Fallout 3 ------ info & diskussion

Permalänk
Hedersmedlem

Jag såg i en film på youtube att man kan lägga en frag grenade i någon persons inventory (via pickpocket), backa några steg och se personen flyga i bitar, någon som har testat detta? Jag sitter i skolan nu, så kan inte testa det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
@saftochkakor Fin Avatar.

Jag tycker att Fallout 3 är det bästa spelet på mycket länge.
Helt underbart, vilket jobb dom har lagt ned på miljöerna, jag bara njuter!
Man hittar massor av detaljer i spelet hela tiden.
Jag har känslan av röra mig i en obegränsad spelvärld, det mesta som man stöter på verkar ha en djup bakgrundshistoria som man alldrig kommer att får reda på full ut.

Ta tex Minefield, alla hus där liken ligger kvar, den ensamme gamle snipern på Taket, alla minor, vad är är bakgrundshistorien där?

Dold text

Vet inte riktigt historien bakom men det är en person i Megaton som du kan hjälpa skriva en överlevnadsguide med, ett utav hennes uppdrag är att du ska ta dig dit för att lära dig mer om minor och hämta en åt henne. Men springer man runt i Minefield så stöter man inte på mycket som kan härleda vidare till någon historia om området, har även för mig att alla hus är tomma på NPC:s man kan prata med.

Dold text
Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Jag såg i en film på youtube att man kan lägga en frag grenade i någon persons inventory (via pickpocket), backa några steg och se personen flyga i bitar, någon som har testat detta? Jag sitter i skolan nu, så kan inte testa det!

Det skulle inte förvåna mig om det går, vill minnas att det gick i Fallout 2 med en tidinställd laddning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Det skulle inte förvåna mig om det går, vill minnas att det gick i Fallout 2 med en tidinställd laddning.

Jag tvivlar inte en sekund på att det går, men jag var mer ute efter folks skadeglada reaktioner på det lilla "tricket"!

Permalänk
Medlem

Jodå, jag har testat det. Med finfina resultat.

Kom bara ihåg att springa undan innan det smäller...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Ang. prestanda problemen...
Jag kör med burken i sign (förutom att jag inte längre har mitt 8800GTX kort utan kör med mitt lite äldre 7950GX2... jag har allt på ultra samt kör i 1200*1000 (min skärm e en av dom äldre LCD skärmarna som inte klarar högre) och jag använder dessutom high-res world textutes modden och allt flyter på skitfint

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save

Vet inte riktigt historien bakom men det är en person i Megaton som du kan hjälpa skriva en överlevnadsguide med, ett utav hennes uppdrag är att du ska ta dig dit för att lära dig mer om minor och hämta en åt henne. Men springer man runt i Minefield så stöter man inte på mycket som kan härleda vidare till någon historia om området, har även för mig att alla hus är tomma på NPC:s man kan prata med.

Dold text

Jodå, jag fick uppdraget av henne, hon undrade hur det gick med dom "heta potatisarna"

Dold text

, men vad jag menar, är att det känns som om spelvärlden innehåller mycket mer än man får reda på och detta skapar djup.
Jag vill absolut inte veta allt som försigår, det är inte så jag menar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av judge
[B]

funderar på slav uppdraget i paradise fall ska hämta en som heter flak men när jag tar han så blir alla tokiga i rivet city, finns det nåt sätt o ta han utan allt folk blir fientliga? har just gått tillbaka till paridise fall och slaktat alla där ch släptt fångarna fruia som var där! men inte spelat längre ifall man ska ta en tidigare save och fånga han flak i rivet city på nåt sätt utan jag får fiender!

Dold text

jag väntade vid hans och polarens rum, lyckades tillslut få honom ensam i rummet och stängde dörren. sen verkar det funka oxå att sätta på halsbandet och prcis när han springer iväg så tryck på "T" och vänta en timme, du brukar man klara sig från att dom larmar folk runt omkring

Dold text
Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk
Medlem

Snabb fråga. Kommer inte ihåg vad vapnet som kan skjuta vad som helst heter och var man får tag i ritningen. Någon som kan svara på det lite snabbt?

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Citat:

@saftochkakor Fin Avatar.

Jag tycker att Fallout 3 är det bästa spelet på mycket länge.
Helt underbart, vilket jobb dom har lagt ned på miljöerna, jag bara njuter!
Man hittar massor av detaljer i spelet hela tiden.
Jag har känslan av röra mig i en obegränsad spelvärld, det mesta som man stöter på verkar ha en djup bakgrundshistoria som man alldrig kommer att får reda på fullt ut.

