Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Avstängd

Grafitti (aka Klotter) Tråden

Tidningen City hade en artikelserie om Grafitti och klotter förra månaden.
Sen dess har jag tänkt på klottret mer när jag väl ser det genom tunnelbanefönstret eller från bilen. Tänkt att någon måste stått där ett tag och ansträngt sig, för att det sedan ska tas bort för en stor summa pengar.
Länkar till citys artiklar:
http://www.city.se/nyheter/2.540/stockholm/1.735998/minst-10-...

Det framgår bl.a. att stockholm infört nolltolerans mot klotter något som de är ensamma i Sverige med. Om det hjälper för att minska eller inte kanske vi kan diskutera, själv vet jag inte.

Cityläsares tankar:
http://www.city.se/Nyheter/1.736714/diskutera-citys-artikelse...

Vad tror ni om Grafitti, hur borde det bekämpas eller borde man försöka få folk att skapa grafitti lagligt istället?
Ni kanske haft kontakt med grafitti själva i någon grad?

Diskutera!

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Det stora problemet är att gubbar och kärringar (dvs dom som har något att säga om det...) inte ser skillnad på klotter och konst.

Dom ser "kuk" och "fitta" skrivit med en bläckpenna på en toavägg som samma sak som ett konstverk som någon spenderat mååånga timmar på.

Det om något är skamligt.

Permalänk
Medlem

Vare sig det är klotter eller konst anser jag inte att det hör hemma på förorternas husvägg, det finns andra sätt att uttrycka sig artistiskt på än att spreya i tunnelbanan eller på ett hus eller vägg. =/

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Tycker det är positivt att någon sätter färg på den annars gråa betongen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel

Längs pendeltågs linjerna var all betongmur för några år sedan täckt av färgsprakande målningar. För ngt år sedan sanerades det och om jag ska vara ärlig så var det bortkastade pengar då det blev fulare utan färgen.. det som sitter och bossar angående sanering borde tänka efter lite först...

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Dock är det inte upp till var och en person att göra det Dem tycker ser bäst ut, det skulle resultera i Anarki som du säkert vet.
Det är ett faktum att man förstör statens egendom när man tar en spreyburk och spreyar det man själv tycker är "vacker".
Hur skulle du känna dig om någon kom och spreyade på din nya villa och förstörde den helt?

Visa signatur

LG OLED77CX • AMD 9800X3D @ 5.4GHz • Lian Li Galahad II Trinity 360 • GIGABYTE X870 Aorus Elite ICE • Corsair 32GB DDR5 CL30 6000MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Dock är det inte upp till var och en person att göra det Dem tycker ser bäst ut, det skulle resultera i Anarki som du säkert vet.
Det är ett faktum att man förstör statens egendom när man tar en spreyburk och spreyar det man själv tycker är "vacker".
Hur skulle du känna dig om någon kom och spreyade på din nya villa och förstörde den helt?

Men nu tillhör inte min nya fina villa betongen ellerhur?

Hur många gånger har du sett ett en villa eller en bil nersprayad?

Inte speciellt ofta nej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Men nu tillhör inte min nya fina villa betongen ellerhur?

Hur många gånger har du sett ett en villa eller en bil nersprayad?

Inte speciellt ofta nej.

Nej, men det ändrar inte det faktum att man inte skulle bli speciellt glad om det faktist hände. Klottringar på husväggar i förorten handlar om samma mening men i större utsträckning, jag tror att majoriteten av personerna som bor i lägenheten inte vill ha deras lägenhet nerspreyad vare sig en person eller tio personer tycker att det är vackert.

Edit: För övrigt ger det Ingen någon rätt att gå och klottra ner någons eller fleras egendom bara för att man vill spreya.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.city.se/nyheter/2.540/stockholm/1.735998/minst-10-...
http://www.urban75.org/london/images/graffiti-camden-tube-04....
http://keusta.net/blog/images/graffiti/barcelona2005.jpg

Bildernaöverst där, är det graffiti eller klotter?

I mina ögon ska en bort iallfall för det är bara så jävla fult.

Däremot http://artsnetwork.ca/images/graffiti-art-we-are-diverse%20we...
http://www.european-street-painting.com/images/street%20art.j...
http://photos.imageevent.com/graffiti/thewritingonthewall/ico...

Skulle någon kommit till mig, visat upp detta och sagt "jag vill måla sådant på din vägg här ute" då hade jag fasen betalt honom för att göra de.

Permalänk
Medlem

Mer grafitti på betongen!

