Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av selins
Verkar vara en del problem med de objektiven - är inne på mitt andra nu. Är, precis som ditt, mycket användbart vid f/4, men stört omöjligt att använda vid mindre bländare pga felfokuseringen.
Koll på om detta är ett generellt problem med tredjepartsobjektiv?

Det verkar vara himla mycket problem med Sigma, vet inte hur det är med tamron och tokina. Men en kompis köpte ett Sigma 18-50 hsm makro till sin d200 och den felfokuserade rätt rejält.

Säljaren i butiken där jag köpte mitt, påstod att Nikon har lägre feltolerans än Canon på var sensorn ska vara placerad i husen. För att han skickar tillbaka betydligt med Nikon-prylar... Så jag vet inte, jag tycker inte folk klagar på sina Nikon-gluggar direkt, så det borde väl inte vara någon direkt sanning i det han säger. Men vad vet jag...

Jag köpte ju 30:an just för bländare 1.4... Felfokuserar den så rejält som den numera gör (hade varit mer OK som den var innan..) så är den ju helt värdelös när det är lite mörkare ute... Bländare 4 är den skarp på, men även där fokuserar den fel..

Edit: ny sida, så man måste ju ha lite bilder...

Hade tråkigt så det blev lite avancerat spakdragande, lite doomsday-effekt... Inget seriöst här inte!

Bilderna nedan är dock seriösare.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Sigma 30mm F/1.4 är ett bra objektiv om man hittar ett bra ex. När jag köpte mitt så provade jag ut det bland tre ex, två utav exen var värdelösa och det tredje var riktigt bra.

Men även om det exet var ruggigt skarpt på f/1.4 så litade jag aldrig på autofokusen vid dåligt ljus, det var inte det att den felfokuserade, bara att den var osäker så att den missade lite för ofta.

Grymt objektiv hur som, sålde vidare det efter ett tag.

Hade även ett Sigma 10-20mm som visade upp riktigt märkliga optiska fenomen ibland. Och det Tamron 17-50mm f/2.8 jag hade vill jag inte ens diskutera, tar ett Canon 18-55mm framför det alla dagar i veckan :).

Tokina däremot, deras kvalité är otroligt bra.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Det verkar vara himla mycket problem med Sigma, vet inte hur det är med tamron och tokina. Men en kompis köpte ett Sigma 18-50 hsm makro till sin d200 och den felfokuserade rätt rejält.

Säljaren i butiken där jag köpte mitt, påstod att Nikon har lägre feltolerans än Canon på var sensorn ska vara placerad i husen. För att han skickar tillbaka betydligt med Nikon-prylar... Så jag vet inte, jag tycker inte folk klagar på sina Nikon-gluggar direkt, så det borde väl inte vara någon direkt sanning i det han säger. Men vad vet jag...

Jag köpte ju 30:an just för bländare 1.4... Felfokuserar den så rejält som den numera gör (hade varit mer OK som den var innan..) så är den ju helt värdelös när det är lite mörkare ute... Bländare 4 är den skarp på, men även där fokuserar den fel..

Jag har ägt två Sigma-objektiv och inget har funkat optimalt från början.
Mitt 17-70 felfokuserade en smula, och det i kombination med generellt sämre bilder på full bländare gjorde 2.8 nästan oanvändbart.
Mitt 70-300 glappar bländarringen på vilket gör att den allt som oftast hoppar ur A-läget. Jag är van vid det nu, så utan att tänka på det trycker jag till den om det börjar bråka.

Erfarenheten är dock att Sigmas objektiv verkar ligga på en annan nivå än de Pentax orginal jag har. Känns som att om man har tur och får ett bra ex är det ofta mycket prisvärt, men man kan samtidigt ha otur och få en hel del problem.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam
Sigma 30mm F/1.4 är ett bra objektiv om man hittar ett bra ex. När jag köpte mitt så provade jag ut det bland tre ex, två utav exen var värdelösa och det tredje var riktigt bra.

Men även om det exet var ruggigt skarpt på f/1.4 så litade jag aldrig på autofokusen vid dåligt ljus, det var inte det att den felfokuserade, bara att den var osäker så att den missade lite för ofta.

Hade även ett Sigma 10-20mm som visade upp riktigt märkliga optiska fenomen ibland. Och det Tamron 17-50mm f/2.8 jag hade vill jag inte ens diskutera, tar ett Canon 18-55mm framför det alla dagar i veckan :).

