Permalänk
Medlem
Citat:

Du var i alla fall hård nog att stanna kvar tills dom roligare bilarna började köra

EDIT:

Plågar er med lite mera rallybilder eftersom det ändå blev ny sida

Alla bilder finns här

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Första rallyt jag fotat och märkte nu när jag kom hem att slutartiden var några hundradelssekunder för kort på mångabilder. 1/500 är för kort för rallybilder, blir ingen fart i bilderna. Får göra bättre nästa gång

Jag tänkte det samma när jag såg bilderna i förbifarten på flickr. Man lär sig den hårda vägen - mitt andra besök på Ring Knutstorp blev x antal ggr bättre än det första. Är ju tråkigt när bilarna ser parkerade ut, fast med rally stänker leran iaf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Jag tänkte det samma när jag såg bilderna i förbifarten på flickr. Man lär sig den hårda vägen - mitt andra besök på Ring Knutstorp blev x antal ggr bättre än det första. Är ju tråkigt när bilarna ser parkerade ut, fast med rally stänker leran iaf...

Är 1/250 - 1/320 mera lagom tycker du?

Har några bilder tagna med de tiderna och det är lite mera fart i dem. Vill inte gå för långt heller så bilderna blir skit pga. skakoskärpa

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Är 1/250 - 1/320 mera lagom tycker du?

Har några bilder tagna med de tiderna och det är lite mera fart i dem. Vill inte gå för långt heller så bilderna blir skit pga. skakoskärpa

Det beror väl på situationen kan jag tänka mig. För banracing blir det mycket panoreringar (där körde jag med 1/200 från medium avstånd) - men om bilarna kommer mot en så borde gränsen vara högre. Fast samtidigt är väl farterna inte lika höga i rally.

Äh, allt jag vet är att rally vore kul att skjuta någon dag...

(1/200)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ExE
Det beror väl på situationen kan jag tänka mig. För banracing blir det mycket panoreringar (där körde jag med 1/200 från medium avstånd) - men om bilarna kommer mot en så borde gränsen vara högre. Fast samtidigt är väl farterna inte lika höga i rally.

Äh, allt jag vet är att rally vore kul att skjuta någon dag...

http://farm2.static.flickr.com/1123/1295866479_a7d8fc6edc_o.j...
(1/200)

Fin bild

Joo det är ju sant, beror ju lite på hur fort dom kör och som sagt, så går det ju inte lika snabbt i rally.

Man lär sig av sina misstag

Visa signatur

3dkatten.se

Permalänk

Mina motiv står still!

Permalänk
Medlem

Snyggt, radaradam.

En till från gårdagen:

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

Dagens runda än så länge..

---------

Gillar flares:en i hjälmen.

Blev lite ball, alla stirrar på mig typ.

Edit: flyttade om bilderna lite, så att urban-bilderna är separerade från personerna!

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa ett macroobjektiv till min EOS 400D. Någon som kan rekommendera något? Maxbudget är en fyra, fem tusen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Tänkte köpa ett macroobjektiv till min EOS 400D. Någon som kan rekommendera något? Maxbudget är en fyra, fem tusen.

Tamron 90.

Visa signatur

Permalänk

Helt klart Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro. Skulle tro att det är mitt favoritobjektiv. Optiskt lika bra om inte bättre än Tamronet, men med bättre byggkvalité samt USM.

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-C...

Tycker Canonet ser bättre ut på alla bländare.

Även här är Canons 100a bättre.

EF 100mm f/2.8 USM Macro är det enda objektivet i Canons sortiment som tecknar ut den fullstora sensorn med bäst skärpa över hela bilden. Tack vare att objektivet har USM så lämpar det sig inte bara för macro, utan funkar riktigt bra till annat, porträtt t.ex. Jag har alltså ett sådant själv och är ruggigt nöjd med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You

Om du vill ha lite högre Photozone-staplar än ovanstående och inte tänker använda autofokus så mycket: Sigma 70.

Om du har 2000 spänn extra, vill ha lite mindre CA, intern fokusering och dessutom få ett all-roundtele med schysst autofokus: Canon 100.

Mina tips.

___

Permalänk
Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

Gick igenom lite äldre bilder, här är en från i höstas från en amerikansk fotbollsmatch.

ISO 3200, otroligt cleant.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Visa signatur

Vår ande då den djupnar är livets breda älv.
Den väg du går allena för bort ifrån dig själv.

Permalänk
Medlem

2 våriga bilder från igår precis innan snön slog till igen

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk

Nikon D80 with 50mm f/1,8@1,8.

923 seconds exposure and ISO160.

Permalänk
Medlem

Mitt första bidrag till fototråden.

Visa signatur

Foto: Nikon D90, 50 1.8 & 55-200 4-5,6 samt velbon stativ.