Permalänk
Inaktiv

Till er sm klagar på fula graffiti målningar, man måste väll börja ngnstans >.<

Permalänk
Medlem

Ordentlig grafitti har jag ingenting emot.
Däremot så borde det inte få målas precis var som helst. Inte alla uppskattar det och det borde respekteras. Däremot tycket jag inte det borde bli sådant tjafs om det på ställen så som tunnelbanan, tunnlar och annat där det annars bara skulle vara tråkigt stel betong. Tycker det borde finnas vissa platser där det är lagligt att måla. Att måla på folks privata tillhörigheter borde dock vara förbjudet under alla omständigheter.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Inaktiv

belga det är ganska basic inom graffiti att mans ka hålla sig borta från privat egendom, sen som överallt så finns de ju douchebags.

Permalänk
Medlem

Det är rätt väldokumenterat att folk har större benägenhet att klottra eller skräpa ner på ställen där det redan finns klotter eller skräp. Nolltolerans kan alltså mycket väl leda till att saneringsbehoven minskar i slutändan.

Snygg grafitti finns men är sällsynt och en försvinnande bråkdel av all grafitti och klotter. Ett jäkligt ineffektivt sätt att snygga till tillvaron med andra ord, om det nu är det man vill uppnå. Att någon har sprayat något snyggt ökar dessutom risken att någon annan sprayar nåt fult, eftersom man signalerar att det är ok att kladda ner grejer som man vill.

Tycker man det ser tråkigt ut kan man propagera för att det tas beslut om att målas istället. Nu blir ju ett argument MOT att kommunen målar väggar och liknande att det ändå förstörs med klotter senare.

Sen känns grafittimålarnas "ansvarstagande" för samhället och omgivningarna rejält påklistrat. De vill visa upp sig själva, med skrikiga skapelser som i princip aldrig passar in i omgivningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
belga det är ganska basic inom graffiti att mans ka hålla sig borta från privat egendom, sen som överallt så finns de ju douchebags.

Jag vet det, men som du säger så finns det ju undantag, vilket är varför jag personligen tycker att även om reglerna när det gäller grafitti borde lossas, så bör det finnas vissa regler kvar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Oavsett vad folk tycker om graffiti så ska de inte måla på någon annan vägg en sin egen. Köp en egen väg jävla vänsternollor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Oavsett vad folk tycker om graffiti så ska de inte måla på någon annan vägg en sin egen. Köp en egen väg jävla vänsternollor.

Jasså att måla är ett politiskt ställningstagande?
Det var då det nedrigaste jag hört Se vad mycket man kan lära sig på swec.
Jag har hört att alla med Lacoste-skor är äckligt högerpack som vill förslava arbetarklassen, stämmer det?

Permalänk
Medlem

Graffiti kan vara fint, riktigt fint men tyvärr finns det för många snorungar där som tror dom har talang och sprayar något "fint" men i själva verket är rent fördjävligt!

t.ex.

Det där är gräsligt fult och man märker direkt att personerna som målat detta har ingen större talang och borde lära sig teckna för det första.

Men däremot:

Finns mer på www.puppet.se

Det där är talang och har absolut inget emot och se sådant på väggarna istället för dom gråa tråkiga betongväggarna.

Sen är det synd när det kommer snorungar och förstör vackra målningar på grund av avundsjuka. Har sett en del fina målningar b.la. i Luleå som blivit förstörda av pojkar som inte kan göra något liknande själv.

Sen det här med så kallade tags...
Varför måste man klottra ner ett samhälle med sånt skräp? Vem bryr sig om dom på det sättet ni tror? Ingen!
Förbannade snorungar...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Inaktiv

Ni so klagar på fula graffitis, vet ni ens hur många år det tar att kunna göra ovanstående målningar? Lovar dig att dom målarna har också gjort sk "fula grafftis" och vart snorungar en gång i tiden. Det tar tid att lära sig spraya. Har polare som är sjukt gryma på att skissa men när det kommer tilla tt spraya det så blir det en annan femma, även dom måste träna en hel del.

Och ja det är jävligt synd att spitta över folks målningar.

Du kan inte säga att du tycker om snygg grafitti men hatar tags, tags är stor dela av graffitin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Du kan inte säga att du tycker om snygg grafitti men hatar tags, tags är stor dela av graffitin.

Det är klart som den att man kan säga det. Att häva att man måste gilla båda för att de "hör ihop" är ju som att säga att man måste älska alla bilmärken för att de alla bygger bilar... En massa snorungar som springer runt och klottrar tags med spritpennor har inte ett skit med graffiti att göra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Klart man kan säga så. Precis som jag kan säga att jag gillar fortboll men ogillar italienska ligan som är en ganska stor del av fotbollen.

Edit: Belga hann före.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ni so klagar på fula graffitis, vet ni ens hur många år det tar att kunna göra ovanstående målningar? Lovar dig att dom målarna har också gjort sk "fula grafftis" och vart snorungar en gång i tiden. Det tar tid att lära sig spraya. Har polare som är sjukt gryma på att skissa men när det kommer tilla tt spraya det så blir det en annan femma, även dom måste träna en hel del.

