Permalänk
Inaktiv

Delfinkött - var köpa?

Hejsan.

En liten annorlunda fråga från mig, japsarna butchar ju delfiner. Jag vill smaka. Men vart i helvete köper man delfin? Är grymt tacksam för all hjälp. Alltid kul att smaka nytt.

Mvh

/Henrik Jönsson

Permalänk

mhe ...FLIPPER:(

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Hm....tror inte man skall vara i närheten av en hungrig Wickerman...

On T: nog riktigt svårt att hitta delfinkött i sverige, försök att snacka med "finare" resaurang ägare/kockar..tror dom får ganska underliga förslag ibland och kanske vet.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Hm....tror inte man skall vara i närheten av en hungrig Wickerman...

On T: nog riktigt svårt att hitta delfinkött i sverige, försök att snacka med "finare" resaurang ägare/kockar..tror dom får ganska underliga förslag ibland och kanske vet.

Aaah restauranger det är ju skitsmart, tänkte jag inte på. Ni tror inte man kan importera från japan? Hmm fast det e klart hur vanligt äre att sälja delfinkött via postorder.

Permalänk
Medlem

Har sett en del skumt kött på en ICA här i stan (Focus i GBG). Allt från "vanlig" struts till skallerorm, krokodil och bison oxe, men aldrig delfin.
Du får väll leta efter tonfisk burkar som inte garanterar delfin fritt kött

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Har sett en del skumt kött på en ICA här i stan (Focus i GBG). Allt från "vanlig" struts till skallerorm, krokodil och bison oxe, men aldrig delfin.
Du får väll leta efter tonfisk burkar som inte garanterar delfin fritt kött

Krokodil har jag käkat en gång.. låter cliché men det smakar fan ta mig som kyckling. Men krokodilkött är aningen segare.

Delfin har jag dock aldrig smakat. Smakar säkert som tonfisk...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Har sett en del skumt kött på en ICA här i stan (Focus i GBG). Allt från "vanlig" struts till skallerorm, krokodil och bison oxe, men aldrig delfin.
Du får väll leta efter tonfisk burkar som inte garanterar delfin fritt kött

Måste fan kolla lite i de lokala köttdiskarna och se om man kan hitta något exotiskt att trycka i sig. E så trött på kyckling, gris och kossa. Delfin blir nog svårt ja. Kanske funkar om man känner någon i Japan. Får kontakta Jacuzan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Krokodil har jag käkat en gång.. låter cliché men det smakar fan ta mig som kyckling. Men krokodilkött är aningen segare.

Delfin har jag dock aldrig smakat. Smakar säkert som tonfisk...

Reptiler är väl släkt med fågeldjur så det e ju inte så förvånande. Får ta och försöka hitta krokodilkött. Ja delfin smakar kanske tonfisk, fast samtidigt är jag tveksam. De är väl däggdjur trots allt och borde smaka mer som val? Val vill jag också äta.

Permalänk
Medlem

Nu är jag definitivt ingen djurrättsaktivist men jag anser att det finns djur som är direkt olämpligt att äta och delfiner är en av dem. De är intelligenta djur som ska lämnas i fred.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Delfin borde smaka mer som nöt- eller griskött än någon form av fisk.

Åtminstånne om man tänker på hur nära besläktade de är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Nu är jag definitivt ingen djurrättsaktivist men jag anser att det finns djur som är direkt olämpligt att äta och delfiner är en av dem. De är intelligenta djur som ska lämnas i fred.

Äsch, jag hade ätit människokött om de bara serverat det i scharken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Äsch, jag hade ätit människokött om de bara serverat det i scharken.

Second that.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Nu är jag definitivt ingen djurrättsaktivist men jag anser att det finns djur som är direkt olämpligt att äta och delfiner är en av dem. De är intelligenta djur som ska lämnas i fred.

Så man kan äta dumma djur men inte intelligenta? Då tycker jag vi ska börja äta vänsterpack!

Permalänk
Medlem

eller snarare högerpack!

Permalänk

Har ätit struds en gång ;D Det smaka typ kykling ;O

Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk

Skulle aldrig köpa delfinkött. Anledningen ser ni här:
http://www.glumbert.com/media/dolphin

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Varför äta delfiner?
Ena dagen framstår de som människans bästa vän andra slaktas de på grymma sätt.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Skulle aldrig köpa delfinkött. Anledningen ser ni här:
http://www.glumbert.com/media/dolphin

Löjligt, tror du svenska grisar, kossor, kycklingar och får har det bättre?

Lätt och klaga på andra när man inte vet vad som pågår i ens egen bakgård.

Permalänk
Inaktiv

Jag har funderat på en moraliska biten men insett att jag inte kan diskriminera delfinen.

Det är bevisat att grisar är grymt smarta djur, dom äter vi ju sjukt mycket av. Så varför inte delfiner? Lite tråkigt hur de dödar dom men så äre på många andra ställen också. Delfinerna har i alla fall levt ett fritt liv, inte avlats upp i en bur med enda syftet att ätas. Man kan vända på det hur som helst. Det ända jag är säker på är att jag ofta är hungrig!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Löjligt, tror du svenska grisar, kossor, kycklingar och får har det bättre?

