Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Alla är vi olika och tänker olika.:) Själv så vidhåller jag att man kan och bör ge för givandets skull mer än sin egen (själviska?) glädje över att man gör nytta.:) Annars håller jag med dig: är man beredd att få blod ska det ju inte vara konstigare att man även är beredd att ge blod.:)^^

Som sagt, i en perfekt altruistisk värld skulle det fungera.

Sen ser jag fortfarande inte varför man skall ge för givandets skull? Jag menar, du måste ju ha en viss önskan att någon får nytta av ditt blod iallafall? Eller hade du blivit lika glad om de hällde ut det på backen eller offrade det till satan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murer:

Som sagt, i en perfekt altruistisk värld skulle det fungera.

Sen ser jag fortfarande inte varför man skall ge för givandets skull? Jag menar, du måste ju ha en viss önskan att någon får nytta av ditt blod iallafall? Eller hade du blivit lika glad om de hällde ut det på backen eller offrade det till satan?

Man ska ge för att andra ska få nytta av blodet, men man bör inte ge blod för sin egen skull via "nyttan" utan man ger för att man vill hjälpa andra personer oavsett hur man känner inför givandet. Visst kan man glädjas åt att man ger, men någon bekräftelse från mottagaren anser jag inte vara nödvändigt, även om det givetvis är trevligt.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Man ska ge för att andra ska få nytta av blodet, men man bör inte ge blod för sin egen skull via "nyttan" utan man ger för att man vill hjälpa andra personer oavsett hur man känner inför givandet. Visst kan man glädjas åt att man ger, men någon bekräftelse från mottagaren anser jag inte vara nödvändigt, även om det givetvis är trevligt.:)

Jag har aldrig hävdat att just SMSet behövs som bekräftelse. Alla som lämnar blod vet redan att deras blod kommer till användning. Ingen gör det för givandets skull, utan de gör det för att de vill hjälpa folk.

Med tanke på hur du motiverar ditt val att börja ge blod så skulle jag säga att du till allra högsta grad ger blod för att hjälpa andra och inte för givandets skull. Vilket är den främsta anledningen till varför folk skall ge blod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Jag är inte alls med på hur du menar, men jag prövar.

Jag har aldrig hävdat att just SMSet behövs som bekräftelse. Alla som lämnar blod vet redan att deras blod kommer till användning. Ingen gör det för givandets skull, utan de gör det för att de vill hjälpa folk.

Med tanke på hur du motiverar ditt val att börja ge blod så skulle jag säga att du till allra högsta grad ger blod för att hjälpa andra och inte för givandets skull. Vilket är den främsta anledningen till varför folk skall ge blod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murer:

Nej jag gör det bara för givandets skull.:)^^ Jag säger ju just att givandet är prio 1 (enligt mitt sätt och se det hela på) men en bekräftelse är trevlig men inte nödvändig. Jag menar samhället har ju utvecklats till att de allra flesta inte gör X handling om de inte tjänar på den.:P Jag vill inte tjäna på den utan hoppas bara att mottagaren får nytta av blodet, varken mer eller mindre.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Nej jag gör det bara för givandets skull.:)^^ Jag säger ju just att givandet är prio 1 (enligt mitt sätt och se det hela på) men en bekräftelse är trevlig men inte nödvändig. Jag menar samhället har ju utvecklats till att de allra flesta inte gör X handling om de inte tjänar på den.:P Jag vill inte tjäna på den utan hoppas bara att mottagaren får nytta av blodet, varken mer eller mindre.:)

Jag skulle kunna dra det här hur länge som helst, och argumentera vidare om att egoism knappast är en modern företeelse eller på något sätt unikt för människan men det hör hemma i en helt annan sorts tråd så jag tror att jag lämnar det här. Om du tror att du ger blod pga att du är totalt 120% o-egoistisk och inte ens tjänar på tanken av att du hjälpt en annan människa så fine, whatever floats your boat.

Det skulle vara kul om du rapporterade här sen när du gått på de första testerna och vet vad du har för blodgrupp och sånt. Alltid kul att veta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murer:

Jag skulle kunna dra det här hur länge som helst, och argumentera vidare om att egoism knappast är en modern företeelse eller på något sätt unikt för människan men det hör hemma i en helt annan sorts tråd så jag tror att jag lämnar det här. Om du tror att du ger blod pga att du är totalt 120% o-egoistisk och inte ens tjänar på tanken av att du hjälpt en annan människa så fine, whatever floats your boat.

