När kallar du en invandrare blatte?

Permalänk
Medlem

När kallar du en invandrare blatte?

Först vill jag inflika med att jag INTE är någon rasist då jag själv känner trevliga invandrare som hjälpt mig ur svåra situationer. Men det finns personer som kör sitt egna race och som jag blir sne över!

Här har vi ett exempel http://www.youtube.com/watch?v=ugiBP47MKrU

En blatte är en invandrare som vägrar att inrätta sig i samhället och beter sig fientligt mot landets ursprungliga medborgare. Detta sker genom provokation och våld. Det är min definition på en blatte. Min invandrarpolare håller iaf med mig i denna fråga.

Vad är era?

Permalänk
Medlem

Hmm, intressant. Har aldrig tänkt på det på det sättet.
Jag har alltid tyckt att en "blatte" är en invandrare från någon av arabländerna eller mellanöstern och sådär.
Precis som "spaggar" är latinamerikaner och spanjorer m.fl.
Jag skulle inte vilja kalla en engelskman som vägrar inrätta sig i samhället för blatte iaf men jag förstår vad du menar och håller med lite också.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

När jag säger blatte syftar jag i synnerhet på de som har arabiskt ursprung från de arabiskttalande länderna.

Här har vi ett till exempel, men eftersom jag inte vill vara vinklad i denna debatt så är detta exempel upp till diskussion.

http://www.youtube.com/watch?v=s5AO_lDMYB8&mode=related&searc...

Permalänk
Medlem

Det där ser väl ut att vara ett klassiskt exempel på en idiot. Räcker det inte så?

Visa signatur
Permalänk

Aldrig.

Detta är en tråd som sannolikt kommer att spåra ur riktigt snabbt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xarxos
Först vill jag inflika med att jag INTE är någon rasist då jag själv känner trevliga invandrare som hjälpt mig ur svåra situationer. Men det finns personer som kör sitt egna race och som jag blir sne över!

Här har vi ett exempel http://www.youtube.com/watch?v=ugiBP47MKrU

En blatte är en invandrare som vägrar att inrätta sig i samhället och beter sig fientligt mot landets ursprungliga medborgare. Detta sker genom provokation och våld. Det är min definition på en blatte. Min invandrarpolare håller iaf med mig i denna fråga.

Vad är era?

vad är syftet med denna tråd ?
att definera ordet blatte ?

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

Ja, det är syftet eller rättare sagt att få höra andras åsikter vad tycker att det betyder.

Permalänk

Jag är utlänning själv, iofs jag är född i Thailand, flytta till Norge när jag var runt 4 år, flytta till Sverige 2002 tror jag. Så jag är ingen invandrare vad jag ser mig själv som.

Folk ser mig inte som en blatte, folk ser mig som en svensk, även om jag är mörkhyad och jag pratar flytande svenska, jag tar inte åt mig heller när folk säger blatte eller neger till mig. För jag vet själv att jag inte är nåt av det. Oftast så brukar det va araber eller albaner som säger neger, svarting eller nåt liknande till mig. Fråga mig inte varför : P

När jag tänker på ordet blatte : Så är det mest folk från Arabländerna och Mellanöstern. Men mest på gapiga utlänningar, som kmr hit och tror dom är nåt.

När jag kallar en invandrare blatte? aadu, jag vet själv jag är utländsk men jag säger det när invadrarna gapar och käftar upp sig mot mig eller någon annan som inte har gjort något.

Inte för att va rastiskt, men jag tycker att Sverige borde göra som Norge, gör en invandrare något brott/ eller dom som inte sköter sig så tkr jag att dom borde skicka hem dom istället för att sätta dom i fängelse eller ge dom böter som dom inte klarar av att betala .

Dom förstör bara för sitt folk, man får ju dålig intryck av en invandrare så fort man ser en. Det finns ju dom som är jätte trevliga oxå, men dom som är stökiga tycker jag att dom borde skicka hem.

Svenskar vågar inte ens säga emot en blatte(om han nu gör nåt dumt), för då hotar blatten med fan jag ska knu**a din släkt, och döda din morsa, jag skickar min brorsa på dig om du gör mig nåt, nästa gång jag ser dig så dödar jag dig eller nåt liknande. Då blir svenskarna rädda. Det tycker jag är bara så jävla fegt av svenskarna, va fan? tror ni att blatten ens menar det han säger? Tro mig, det är bara bullshit, jag själv har gapat på många blattar, har dom dödat mig ? nej, jag sitter här och skriver det här nu. Det är för helvete erat land, och dom ska väl inte komma och förstöra allt?

