråden skulle säkert inte växa heller.

När man lämnar blod blir man även frisk förklarad vilket kan vara skönt att veta

Tycker det är belöning nog att få ett "kvitto" på att man är frisk, mer än så behövs inte.:)

Skrivet av Chobi:

Lite skrämmande att man skulle lämna blod bara för lite pengar. Tycker också att man helt kan sluta ge ut små gåvor för att man lämnar blod, de enda jag vill ha är en kopp kaffe och en macka efter jag har givit blod. Alltid lika trevligt med en lugn fika där.

För övrigt måste jag säga att det är mycket bra att de ändrat sina utskick nu så man ser vilket datum som man tidigast får lämna blod igen. Själv ska jag in den 24:e februari igen för att tappas.

Har också 0+ btw.

Väldigt skrämmande inställning.:'(:S Själv är jag inte så mycket för pengar etc. Ser det som ett nödvändigt ont. Jag tycker om när två personer ger [hjälp] till varandra istället för att allt ska handla om pengar.:)^^

Skrivet av babel haffo:

Så jag ska bli blodgivare definitivt, hade ingen tanke alls att göra det tills min fru åkte in under skalpellen när hon förlorade 3L blod, så nu ska jag hjälpa andra så som dom har hjälpt min fru

Jo det är när jag läste ditt inlägg som jag känner likadant: varför ska jag gå och "tjuvhålla" på en massa blod när jag kan ge till andra? Det kan komma en dag då vem som helst kan råka ut för X olycka som gör att du själv behöver FÅ blod! Människor tackar som regel inte "nej" till blod om de behöver blod från en olycka etc. Varför ska man då tacka "nej" till att ge blod? Blott min ödmjuka syn på det hela!:)

Skrivet av Murer:

Även en bonnläpp som jag kan ge hjälp åt mannen från stan'!

Geblod.nu är ett bra ställe att börja på. Du lär nog hitta det du behöver där.

Trevligt att du bestämt dig för att hjälpa till! Jag skall själv och blod nästa vecka.

Skall bli intressant och se om man verkligen får SMS när de nyttjat ens blod. Ett mycket enkelt sätt att förhöja känslan av att hjälpa till hos folk som ger blod.

Jag vill inte förhöja känslan för att jag ger blod (men förstår hur du tänker:)) utan jag bestämde mig när jag läste vad babel haffo sa: "(...) så nu ska jag hjälpa andra så som dom har hjälpt min fru"

Skrivet av Shimonu:

Vet inte hur det är i Stockholm men i Eskilstuna var det bara att leta sig till blodcentralen i sjukhuset, var lite av en labyrint att hitta dit men sen gick det bra. Du kan ju kolla om det kommer några blodbussar i din närhet också.

Har under hela mitt liv aldrig sett en blodbuss (tricky little buggers to find:D) och det är väl EN anledning till att man inte tänkt på detta med att ge blod förrän denna tråden dök upp.:) Men tack för hjälpen. Skriver mera när jag varit på BGC.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag vill inte förhöja känslan för att jag ger blod (men förstår hur du tänker:)) utan jag bestämde mig när jag läste vad babel haffo sa: "(...) så nu ska jag hjälpa andra så som dom har hjälpt min fru"

Var vänlig förtydliga då jag inte fattade något. Förhöja känslan? Vilken känsla? Vad är det du förstår om hur jag tänker?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murer:

Var vänlig förtydliga då jag inte fattade något. Förhöja känslan? Vilken känsla? Vad är det du förstår om hur jag tänker?