Det skulle vara kul om du rapporterade här sen när du gått på de första testerna och vet vad du har för blodgrupp och sånt. Alltid kul att veta.

Det är en intressant argumentation, men för att inte glida för mycket Off Topic så bör vi kanske avrunda här, precis som du säger.:)

(Kul med en kille som kan och vill argumentera prestigelöst sådana finns det inte många av:P).

Jag kommer skriva här så fort jag varit hos BGC och berätta vad som hände och hur det gick.:)^^

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Appropå blodbussar. Jag har turen att det stannar en utanför mitt jobb var tredje månad (eller vad det nu är). Så tar det på vägen till lunchen och stannar till lite snabbt och lämnar lite blod.

Väldigt bekvämt om man får säga det så. Man får en macka, en juice och en trisslott. Det sistnämda är inget krav anser jag men det är en skysst sak. Tänk att få vinna lite pengar också på köpet! Då har man hjälpt både någon annan och sig själv

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Hur funkar det med att ge blod egentligen, är det bara att knata in på blodbussen då man ser den eller måste man kolla upp blodgrupp och dylikt innan, anmäla sig osv. ?

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fragdeath:

Hur funkar det med att ge blod egentligen, är det bara att knata in på blodbussen då man ser den eller måste man kolla upp blodgrupp och dylikt innan, anmäla sig osv. ?

Du får gå in och fylla i ett formulär som säger att du är frisk och duglig för att ge blod sen kollar dom så dina vener på var arm ser bra ut och tar ett blodprov. När dom fått resultaten så kallas du till din första blodgivning(woohoo!) Allt du behöver ha med dig är legitimation och ett givmilt humör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Murer:

(...).

Hann inte förbi BGC idag. Men Hoppas jag hinner i morgon.:)^^

Visa signatur

iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Blev kallad till att lämna blod nu den 25e, härligt!

Tycker blodbussen är grymt bra som stannar precis utanför jobbet och chefen uppmanar alla att gå dit på arbetstid. Mer sånt på arbetsplatserna!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Inte nu längre. Men jag var rätt så aktiv när jag var yngre. Kanske något att funderat att ta upp igen.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 samt en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
• GreeniX 800 G4 SFF i5 | Intel Core i5-8500 | 16GB | GeForce RTX 3050 6GB | 500 GB NVMe SSD | Windows 11 Home
• ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk

Bättre sent än aldrig eller vad man ska säga... Var nyss iväg och gav blod för första gången. Har dock en liten fråga. Brukar man inte få järntabletter efter blodgivningen, eller är det bara för kvinnor?

Permalänk
Medlem

Järntabletter får du om dina värden är för låga. Jag har endast fått det två gånger och då har jag ändå gett blod på ett hyfsat fast schema i snart tre år. Så om du inte får järntabletter betyder det bara att du äter/lever hyfsat bra!

Permalänk
Skrivet av hav:

Järntabletter får du om dina värden är för låga. Jag har endast fått det två gånger och då har jag ändå gett blod på ett hyfsat fast schema i snart tre år. Så om du inte får järntabletter betyder det bara att du äter/lever hyfsat bra!

Läste precis det på en sida men var för långsam för att redigera mitt inlägg :).

Permalänk

Skulle jag ge blod skulle det vara för att hjälpa folk, inte för att jag känner att jag hjälper folk.

Bara det är ju själviskt, jag hjälper folk för att jag får en bra känsla när jag gör det. Då hjälper du ju folk för din egen skull.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Skulle jag ge blod skulle det vara för att hjälpa folk, inte för att jag känner att jag hjälper folk.

Bara det är ju själviskt, jag hjälper folk för att jag får en bra känsla när jag gör det. Då hjälper du ju folk för din egen skull.

VA?! Menar du att man inte ska må bra över att man gör något bra och om man gör det så är det fel? Oavsett vad du känner så hjälper du genom att ge blod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cropsgrinder:

Så skulle det vara mer rätt eller ok att ge blod och må illa över det man gjort hellre än att må bra över det man gjort?
Och vad spelar det för roll i detta fall om man är nöjd över det man gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

VA?! Menar du att man inte ska må bra över att man gör något bra och om man gör det så är det fel? Oavsett vad du känner så hjälper du genom att ge blod.

