Permalänk
Medlem

Samsung 225MW

Tjena Hejsan!
Idag är det jul, som alla vet och jag antar att många runt omkring i landet fått hårda klappar. Jag fick det iallafall och i det stora paketet låg en Samsung 225MW.
Jag tänkte använda denna skärm till både datorn och Tvn. Har ett litet problem dock. Kopplade in Digitalboxen och skärmen genom en Scart-kabel. När denna är inkopplad så börjar bilden "flimmra" lite. Vet inte hur jag ska förklara det hela, men om man tittar på starka färger (speciellt grå) ser man klart hur det blir ljusare, och sedan återgår till vanlig färg väldigt snabbt. Fick en liten lapp från Samsung på ryska (tur för mig att jag kan ryska) där det stod att det lätt hände så i början (stod dock inget om att det händer när scart kabeln kopplas in). Stod en åtgärd att gå in på menyn "bildlås" och fixa lite med "grov" och "fin". Dock hjälpte det inte ett dugg. Min fråga är; Varför sker detta och hur kan jag fixa detta? Om inte det går att fixa, kan jag lämna tillbaka skärmen till Siba? Har kartongen och kvittot kvar. Bara det att jag packat upp allt. Vad ska jag göra?

Sedan, är det en bra skärm? För- och nackdelar.

Tack på förhand.

F

Ska till SIBA imorgon hade jag tänkt. Tycker ni jag ska byta den mot en ny eller pengarna tillbaka? Kostar 3690.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta mig fasen, det var det som stod på den ryska lappen alltså

Har samma skärm. Jag förstår vilken effekt du menar tror jag, jag kan se samma sak ibland när jag kör den som datorskärm genom VGA-ingången. Genom att göra en "Auto adjustment" brukar det dock försvinna.

Jag har bara haft den inkopplad som datorskärm än så länge så jag kan än inte uttala mig om huruvida det blir värre med många inkopplade enheter. Jordloopar är alltid något man ska akta sig för, försök sätta alla inkopplade enheter på samma uttag och se om problemet kvarstår.

Nu var det ju ett tag sen jul, men om du fann någon lösning på problemet så dela gärna med dig så andra kan få hjälp om samma problem uppstår. Verkar vara en ganska populär modell.

EDIT: Har använt skärmen lite längre nu, har antennsladd, dator via VGA och DVD-spelare via RGB-scart inkopplat samtidigt och det är verkligen inga som helst problem. Har även sett någon som skrivit om att deras skärm lät väldigt mycket när den stod i standby-läge, min gör inte ett ljud ifrån sig, så det handlar nog om defekta exemplar helt enkelt.

Jag har inget jordat uttag tillgängligt men har alla enheter inkopplade på samma krets (förutom antennsladden som ju kommer någon annanstans ifrån, antagligen via antennförstärkare så den skulle ju eventuellt kunnat krångla) och jag har som sagt inga artefakter.

Det man kan anmärka på om skärmen är att touch-knapparna på framsidan av skärmen är klart korkade, vid inställningar och annat så får man ta och använda den medföljande fjärrkontrollen. Sen blir ju skärmen flottig på en sekund om man använder knapparna på den, högblank svart lack och fingrar liksom...

Sen sitter det en hemsk "Certified for Windows Vista"-klisterlapp vilket är det sista som kommer visas på denna skärm må jag lova Tur den går att pilla bort

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.