Permalänk

Macbook vs Pc HJÄLP!

Hejsan

Jag känner mer och mer att jag är i behov av en laptop. Till stor del för att jag har 2 boenden men även för smidigheten när man pluggar hos kompisar osv.

Det datorn huvudsakligen kommer användas till är Photoshop, Annan fotoredigering, lättare filmredigering, skrivning,
cad-ritning, kalkylprogram, presentationer, film, musik, surfning, msn och lite diverse småfissel.

Jag vill ha Core 2 duo processorer med minst 2.0 ghz och 1gig ram. Det är även ett plus om grafiken inte bygger på en radeon krets.

Jag har funderat på Denna , Vad har ni att säga om den? Jag har aldrig använt apples operativsystem förut men jag brukar ha lätt att lära mig datorer. Är det en bra eller dålig ide med en macbook?

Sen undrar jag om ni kan ge mig tips på lite diverse olika (pc) datorer och gjärna att nån mac insatt förklara för mig varför jag skulle välja macbooken.

Vad jag använder datorn till (mindmap):
http://img519.imageshack.us/img519/60/uo0288bo9.jpg

Mvh
Pejego

P.s Har 2st stadiga PC burkar med

Permalänk
Medlem

Macbooken har en rätt så klen grafikkrets, så frågan är om den duger för att köra CAD-program. De andra sakerna du räknar upp kan vilken dator som helst klara av. Frågan är väl snarare hur mycket pengar du vill spendera.

Permalänk

Med CAD så är det mestadels 2d och mestadels att visa ritningarna.

Permalänk
Avstängd

Du kan i grund och botten göra exakt allt på en mac som du kan tänkas göra på en pc så välj det senare om du vill ha en välkänd miljö eller det tidigare om du vill testa på något nytt.

Permalänk
Medlem

Du kan ju även köra windows via bootcamp på macen om det skulle behövas, går även att emulera via parallels & vmware. Om du är sugen att testa osx så köp en mac, tror inte du kommer ångra dig. Sen varför du ska köpa mac... hmm ja.. kolla http://www.tinyurl.se/7a0797

Visa signatur

Jetlag - Progressive Trance - http://www.myspace.com/jetlagmusic

Permalänk
Medlem

Jeez, vilken störande video, i klass med "badgers, mushroom, mushroom"; "drag it drop it, drag it drop it ...etc etc etc"

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Jeez, vilken störande video, i klass med "badgers, mushroom, mushroom"; "drag it drop it, drag it drop it ...etc etc etc"

Stäng av ljudet

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Varför vill du inte ha ett radeonkort om jag får fråga? Tankar på att köra Linux/Solaris/FreeBSD eller varför spelar det någon som helst roll?

Macbook har ju integrerad Intelgrafik så det är ju sämre än vad du nu hade fått för radeonkort hur som helst. Macbook Pron har ju bättre grafik ifrån Nvidia.

Personligen skulle jag bara köpa en mac för oset, annars finns det ju ingen som helst mening med det. Så det du får fråga dig är väl om du ser någon som helst fördel i att datorn kan köra os x.

Photoshop fungerar ju precis likadant på mac o windows, för fotoredigering finns ju iphoto och aperture enbart för mac, men Adobes Lightroom anses ju ligga på iaf samma nivå som Aperture, vilket man föredrar är ju upp till var och en, och det finns för Windows också.

Filmredigering finns ju imove hd, imove ifrån ilife 08 och final cut bara för os x, men det finns säkert ett och annat program som bara finns för Windows också? Beror ju på vad man har för behov och vad man trivs med.

Neooffice och iwork borde lösa skrivning, kalkyl och presentation.

Cad ingen aning.

VLC, iTunes, Opera, amsn/adium x löser underhållningsbiten.

Om du behöver ha bra grafikkort så är det en dålig idé med en macbook.
Om du inte behöver det så är det en dyrare lösning men OS X kanske är värt för det.
Om du behöver ha bättre grafik men ändå vill köra OS X så är det ju macbook pro som gäller.

Men du kan ju få en Dell Vostro 1500 med bättre specar för ungefär samma pris som en macbook, och med likvärdiga specar som en macbook pro, nästan, för drygt 10kkr.

Men som sagt, om du inte behöver ha något speciellt program eller föredrar os x så förstår jag inte riktigt varför du skulle köra en mac, men om du kan se någon nytta i något av det så kör på en.

Permalänk
Medlem

tror man kan köra os x på en pc oxå

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem

jo, men man får inte. sen fungerar inte allt heller.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

ok:P

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
tror man kan köra os x på en pc oxå

Ja, har man en Intelmaskin med SSE3, inte alltför fet integrerad nvidiagrafik eller integrerad intel ifrån 945-chipsetet och helt 945, 965 eller eventuellt 975 chipset så fungerar det väl nästan som en riktig mac, man kan ju dock inte dra ner de senaste updatesen hur som helst och man får ju alltid vara lite rädd för att vissa saker som modifierar själva oset eventuellt som typ xcode kan paja installationen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
jo, men man får inte. sen fungerar inte allt heller.

Man får ju inte pirata Windows heller, men hur många gör inte det? Allt fungerar väl på rätt maskin, förutom systemuppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aliquis
Man får ju inte pirata Windows heller, men hur många gör inte det? Allt fungerar väl på rätt maskin, förutom systemuppgraderingar.

Bara för att många gör det så är det ok eller? Rättssystemet fungerar inte riktigt så i Sverige. Sen tror jag nog inte att uppmaningar till piratkopiering och lagbrott är värst vidare poppulärt här på forumet. Värt att tänka på

Visa signatur