Ta tex Minefield, alla hus där liken ligger kvar, den ensamme gamle snipern på Taket, alla minor, vad är är bakgrundshistorien där?

Dold text

Tror att du överanalyserar lite...
Det e nog så enkelt som så att han har överlevt och har "bosatt" sig där, minerat området och skyddar sig och sin "bostad" ifrån andra inkräktare...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gavve
Snabb fråga. Kommer inte ihåg vad vapnet som kan skjuta vad som helst heter och var man får tag i ritningen. Någon som kan svara på det lite snabbt?

RockItLauncher, jag köpte ritningen i Megatown av kvinnan som skriver en bok.

Dold text
Visa signatur

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av crillelundh
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge

funderar på slav uppdraget i paradise fall ska hämta en som heter flak men när jag tar han så blir alla tokiga i rivet city, finns det nåt sätt o ta han utan allt folk blir fientliga? har just gått tillbaka till paridise fall och slaktat alla där ch släptt fångarna fruia som var där! men inte spelat längre ifall man ska ta en tidigare save och fånga han flak i rivet city på nåt sätt utan jag får fiender!

Dold text

jag väntade vid hans och polarens rum, lyckades tillslut få honom ensam i rummet och stängde dörren. sen verkar det funka oxå att sätta på halsbandet och prcis när han springer iväg så tryck på "T" och vänta en timme, du brukar man klara sig från att dom larmar folk runt omkring

Dold text

Ok tack ska testa det!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

RockItLauncher, jag köpte ritningen i Megatown av kvinnan som skriver en bok.

Dold text

Tack för det!

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saftochkakor
Nu håller jag på att bli galen!

Hur kommer det sig att jag kan spela någorlunda bra (det hackar till då och då när det händer mycket på skärmen eller när ytorna är för stora) med dessa inställningar, men hur mycket jag än går ner i upplösning och hur mycket jag än sänker detaljnivåer och liknande så hackar det fortfarande lite då och då?

1620x1200
Antialiasing 4 Samples
Anisotropic Filtering 15 samples
Detail Ultra
Vertical Sync
Screen Effects HDR

HD 4850
Intel E8200
GA-EP35-DS3
2 GB

Har också HD4850 (men E4300@3GHz och 4GB RAM, mycket prestanda för pengarna ), och har samma problem om jag har AA aktiverat (även så lite som 2xAA), speciellt när jag använder VATS. Så fort jag inaktiverar AA så flyter spelet som en dröm i 1920x1200 med allt maxat. Är lite störigt med jagged edges men men.

Permalänk
Medlem

Mjo, jag har i stort sett samma problem. Med AA blir det ospelbart, så jag kör utan.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Systemet i sign, har inte haft några prestandaproblem med allt på max, 1280x1024. Tråkigt att det är såna problem för vissa

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

mitt "frys-lagg-fastnar" då och då, verkar inte ha något med inställnignarna att göra då jag provat allt, har läst att sjukt många har detta problem världen över, oavsett ATI/NVIDIA.

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ori
mitt "frys-lagg-fastnar" då och då, verkar inte ha något med inställnignarna att göra då jag provat allt, har läst att sjukt många har detta problem världen över, oavsett ATI/NVIDIA.

Samma skit här! får hoppas på ny drivrutin kanske!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

jag får det dock 9/10 ggr inomhus där det är som minst utrymme... typ dom ställena med bara ett rum.

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem

Klarade spelet igår efter 82 timmars effektiv speltid, hade lätt kunnat köra hundra timmar till, men jag ville testa en annan typ av karaktär och lämna lite (mycket) att utforska till denne.

Vilket spel alltså, eller spel är fel ord... Det räcker liksom inte till.
Fallout 3 är en upplevelse som varje post-nukelär rollspelentusiast måste ha prickat av innan han/hon dör!

Jag har tidigare lovprisat friheten, känslan av att smyga runt i solstekta husruiner eller mörka dammiga tunnelbanor. Alla underbara smådetaljer som man bara kan hitta om man ger sig av på egen hand och bara förlorar sig själv i små improviserade expeditioner.

Nu lägger jag till Mainquesten till detta, väldigt bra rakt igenom med många positiva överaskningar och med en exeptionellt häftig slutfas.

