Windows Home Server specifikationer läckta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Backup på klusternivå finns knappt för större system idag. Det är väldigt nytt. Helt seriöst, är din åsikt att man inte ska kunna släppa något som redan finns, även om du har en bättre lösning? I så fall är du fett ute och cyklar. Du behöver inte köpa produkten. JAG har iaf länge letat efter något liknande då jag fått nog av NAS, backuper osv som kräver min tid. Jag har kört WHS i ett drygt halvår och det löser en hel mängd problem jag haft innan som 1, kräver tid eller 2, inte fungerar smidigt.

En mer avancerad NAS lösning säger du. Det går emot hela konceptet. Enkelhet är första tanken som byggt detta systemet. Sedan har jag svårt att se att det finns någon NAS lösning som kollar så klienterna är uppdaterade, automatiskt backar, ger dig RDP access via en HTTPS session osv. Att man sedan får windows 2003 i botten, kanon!

Klart det är ett argument 2007 att servern skall vara stabil. Varför skulle det inte vara det? Och du har duplicering i lösningen. RAID 5 vill man köra på hårdvarunivå i vilket fall och inget hindrar dig från att göra det så länge maskinen stödjer det. Men då börjar det bli väl avancerat för att behålla enkelheten i ovanstående produkt.

Så enligt dig kan inte MS släppa något för att det är en MS produkt? Jag tycker du ska läsa på lite om W2K3 istället.

Har inte "Pernilla 43" fler än en eller två burkar är inte produkten heller riktad till henne. Den är riktad till dom som har flera datorer hemma. Tex en barnfamilj som sitter på 4 burkar. Prylen med WHS är att du enbart skall behöva slå på den och flytta dina filer till servern så är det klart. Förstörs något så stoppar du i rescue CD'n och väljer vilken klient, och vilket datum du vill återställa. Du kan även i explorern på din windows klient gå in och välja vilken version av filer du vill gå tillbaka till mm mm. Det är lätt, och effektivt. Du nämner att du inte kan tänka dig pernilla ta backup. Produkten ovan är otroligt bra för detta. Den kräver inte vidare mycket underhåll och även Pernilla 43 skulle få backup på sin data.

Ah, riktigt OS i botten. Jag förstår. Du är en utav dom unga som vill kriga OS plattform. Tack å hej, kan du göra själv.

Har aldrig varit på tal om att det skall släppas till gemene man utan dom vill sälja det tillsammans med system där hårdvaran är certad. Sund idé bakom en server.

Det är lite mer än en filserver. Den är tänkt för hushåll som har flera MS datorer.

Jahaja, då skriver vi lite till då. Inte för att "övertala" domifuling för det är uppenbarligen redan kört, men för att visa andra som kanske inte är så insnöade att det finns annat i världen.

För det första, har du hört talas om filsystem med snapshot-stöd inbyggt? På vilket sätt skulle MS variant vara bättre än det?
Med snaphshot får du en exakt kopia av hur din hemkatalog (eller vilken katalog du vill) såg ut vid ett visst (konfigurerbart) tillfälle. Kopior existerar endast om förändring skett. Sen om detta är på fil, eller klusternivå ska jag låta vara osagt för tillfället. Konceptet med flera äldre versioner av samma fil är dock absolut ingen nytt.

Sen blir jag ju väldigt nyfiken på hur en burk som man kopplar in i väggen, och i nätverket för att sen konfa via ett enkelt webgränssnitt kan vara mer komplicerat än en server med ett "riktigt" operativ på?

Sen har ju MS uppfunnit problem som inte finns, för att de ska kunna lösa dem. Varför ska min server (i hemmamiljö) bry sig om patchnivå på mina klienter? Det gör ju redan klienten själv med windows update.
Senast jag läste en "preview" på MHS så behövde man iaf installera en agent på klienterna där man ställde in hur backupen skulle tas. I min öron låter det precis som vilken backupmjukvara som helst.

När jag nämnde "riktigt OS" så syftade jag på ett hyffsat komplett OS och inte bara någon firmware på 2MB som rullar i bakgrunden. Sen måste jag ju då undra hur gammal du är? Med tanke på dina kommentarer här kan du ju knappast vara över 20?

Din kommentar angående stabilitet påvisar ju bara hur bra "koll" du har. Stabilitetsproblem (vad gäller OS) är något som MS uppfann och sedan drogs med till w2k kom. Efter det har stabilitet inte vart nåt större problem ens för MS. (Dock är ju exchangeservrar ett patetiskt bakslag till 90 talet, strul strul strul...)

RAID 5 på hårdvarunivå? Ja helst, men då snackar vi 10.000:- bara för disksystemet, om vi tar ett billigt.
RAID 5 i mjukvara fungerar mkt bra, har funnits många herrans år i *nix världen och är moget och stabilt.
Har ju även funnits i windows serverversioner åt minstone sen w2k, men hur det funkar vet jag inte.

Så hur jag än vrider och vänder på det ser jag varesig att detta skulle vara enklare eller bättre än andra system.
Dock kan jag fortfarande tycka att det passar för vissa som inte tycker att 5-7000:- är så mkt, och vill ha ett bekant system från en känd tillverkare.