Nej jag tänkte på det du sa: "Ett mycket enkelt sätt att förhöja känslan av att hjälpa till hos folk som ger blod." och jag personligen tycker inte man ska behöva "förhöja någons känsla i, vilket vi här får anta, åsyftas positiv riktning för att man ska "vilja" ge blod, utan man kan väl ge blod även om man inte skulle få en känsla av att man har hjälpt till?:) Jag menar, bara för den goda sakens skull.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Nej jag tänkte på det du sa: "Ett mycket enkelt sätt att förhöja känslan av att hjälpa till hos folk som ger blod." och jag personligen tycker inte man ska behöva "förhöja någons känsla i, vilket vi här får anta, åsyftas positiv riktning för att man ska "vilja" ge blod, utan man kan väl ge blod även om man inte skulle få en känsla av att man har hjälpt till?:) Jag menar, bara för den goda sakens skull.:)^^

Varför skulle man vilja ge blod om man inte känner att man hjälper någon? För att få känslan av nål i armen en gång i kvartalet och kolla upp sina blodvärden? Vad är det goda i det?

Jag ger blod av den enkla anledningen att jag anser att om jag är beredd på att ta emot blod så måste jag även vara beredd att ge blod. Hjälper folk mig så hjälper jag dem, så enkelt är det. Och när jag hjälper folk så får jag känslan av att jag hjälper till.
Hade jag av någon anledning känt att mitt bidrag inte hjälpte någon hade jag ju självklart inte gett blod, men nu vet jag ju som tur är att det är en viss blodbrist och att folk använder mitt blod, och det är motivationen som behövs för mig att fortsätta. Ett simpelt SMS är ett väldigt billigt sätt att bidra till den här känslan, och även om det inte behövs så är det trevligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacEnkronan:

Nej jag tänkte på det du sa: "Ett mycket enkelt sätt att förhöja känslan av att hjälpa till hos folk som ger blod." och jag personligen tycker inte man ska behöva "förhöja någons känsla i, vilket vi här får anta, åsyftas positiv riktning för att man ska "vilja" ge blod, utan man kan väl ge blod även om man inte skulle få en känsla av att man har hjälpt till?:) Jag menar, bara för den goda sakens skull.:)^^

Ja, inte är den en perfekt värld. Jag ser inget fel i att folk uppmuntras för vad de gör, det kanske kan användas för att motivera andra att börja också. Jag antar nu att det var smsen vi pratade om?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murer:

Varför skulle man vilja ge blod om man inte känner att man hjälper någon? För att få känslan av nål i armen en gång i kvartalet och kolla upp sina blodvärden? Vad är det goda i det?

Jag ger blod av den enkla anledningen att jag anser att om jag är beredd på att ta emot blod så måste jag även vara beredd att ge blod. Hjälper folk mig så hjälper jag dem, så enkelt är det. Och när jag hjälper folk så får jag känslan av att jag hjälper till.
Hade jag av någon anledning känt att mitt bidrag inte hjälpte någon hade jag ju självklart inte gett blod, men nu vet jag ju som tur är att det är en viss blodbrist och att folk använder mitt blod, och det är motivationen som behövs för mig att fortsätta. Ett simpelt SMS är ett väldigt billigt sätt att bidra till den här känslan, och även om det inte behövs så är det trevligt.

Alla är vi olika och tänker olika.:) Själv så vidhåller jag att man kan och bör ge för givandets skull mer än sin egen (själviska?) glädje över att man gör nytta.:) Annars håller jag med dig: är man beredd att få blod ska det ju inte vara konstigare att man även är beredd att ge blod.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Shimonu:

Ja, inte är den en perfekt värld. Jag ser inget fel i att folk uppmuntras för vad de gör, det kanske kan användas för att motivera andra att börja också. Jag antar nu att det var smsen vi pratade om?

Japp det är sms:en jag syftar på.:) Absolut inget fel med uppmuntran. Dock ger jag oavsett uppmuntran eller inte, då jag bara är sådan och tänker så då jag växt upp med det tänkandet.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Återanmälde mig precis som blodgivare efter 7 års uppehåll - flyttade från stan och sedan blev det inte utav att ändra central etc. och sedan föll det halvt om halvt i glömska.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8