Och ja det är jävligt synd att spitta över folks målningar.

Jasså? Jag känner en kille som målat mycket förut, idag är han tatuerare och en duktig jävel också. Han har alltid varit sjukt bra på teckna, men det stoppade inte där, nå fick han lika bra ut det på väggarna.

Så jag spottar så mycket jag vill över målningar som jag visade tidigare, för dom är långt ifrån fina och förstör mer än ger något fint och titta på. Så istället för att lära sig måla på väggen be dina vänner bygga en egen trä vägg eller något liknande och träna där så slipper vi som inte är så förtjusta i detta klotter se dom fula målningarna.

Sen det där med tags, skämtar du med mig?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Har ni tänkt på att det inte alls finns klotter i samma utsträckning på just husväggar etc. neråt kontinenten exempelvis Danmark där byggnaderna i sig en gång blivit byggt med lite kärlek & trä.
Våra svenska gråa betongväggar uppmanar ju till att sprayas ner eftersom man blir deprimerad av att se på dem.
Oftast väljer graffare i andra länder just de gråa tråkiga ytorn när dom ger sig ut, bortsett från fuck-up´s som inte förstår sig på estetisk form...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Men om nån får för sig att ditt nya fina hem är fult och så sprayar de ner den med grafitti, skulle du inte vilja tvätta bort det?

Bara för att det är din subjektiva bedöming att det blir finare gör det inte till att ägaren tvunget måste tycka så. Grundproblemet: Någon klottrar ner något som tillhör någon annan som inte vill ha klottret där.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ProSiT
Har ni tänkt på att det inte alls finns klotter i samma utsträckning på just husväggar etc. neråt kontinenten exempelvis Danmark där byggnaderna i sig en gång blivit byggt med lite kärlek & trä.
Våra svenska gråa betongväggar uppmanar ju till att sprayas ner eftersom man blir deprimerad av att se på dem.
Oftast väljer graffare i andra länder just de gråa tråkiga ytorn när dom ger sig ut, bortsett från fuck-up´s som inte förstår sig på estetisk form...

... nere på kontinenten? xD

Grafitti-scenen är om något större i danmark än vad den är i sverige.

Permalänk

Absolut finns det skickliga grafittikonstnärer, dessvärre lyser de med sin frånvaro i 98% av fallen runt omkring i Stockholm. Bombade och vandaliserade tåg är ett jävla problem, och det är förjävligt att de inte fattar vad det kostar.

Det jag udnrar är varför det måste kluddas på offentliga väggar. Se till att göra det mer seriöst och samarbeta med kommun, landsting och stat istället så kanske de tillochmed kan få *betalt* för att utsmycka tråkiga gångar, tunnlar och liknande.

Som det är nu kluddras de överallt och det är fan inte snyggt. Dessutom klottras det på privata hus, företagsbyggnader osv, även bostadsrättshus har jag sett bombade. Så att det skulle förekomma något slags hederskodex bland klottrarna tror jag inte ett smack på.

Permalänk
Citat:

Jasså att måla är ett politiskt ställningstagande?
Det var då det nedrigaste jag hört Se vad mycket man kan lära sig på swec.
Jag har hört att alla med Lacoste-skor är äckligt högerpack som vill förslava arbetarklassen, stämmer det?

Ja undrar hur många moderater som är nere och målar i tunnelbanorna. Fördoms fult? Ja som fan men jag tror verkligen att det stämmer. Finns alltid undantag men majoriteten..

Permalänk

Skulle mer kalla det anarkister som klottrar ner.

Kan någon förklara för mig varför "vänsterpack" klottrar ner?
(Går väl själv under definitionen vänsterpack)

Själv ser jag gärna stora betongväggar/tunnlar mm med välgjord grafitti, istället för hastigt klottrade tags. Detta lyfter den tråkiga betongen.

I Malmö får man på en vägg på ett parkeringshus göra grafitti om man vill, sjukt snygga saker kan man hitta där och de finns inte på de andra väggarna.
Samtidigt som det gör att huset inte ger samma betongkänsla.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Klotter är äckligt och fult, det är inget som hör hemma i Sverige. Lagliga klotterväggar är sjukt. Som att man skulle ha lagliga platser där man fick mörda folk. Fy fan...

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Jag är en writer, och drar ut för att måla / taga 4-5 gånger i veckan.
Ni måste förstå att det inte går att dra upp en burner ala Puppet idag, om man inte målar lagligt.
Citerar.
"En ful målning är för mig finare än fin målning om den är på rätt ställe".