Jag menar det finns ju folk som köper BOSE högtalare och Mercedes SLK och tror det är "det bästa" också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling

Klart det är ett argument 2007 att servern skall vara stabil. Varför skulle det inte vara det? Och du har duplicering i lösningen. RAID 5 vill man köra på hårdvarunivå i vilket fall och inget hindrar dig från att göra det så länge maskinen stödjer det. Men då börjar det bli väl avancerat för att behålla enkelheten i ovanstående produkt.

Själklart ska produkten vara stabil men -07 ska man f*n inte använda det som ett argument för att köpa produkten.

Självklart vill man köra RAID 5 om man ska använda datorn som en backup, en hårddisk får inte längre livslängd bara för den sitter i en dator men
server OS.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av telefunken
Jahaja, då skriver vi lite till då. Inte för att "övertala" domifuling för det är uppenbarligen redan kört, men för att visa andra som kanske inte är så insnöade att det finns annat i världen.

Du menar att jag är insnöad för att jag påpekar dina fel? Till skillnad från dig så har jag under ett halvår utvärderat produkten och vet vad jag talar om. Jag påpekar vart dina påståenden brister.

Citat:

För det första, har du hört talas om filsystem med snapshot-stöd inbyggt? På vilket sätt skulle MS variant vara bättre än det?

Absolut, jag jobbar och har jobbat med IT i 16 år. Vem har påstått att MS variant på snapshots är bättre än någon annans? Jag har påvisat att det finns där.

Citat:

Kopior existerar endast om förändring skett. Sen om detta är på fil, eller klusternivå ska jag låta vara osagt för tillfället. Konceptet med flera äldre versioner av samma fil är dock absolut ingen nytt.

Konceptet med backup på klusternivå är det nya, om du nu missade läsa det ovan.

Citat:

Sen blir jag ju väldigt nyfiken på hur en burk som man kopplar in i väggen, och i nätverket för att sen konfa via ett enkelt webgränssnitt kan vara mer komplicerat än en server med ett "riktigt" operativ på?

Att få den burken att ta backup på dina klienter, övervaka så att säkerheten bibehålls osv, blir avancerat. För övrigt är WHS (inte MHS) en burk som du pluggar in i nätet och konfar via ett enkelt webgränssnitt.

Citat:

Sen har ju MS uppfunnit problem som inte finns, för att de ska kunna lösa dem. Varför ska min server (i hemmamiljö) bry sig om patchnivå på mina klienter? Det gör ju redan klienten själv med windows update.

För att underlätta och tala om ifall samtliga är up-to-date, är dom inte det varnar den. Detta gäller även anti-virus system osv. Om du inte kan se en fördel med det så får du stå för det själv. Jag tycker det är intressant att veta om uppdateringar falerat på någon burk i nätet utan att behöva kolla manuellt.

Citat:

Senast jag läste en "preview" på MHS så behövde man iaf installera en agent på klienterna där man ställde in hur backupen skulle tas. I min öron låter det precis som vilken backupmjukvara som helst.

Nämn en backupmjukvara där du installerar en klient så är det klart. Du ställer enbart in klienten ifall du vill exkludera något.

Citat:

När jag nämnde "riktigt OS" så syftade jag på ett hyffsat komplett OS och inte bara någon firmware på 2MB som rullar i bakgrunden. Sen måste jag ju då undra hur gammal du är? Med tanke på dina kommentarer här kan du ju knappast vara över 20?

Du är ingen bra människokännare, sorry. Mina kommentarer kanske inte passar dig och jag må missförstå saker, det är inte konstigare än så. Frågan är om jag ensam bär ansvaret om jag missförstår det du skriver.

Citat:

Din kommentar angående stabilitet påvisar ju bara hur bra "koll" du har. Stabilitetsproblem (vad gäller OS) är något som MS uppfann och sedan drogs med till w2k kom. Efter det har stabilitet inte vart nåt större problem ens för MS. (Dock är ju exchangeservrar ett patetiskt bakslag till 90 talet, strul strul strul...)

Du menar att stabilitestproblem, vad gäller OS, inte existerar i *nix och mac världen? Sedan kanske du bör se över dina egna kommentarer innan du påtalar hur bra koll jag har. Frågan är hur bra koll du har. Du får gärna vidarutveckla stabilitetsproblemen med exchange om du vill.

Citat:

RAID 5 på hårdvarunivå? Ja helst, men då snackar vi 10.000:- bara för disksystemet, om vi tar ett billigt.
RAID 5 i mjukvara fungerar mkt bra, har funnits många herrans år i *nix världen och är moget och stabilt.
Har ju även funnits i windows serverversioner åt minstone sen w2k, men hur det funkar vet jag inte.

Vill man ha prestanda så kostar det, men det behöver absolut inte kosta några 10.000:- om man ska köra det hemma.

Citat:

Så hur jag än vrider och vänder på det ser jag varesig att detta skulle vara enklare eller bättre än andra system.
Dock kan jag fortfarande tycka att det passar för vissa som inte tycker att 5-7000:- är så mkt, och vill ha ett bekant system.