Förlåt, om ni tar åt er. Det är inget personlig påhopp, visst vissa kan tka att det här är rasistisk det jag har skrivit, jag är ingen rasist, det är min, och många andras åsikt. Vill ni att jag ska ta bort det så gör jag det.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

Det finns ouppfostrade "helsvenskar" och ouppfostrade invandrare. Dock tycker jag att det verkar finnas fler av den senare sorten. Dessa kallar jag blattar.
Beror mest på kulturskillnader och utanförskap/gängbildning. Det sitter naturligtvis inte i hud/hårfärgen!
Och allt är den kassa integrationspolitikens fel (sossarnas)...

Säger aldrig blatte till en invandrare annat än kompisar/kollegor som jag känner väl. Fast det är bara för att jävlas...

Permalänk

Ja, med tanke på exempelvis blatteförmedlingen så bör ju ordet till viss del kunna ses som accepterat. Det är sån jävla dubbelmoral när negrerna får kalla varandra negrer, och blattarna varandra för blattar, medan andra måste ha andra beteenderegler? Är inte det om något jävligt rasistiskt, när de som är födda i sverige har olika regler än invandrare? Det är ju i princip så det är idag.
Soyish hade utan tvekan kunnat bli dömd för HMF för sina åsikter om han vore född i Sverige exempelvis (något som givetvis är fel - HMF är ett stort misslyckande då väldigt många minoriteter inte skyddas av lagen).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Allt som inte kommer från nordeuropa går väl under min definition av blatte, dock använder jag inte ordet ö.h.t.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Avstängd

Aldrig.

Jag ser inte varför invandrare nödvändigtvis ska "inrätta sig" till vårat samhälles normer.

Bara de inte inkräktar på en annan människas frihet så är de i mina ögon fria att göra vad fan de vill, oberoende av hur svenskt jag eller någon annan tycker att det är.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Aldrig.

Jag ser inte varför invandrare nödvändigtvis ska "inrätta sig" till vårat samhälles normer.

Bara de inte inkräktar på en annan människas frihet så är de i mina ögon fria att göra vad fan de vill, oberoende av hur svenskt jag eller någon annan tycker att det är.

Går det överhuvudtaget göra något "i samhället" som inte påverkar någon annan?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Går det överhuvudtaget göra något "i samhället" som inte påverkar någon annan?

Jag skrev aldrig att man inte får påverka.

Köper en invandrare en butik och slänger in varor som de flesta svenska är ointresserade och dessutom bara skriver prislappar på ett utländskt språk så har denna person knappast "anpassat sig till samhället".
Speciellt inte om denna inte ens orkar lära sig Svenska.

Men jag ser inget fel eller ens problem med detta, han har köpt lokalen från en säljare som fritt sålt den och har rätt att göra vad fan han vill med den. Oavsett hur "svenskt" det är.

Permalänk
Citat:

Köper en invandrare en butik och slänger in varor som de flesta svenska är ointresserade och dessutom bara skriver prislappar på ett utländskt språk så har denna person knappast "anpassat sig till samhället".

Men jag ser inget fel eller ens problem med detta, han har köpt lokalen från en säljare som fritt sålt den och har rätt att göra vad fan han vill med den. Oavsett hur "svenskt" det är.

Han har dessutom begränsat sin kundkrets ganska ordentligt...

Du ser alltså inga problem med att det växer upp samhällen i Sverige där ingen kan svenska (och knappt engelska...) ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svanteson
Du ser alltså inga problem med att det växer upp samhällen i Sverige där ingen kan svenska (och knappt engelska...) ?

Självklart kan jag se problem som kan uppstå för dessa individer, men jag tycker inte att det på något sätt gör fel.

Jag finner förslag om att lagföra "svenskaprov" otroligt smaklösa.
Ska invandrare lära sig svenska så ska det vara för att de själva vill det, inte för att vi vill det.
Blir det stora problem för invandrare som inte lär sig svenska så kan vi informera dem om detta och därefter låta dem ta beslutet själva, inte mer.

Permalänk
Medlem

Tror jag aldrig använder ordet blattem däremot använder jag andra ord som säkerligen de flesta här använder, orden används inte alltid rasistiskt.

Permalänk
Citat:

Självklart kan jag se problem som kan uppstå för dessa individer, men jag tycker inte att det på något sätt gör fel.

Jag finner förslag om att lagföra "svenskaprov" otroligt smaklösa.
Ska invandrare lära sig svenska så ska det vara för att de själva vill det, inte för att vi vill det.
Blir det stora problem för invandrare som inte lär sig svenska så kan vi informera dem om detta och därefter låta dem ta beslutet själva, inte mer.

Att du inte ser vilka problem som kan uppstå för samhället, inte bara individen, när en svensk medborgare inte kan tillgodogöra sig samhällsinformation är helt otroligt!

