Fler recensioner om Radeon HD 3870

Permalänk
Melding Plague

Fler recensioner om Radeon HD 3870

Den första stora recensionen om AMD:s nya grafikkort Radeon HD 3870 som publicerades var skriven av hårdvarusajten Legion Hardware. Nu har information dykt upp som tyder på att detta test är felaktigt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Go AMD! Riktigt bra nyhet måste jag säga!

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Medlem

Tack SWECLOCKERS

Permalänk
Medlem

i tilllägg kan man säga att legion hardware inte var ett utförligt test enligt mig då de använda en tidigare drivrutin (som jag förstod det). om detta är sant så är det extremt slarvigt gjort av legion hardware. visserligen är det det endå.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Glömsk

Det beror på vad man menar med SweClockers. Om du menar redaktionen så nja. Om du däremot menar alla SweClockers läsare och medlemmar så definitivt! Tack SweClockers som uppmärksammade redaktionen om detta problem så att vi kunde rätta till felen från den gamla nyheten.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Kanske blir till att byta till ett ATi-kort istället för att försöka få tag på ett 8800gt då.

Visa signatur

"The devil will find work for idle hands to do."

Permalänk
Medlem

I vissa spel var ju 8800GT överlägset bättre, men i andra var det rätt jämt, samt att man ska inte glömma att soft mod nu är tillgängligt för 8800GT. Kortet klockar som en gud och kostar iprincip lika mycket. Men ATi kortet är svalare av det jag hört och drar mindre ström även om det inte är mycket mindre alls faktiskt.

EDIT: såg att på cod 4 har inte 3870 någon chans.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

gogo daamit!

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

"Då Radeonkortet är några hundralappar billigare och har lägre ljudnivå går det derför att säga att dessa två grafikkort är ungefär lika bra."

Vadå lika bra? Byter man till vattenblock så man slipper kylarens fläkt helt och har tysta radiatorfläktar istället så betyder det ju inte att prestandan ökar/minskar. Samma med priset. Så nej de är inte ungefär lika bra utan de är ungefär lika prisvärda om man ser till prestandan.

HD 3870 verkar vara rätt ok kort men jag skulle tatt 8800GT alla gånger endå. Snart kommer ju det nya 8800GTS också så får se om den kommer vara nåt att ha eller ej.

Hade varit kul om ni testade både 8800GT och HD 3870 mot varandra, speciellt i överklockning.

Permalänk
Medlem

Det skulle ju vara intressant med ett överklockningstest mellan 8800GT och HD 3870.

mmmm...jag undrar hur det ser ut med 4st sånna här i crossfire alltså. Det borde ju rimligtvis bli prestandarekord om crossfire funkar som det ska.

Härligt med ett svalt kort i alla fall.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

När jag först såg prestandatesterna på Legion Hardware, måste jag säga att jag blev riktigt besviken på amd. Det var väldigt stor skillnad på korten och även om ati's var lite billigare, var det inte nog billigt prestanda per krona. Minns inte vad det var för spel, men i det spelet hade nvidia 150% bättre prestanda och det är inte vettigt.

Nu fick jag upp hoppet för amd igen! Prestandan är fortfarande lite sämre, men inte lika mycket och kortet är billigare. Så prestandan per krona man får är ganska lika på dessa kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det beror på vad man menar med SweClockers. Om du menar redaktionen så nja. Om du däremot menar alla SweClockers läsare och medlemmar så definitivt! Tack SweClockers som uppmärksammade redaktionen om detta problem så att vi kunde rätta till felen från den gamla nyheten.

Precis tack för att ni lysnade på oss och skrev en faktabaserad nyhet.

Permalänk
Medlem

Många med mig har spridit rykten om att 3879 skall vara svalt. Det är det inte. Dock tystare än 8800GT tack vare fetare stockkylare.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det skulle ju vara intressant med ett överklockningstest mellan 8800GT och HD 3870.

Hardware Canucks har gjort gjort en bra test hur det överklockar...Då visar faktiskt att HD3870 är ruggigt bra... Läs testet....

http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...

Permalänk
Medlem

Finns ett test på någon av länkarna, 73MHz overclock på core tror jag det var, inget att hurra för.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Finns ett test på någon av länkarna, 73MHz overclock på core tror jag det var, inget att hurra för.

Nej, håller med om att coreclocken inte var något att hänga i julgranen. men läs detta:

"Using the Catalyst overclocking utility I was able to push this card far beyond what I thought I would be able to. While an overclock of 83Mhz on the core is nothing to write home about, it was the 496Mhz overclock on the memory that left me staring in awe at the screen.
"
citerat från Hardware Canucks

Permalänk
Medlem

''derför'' - stavfel

Hursomhelst, detta blir väldigt intressant och det råder oerhört stor konkurrens.
HD3850 är i princip samma kort som 3870, fast andra minnen, lägre hastigheter samt enbart med 256mb GDDR3 minnen. Nu däremot dyker det även upp sådana med 512mb, samt passiva. Borde prestera liknande nu, och man har kvar den stora överklockningspotentialen.

Ungef. likadant för 8800GT där det dykt upp 256mb versioner, samt passiva, så nu blir det grymt förvirrande.

T.ex om man vill ha ett tyst kort som presterar så bra som möjligt blir valen oerhört många plötsligt.

Någon som har en recension för samtliga ~5kort?

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem

Vilken tur för mig, igår beställde jag ett 3870 som jag ska få nästa vecka. Hur stor är skillnaden i prestanda? Är det så lite så att framtida drivrutiner kanske t.o.m. jämnar ut det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
Vilken tur för mig, igår beställde jag ett 3870 som jag ska få nästa vecka. Hur stor är skillnaden i prestanda? Är det så lite så att framtida drivrutiner kanske t.o.m. jämnar ut det?