Nej jag förstår varför du inte gör det. Men för skoj skull, kan du inte sätta ihop ett system som övervakar klienter, backar upp dom (med hjälp av snapshots osv), hjälper till att publisera ditt nät säkert på internet samt strömmar media och kolla kostnaden med ca 500Gb lagring också? Skulle vara intressant att se och betydligt roligare än att vi fortsätter tjafsa om en produkt jag gillar (samt har nytta av) och som du inte gillar. För övrigt kommer priset hamna en del under 7000.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Men fortfarande så pratar vi om hemmaanvändare, alltså är det kanske 2-6 klienter vi snackar om, som dessutom används. Nyttan med att kunna övervaka dessa centralt är enligt mig inte särskildt stor. Just eftersom exakt samma funktion redan finns på klienterna.

Kan du visa mig ett hårdvaru-raidkort för sata komplett med minst 3 diskar som inte kostar i närheten av 10.000:- ?

Stabilitetsproblem finns lite överallt, men har man problem med stabiliteten så ska det anses som ett fel. Beror allt som oftast på hårdvaruproblem, eller dåliga program, inte OS. Att ett operativ är stabilt är fortfarande patetiskt att ha som "feature".

Och vad gäller exchangeservrar så har jag än så länge på alla företag jag har stött på haft problem med dessa. Ofta måste de iaf startas om lite då och då.

Sen blir jag så irriterad på att du efter "16 år i branchen" måste använda "buzzwords" fortfarande. "Publicera ditt nät säkert på internet" kallas för oss andra för FTP med SSL/TLS. Eller är det nån annan fantastiskt funktion som har bakats in i det konceptet?

Vad menar du med att strömma? Alltså du har en filserver i ena änden, sen har du något som laddar/spelar från andra änden. T.ex nån form av musikspelare eller moddad gammal xbox. Vad är det som gör att du måste nämna streaming som en feature på en filserver?

Ja, jag kan sätta ihop en server som gör det som jag anser vara relevant med 1TB raid 5.

Ta en gammal dator som du säkert har nånstans, minst pIII är väl iaf att rekommendera.
Köp tre st 500GB för ~1000:- st och sätt dem i en raid 5 array.
Då får du ut 1TB lagring, och har viss säkerhet. En disk kan fallera utan att du förlorar någon data.

OS: Debian 4.0r1
Samba filserver
apache webserver
sql databas
clamav antivirus
glftpd ftp server
snapshot aktiverat
torrentflux för att tanka torrents
VNC går att köra i en browser för att styra klienterna,
och då behöver inte personen som sitter vid datorn logga av heller.
openvpn för att skapa vpn anslutning om man vill ha det.
Med programmet Putty kan du sen från t.ex jobbet enkelt sätta upp en proxy som tunnlar all trafik krypterat (t.ex websurfande) hem till din server och ut via den istället.
Då kan ingen på jobbet se vad du surfar på osv.

Sen skulle jag använda servern som brandvägg med DHCP/DNS för klienterna, eller varför inte köra en mailserver samtidigt med egen webmail osv?

webmin för enkel konfigurering

Permalänk
Inaktiv

skitbra det här ju, orka mecka med en massa linux dist o annan skit för att få igång en enkel server med lite fildelning internt, bra gjort måste jag säga

vore ännu bättre om dom sålde OS separat så att man kan uppgradera sin befintliga server men men..

gott mos

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av telefunken
Men fortfarande så pratar vi om hemmaanvändare, alltså är det kanske 2-6 klienter vi snackar om, som dessutom används. Nyttan med att kunna övervaka dessa centralt är enligt mig inte särskildt stor. Just eftersom exakt samma funktion redan finns på klienterna.

Kollar du så din sons dator är up-to-date? Jag slipper gärna.

Citat:

Kan du visa mig ett hårdvaru-raidkort för sata komplett med minst 3 diskar som inte kostar i närheten av 10.000:- ?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=307190 eller varför inte GA-P35-DQ6, lägg till diskarna själv. Tja, det behöver inte kosta 10 papp för att få raid5.

Citat:

Stabilitetsproblem finns lite överallt, men har man problem med stabiliteten så ska det anses som ett fel. Beror allt som oftast på hårdvaruproblem, eller dåliga program, inte OS. Att ett operativ är stabilt är fortfarande patetiskt att ha som "feature".

Vem har sagt att det är en feature? Fördelen jag nämnde var att man har w2k3 i botten som ÄR ett stabilt och vältestat os som bara det gör produkten prisvärd.

Citat:

Och vad gäller exchangeservrar så har jag än så länge på alla företag jag har stött på haft problem med dessa. Ofta måste de iaf startas om lite då och då.

Vi har en gammal harv som står och går här, den har inte varit omstartad på snart 2 år. Dock kör den exchange 5.5 och NT4. Efter det blir det bara bättre. Dock krävs det omstart ifall du vill täppa till hål osv, men är mailsystemet så kritiskt har man någon form av fail-over.

Citat:

Sen blir jag så irriterad på att du efter "16 år i branchen" måste använda "buzzwords" fortfarande. "Publicera ditt nät säkert på internet" kallas för oss andra för FTP med SSL/TLS. Eller är det nån annan fantastiskt funktion som har bakats in i det konceptet?