Permalänk
Medlem

Snapshots från dagens skotertur

Ja, kameraväskan är ett måste var man än är.

Permalänk
Medlem

Fråga: Vad ska man tänka på när det gäller minneskort? Hastigheter m.m...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan

Jag kör på Sandisks extreme 3/4-kort, kostar ju inte många kronor hur som helst och har ju riktigt bra överföringshastigheter, inte många kameror som pallar det iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Finns inget att tänka på, bara köpa Sandisk Extreme 3 eller 4 så är du safe. De tål även kyla och sådant bättre än andra märken... Kan inte rekommendera något annat märken än Sandisk. De levererar vad de lovar, vilket många andra märken INTE gör. Av egen erfarenhet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen.
Tar folk i RAW eller direkt i JPEG? Stora eller normalstora bilder m.m. ?
Tror jag kommer ta i lite högre kvalité än vad vi gjorde i fotokursen så ett lite större minneskort kanske vore på sin plats:
Blir nog ett sånt här: Sandisk Extreme III Secure Digital 4GB
för den framtida Nikon D40 då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tar alltid i RAW, föredrar det eftersom det är okomprimerat och det går att justera bilderna i efterhand utan kvalitetsförlust.

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Musikälskare

Har sålt iväg lite objektiv nu å har kvar mitt 24-70/2.8 L USM

Har ca 10.000 att lägga på ett nytt, vilket tycker ni kompletterar bäst?

Just nu känner jag att Canon 135/2.0 L USM är bästa valet, lär bli en grym porträtt glugg med 5D

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X

💾 Min retrodator
📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag fotar i både RAW och JPEG, allt beror på vad jag fotar. Fotar jag t.ex. bara ett kalas så fotar jag JPEG eftersom jag med största chans inte kommer sätta mig med de i PS.
Är det seriösa bilder som jag ska jobba med i PS då fotar jag RAW.
Kalla mig lat, men jag orkar inte sätta mig och framkalla bilder från kalas om jag fotar RAW, gjorde det ett tag men nu e det bara tråkigt.

Visa signatur

Inga upphetsande burkar.
Kameragear: D700 + 24-70 + 70-200 VR1 + 50/1.8 + SB-800

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen

Just nu känner jag att Canon 135/2.0 L USM är bästa valet, lär bli en grym porträtt glugg med 5D

135:an är underbar. Finns liksom inget negativt med den. Å andra sidan är den ju inte såå annorlunda mot den 70-200 2.8a du precis hade.

För övrigt tycker jag du skall shoppa på B&H via nätet, det rekommenderar jag alla som köper objektiv att göra, med den låga dollarkurs som är nu så tror jag du sparar många slantar även med frakt, moms o tull pålagt.

Lite snabb överslagsräkning ger att du borde få den inklusive allt för ca 7500kr. På cyberphoto går den ju på 10495:- Rätt stor skillnad.

Edit, här kommer lite kidz jag fotade i helgen, samtliga med 35L.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för tipsen.
Tror jag kommer ta i lite högre kvalité än vad vi gjorde i fotokursen så ett lite större minneskort kanske vore på sin plats:
Blir nog ett sånt här: Sandisk Extreme III Secure Digital 4GB
för den framtida Nikon D40 då.

Jag kör alltid RAW. Mycket lättare att efterbehandla bilder, byta vitbalans etc. eftersom filerna innehåller betydligt mer information i RAW. Visst tar det lite längre tid, men bilder brukar bli rätt tråkiga direkt ur systemkameror...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen

70-200 4L om du inte kör tele så ofta, skarpt och rätt billigt. Alternativt något mer vidvinkligt, typ fisheye eller så... Beror på vad du ska fotografera. 135mm känns för mig lite långt att köra som porträttglugg dessutom, hellre en 50:a i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
135:an är underbar. Finns liksom inget negativt med den. Å andra sidan är den ju inte såå annorlunda mot den 70-200 2.8a du precis hade.

För övrigt tycker jag du skall shoppa på B&H via nätet, det rekommenderar jag alla som köper objektiv att göra, med den låga dollarkurs som är nu så tror jag du sparar många slantar även med frakt, moms o tull pålagt.

Lite snabb överslagsräkning ger att du borde få den inklusive allt för ca 7500kr. På cyberphoto går den ju på 10495:- Rätt stor skillnad.

Edit, här kommer lite kidz jag fotade i helgen, samtliga med 35L.
http://farm3.static.flickr.com/2415/2356587146_b29e65bc1b.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2042/2355752715_37cde62c5f.jpg
http://farm4.static.flickr.com/3243/2356587662_f414c5c946.jpg

Fråga kolon, spanade lite optik på B&H. Hur mycket moms är det man ska lägga på? Med bara frakt är det ju löjligt billigt i vissa fall..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Lite mer spakdragande... Så blicken hamnar på bilen, inte på det runt om.

Visa signatur