Det är inte smaklöst att kräva att en svensk medborgare förstår svenska. Det är rätt självklart! Ett prov är till för att fånga upp dessa och isåfall ge dem särskilt stöd. Inte kasta ut dem om du trodde det?

Att folk resonerar som du förklarar hur det ser ut i samhället. Fast nu är vi helt off topic. Lägger ner den här diskussionen nu.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Att du inte ser vilka problem som kan uppstå för samhället, inte bara individen, när en svensk medborgare inte kan tillgodogöra sig samhällsinformation är helt otroligt!

Det är inte smaklöst att kräva att en svensk medborgare förstår svenska. Det är rätt självklart! Ett prov är till för att fånga upp dessa och isåfall ge dem särskilt stöd. Inte kasta ut dem om du trodde det?

Du missförstår vad jag menar med "inga problem", visst kan jag se problem både för individen och samhället i stort.
Men jag tycker inte att man ska behandla individer efter det som är bäst för samhället i stort, det är sådant tänk som leder till fascism och kommunism.

Att en invandrare inte lär sig svenska är denna individs ensak, samhället har ingen rätt att bestämma över vad som ska vara fria val såsom dessa.

Samhället ska existera för individen, inte tvärt om.

Permalänk
Citat:

Du missförstår vad jag menar med "inga problem", visst kan jag se problem både för individen och samhället i stort.
Men jag tycker inte att man ska behandla individer efter det som är bäst för samhället i stort, det är sådant tänk som leder till fascism och kommunism.

Att en invandrare inte lär sig svenska är denna individs ensak, samhället har ingen rätt att bestämma över vad som ska vara fria val såsom dessa.

Samhället ska existera för individen, inte tvärt om.

Kan inte hålla mig. Måste bara svara på detta. Sen lägger jag ner det...

Om vi inte ska ställa några som helst krav på medborgarna i landet. Ska vi sluta ge ut bidrag också då? För du kan väl inte mena att vi ska ge ut bidrag utan krav?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Om vi inte ska ställa några som helst krav på medborgarna i landet. Ska vi sluta ge ut bidrag också då? För du kan väl inte mena att vi ska ge ut bidrag utan krav?

Sedan när är invandrare en synonymt med bidragstagare?

Jag har inget emot att staten ställer krav som man måste uppfylla för att bli erbjuden en tjänst (såsom bidrag), men detta ska inte gälla de som inte får bidrag.

Men jag ser inte vad detta har att göra med invandrare.

Permalänk

Typiskt invandrarfientligt sätt i början av inlägget, "Först vill jag inflika med att jag INTE är någon rasist blabla..."
Det där har väl ingenting att göra med att han är invandrare att göra...
Typiskt för de som är 20-25 år och gillar att slå människor, typ casualare osv.
F.ö. är en blatte en som inte är helsvensk i min åsikt, vilket de flesta i Stockholm inte är...

Permalänk
Citat:

Sedan när är invandrare en synonymt med bidragstagare?

Jag har inget emot att staten ställer krav som man måste uppfylla för att bli erbjuden en tjänst (såsom bidrag), men detta ska inte gälla de som inte får bidrag.

Men jag ser inte vad detta har att göra med invandrare.

Ok, ok... glöm att jag skrev bidrag. Ta sjukvård och polishjälp som exempel istället om det får dig att känna dig bättre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ok, ok... glöm att jag skrev bidrag. Ta sjukvård och polishjälp som exempel istället om det får dig att känna dig bättre.

Jag tycker inte att staten ska ha något att göra med finansiering av sjukvård, det ska betalas av försäkringsbolag eller privatpersonen direkt.

Polishjälp ska finnas för alla som får sina friheter kränkta. Inklusive för de invandrare som får ett par tokiga människor efter sig som försöker tvinga dem att lära sig svenska.

Permalänk
Citat:

Jag tycker inte att staten ska ha något att göra med finansiering av sjukvård, det ska betalas av försäkringsbolag eller privatpersonen direkt.

Polishjälp ska finnas för alla som får sina friheter kränkta. Inklusive de invandrare som får ett par tokiga människor efter sig som försöker tvinga dem att lära sig svenska.

Och om invididen inte har råd med sjukvården? Tror du försäkringsbolagen idkar välgörenhet? Ska man låta personen ruttna bort då eller?

NU har jag lagt ner detta... Vi kommer uppenbarligen inte längre. Tillbaka till topic!

Mvh/Svanteson

Permalänk

Kan nog hålla med om att en person som lever i Sverige bör kunna tala en acceptabel svenska.

Invandrare kan ofta inte intergreras i det svenska samhället eftersom de inte får jobb.