Du får gärna irritera dig på mitt språk, det stör inte mig det minsta. Det är nog lite tråkigt för dig att behöva störa dig dock. Sedan vet jag inte änns vad ett "bussword" är för något. Men istället för att tala om allt som publiseras kan man lätt sammanfatta det med att den publiserar ditt lokala nät på internet. Eftersom detta innefattar strömmad media, filöverföring och rdp traffik via https.

Citat:

Vad menar du med att strömma? Alltså du har en filserver i ena änden, sen har du något som laddar/spelar från andra änden. T.ex nån form av musikspelare eller moddad gammal xbox. Vad är det som gör att du måste nämna streaming som en feature på en filserver?

Tja, folk kanske är intresserade av att han en media server som håller ordning på mediat? Dom flesta media boxar man köper till tv'n idag har möjlighet att utnyttja det så varför skulle det inte vara en feature? För att DU inte tycker det? Sorgligt om jag skall vara ärlig.

Citat:

Ja, jag kan sätta ihop en server som gör det som jag anser vara relevant med 1TB raid 5. Återkommer...

Få den istället att motsvara produkten du klagar på istället för att sätta ihop något som du tycker är relevant.

Edit: Om du tror att det är en filserver så ber jag dig igen att prova produkten, eller iaf bemöda dig med att läsa på vad det handlar om.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Paul Thurrot har som oftast bra svar

Paul T är en bra källa för det mesta (klient/user) Microsoft relaterat.

På länken nedan kan man läse om WHS
http://www.winsupersite.com/reviews/whs_preview.asp

Från artikeln, ang expanderbar lagring

"I asked whether this technology was based on DFS (Distributed File System), but Headrick told me that this was, in fact, developed by the Microsoft Advanced Technology Lab (ATL), which is part of the Core OS Division. Data is mirrored at the shared folder level, so that two copies of a folder are always stored on two different physical hard drives. It's quite different from RAID, Headrick says. "RAID is an insect spray," he cracked. "With RAID, you must understand the technology, add disks in sets, and its hard to remove drives." With WHS, storage is hot-swappable. You can plug in an 80 GB hard drive, for example, and configure it quickly with the WHS Add Drive wizard. When you want to remove it and replace it with a 500 GB drive, there's a simple wizard for that as well."

Är ju koolt om ni frågar mig.

Men läs gärna hela artikeln på Pauls site

www.winsupersite.com

/NixxoN

Permalänk

Trevligt med lite teknisk förklaring istället för en massa snack bara. Det där låter ju förvisso smidigt, men jag tycker det där låter som raid 1 typ...Alltså datan finns i två exakt likadana kopior på två olika fysiska diskar. Blir ju mer spännande om man har fler än två diskar dock.

Ang uppdateringar så har du väl ställt in din sons dator på att automatiskt installera uppdateringar? Då behöver du aldrig bry dig, så det är fortfarande ett påhittat problem.

Ang raid 5 så sa vi ju hårdvaruraid, inte ett kontrollerkort som bygger på att drivrutinerna/processorn gör I/O beräkningar. Det är ju exakt samma sak som att köra "full" mjukvaruraid.

När du formulerar dig som du nu gjorde om 2003 så håller jag med dig.

Jag har ingen anledning att tro att er gamla mailserver inte funkar, men mina egna erfarenheter av t.ex supporten på Ericsson är att minst en gång i veckan var en mailserver nere som gjorde att ett antal 100 personer inte kunde använda sin mail...

Sen vill jag veta hur WHS håller reda på din media? Det är uppenbart att jag har svårt att förstå vad du menar när du skriver sånt ludd. Vad menar du rent "tekniskt" att den gör då? Alltså sorterar servern upp din musik osv automatiskt eller vad är det den gör?
Är det UPnP du menar så finns det givetvis mjukvara till Linux också att lägga in.

Kom ihåg att jag aldrig sagt att det är en dålig produkt, jag stör mig bara på att du får det att låta som det är en fantastiskt nytänkade mirakelprodukt, vilket det inte är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av telefunkenTa en gammal dator som du säkert har nånstans, minst pIII är väl iaf att rekommendera.
Köp tre st 500GB för ~1000:- st och sätt dem i en raid 5 array.
Då får du ut 1TB lagring, och har viss säkerhet. En disk kan fallera utan att du förlorar någon data.

OS: Debian 4.0r1
Samba filserver
apache webserver
sql databas
clamav antivirus
glftpd ftp server
snapshot aktiverat
torrentflux för att tanka torrents
VNC går att köra i en browser för att styra klienterna,
och då behöver inte personen som sitter vid datorn logga av heller.
openvpn för att skapa vpn anslutning om man vill ha det.
Med programmet Putty kan du sen från t.ex jobbet enkelt sätta upp en proxy som tunnlar all trafik krypterat (t.ex websurfande) hem till din server och ut via den istället.
Då kan ingen på jobbet se vad du surfar på osv.

Sen skulle jag använda servern som brandvägg med DHCP/DNS för klienterna, eller varför inte köra en mailserver samtidigt med egen webmail osv?