Troligtvis kommer jag få skicka in kameran och objektivet till Tura (som är dist. för Sigma i Sverige) för kalibrering, och då kalibreras den ju efter huset. Förhoppningsvis kommer detta inte medföra några komplikationer, så som att skicka huset till Nikon för kalibrering... Så förhoppningsvis kommer jag kunna använda 30:an rätt mycket. Får se bara hur det går! Har börjat ledsna rätt hårt på tredjeparts, verkar bara bli mer strul än nytta... Men å andra sidan, så har jag inte råd med original, i alla fall inte det jag vill ha.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Jag har ägt två Sigma-objektiv och inget har funkat optimalt från början.
Mitt 17-70 felfokuserade en smula, och det i kombination med generellt sämre bilder på full bländare gjorde 2.8 nästan oanvändbart.
Mitt 70-300 glappar bländarringen på vilket gör att den allt som oftast hoppar ur A-läget. Jag är van vid det nu, så utan att tänka på det trycker jag till den om det börjar bråka.

Erfarenheten är dock att Sigmas objektiv verkar ligga på en annan nivå än de Pentax orginal jag har. Känns som att om man har tur och får ett bra ex är det ofta mycket prisvärt, men man kan samtidigt ha otur och få en hel del problem.

Mm, de billigare objektiven är ju dock inget som tillverkaren lägger ner större tid på och således blir kvaliteten sämre... T ex mitt 18-135 jag fick med kameran hade ju inte ens AF-mount i metall, utan det var plast. Sen gnisslade objektivet (vilket var ett vanligt "problem") när det fokuserade, inget man störde sig på direkt men ändå... Kvalitetskänslan steg ju inte direkt!

Bländar jag ner så att hålet blir toklitet på 30:an så är det inte ens en cirkel där i, utan är en rund grej med ett 90 graders hörn på. Ska se om jag kan fånga det på bild...

Edit: here it is!

Syns inte så bra, men det är där..

Edit: tog en bild genom objektivet istället. Skum bokeh det lär bli!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Skönt med manuella objektiv ibland

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Skönt med manuella objektiv ibland

Off Topic: vilken tidning var det du såg mig i?

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

psykadeliska bilder Adam

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här kommer lite bilder ifrån dagens fotorunda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

granden: Gillar verkligen #7.

Tänkte köpa en kamera. Är nybörjare så det blir en Nikon D40.
Medföljer gör ett 18-55 objektiv men behöver ju ett teleobjektiv också, så skulle detta vara något att ha:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329745

?

Permalänk
Medlem

Det var längesen jag postade något här. Här är en bild jag hittade i mitt arkiv.

Jag gillar den hårda kontrasten och utbrända områdena.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem

Fotograferade lite fågel för två år sedan. Har inte gjort GIF av bilderna förrens nu.

Fniss. Så mogen är jag.

EOS-1D + 300/2.8L IS

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rille88
Det var längesen jag postade något här. Här är en bild jag hittade i mitt arkiv.
http://www.alms.nu/fototrad/simon3.jpg
Jag gillar den hårda kontrasten och utbrända områdena.

Det gillar jag också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det gillar jag också.

Tack ficklampa

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av radaradam

Låter som att det kan vara värt att reklamera objektivet till man har turen att få ett bra ex då. Sett till vad 30mm 1,4 kan prestera när allt är som det ska, så kan det vara värt att göra en ansträngning. Hårt nog är mitt köpt på postorder, så det blir den långa vägen att gå.

Tack för alla inputs, grabbar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Låter som att det kan vara värt att reklamera objektivet till man har turen att få ett bra ex då. Sett till vad 30mm 1,4 kan prestera när allt är som det ska, så kan det vara värt att göra en ansträngning. Hårt nog är mitt köpt på postorder, så det blir den långa vägen att gå.

Tack för alla inputs, grabbar!

Eller så gör man så att man skickar in kameran och objektivet till Tura (som är dist. för Sigma i Sverige...) så kalibrerar de objektivet efter huset...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Eller så gör man så att man skickar in kameran och objektivet till Tura (som är dist. för Sigma i Sverige...) så kalibrerar de objektivet efter huset...

Helt sant. Då borde det ju bli rätt. Blev dock lite skrämd av din en-månad-utan-objektivhistoria!

Permalänk
Medlem
Citat:

Helt sant. Då borde det ju bli rätt. Blev dock lite skrämd av din en-månad-utan-objektivhistoria!

Ska till butiken på tisdag så ska vi se vad de har för lösning, de ska ringa disten och kolla vad som behöver göras. Och om det går att få det på någon form av prioritering, kan ju inte vara utan kamera en månad! Med tanke på att de kalibrerade det åt fel håll, även fast det stod klart och tydligt på serviceordern att det backfokuserade, så gjordes en korrigering på frontfokus... Hallå?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ska till butiken på tisdag så ska vi se vad de har för lösning, de ska ringa disten och kolla vad som behöver göras. Och om det går att få det på någon form av prioritering, kan ju inte vara utan kamera en månad! Med tanke på att de kalibrerade det åt fel håll, även fast det stod klart och tydligt på serviceordern att det backfokuserade, så gjordes en korrigering på frontfokus... Hallå?

Mailade precis Tura och ser hur de vill göra, och vad som gäller med ansvar för kamera, tidåtgång, logistik och så vidare.
Himla synd att de inte har någon filial i kungliga hufvudstaden, som alla andra företag av dignitet!