Spelat som god och gjort varje val med tanke på andras bästa till skillnad från mitt eget och när slutscenen rullade upp så kändes det riktigt, riktigt bra.

Nu blir det till och testa att spela en betydligt mindre moralisk figur... Och är inte det lika kul, ja då har jag en save innan jag klarat spelet och kan lira hundra timmar till med min hjälte.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Jag slutade spela efter att ha klarat spelet.. inte för att det är dåligt.. tvärt om.. men det är så mycket buggar att jag blir galen.. ibland kan jag spela i två minuter.. sen kraschar det.. så det är lite synd..

Man får väll vänta tills det kommer en ordentlig patch..

och nej, det spelar ingen roll vad jag kör på för inställningar.. samma sak.. hela tiden...

Visa signatur

NIL

Permalänk
Medlem

Klarade igenom spelet i mitten på förra veckan. Har knappt märkt av några buggar alls, det har hängt sig en eller två gånger och då har det berott på att jag överklockar ganska friskt

Jag har varvat med att köra 1680x1050 och FullHD på min TV. Riktigt trevlig grafik då man skruvar upp det mesta på high eller högre. Har inte haft några problem med fryslagg eller dylikt.

Har en Q6600
4Gb minne
nVidia 8800GT

Allt överklockat.

2x anti-aliasing

Spelet går som en dröm på min lilla maskin

Visa signatur

"Linux är bara gratis om din tid är värdelös"

Permalänk
Medlem

Tråkigt att ni upplever crashar, själv har jag bara stött på ett par CTD's på 20lvl's och är nu på min andra runda.

Måste säga att det är jädra skoj att spela ond. Körde igenom första gången som god men nu slaktar jag allt och alla. Innan jag armerade A-Bomben i stan så dödade jag alla och stal allt som inte var fastspikat.

Dold text
Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

tweakguides.com la upp en guide för fallout 3 igår, för den som är intresserad:
http://www.tweakguides.com/Fallout3_1.html

edit: det är alltså inte en walkthrough.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ori

Har du defragmenterat hårddisken? Räcker minnet till?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
tweakguides.com la upp en guide för fallout 3 igår, för den som är intresserad:

edit: det är alltså inte en walkthrough.

Tack för tipset, jag har haft stenkoll på tweakguides, men jag tröttnade precis på att kolla där hela tiden!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner

Jag hatar och älskar dig på samma gång.

Nu kanske jag äntligen kommer att få uppleva Fallout 3 fullt ut. Jag har en massa andra saker jag måste hinna med i dag, men nu blir jag så illa tvungen att läsa hela guiden.

Det är oerhört svårt att slita sig.

Permalänk
Medlem

finns det någon mer stad änn megaton?
känns som det borde det men har inte hittat något änn

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M.i.G
finns det någon mer stad änn megaton?
känns som det borde det men har inte hittat något änn

Beror lite på vad man räknar som "städer", dom större (med flera affärer/quests osv) är Rivet City nere i sydöstra hörnet, Tenpenny Tower i sydvästra och Paradise Falls norr om Megaton.

Sedan finns det en mängd mindre bosättningar spridda lite överallt, som Arefu nordväst om Megaton, Big City norr om megaton, Lamplight Caverns i väst, Canterbury Commons i öst (som förresten är ett stopp för alla handelskaravaner så där kan man göra bra affärer). osv, osv.

Dold text
Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SID 6.7

Beror lite på vad man räknar som "städer", dom större (med flera affärer/quests osv) är Rivet City nere i sydöstra hörnet, Tenpenny Tower i sydvästra och Paradise Falls norr om Megaton.

Sedan finns det en mängd mindre bosättningar spridda lite överallt, som Arefu nordväst om Megaton, Big City norr om megaton, Lamplight Caverns i väst, Canterbury Commons i öst (som förresten är ett stopp för alla handelskaravaner så där kan man göra bra affärer). osv, osv.

Dold text

ah tackar blir till att springa runt lite nu då

Visa signatur

hooho säjjer en uggla i skogen eller tomten. vem vet

"Ja, med tanke på hur oviktig titeln är för Blizzard lär dom hyra in Tjeckiens bagarlandslag för att utveckla spelet med fria tyglar //Icetec"

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat och det var inga problem (orginalspel såklart). Har du läst tweakguiden och följt guiderna?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/