1, klarar Pernilla 43 att sätta upp ovanstående burk så att den fungerar bra och är säker?
2, Klarar Pernilla 43 att sätte upp ovanstående så att den backar alla klienter du har på nätet samt ger dom snapshots på lokala filer?
3, Vart köper Pernilla 43 sin PIII? Behöver hon bygga den själv?
4, Kan Pernilla 43 bara trycka i sina nya diskar och dom funkar?
5, Hon behöver kunna expandera sitt lagrinsutrymme dynamiskt, det förstår hon hur hon gör va?
6, Vart hittar hon recovery CD'n för klienter och även servern om den dimper (sorry, va dimper ett buzzword)?
7, All traffik externt är säker va?
8,9,10,11,12 osv osv osv.

Vad blir totalkostnaden för Pernilla 43, hon har max 5000:-?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av telefunkenTrevligt med lite teknisk förklaring istället för en massa snack bara. Det där låter ju förvisso smidigt, men jag tycker det där låter som raid 1 typ...Alltså datan finns i två exakt likadana kopior på två olika fysiska diskar. Blir ju mer spännande om man har fler än två diskar dock.

Nej det är inte samma som RAID1. Här har du valmöjligheter eftersom dupliceringen sker på mapp nivå. Ett raidsystem är hela disken eller inget. Det har för övrigt postas länkar med mer information om du nu verkligen är intresserad av att förstå produkten, vilket jag tvivlar på.

Citat:

Ang uppdateringar så har du väl ställt in din sons dator på att automatiskt installera uppdateringar? Då behöver du aldrig bry dig, så det är fortfarande ett påhittat problem.

Jag har inte sagt att den sköter uppdateringarna, det får varje klient göra själv, alternativt att man kör WSUS på servern för att kontrollera vilka uppdateringar man vill installera. Det som är intressant är att direkt få reda på ifall något misslyckas med att uppdateras. Det ÄR intressant för mig och för många andra, inget du säger kan ändra på det. Jag förstår inte varför du försöker få detta till att bli onödigt.

Citat:

Ang raid 5 så sa vi ju hårdvaruraid, inte ett kontrollerkort som bygger på att drivrutinerna/processorn gör I/O beräkningar. Det är ju exakt samma sak som att köra "full" mjukvaruraid.

Du har helt rätt. Det var en dum länkning av mig. Ta ett från hp, tex Smart Array E200 med BBCW så har du. Räkna med lite dyrare, typ 4 papp (vet inte vad normal slutkund betalar). Det finns dock betydligt billigare men här har du kvalitet också.

Citat:

När du formulerar dig som du nu gjorde om 2003 så håller jag med dig.

Va bra att vi lyckas reda ut det missförståndet.

Citat:

Jag har ingen anledning att tro att er gamla mailserver inte funkar, men mina egna erfarenheter av t.ex supporten på Ericsson är att minst en gång i veckan var en mailserver nere som gjorde att ett antal 100 personer inte kunde använda sin mail...

Väl magstarkt att kritisera en produkt (som dessutom har vlädigt lite med OS att göra) utefter dom begränsade erfarenheter man själv har. Men visst, det funkar men chansen är att många inte håller med.

Citat:

Sen vill jag veta hur WHS håller reda på din media? Det är uppenbart att jag har svårt att förstå vad du menar när du skriver sånt ludd. Vad menar du rent "tekniskt" att den gör då? Alltså sorterar servern upp din musik osv automatiskt eller vad är det den gör?
Är det UPnP du menar så finns det givetvis mjukvara till Linux också att lägga in.

Då får du uppgradera din mardröms konfiguration ovan. Jag skulle då inte ta i den med tång då det är liknande jag sysslat med innan och precis det jag vill slippa ifrån med WHS.

Citat:

Kom ihåg att jag aldrig sagt att det är en dålig produkt, jag stör mig bara på att du får det att låta som det är en fantastiskt nytänkade mirakelprodukt, vilket det inte är.

Vart har jag påstått att det är en fantastiskt nytänkade mirakelprodukt? Vad jag kommer ihåg så var det du som skrev att det inte var något nytt alls, det svarade jag på sedan har det urartat till en "min pappa har större än din" diskution som verkar helt meningslös då du enbart vill slänga skit på en produkt du inte änns läst på om, och jag vill påvisa vart du har fel.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Först så utvecklar MS super-hårda restriktioner angående film-filer och spel, sen så bygger dom det här? Är det en fälla?

Permalänk
Medlem

Har kikat på en video för Windows home server nu iufs från microsoft..

När du köper windows home server ingår ett domän, så du kan alltid ansluta till din server så fort du har internet.

- Central lagring av filer - Super o ha hemma
- Övervakning av alla datorer i ditt nät, om tex. lillgrabben stänger av brandväggen så flashar det rött på den datorn och då kan du tex blockera honom från att nå¨sin musik... Rummsarest är ju ingen höjdare...
- Någon form av snapshot eller WDS eller något verkar dem ha implenterat
(WDS är uppföljaren till RIS)
-En central punkt i ditt nät du kan spara ner saker när du är ute på arbete tex. eller hämta filer..
-Kompatibel med Xbox360

Verkar helt toppen för hemandvändare den ser ut att vara mini mini med tror den rymmer fyra diskar ser ut som en stor nas ungefär..

Har inte rört produkten men ser väldigt trevlig och andvändervänlig ut..