Ibland funderar man på om folk har alla hundar i hissen med tanke på vad som görs. Kan nämna en liten offtopikhistoria, om en kompis mobiltelefon som jag via mitt jobb som säljare skickade in till en icke namngiven serviceverkstad i Stockholm; efter cirkus en månad utan sin telefon fick kompisen tillbaka en "utbytesenhet", som visade sig vara en begagnad operatörslåst telefon, som pga operatörslåset ej kunde användas. Snyggt.

Bara att hålla tummarna för att vi kan få fungerande objektiv.

Glad påsk på dig!

Permalänk
Medlem
Citat:

Mailade precis Tura och ser hur de vill göra, och vad som gäller med ansvar för kamera, tidåtgång, logistik och så vidare.
Himla synd att de inte har någon filial i kungliga hufvudstaden, som alla andra företag av dignitet!

Ibland funderar man på om folk har alla hundar i hissen med tanke på vad som görs. Kan nämna en liten offtopikhistoria, om en kompis mobiltelefon som jag via mitt jobb som säljare skickade in till en icke namngiven serviceverkstad i Stockholm; efter cirkus en månad utan sin telefon fick kompisen tillbaka en "utbytesenhet", som visade sig vara en begagnad operatörslåst telefon, som pga operatörslåset ej kunde användas. Snyggt.

Bara att hålla tummarna för att vi kan få fungerande objektiv.

Glad påsk på dig!

Mjo, det är skumt. Finns ett gäng Nikon-centers, men de tar ju inte i något annat än Nikon... Jag menar, det är väl inte så att det är såååå avancerat att kalibrera ett objektiv egentligen...? Visste jag hur man gjorde hade jag gjort det själv...

Hehe, utbytesenheter tycker man borde vara reparerade och genomgångna innan de skickas ut till kund... Jävla idioter... hehe

Visa signatur

Permalänk
Musikälskare

Snart blir det ett 35/1.4 L USM <3

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen

Vill också

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen

Snart blir det 300/2.8 IS L USM.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
granden: Gillar verkligen #7.

Tänkte köpa en kamera. Är nybörjare så det blir en Nikon D40.
Medföljer gör ett 18-55 objektiv men behöver ju ett teleobjektiv också, så skulle detta vara något att ha:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=329745

?

Har inte provat objektivet du nämner, men däremot Nikons motsvarighet (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6156148).
Jag blev förvånad över hur skarpt det var, och autofokusen fungerar som den ska (vilket verkar vara lite svajigt med Sigmas objektiv, om du läser diskussionen ovan).
Jag köpte mitt i somras, och är väldigt nöjd med vad jag fick för den lilla pengen. Det enda som står på minussidan är att objektivet känns lite plastigt, vilket jag dock tycker att de flesta objektiv i den här prisklassen gör.

Tusen spänn dyrare, men då är det som sagt Nikons egna grejer och du har dessutom VR på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Snart blir det 300/2.8 IS L USM.

Snart blir det 400/2.8L IS USM.

*måste vara värst*

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Har inte provat objektivet du nämner, men däremot Nikons motsvarighet (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6156148).
Jag blev förvånad över hur skarpt det var, och autofokusen fungerar som den ska (vilket verkar vara lite svajigt med Sigmas objektiv, om du läser diskussionen ovan).
Jag köpte mitt i somras, och är väldigt nöjd med vad jag fick för den lilla pengen. Det enda som står på minussidan är att objektivet känns lite plastigt, vilket jag dock tycker att de flesta objektiv i den här prisklassen gör.

Tusen spänn dyrare, men då är det som sagt Nikons egna grejer och du har dessutom VR på det.

Ok, tack för infon. Såg nu att man får med ett teleobjektiv här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=345532
+ 1700 kr
Det är väl ett likadant objektiv som du har? Antagligen inte då det inte står med VR någonstans...

Permalänk
Medlem

Vintern slår tillbaka:

...men solen på 42:a breddgraden är obarmhärtigt hård mot snön i slutet på Mars....

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Var iväg och kollade på rally idag vid himmelstalund i Norrköping. Tråkigt nog var det svinkallt så blev inte kvar där så länge. Men några bilder blev det ändå.

Första rallyt jag fotat och märkte nu när jag kom hem att slutartiden var några hundradelssekunder för kort på mångabilder. 1/500 är för kort för rallybilder, blir ingen fart i bilderna. Får göra bättre nästa gång

Fler bilder finns här

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Var i Oslo för några veckor sedan och sjöng. Passade även på att fota lite.

Visa signatur

must!

Permalänk
Relik 📜

Var och fotade lite rally jag med. Gav upp när jag var så frusen om händerna att jag inte kunde byta minneskort igen..

Inte lika vågad som dinmin, så de flesta bilderna är från samma kurva..

Fler bilder finnes här.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S