Det är skillnad i prestanda mellan korten. 8800GT är bättre, ingen tvekan om saken. Men då är 3870-kortet 500-600 spänn billigare.

Prestandan per krona är ungefär likadan på dessa kort. Så man gör inte ett dåligt köp om man köper något av dom.

Sen såg jag att 3870 klockade jävligt bra på memory. nästan 500mhz.
När kortet klockades upp så hade den mycket bättre prestanda än 8800gt. Dock så var 8800gt oklockat. 8800gt kanske klockar bättre än 3870?

Skulle vilja se ett test på ett överklockat 8800GT mot ett överklockat 3870-kort innan jag köper något av dom

Permalänk
Medlem

Finns 3870 i lager någonstans för tillfället? Vill ju beställa omgående =D

Permalänk
Avstängd

Go ATi!!!

Då hadde man visst inte fel när man rekomenderade radeon hd3870 istälet, till dom som tänkte köpa 8800gt ^^

Permalänk
Medlem

Eftersom ett klockat 3870 kan gå om 8800GT visar det att korten presterar ganska lika. Ett klockat 8800GT lär i och för sig prestera något bättre. Jag vill påstå att 3870 är ett bättre val då det är billigare, tystare, full VC-1 avkodning vilket inte 8800GT har, HDMI, DX10.1. Den lilla prestandaökningen som 8800GT ger tycker inte jag är motiverat då 8800GT förlorar på alla andra punkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haersk
Finns 3870 i lager någonstans för tillfället? Vill ju beställa omgående =D

Komplett kommer få hem en del kort i nästa vecka. Förhandsboka redan nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nickecs
Det är skillnad i prestanda mellan korten. 8800GT är bättre, ingen tvekan om saken. Men då är 3870-kortet 500-600 spänn billigare.

Några 500-600 kr är det inte tal om. Skillnaden är ca 150 kr enligt billigaste alternativen på prisjakt och ca 250 kr tex på Datorbutiken.com ( då även mot en OC 8800gt). Den som vill ha bästa prestanda i denna prisklass väljer 8800GT, inget snack om saken.

Själv så försöker jag hålla ut med nytt köp i väntan på Penryn och har då förhoppningsvis ännu fler prisvärda grafikkort att välja mellan

Permalänk

http://www.hardwarecanucks.com/foru....html#post26213

Crossfire testet i 3D Mark06 Pro gav mig orgasm. 17503 poäng vilket lade sig 4000 poäng över 8800GTX. Sen så provade dom det i Prey där resultatet blev lite sämre än 8800GTX.

Är verkligen taggad på att få se resultaten med nya drivisarna.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X-Edge
Några 500-600 kr är det inte tal om. Skillnaden är ca 150 kr enligt billigaste alternativen på prisjakt och ca 250 kr tex på Datorbutiken.com ( då även mot en OC 8800gt). Den som vill ha bästa prestanda i denna prisklass väljer 8800GT, inget snack om saken.

Själv så försöker jag hålla ut med nytt köp i väntan på Penryn och har då förhoppningsvis ännu fler prisvärda grafikkort att välja mellan

Billigaste 8800gtkort jag hittar (söker dock bara på komplett.) kostar 2400kr, och billigaste 3870 kostar 1850. Det är en skillnad på 450spänn. var hittade du ett 8800gt för 2000?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Billigaste 8800gtkort jag hittar (söker dock bara på komplett.) kostar 2400kr, och billigaste 3870 kostar 1850. Det är en skillnad på 450spänn. var hittade du ett 8800gt för 2000?

typ på ett okänt företag med Sämst eller ingen support och skumma köpes avtal^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Komplett har typ störst skillnad med sina 450 kr. Skrev ju som exempel den inte helt okända butiken Datorbutiken.com som har en skillnad på 250 kr.
Vart hittar du dina 500-600 kr som du anger ?

http://www.prisjakt.se/kategori.php?k=v864

Permalänk

Personligen förstår ine jag att inte fler personer här på forumet inte inser de ENORMA fördelarna med 38xx-serien grafikkort!
Jag är helt och hållet chockad över de innovationer ATI (AMD) nu kommer med arkitekturmässigt...
Med tanke på att detta är en serie med för tillfället derivat av R600-serien är dessa kort i vilken jämförelse som helst ett stort steg i rätt riktning för konsumenten.

Visst vet jag att de flesta av er är hårdvaruintresserade BIGTIME... Annars hade ni inte besökt Sweclockers och brytt er om att gå med i forumet, och troligtvis är ni också "hardcoregamers" eller åtminstånde bryr er om prestandan rejält . och hardcore-gamers finns det ju denna sagan om att det inte bryr sig om enegikonsumtionen....

Humm...

Har besökt Sweclockers sedans barnsben känns det som (Eg from 2002-2003.. minnet sviker...)
Jag vet att många av er förstår det viktiga i att ATI (AMD) nu implementerat många strömspararfunktioner på gällande serie som förut bara varit mobile-märkta chipp förunnade.

Även om man är en seriös gamer så har man ofta sitt system i idle eller har låg belastning på grafikkortet... inte sant?

Ser ni förbrukningen på 38xx-serien?
Speciellt då Idle-förbrukningen...
Den ligger i klass med ett grafikkort i 2600-serien! Ja t.o.m. 2400-serien

Jag applåderar ATI (AMD) för att de just nu tilltalar ALLA...
Även seriösa gamers med ett miljösamvete!
(eller de som har ett långsiktigt ekonomiskt intresse av att hålla elförbrukningen nere... Elen blir ju inte precis billigare för vart år som går!) utan att ge direkt avkall på prestanda...

Peace, love and fan så starkt kaffe!

Permalänk
Medlem

Heltplötslig verkar det vara ett alternativ