Tror han syftar lite på humanismen/Filosofi, vi gör saker för personlig vinning. I detta fall handlar det om att du vill bidra med något, ett exempel kan vara att du känner någon slags ångest i ditt undermedvetna som måste fyllas med egoism (att ge blod, du visar att du är duktig).

Rätta mig ifall jag missupfattade

EDIT: För att inte gå så off-topic, nej har faktiskt inte gjort det, men har tänkt på det!

/Mr. Snark

Permalänk
Medlem

Får inte ge blod pga AML (Akut myeloisk leukemi)
Men skulle jag bli frisk någon gång, kommer jag definitivt att ge blod!

Permalänk
Medlem

Jepps, ger blod sedan 3 år tillbaka och man jobbar på ett ställe där det stannar en blodbuss.
Att inte göra det känns fel när man får betalt av företaget att ge blod, någon kommer till jobbet och man kan knata ut på 1 minut.
Alla vill förmodligen få blod den dagen då man är illa ute, kan man så bör man ge.
Sen har ju folk sjukdomar som hindrar, blodskräck (en kollega svimmade 2 ggr när han försökte ge blod) etc så alla kan inte av olika orsaker men om det är av ren lathet... tja då ska man rycka upp sig och pallra sig iväg till en blodbuss/blodcentral.
För dom som kommer upp i ålder så ger det ju även en liten hälsokontroll.

Visa signatur

83 35 47 30 4 5 57 63 60 5 96 22 100 43 4 92 100 23 42 46 44 47 18 96 64 5 61 85 90 45 51 85 4 60 79 62 23 50 44 75 100 20 9 92 49 9 83 88 40 7 45 67 56 82 32 85 60 85 44 69 81 9 98 1 34 51 84 100 22 86 41 44 61 25 60 36 64 49 20 1 24 71 4 65 27 60 72 73 82 76 86 8 40 68 35 59 2 66 85

Permalänk
Medlem

Jo, jag ger blod. Trevlig personal, gratis kaffe och smörgås, gratisbiljetter till parkeringsgrottan där jag ställde bilen och good karma efteråt.

Permalänk
Medlem

Som jag gjort nu i några år, har jag lämnat min 2:a tappning detta år. Vill även påminna som jag gjort varje år vid den här tiden i denna tråd, bli blodgivare. Olyckorna med stora trauman kommer att snart öka drastiskt därmed kommer våra blodförråd runt om i landet att snabbt sina, detta leder till att planerade operationer ställs in som inte är livshotande.

Oftast är det så att man som blodgivare får en liten slant eller poäng som man kan lösa in mot saker. Jag själv skänker mina poäng för ett gott syfte. Dessutom får man en gratis hälsoundersökning.
Så slå slag i saken och bli blodgivare.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Hedersmedlem

Lämnade nån gång i Maj, hade gärna donerat nu men jag måste ju vänta ett tag :/

Permalänk
Medlem

Nej, självklart inte.
Det är för dåligt betalt.
varför ska jag offra min tid och mitt blod för lite kaffe? Fanns det pengar att tjäna så kanske jag skulle kunna tänka mig...

Permalänk
Skrivet av Merrick:

Nej, självklart inte.
Det är för dåligt betalt.
varför ska jag offra min tid och mitt blod för lite kaffe? Fanns det pengar att tjäna så kanske jag skulle kunna tänka mig...

Dude.. Jag hoppas du skojar.
Du menar alltså att du inte kan tänka dig att ge blod som kan rädda livet på människor, p.g.a. att du inte får mycket pengar för det? Du får macka/dricka och ibland en peng/lott som kompensation, räcker inte det? Blir rädd när jag läser sånt. Kan riktigt se framför mig ett extremhögert samhälle där fattiga människor inte får sjukvård och där personer hjälper sina medmänniskor i nödsituationer först när de vet att de får betalt.

Permalänk

Ja, känns som att det kan vara värt att offra 20min nån gång om året för att hjälpa nån annan att överleva

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd

jag skulle gärna ge blod, men är 15 så måste vänta 3 år till...fan vad jag längtar Är det bara jag som gillar nålar och blod här?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...