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk

Beta versionen av detta, kan "vem som helst" ladda ner den?

Hur är det om man skulle koppla tex en mac eller *nix till denna, kommer man åt filerna på den då? Kommer man ut på nätet genom den å blir skyddad bakom den? Eller måste man ha nån speciell klient för att få tillgång till allt genom den?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hedersmedlem

Jag ska inte påstå att MS idé är dålig, men oavsett hur enkelt det tycks vara så har jag svårt att i nuläget se en större marknad. Vad vi här talar om är i vilket fall som helst inte något som ens... vad hette hon nu... "Pernillla 43" klarar av att sätta upp. Ifall ni hänvisar till majoriteten, alltså de enkla hemanvändarna, så tror jag att de kommer att bli förvirrade t o m av detta. XP har funnits i ett flertal år och fortfarande har få någon som helst koll på vanliga sökvägar och hur systemet egentligen administreras (jag avser inget avancerat utan en allmän nivå).

Min gissning, ifall projektet lyckas, är att detta mest av allt kommer att tilltala "lata" personer med viss kompetens inom nätverk. Skulle tro att generationen kring 30 år är de som kanske ligger närmast till att idas och tycka att det är enkelt nog. Min direkta reaktion är att vi fortfarande talar om en produkt som vänder sig till mellanavancerade användare och inte vanliga hemanvändare.

Permalänk
Avstängd

Hahahaha, Aero på en server? LOL!

Nej, Linux, Solaris eller BSD ska det fan vara på en server.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Beta versionen av detta, kan "vem som helst" ladda ner den?

Hur är det om man skulle koppla tex en mac eller *nix till denna, kommer man åt filerna på den då? Kommer man ut på nätet genom den å blir skyddad bakom den? Eller måste man ha nån speciell klient för att få tillgång till allt genom den? [/B]

Det är varken brandvägg, proxy eller router.

Vanliga fildelningen är precis som vilken ms fildelning som helst. Och ja, jag tror vem som helst kan tanka RC'n. Kolla på connect.microsoft.com och sök på windows home server.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jag ska inte påstå att MS idé är dålig, men oavsett hur enkelt det tycks vara så har jag svårt att i nuläget se en större marknad. Vad vi här talar om är i vilket fall som helst inte något som ens... vad hette hon nu... "Pernillla 43" klarar av att sätta upp.

Det som krävs av användarn är att
1, det finns nätverk, dvs hub eller switch att koppla in den på. Detta kan ju vara avancerat men har dom flera klienter på nätet så har dom redan nätverk. Annars är produkten i sig helt onödig.
2, Sedan följer man instruktionerna för att döpa servern och ge den ett bra lösenord.
3,Stoppar i en CD i varje klient så är du uppe och kör.

Vill man ha lite mer "avancerade" saker som att komma åt sina filer från internet måste man fylla i vilken dynamisk domän man vill använda. Ser ganska likt ut att fixa hotmail konto.

Användargränssnittet är väldigt begränsat. Det är få saker som kan göras. På första fliken ser du vilka klienter som finns i ditt nätverk, samt om dom är anslutna till servern eller inte. Här kan du även högerklicka på klienten och ställa in backup ifall du vill exkludera något. Du har även en flik för lagring. Här får man en graf över vad som lagras, dvs vad som är ledigt, vad som är backupdata samt vad som är filer. Stoppar du i en ny hårddisk, må vara ide,sata,scsi,usb,firewire eller vad som helst som burken upptäcker som lagring, kan du välja att inkludera det i din pool med utrymme. Tro mig, det blir inte lättare än så här.

En annan funktion, som jag tror finns med, är att du kan synka lösenord på ditt hemnätverk om klienterna kör vista. Har dock inte testat detta så någon annan får tala om ifall jag har rätt eller fel.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen anledning att debattera i frågan Domifuling, tiden kommer att utvisa ifall det blir en framgång bland hemanvändare eller inte. Ingen reklamfolder eller manual är ett bevis eller motbevis.

Permalänk
Medlem

Trevligt chassi

Kan man ju göra en trevlig FreeBSD-filserver av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det finns ingen anledning att debattera i frågan Domifuling, tiden kommer att utvisa ifall det blir en framgång bland hemanvändare eller inte. Ingen reklamfolder eller manual är ett bevis eller motbevis.

Det är helt sant. Jag är dock nöjd och dom flesta som kollat på det kommer köpa. Jag håller på och sätter ihop en ny prestanda burk samt en server, funderar på att skita i servern och vänta på att denna kommer ut.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk

Det lär säljas som OEM eftersom man i princip lovade att rc skulle gå att uppgradera till rtm. Det MS slipper blir alla supportsamtal iom OEM. I egenskap av beta-testare kan jag inte annat än lovorda produkten. Blir garanterat ett köp när det släpps.

Visa signatur

__________________________________________________________
| Fight Spam! Join EuroCAUCE: http://www.euro.cauce.org/ |
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Permalänk

(Va d är fel på er? SLU TA!)
Äntligen börjar något hända här. Det behövs verkligen ett större allmänt intresse för detta, för att utbyggnaden av program och annat ska fortsätta.
Jag vill kunna nå precis all media jag äger om jag så befinner mig på andra sidan jordklotet under en 3g-mast med en liten mobiltelefon med mig. Riktigt där är vi inte ännu...