Lätt och klaga på andra när man inte vet vad som pågår i ens egen bakgård.

Jag vill gärna tro att svenska grisar, kossor etc. iallafall får ett snabbare och skoningssammare slut än dessa delfiner.

Det handlar dock inte bara om slaktmetoderna i filmen ovan utan jag skulle lika lite vilja äta katt eller hund som delfin. Det handlar om högst personliga preferenser vad jag anser vara djur som är ok att äta. Kossor et al är mumsiga!

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Jag vill gärna tro att svenska grisar, kossor etc. iallafall får ett snabbare och skoningssammare slut än dessa delfiner.

ATt du tror det innebär inte att det är så.

Jag är också emot att djur får lida "onödigt mycket" (vad det nu är), men jag drar mig från att klanka ner på andra när den egna, inhemska, slakten inte är ett dugg bättre.

[QUOTE]
Det handlar dock inte bara om slaktmetoderna i filmen ovan utan jag skulle lika lite vilja äta katt eller hund som delfin. Det handlar om högst personliga preferenser vad jag anser vara djur som är ok att äta. Kossor et al är mumsiga!
[/QUOTE]Personligen uppfattade jag det som att det var just sättet de behandlades på som var orsaken till at du inte åt tex delfinkött (om du nu hade fått tag på det).

Permalänk

det är billigt med kor i korea iallafall

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
ATt du tror det innebär inte att det är så.

Åfan? Det här ställer ju öresundsbron i helt nytt perspektiv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Personligen uppfattade jag det som att det var just sättet de behandlades på som var orsaken till at du inte åt tex delfinkött (om du nu hade fått tag på det).

Japp, jag borde skrivit "Här är en av anledningarna" istället för "Här är anledningen".

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Åfan? Det här ställer ju öresundsbron i helt nytt perspektiv.

Har du sett hur många djur "behandlas" under transporten till slakt och under själva slakten?

Det må kanske inte vara som japanaerna i det fallet, men det är inte mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Wow, jag läste igenom en hel del av kommentarerna till den där videon. Helt otroligt hur nästan alla är så.. dumma. Jag som trodde att youtube hade exceptionellt korkade kommentarer, men detta är ju rekord. Hur samlas dessa människor på samma ställe?

Guru Meditation, så det var inte den "grymma behandlingen" (d.v.s en behandling som inte skiljer sig från någon annan köttproduktion), utan bara för att de var djur du gillar? Varfår isåfall ens länka videon?
Jag kan även avslöja att jag inte blev påverkad alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Jag vill gärna tro att svenska grisar, kossor etc. iallafall får ett snabbare och skoningssammare slut än dessa delfiner.

Det handlar dock inte bara om slaktmetoderna i filmen ovan utan jag skulle lika lite vilja äta katt eller hund som delfin. Det handlar om högst personliga preferenser vad jag anser vara djur som är ok att äta. Kossor et al är mumsiga!

Word!

Håller med till 100%

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Löjligt, tror du svenska grisar, kossor, kycklingar och får har det bättre?

Lätt och klaga på andra när man inte vet vad som pågår i ens egen bakgård.

Jag tror en stor del av den är också bilden folk har av delfiner. Om vi hade sett en film där torsk eller sill hade behandlats på samma sätt hade det nog inte rört oss i ryggen, men just delfiner är det ju synd om. De som är så gulliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Jag tror en stor del av den är också bilden folk har av delfiner. Om vi hade sett en film där torsk eller sill hade behandlats på samma sätt hade det nog inte rört oss i ryggen, men just delfiner är det ju synd om. Det som är så gulliga.

Precis.

Hajar är det inte en jävel som bryr sig om, fastän de fångas och får fenorna avskurna och sen skickas tillbaka till havet sprattlandes.

Hört att hajfenssoppa är en riktig populär rätt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Precis.

Hajar är det inte en jävel som bryr sig om, fastän de fångas och får fenorna avskurna och sen skickas tillbaka till havet sprattlandes.

Hört att hajfenssoppa är en riktig populär rätt...

Även hajar är gulliga och fascinerande djur.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WalterEgo
Även hajar är gulliga och fascinerande djur.

Det tycker jag med, men inte har jag sett några riktiga protester mot behandlingen de utsätts för, inte på när av den magnitud som vissa "söta" djur fått och får.

Edit: BTW, älskar din avatar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru Meditation
Skulle aldrig köpa delfinkött.
[/url]

Inte jag heller.

On Topic (fan vad en del här alltid skall spåra ut trådarna)

Wickerman, försök även att snacka med yrkesfiskare, bor själv i Gbg, så jag vet att dom landar en del man inte skall/får landa...och att det ligger bra pengar i det. (pratade ju i förra inlägget om restuaranger)

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?