Den andra sidan, arbetsgivarna, har jag pratat med ett dussintal, de säger tvärtom. De kan inte anställa en person som inte kan en ordentlig svenska! För att få arbete gjort måste de kunna kommunicera med sina anställda samt att de anställda måste kunna kommunicera med varandra. På en arbetsplats borde det väl ändå vara så att personen i fråga lär sig svenska istället för att 200 medarbetare går och läser arabiska?

Senast idag pratade jag med en person som arbetar på en Halkbana som instruktör. Han ansåg att det för honom var ett stort problem att lära människor hantera en bil under halt väglag när det varje torsdag och fredag kommer en buss full med nysvenskar från runt om i landet som knappt kan ett ord svenska!

Men visst, man kan inte tvinga en person att lära sig svenska enligt våran idag svenska lagstiftning, men kanske borde det vara ett krav att åtminstonde försöka?

Det vore därför att det vore till allas fördel om alla människor på svensk mark kan tala svenska. Jag vill på min arbetsplats kunna ge direktiv till mina medarbetare, för det händer, nästan dagligen att människor från bemanningsföretagen inte kan ett ord svenska. Det skulle även leda till att ta bort en del av de fördomar som "svenssons" faktiskt har fått, dessa fördomar växer sig dessutom allt starkare.

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Citat:

Aldrig.

Fast nu är det ju långtifrån alla som tycker att de ska bli svenskar på så sätt som du utrycker dig, när man menar "mer svensk" så menar man snarare mer humanistisk. Dvs. inte våldta, inte döda, inte skada, inte stjäla, inte förtrycka kvinnor och så vidare. Även om de flesta invandrare givetvis inte gör något av det ovanstående (förutom förtrycka kvinnor, tyvärr), så menar ju många på att man ska se till att invandrarna inte börjar med det. I princip, samma krav för invandrare som för de som bott hela sitt liv i sverige. IMHO ingenting som är fel i att göra, men idag är det PK att ge invandrare förtur inom vissa saker, vilket bara leder till rasism, vilket slutar i katastrof.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag kallar aldrig invandrare för blattar.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bergstrom
Kan nog hålla med om att en person som lever i Sverige bör kunna tala en acceptabel svenska.

Men visst, man kan inte tvinga en person att lära sig svenska enligt våran idag svenska lagstiftning, men kanske borde det vara ett krav att åtminstonde försöka?

Det vore därför att det vore till allas fördel om alla människor på svensk mark kan tala svenska. Jag vill på min arbetsplats kunna ge direktiv till mina medarbetare, för det händer, nästan dagligen att människor från bemanningsföretagen inte kan ett ord svenska. Det skulle även leda till att ta bort en del av de fördomar som "svenssons" faktiskt har fått, dessa fördomar växer sig dessutom allt starkare.

@Quote
Jag håller inte med om att man bör kunna tala en acceptabel svenska, men dock bör man sa seden dit man kommer, inte då att man inte får fira sin egna nationaldag etc, men man bör "försvenska" sig lite.

Allmänt:
Svenska nationaldagen anses vara en rasistisk dag enligt vissa, men det är det inte.
Hissa flaggan anses också vara rasistiskt, håller inte med här heller.
Nu säger jag inte att det uppfattas så utav alla, men det gör det utav många.

Förstår inte heller hur man som invandrare, som inte ens är invandrare (3'e generationen), tycker det är "elakt" av vissa att vara rasistiska, men själva kan man springa runt och kalla folk för svennejävel.
Bor man här, är svensk, etc. Så bör man kunna förstå att man ÄR svensk, och sluta springa runt med sånna uttalanden.

Permalänk
Medlem

1) Nationaldagen, nationalsången och flaggan anses vara rasistiska av många pga av att de missbrukats av många svenska nynazister.

2) Att ta seden dit man kommer är ett populärt argument, men även svenskar beter sig som "blattar" när de flyttar utomlands.

3) Ser inte hur ett språktest skulle hjälpa de som inte kan språket, hade de känt att de inte hade klarat sig så hade de av sig själva lärt sig språket. Rikta istället uppmärksamheten till att förhindra att sådana områden bildas á la rosengård där man inte behöver kunna svenska i första början för att klara sig här.

4) Jag är inte rasist (eftersom jag känner två invandrare som är ok) men jag vill diskutera när man får kalla invandrare blattar?

5) Onda cirklar finns överallt. Blir jag kallad blattjävel fem sex gånger av svenskar börjar jag också se på dem med andra ögon ( á la svennejävlar) vilket leder till att de ser mig med andra ögon (á la blattjävel) vilket får mig att se dem med andra ögon osv osv

6) Personligen kallar jag inte svenskar för svennejävlar och inte heller invandrare för blattjävlar.

Jag kallar alla för idioter när de beter sig som idioter, har inget med varifrån de kommer att göra.