Nu saknas bara väldigt strömsnåla datorer som inte avger någon märkbar värme!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av telefunken

Ta en gammal dator som du säkert har nånstans, minst pIII är väl iaf att rekommendera.
Köp tre st 500GB för ~1000:- st och sätt dem i en raid 5 array.
Då får du ut 1TB lagring, och har viss säkerhet. En disk kan fallera utan att du förlorar någon data.

OS: Debian 4.0r1
Samba filserver
apache webserver
sql databas
clamav antivirus
glftpd ftp server
snapshot aktiverat
torrentflux för att tanka torrents
VNC går att köra i en browser för att styra klienterna,
och då behöver inte personen som sitter vid datorn logga av heller.
openvpn för att skapa vpn anslutning om man vill ha det.
Med programmet Putty kan du sen från t.ex jobbet enkelt sätta upp en proxy som tunnlar all trafik krypterat (t.ex websurfande) hem till din server och ut via den istället.
Då kan ingen på jobbet se vad du surfar på osv.

Sen skulle jag använda servern som brandvägg med DHCP/DNS för klienterna, eller varför inte köra en mailserver samtidigt med egen webmail osv?

webmin för enkel konfigurering

Jag frågar eftersom jag är nyfiken: hur lång tid skulle det ta för dig, som uppenbarligen är van, att sätta upp och konfigurera ovanstående server? Jag själv, som åtminstone kan linux hjälpligt, skulle nog räkna med att det skulle ta mig minst en helg att få allt att fungera som jag vill (och då har jag ändå använt de flesta av ovanstående program förr, men jag kanske är dummare än genomsnittsmänniskan...). Hur som helst, om man kan det utan och innan hur lång tid tar det då?

Permalänk

Till Domifuling så viftar jag härmed vit flagg och ger upp! Jag erkänner att jag inte kan föra den här diskutionen vidare, bla.a pga att jag inte testat produkten själv (och är heller inte särskildt intresserad av att göra det eftersom jag inte har några win burkar hemma, förutom en XP partition för spel).

Till svar på Scheimpflug så är det omöjligt att svara på din fråga. Hur vill du ha det uppsatt? Vill du att jag ska dra igång alla processer, eller vill du att jag ska konfa upp komplexa funktioner i nån av servrarna?

Skillnaden här är ju att du kan dra igång webmin och konfa upp en samba share på två sekunder, men om du vill ställa in lite mer avancerat tar det givetvis mer tid.

Men visst, det tar säkert längre tid än att köra igång WHS men då får du ju å andra sidan fantastiskt mkt mer valfrihet och kan anpassa till dina behov osv.
Personligen (javisst, helt irellevant) så tycker jag det är värt "en helg" för att få en server som funkar precis som jag vill, och har de funktionerna jag vill ha.

Jag trodde folk på detta forumet var "dator intresserade" och inte ville hålla på med datorn så lite som möjligt... OBS inte menad som flame-bait utan en något förvånad observation.

Permalänk
Medlem

Jag bygger just nu klart en filserver med en X2 3600+ på en 690chipset uATX bräda med 4*400gigs samsung diskar som kommer köras i raid5 (highpoint rocketraid). Hela mitt nätverk kommer sitta bakom en PFsense brandvägg. Mitt nätverk består utav: En arbetsstation med Windows X64 (i framtiden Vista Ultimate), en HTPC med Vista Premium och en laptop med Vista Premium och en smartphone: HTC Touch (via Wlan) med Windows Mobile 6.

Jag kan väldigt lite om mjukvara så jag skulle uppskatta om någon kan tipsa mig om hur jag kan få liknande funktioner som i WHS.

Tack.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Jag bygger just nu klart en filserver med en X2 3600+ på en 690chipset uATX bräda med 4*400gigs samsung diskar som kommer köras i raid5 (highpoint rocketraid). Hela mitt nätverk kommer sitta bakom en PFsense brandvägg. Mitt nätverk består utav: En arbetsstation med Windows X64 (i framtiden Vista Ultimate), en HTPC med Vista Premium och en laptop med Vista Premium och en smartphone: HTC Touch (via Wlan) med Windows Mobile 6.

Jag kan väldigt lite om mjukvara så jag skulle uppskatta om någon kan tipsa mig om hur jag kan få liknande funktioner som i WHS.

Tack.

Fixa WHS Med tanke på hur ditt nät ser ut så kommer det fungera utmärkt. HTC Touchen antar jag att du måste ansluta via USB för att backa osv då jag inte vet någon produkt som sköter detta via nätet. Kolla annars på Sourceforge om du hittar något öppet projekt med det stödet du vill ha.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Den primära funktionen som jag ser det är att ha enkel automatisk backup med redundans på alla Win-burkar hemma. Resten är bara en liten bonus.

Lite om hur backup i WHS fungerar:

Citat:

The drives are a large pool, there are no drive letters to confuse or allow you to forget where something is stored or backed up (whether the drives are internal or external on the WHS). When you add drives to the pool, you grow the space for storage. On the folder/file level, WHS makes sure that they are mirrored to different physical disks, so that if you remove a drive or one fails, you won't lose anything. This also mitigates the need to use like drive sizes or even understand how backing things up works. Just add drives when you need room using the simple wizard.

Citat:

http://apcmag.com/6021/windows_home_server_network_backup
Only one copy of any data cluster (at 4kb per cluster) is stored, no matter how many times it appears on how many PCs -- any backup image containing that data is simply given a pointer to its actual location. This means that the same data residing on more than one PC -- from Windows system files, applications and supporting DLLs to movies and MP3 tracks -- is stored just once. This drastically reduces the size of each image, and consequently the server's overall storage requirements. Subsequent backups are incremental, modifying only those clusters which have changed due to a file being added, edited or deleted.

Det verkar även som att det kommer gå att köpa WHS separat som OEM. Har för mig att jag såg ett pris på $150 men kommer inte ihåg vart...

Lite läsning angående den tänkta marknaden: Vem ska köpa WHS?

Något som är intressant är de 'add-ins' som de pushar för att utöka funktionaliteten på WHS. Bland annat ipsHomeControl för 'smarta hem'. Visst finns det andra OS som klarar av samma sak (bla LinuxMCE) men det är ett exempel på vad som kan göras och det verkar väldigt smidigt.

Permalänk

Ja, det finns SDK så plug-ins poppar upp hela tiden. Det jag kör med är dock ett plugin för utorrent. Det fungerar så att jag kan administrera utorrent via WHS konsollen. Sitter jag på jobbet och hittar något jag vill tanka så skickar jag upp det till min torrents mapp på servern och när jag kommer hem har den tankat vad jag vill. Smärtfritt och bra.

Jag tror OEM tankarna och prisuppgifter är gissningar än i dagsläget. Har också läst samma siffror men det har alltid varit gissningar så lika bra att vänta och se. Blir det $150 är det ju kanon.

Ska kolla mer på ipshomecontrol.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Segt om det inte går att köpa löst... Det verkar klockrent för mig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Segt om det inte går att köpa löst... Det verkar klockrent för mig.

Ganska säkra källor har sagt att det kommer gå att köpa.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av telefunken

Ja, jag kan sätta ihop en server som gör det som jag anser vara relevant med 1TB raid 5.

Ta en gammal dator som du säkert har nånstans, minst pIII är väl iaf att rekommendera.
Köp tre st 500GB för ~1000:- st och sätt dem i en raid 5 array.
Då får du ut 1TB lagring, och har viss säkerhet. En disk kan fallera utan att du förlorar någon data.

OS: Debian 4.0r1
Samba filserver
apache webserver
sql databas
clamav antivirus
glftpd ftp server
snapshot aktiverat
torrentflux för att tanka torrents
VNC går att köra i en browser för att styra klienterna,
och då behöver inte personen som sitter vid datorn logga av heller.
openvpn för att skapa vpn anslutning om man vill ha det.
Med programmet Putty kan du sen från t.ex jobbet enkelt sätta upp en proxy som tunnlar all trafik krypterat (t.ex websurfande) hem till din server och ut via den istället.
Då kan ingen på jobbet se vad du surfar på osv.

Sen skulle jag använda servern som brandvägg med DHCP/DNS för klienterna, eller varför inte köra en mailserver samtidigt med egen webmail osv?

webmin för enkel konfigurering

Ja och eftersom vi pratar om vanliga hemanvändare som du själv sa så skulle jag nog vilja påstå att detta sättet låter en aning mer komplicerat än Windows Home Server verkar vara. Är själv användare av Debian och leker ofta med webbservrar, glftpd, Samba och annat och kan inte påstå att det skulle vara något enkelt som jag skulle rekommendera till t.ex min far om han skulle få för sig att välja emellan att köpa en WHS burk eller bygga ihop en egen sak.

Nog för att han kan fixa ihop nätverket hemma, bygga datorer och göra enklare konfigurationer i brandväggen/routern men att se honom bygga ihop en egen server burk, installera debian samt Samba, Apache, SQL, Clamaw, Glftpd och snapshot är inte så troligt enligt mig även om han kanske skulle kunna hantera det om han la ner massor av tid och energi på att läsa manualer och hjälpfiler.

Så enligt mig verkar WHS väldigt simpelt och eftersom många är ganska vana vid Windows så det är ju onödigt att göra saker mer avancerade än nödvändigt för de något mer avancerade användarna som har behov av en central backuplösning i hemmet.

Kommer garanterat trixa lite med WHS men eftersom jag kör mest linux maskiner hemma lär jag inte ha så stor nytta av det till mina 2-3 windows maskiner.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Hedersmedlem

Det som gör jämförelsen svårare är att i ena exemplet handlar det om ett Windows exklusivt nätverk, och i andra ett mixat *nix och Windows nätverk. Att sätta ihop ett *nix exklusivt nätverk är i och för sig inte särksilt svårt.

Jämförelser är tyvärr fortfarande i läget att de sällan kan bli rättvisa pga att MS dominerar hemmaanvändarsfären. Möjligen är detta därför vad MS användarna behöver; för oss andra med *nixar har väl nätverksmöjligheterna alltid varit välutvecklade.